handdator

Visa fullständig version : 1 Liter mjölk


Maxtor
2004-01-26, 20:47
hur är det med att dricka 1 liter mjölk 1 timme före man går och lägger sig ?
har hört en massa om bla insulin och sånt..

King Grub
2004-01-26, 21:17
Ja, insulinutsöndringen är kraftig, och av en liter blir det en rejäl sådan, större än motsvarande energimängd socker.

Men det är inte farligt eller onyttigt, tvärtom. Långsamma kolhydrater och långsamt och ypperligt protein.

Everest
2004-01-26, 21:43
Originally posted by King Grub
Ja, insulinutsöndringen är kraftig, och av en liter blir det en rejäl sådan, större än motsvarande energimängd socker.

Men det är inte farligt eller onyttigt, tvärtom. Långsamma kolhydrater och långsamt och ypperligt protein.

Så en insulinpeak kan inte klassas lika "farligt" som det man får efter snabba kolisar??

mini2
2004-01-26, 22:27
Man borde ju fan leva på mjölk. Det e lätt o få i sig och billigt dessutom!:hbang:

Mindek
2004-01-26, 23:01
Mjölk + banan + havregryn + prottepulver = frukost varje dag :hbang:

King Grub
2004-01-27, 07:24
Originally posted by Everest


Så en insulinpeak kan inte klassas lika "farligt" som det man får efter snabba kolisar??

Du får samma fettinlagrande effekt, men om kolhydraterna är långsamma får du däremot inte samma berg-och-dalbaneeffekt på blodsockret och de andra nackdelarna som ett intag av snabba kolhydrater innebär. Även den fettinlagrande effekten lär neutraliserar till viss del av mjölkens aminosyrestruktur, som antagligen har en gynnsam hormoneffekt.

Kwon
2004-01-27, 08:05
Mjölk är underbart!

herr_Arne
2004-01-27, 12:58
Ja, mjölk är gott och nyttigt. Synd bara att jag på gamla dagar gått och blivit (mer) laktosintolerant... Nåja.

Jag skulle ju säga någonting helt annat:

Personligen ser jag ett problem... Dricka en liter vadsomhelst en timme innan :sleep: (utom möjligen mättad saltlösning då) skulle iallafall för mig störa nattsömnen. Någon som kan gissa hur? :devil:

Hermes
2004-01-28, 00:27
Originally posted by herr_Arne
Ja, mjölk är gott och nyttigt. Synd bara att jag på gamla dagar gått och blivit (mer) laktosintolerant... Nåja.

Jag skulle ju säga någonting helt annat:

Personligen ser jag ett problem... Dricka en liter vadsomhelst en timme innan :sleep: (utom möjligen mättad saltlösning då) skulle iallafall för mig störa nattsömnen. Någon som kan gissa hur? :devil:

jadu :D Men frågan är om det inte är värre att dricka mättat saltlösning som torkar ut kroppen farligt mycket än att bli irriterad av ett nattligt toalettbesök :D

herr_Arne
2004-01-28, 00:34
Originally posted by Hermes


jadu :D Men frågan är om det inte är värre att dricka mättat saltlösning som torkar ut kroppen farligt mycket än att bli irriterad av ett nattligt toalettbesök :D

Vi kan väl göra ett experiment... :angel:

Jag hinkar en liter vatten (tål inte mjölk), och du en liter mättad koksaltlösning... och så ser vi vem som ser mest levande ut imorgon bitti?

(OB disclaimer: Det var inte en rekomendation att dricka saltlösning, inte heller det något mer innovativa att salta mjölken för att slippa stiga upp på natten. Salt i större mängder är ingen hit... :laugh: )