handdator

Visa fullständig version : Legdrive vid böj hjälp


Masterpan
2012-05-27, 19:48
Tjena!

Jag är rätt mycket starkare i marklyft än knäböj och mina baksida lår och korsrygg vill gärna ta över när jag kör knäböj. Klarar jag 7 repetitioner på 100 kg i böjen så kommer kanske de sista 3 vara med röven upp och arbetet utfört av nämnda muskler.

Vad ska jag göra åt det? Köra mina set tills jag inte kan behålla önskvärd form och köra fler set istället?

Mark Rippetoe snackade ju om att legdrive var nåt bra.. :smash:

Tar 160-170 i mark och kanske 120 i böj.

Tack!

svenbanan
2012-05-27, 19:53
Tjena!

Jag är rätt mycket starkare i marklyft än knäböj och mina baksida lår och korsrygg vill gärna ta över när jag kör knäböj. Klarar jag 7 repetitioner på 100 kg i böjen så kommer kanske de sista 3 vara med röven upp och arbetet utfört av nämnda muskler.

Vad ska jag göra åt det? Köra mina set tills jag inte kan behålla önskvärd form och köra fler set istället?

Mark Rippetoe snackade ju om att legdrive var nåt bra.. :smash:

Tar 160-170 i mark och kanske 120 i böj.

Tack!

Om du kör frontböj så kan du ju i princip inte böja framåt i höften för mkt (för du tappar stången). Då kan det ju kanske vara lättare att köra fullt ut utan att sunka till tekniken.

joker560
2012-05-27, 19:55
Ripentoe brukar väl prata om hip-drive? Legdrive är mer vid bänkpress för att överföra kraft från ben/marken.

För att koppla in framsida lår mer kan du stå smalare och/eller fötterna pekandes mer framåt.

Och om du inte kan hålla in röven känns det inte som du är svagare framsida utan tvärtom

Masterpan
2012-05-27, 20:37
Ripentoe brukar väl prata om hip-drive? Legdrive är mer vid bänkpress för att överföra kraft från ben/marken.

För att koppla in framsida lår mer kan du stå smalare och/eller fötterna pekandes mer framåt.

Och om du inte kan hålla in röven känns det inte som du är svagare framsida utan tvärtom

oj menade hipdrive såklart :Virro

Mod får gärna ändra trådnamn

stromming
2012-05-27, 21:06
Tjena!

Jag är rätt mycket starkare i marklyft än knäböj

[...]

Tar 160-170 i mark och kanske 120 i böj.

Tack!

Någon kanske rättar mig nu, men jag tycker att det låter helt normalt?

Aping
2012-05-27, 21:59
+1 Normala skillnader i stats.

Dreas
2012-05-27, 22:02
Någon kanske rättar mig nu, men jag tycker att det låter helt normalt?

+1 Normala skillnader i stats.Om man är ganska dålig på böj eller inte prioriterar det speciellt ja.

Den procentuella skillnaden där är ganska stor och jag vill räcka ut hakan lite och påstå att det kanske kan ses som normala skillnader för folk som inte tränat så länge.

Masterpan
2012-05-27, 22:21
Det känns som att mina sådana sista reps är ganska lika de som Rippetoe lär ut, är det alltså Ok att köra så då? Han snackar om att få mycket av jobbet till baksida lår och röv.

Antar att det är för styrka den tekniken.