handdator

Visa fullständig version : Träna serratus anterior


exevision
2012-05-27, 19:00
Verkar ha en lätt svaghet i serratus anterior i ena axeln/sidan vilket tycks resultera i en lätt "winged scapula". Funderar om axelpressar är tillräckligt för att träna upp denna muskel eller om jag behöver använda mig av en övning som: http://exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/BBInclineShoulderRaise.html

Arne Persson
2012-05-27, 19:01
Verkar ha en lätt svaghet i serratus anterior i ena axeln/sidan vilket tycks resultera i en lätt "winged scapula". Funderar om axelpressar är tillräckligt för att träna upp denna muskel eller om jag behöver använda mig av en övning som: http://exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/BBInclineShoulderRaise.html

Kör tunga Lats spread 6x6!

:D

exevision
2012-05-27, 19:39
Kör tunga Lats spread 6x6!

:D

Hur gör man det?

Och är det bättre att köra övningen jag länkade till uppåtlutande än plant?

pezrulezhaakon
2012-05-27, 19:54
exevision

Plant är mer effektivt för serratus anterior än uppåtlut, även att muskeln deltar i många fler rörelser. Men den är inte den enda övningen för muskeln. Det finns många fler. Dessutom så bör du säkert träna fler muskler som kontrollerar skulderbladet, samt bli mer medveten om hur du aktiverar rätt muskler.

killenigrillen
2012-05-27, 20:42
exevision

Plant är mer effektivt för serratus anterior än uppåtlut, även att muskeln deltar i många fler rörelser. Men den är inte den enda övningen för muskeln. Det finns många fler. Dessutom så bör du säkert träna fler muskler som kontrollerar skulderbladet, samt bli mer medveten om hur du aktiverar rätt muskler.

Detta.

Att du överhuvudtaget kan aktivera Serratus Anterior är viktigt att veta.
Har du winged scapula hela tiden, även när du inte belastar armen/axeln?

Morty
2012-05-27, 20:46
Kör tunga Lats spread 6x6!

:D

Hahaha :thumbup:

Verkar ha en lätt svaghet i serratus anterior i ena axeln/sidan vilket tycks resultera i en lätt "winged scapula". Funderar om axelpressar är tillräckligt för att träna upp denna muskel eller om jag behöver använda mig av en övning som: http://exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/BBInclineShoulderRaise.html
Gör rörelsen du länkade, det är den rörelsen som Serratus är mest aktiv i. Det behöver inte vara i en lutande bänk, det kan vara i armhävningsposition eller på en vanlig bänk. Även push press tränar serratus bra.

pezrulezhaakon
2012-05-27, 20:49
Morty

Övningen i länken är INTE den mest effektiva för serratus anterior.

exevision
2012-05-27, 21:13
Detta.

Att du överhuvudtaget kan aktivera Serratus Anterior är viktigt att veta.
Har du winged scapula hela tiden, även när du inte belastar armen/axeln?

Jo, jag kan det. Har lärt mig att kontrollera skulderbladet rätt så bra. Jo, en väldigt liten winged scapula har jag hela tiden, men den är dock ytterst liten.

exevision
2012-05-28, 07:02
bump

mikaelj
2012-05-28, 07:23
Hur pass effektivt skulle ni säga att bänkpress är för S. A.?

Sheogorath
2012-05-28, 07:29
Hur pass effektivt skulle ni säga att bänkpress är för S. A.?

Inte jätteeffektiv i jämförelse med många andra övningar. Dock ska sägas att alla övningar där man har belastning på skuldran kräver arbete av SA. Då alltså i sin stabiliserande funktion och inte nödvändigtvis dynamiskt. SAs viktigaste globala funktioner är utåtrotation och protraktion av scapulae. Som tidigare hävdar jag att push-press är en av de bästa övningarna för dynamisk träning av SA, om man klarar tung belastning. I rehabsyfte finns det mer lämpliga övningar. Dels protraktioner med kroppen i olika vinklar, men framförallt att göra de övningar där scapulae vingar med en adekvat vikt och där jobba med att hålla in dem under utförandet (det skulle t.ex. kunna vara framåtlutade sidolyft eller vad som helst). Då tränar men verkligen "funktionellt" (i ordets rätta bemärkelse) eftersom man tränar på just det man vill bli bra på.

mikaelj
2012-05-28, 08:14
Tack för svaret. Vilken övning skulle du säga har bäst överföring för statisk styrka, d v s just som stabilisator i bänken? Har märkt stor skillnad när jag spände åt SA ännu mer än tidigare.

clavain
2012-05-28, 09:07
Jag har kört nedanstående övning för serratus, har inte så mycket annat att jämföra med men jag tycker den är bra...

Halv hantelpress - Serratus anterior
Ligg plant på rak bänk med ena skuldran utanför, sträck armen uppåt (den som ligger utanför bänken) , höj och sänk sedan vikten med rak arm från neutralläge till fullt utsträckt

exevision
2012-05-28, 09:51
Som tidigare hävdar jag att push-press är en av de bästa övningarna för dynamisk träning av SA, om man klarar tung belastning.

Även axelpressar borde väll duga rätt så bra då?

Sheogorath
2012-05-28, 09:56
Även axelpressar borde väll duga rätt så bra då?

Absolut. Axelpressar är "bread and butter" för serratus. Fördelen med push-pressar är högre vikt i läget där serratus (och traps) jobbar mest. Även om man kickar upp vikten hela vägen kan man köra en strikt negativ på vägen ner.

pezrulezhaakon
2012-05-28, 10:56
exevision

Ja axelpressar är helt ok om du vill kombinera serratusträningen med en annan övning. Men vill du fokusera mer på serratus ensamt och effektivare så får du köra protraktioner. Det finns många olika övningar för det.

pezrulezhaakon
2012-05-28, 11:04
mikaelj

Alla övningar där du håller still axelpartiet i sitt normalläge. Dock ej pressar uppåt. Främst med "fri" belastning som i tex stående flyes i CC , där armarna håller sig framför kroppen, eller om du kör armhävningar eller liknande i TRX band.

Frejaa
2012-05-28, 12:28
Tycker pullovers är grymma, har gett fina resultat på mig!

Silencer
2012-05-28, 12:30
Skulderbladsarmhävningar, eller ännu hellre tunga hantelpressar (bänk) med raka armar.

mikaelj
2012-05-28, 12:32
mikaelj

Alla övningar där du håller still axelpartiet i sitt normalläge. Dock ej pressar uppåt. Främst med "fri" belastning som i tex stående flyes i CC , där armarna håller sig framför kroppen, eller om du kör armhävningar eller liknande i TRX band.

Vilken övning tror du ger bäst överföring till bänkpress?

Sheogorath
2012-05-28, 12:34
Tycker pullovers är grymma, har gett fina resultat på mig!

Pullovers är jättebra för mycket men inte specifikt för serratus anterior. Dynamiskt arbetar muskel faktiskt i rakt motsatt riktning till det du gör i en pullover. Många får träningsvärk i obliquernas ursprung (som sitter högt upp på bröstkorgen) av pullovers och misstar detta för serratus. :)

pezrulezhaakon
2012-05-28, 12:42
mikaelj

Bänkpress kräver inte jättehård stabilisering av skulderbladen då du ligger på dem. Många kraftriktiningar är därför klart lägre.
Man får tänka på att serratus anterior är endast en av många som stabiliserar skulderbladet.

Ska du få nytta av stabiliseringen så ska du göra övningar där övre delen på ryggen är fri.

"Bäst" överföring om jag måste välja någon övning under pistolhot, så får det bli olika stående varianter av bröstpressar/flyes i CC.

mikaelj
2012-05-28, 12:46
Bänkpress kräver inte jättehård stabilisering av skulderbladen då du ligger på dem. Många kraftriktiningar är därför klart lägre.
Man får tänka på att serratus anterior är endast en av många som stabiliserar skulderbladet.

Ska du få nytta av stabiliseringen så ska du göra övningar där övre delen på ryggen är fri.

Ålrajt. Jag får nämligen en känsla av ökad styrka med armbågarna ungefär 45 grader ut, men det kräver samtidigt att jag spänner mig betydligt mer för att fixera armarna så de inte sticker. Jag har fått för mig att det är A.S. (utöver lats, då), men det kanske är någon annan muskel?

"Bäst" överföring om jag måste välja någon övning under pistolhot, så får det bli olika stående varianter av bröstpressar/flyes i CC.

Du skulle alltså inte rekommendera något särskilt alls, egentligen?

pezrulezhaakon
2012-05-28, 12:59
mikaelj

För axelledens skull så är det många muskler som förändrar sitt inbördes arbete mellan sig under övningen beroende på var i rörelsen du är. Därför går det inte riktigt att bara peka ut EN muskel i sammanhanget. Muskler som är kopplade mellan olika rörliga delar är "dubbelverkande". Det innebär att samma muskler som ska förhindra din överarm att sticka iväg, också utför ett delaktigt stabiliserande arbete för skulderbladet. En sådan muskel kan tex både vara Teres major och triceps långa ursprung.
Men det är just sammarbetet mellan musklerna som man inte får glömma bort.

Så nej, jag skulle inte rekommendera en specifik övning som skulle vara bättre överförbar till bänkpress. Alla olika övningar som ställer krav på skulderbladets stabilitet kan därför vara minst lika bra. Anledningen är att om du ökar dragkraften på ena sidan skulderbladet, så måste andra sidan kompensera med minst lika mycket kraft för att bibehålla stabiliteten. Skulderbladet är en sådan slamkrypare, då det egentligen inte sitter fast nånstans. Det hålls på plats av alla muskler runtomkring.

JackieBoy
2012-05-28, 18:42
Nu är jag inget proffs på anatomi eller så, även om jag kan en del.

Men när jag kör armhävningar med fötterna på typ en pall eller så får jag enorm träningsverk i serratus.

Sheogorath
2012-05-28, 19:16
Nu är jag inget proffs på anatomi eller så, även om jag kan en del.

Men när jag kör armhävningar med fötterna på typ en pall eller så får jag enorm träningsverk i serratus.

:thumbup: Jag med. Det är en finfin övning för SA. Kruxet är väl att belastningen är lite bökig att öka.

krubkungen
2012-05-28, 20:49
:thumbup: Jag med. Det är en finfin övning för SA. Kruxet är väl att belastningen är lite bökig att öka.

Vikter på ryggen?

Sheogorath
2012-05-28, 21:13
Vikter på ryggen?

Tycker inte du att det är bökigt?

bizniz
2012-05-28, 21:18
Tycker inte du att det är bökigt?

Borde inte ryggsäck funka? :)

Sheogorath
2012-05-28, 21:19
Borde inte ryggsäck funka? :)

Det finns jättemycket som funkar. Det har jag inte sagt något om. :)

krubkungen
2012-05-28, 21:21
Tycker inte du att det är bökigt?

Helst ska man ju ha någon som kan lägga vikterna på ryggen efter man har har intagit start position med benen på bänk/pall. Annars blir det nog bökigt.

Kör ni med att ni håller händerna på en skivstång? Har det något annat namn än armhävningar med skivstång?

Scratch89
2012-05-29, 09:56
:thumbup: Jag med. Det är en finfin övning för SA. Kruxet är väl att belastningen är lite bökig att öka.

Fast... Om man kan göra såna armhävningar med bra skulderkontroll behöver man ju inte stärka dem mer? Det är väl om man vill bli stark i själva momentet då.

Sheogorath
2012-05-29, 09:58
Fast... Om man kan göra såna armhävningar med bra skulderkontroll behöver man ju inte stärka dem mer? Det är väl om man vill bli stark i själva momentet då.

Man kanske har en förhoppning om att bygga crazy mass med viktade armhävningar? :D

exevision
2012-05-29, 10:10
Axelpressar är "bread and butter" för serratus.

Känns som jag kanske glider lite off nu, men vill undivika för många övningar i mina pass.
Hur effektivt tränas övre trapz av axelpressar? Tillräkligt för att balansera upp och inte behöva köra shrugs?

Sheogorath
2012-05-29, 10:12
Känns som jag kanske glider lite off nu, men vill undivika för många övningar i mina pass.
Hur effektivt tränas övre trapz av axelpressar? Tillräkligt för att balansera upp och inte behöva köra shrugs?

Hänger dina "traps" (egentligen "övre skulderparitet" ska man väl säga: levator scapulae sitter där också) med utan specifika övningar behöver du inte dem. Många (däribland jag) utesluter shrugs eftersom övre skulderpartiet hänger med bra ändå. Snatch squats, axelpressar, marklyft, roddar, you name it. Pisk får det. Har man dålig utveckling får man tänka om.

exevision
2012-06-03, 11:21
exevision

Plant är mer effektivt för serratus anterior än uppåtlut, även att muskeln deltar i många fler rörelser. Men den är inte den enda övningen för muskeln. Det finns många fler. Dessutom så bör du säkert träna fler muskler som kontrollerar skulderbladet, samt bli mer medveten om hur du aktiverar rätt muskler.

Kan verkligen detta stämma? Borde inte uppåtlutanade vara mer effektivt?

pezrulezhaakon
2012-06-03, 11:30
exevision

Nej, uppåtlut är inte lika effektivt eftersom övre traps är med och hjälper till. Men därmed är det inte sagt att uppåtlut skulle vara dåligt. Det är en annan övning.
Plant medför att det i princip endast är serratus som jobbar.

exevision
2012-06-03, 11:35
Kan du då förklara för mig hur övre traps kan hjälpa till så mycket vid uppåtlutande? Jag tycker det både känns mer i serratus anterior och tycker även vinkeln borde stämma mer för muskeln vid uppåtlutande.

pezrulezhaakon
2012-06-03, 11:38
exevision

Vad du känner/upplever kan jag inte säga emot, men känn efter själv i vilken av varianterna övre traps är mer anspänd så får du svaret.

Sheogorath
2012-06-03, 15:28
Aktiviteten i trapezius och serratus anterior går hand i hand eftersom båda utåtroterar skulderbladet. Serratus anterior kan också abducera skulderbladet och därför kan man träna muskeln liggandes plant (eller stå i armsträcksposition) och jobba i en protraktionsrörelse. Men det är alltså inte på något vis nödvändigt, om det inte är just den abducerande/protraherade funktionen man vill träna av någon anledning.

Supermicke
2012-06-05, 22:52
när man gör bicepscurls så på nervägen eller i början av uppvägen brukar det bli att hela axelpartiet roteras frammåt, trapsen spänns och skulderbladen sticker ut.. speciellt om det är lite tyngre och man svingar lite. Har serratus något med det att göra eller är det några andra muskler? om man vill förhindra det.. isf skulle man kunna ha det som funktionell träning för att hålla skulderbladen inne eller?

supersize
2012-06-05, 23:23
Ren jävla ryggträning.

Jag har aldrig i mitt träningsliv försökt träna just serratus, men jag har dock rätt välutvecklade sågtänder under armhålorna.

Att försöka "bygga" serratus känns meningslöst, om du frågar mig. Men det är vad jag TYCKER, inte tror eller vet.

Ägna den tiden du skulle lagt ned på att träna serratus på ett par set rodd eller latsdrag så ska du se att det blir bättre i slutändan.

pezrulezhaakon
2012-06-05, 23:58
supersize

Varken roddövningar eller latsdrag är särskilt effektiva för serratus. Ineffektiva skulle jag säga.

Birkharju
2012-06-05, 23:59
supersize

Varken roddövningar eller latsdrag är särskilt effektiva för serratus. Ineffektiva skulle jag säga.

tränas serratus i militärpress?

Qudatullah Jamal
2012-06-06, 00:03
Tränar man massa pressövningar som i hantelpressen eller när man kör obliques och samtidigt har ganska väldigt lågt BF % så kommer serratus anterior bli synlig. Sen så handlar det ju om vilken jävla pose man gör, gör man ett latsspread så kommer dom ju fram men om man står som vanligt och avslappnad så är det ju extremt svårt att se dom, då måste man vara otroligt rippad och muskulös,

pezrulezhaakon
2012-06-06, 00:15
Birkharju

Japp, det gör den. Det är en av många bra övningar för serratus.

Supermicke
2012-06-06, 00:25
Birkharju

Japp, det gör den. Det är en av många bra övningar för serratus.

Vad tror du om det jag skrev lite tidigare om axelpartiet vid bicepscurl, serratus?? :O

pezrulezhaakon
2012-06-06, 01:59
Supermicke

De muskler som främst förhindrar en sådan framåt"rotation" är traps mellersta och nedre del, samt romber.

Bicepsträningen blir mer effektiv om man fixerar axelpartiet lätt bakåt/neråt.

Wormzie
2012-06-06, 08:31
Supermicke

De muskler som främst förhindrar en sådan framåt"rotation" är traps mellersta och nedre del, samt romber.

Bicepsträningen blir mer effektiv om man fixerar axelpartiet lätt bakåt/neråt.

Ifall man har svårt att fixera axelpartiet i den positionen (bakåt/neråt), skulle du säga att det troligen beror på svaghet i SA eller just traps, romber?

Sheogorath
2012-06-06, 08:34
Ifall man har svårt att fixera axelpartiet i den positionen (bakåt/neråt), skulle du säga att det troligen beror på svaghet i SA eller just traps, romber?

Serratus anterior för skuldran framåt, och roterar den uppåt/utåt. Om det bara är "framfall" (hoho) får det vara skulderadduktorerna som är svaga, d.v.s. traps, rhomber, levator scapulae (de jobbar synkront för att åstadkomma adduktion). Om skulderbladen däremot "vingar" d.v.s. sticker ut så kan det bero på svaghet i serratus anterior.

Wormzie
2012-06-06, 08:37
Serratus anterior för skuldran framåt, och roterar den uppåt/utåt. Om det bara är "framfall" (hoho) får det vara skulderadduktorerna som är svaga, d.v.s. traps, rhomber, levator scapulae (de jobbar synkront för att åstadkomma adduktion). Om skulderbladen däremot "vingar" d.v.s. sticker ut så kan det bero på svaghet i serratus anterior.

Tror själv på det första.. lär ju vara det vanligaste om man slarvat med ryggträning o kört mycket bröst:) Var dips med låsta armbågar en bra övning för skulderkontroll föresten?

Sheogorath
2012-06-06, 09:11
Tror själv på det första.. lär ju vara det vanligaste om man slarvat med ryggträning o kört mycket bröst:) Var dips med låsta armbågar en bra övning för skulderkontroll föresten?

Det är svårt att få bra överförbarhet från en sådan övning till exempelvis bicepscurl. Det viktigaste är att välja en vikt i alla övningar där du faktiskt kan hålla god form även i andra leder än de du jobbar med primärt. På så vis tränar du musklernas stabilitet just i det läget där du behöver den. Där snackar vi funktionell träning på riktigt.

Wormzie
2012-06-06, 09:13
Det är svårt att få bra överförbarhet från en sådan övning till exempelvis bicepscurl. Det viktigaste är att välja en vikt i alla övningar där du faktiskt kan hålla god form även i andra leder än de du jobbar med primärt. På så vis tränar du musklernas stabilitet just i det läget där du behöver den. Där snackar vi funktionell träning på riktigt.

Nu kan det vara svårt att bedöma, men jag anser mig själv att ha rätt bra skulderkontroll i dragövningar och bicepscurl men det är mer för hållningen under hela dygnet som jag skulle vilja stärka upp baktill och skuldermuskulaturen

Sheogorath
2012-06-06, 09:57
Nu kan det vara svårt att bedöma, men jag anser mig själv att ha rätt bra skulderkontroll i dragövningar och bicepscurl men det är mer för hållningen under hela dygnet som jag skulle vilja stärka upp baktill och skuldermuskulaturen

Då så. Gör det. För syftet skulle jag rekommendera övningar där du får jobba med skuldran i retraktion (d.v.s. roddvarianter) tillsammans med töjningsövningar för bröst, lats och andra inåtrotatorer som kan vara strama.

Supermicke
2012-06-06, 12:11
tack för svar!

pezrulezhaakon
2012-06-06, 13:15
Wormzie

Tänk även på att bra skulderbladskontroll inte endast är i träningssyfte i gymmet, utan alla andra vakna timmar på dygnet, då du gör vardagliga saker, kollar på TV, sitter vid datorn, går i butiker, mm.
Att vara medveten om skulderbladskontrollen (+kroppshållningen) utanför gymmet är sannolikt ännu bättre träning än de få timmarna i gymmet. :)

Wormzie
2012-06-06, 15:59
Wormzie

Tänk även på att bra skulderbladskontroll inte endast är i träningssyfte i gymmet, utan alla andra vakna timmar på dygnet, då du gör vardagliga saker, kollar på TV, sitter vid datorn, går i butiker, mm.
Att vara medveten om skulderbladskontrollen (+kroppshållningen) utanför gymmet är sannolikt ännu bättre träning än de få timmarna i gymmet. :)

Då så. Gör det. För syftet skulle jag rekommendera övningar där du får jobba med skuldran i retraktion (d.v.s. roddvarianter) tillsammans med töjningsövningar för bröst, lats och andra inåtrotatorer som kan vara strama.

tack för tipsen!

exevision
2012-07-20, 08:08
Kan man i denna övning http://exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/BBInclineShoulderRaise.html köra för tungt eller på annat sätt fel så att andra muskler än serratus tar över?

Arne Persson
2012-07-20, 09:13
Hur bär man sig åt för att INTE aktivera M. serratus anterior när man tränar?

Wormzie
2012-07-20, 11:17
Hur bär man sig åt för att INTE aktivera M. serratus anterior när man tränar?

Dålig skulderkontroll?

Arne Persson
2012-07-20, 11:20
Dålig skulderkontroll?

Det har nog de flesta trots fungerande nämnda muskler...

Wormzie
2012-07-20, 11:23
Det har nog de flesta trots fungerande nämnda muskler...

Andra muskler kan ta över arbetet om man har haft ett felaktigt utförande under längre tid eller t.ex. dålig hållning. Ifall man inte kontrollerar skulderbladen så kan det ju bero på att serratus anterior inte jobbar som man vill att den ska?

pezrulezhaakon
2012-07-20, 13:09
Wormzie

Det beror på hur du menar "ta över".
Varje muskel/muskelgrupp har ju sin funktion och kan ju inte göra så mycket åt rörelser som ligger utanför (den) muskelns rörelseplan.

Wormzie
2012-07-20, 22:20
Wormzie

Det beror på hur du menar "ta över".
Varje muskel/muskelgrupp har ju sin funktion och kan ju inte göra så mycket åt rörelser som ligger utanför (den) muskelns rörelseplan.

Tänker på personer vars skulderblad faller ut i en "winged" position under olika övningar t.ex. De kanske behöver hitta bättre kontakt med arbetande stabiliserande muskler..

pezrulezhaakon
2012-07-20, 22:32
Wormzie

Ja, helt riktigt.
Det jag tänkte på var ju att ingen annan muskel kan tex göra serratus arbete om den muskeln är försvagad eller "frånkopplad".

Arne Persson
2012-07-21, 06:08
Tänker på personer vars skulderblad faller ut i en "winged" position under olika övningar t.ex. De kanske behöver hitta bättre kontakt med arbetande stabiliserande muskler..

Vingscapula (Scapula alata) beror ofta på "negativ" nervpåverkan på N. thoracicus longus.

nyrjoh
2012-07-21, 08:59
Den vanligaste orsaken till vingscapula är otränad serratus anterior och samtidigt relativt starka nedåtroterare, rhomboideér mm.

Supermicke
2012-08-20, 15:15
http://thewinger.com/wp-content/uploads/2009/02/0212091741-600x800.jpg

säg att man gör sådär.. är det normalt att skulderbladet pekar iväg som fan då eller? Sedan när man dessutom sträcker på sig och försöker dra in skulderbladet stramar det någonstans. Skulle det vara en bra övning för att fippla in skulderbladet? :P

Sheogorath
2012-08-20, 15:16
http://thewinger.com/wp-content/uploads/2009/02/0212091741-600x800.jpg

säg att man gör sådär.. är det normalt att skulderbladet pekar iväg som fan då eller? Sedan när man dessutom sträcker på sig och försöker dra in skulderbladet stramar det någonstans. Skulle det vara en bra övning för att fippla in skulderbladet? :P

Det är normalt att skulderbladet vingar när man gör så.

exevision
2012-08-20, 18:18
Det är normalt att skulderbladet vingar när man gör så.

Om man vill at de ska "vinga" mindre när man gör så där då?

Sheogorath
2012-08-20, 18:20
Om man vill at de ska "vinga" mindre när man gör så där då?

Hmm... Jag får passa på den. Är det inte en lite konstig målsättning förresten?

exevision
2012-08-20, 18:46
Min ena arm har svårare att göra den rörelsen utan att skulderbladet vingar ut rätt så mycket. Men den axeln är även lite framåtroterad. Så jag får väll bara fortsätta arbeta bort framåtrotationen (som blir mindre och mindre nu).

Pzorz
2012-08-20, 19:10
Jag lider av detta hemska och fula tillstånd också. Jag kör alla sorters pressar och roddar som finns och inget tycks bota eller lindra det. Jag förmodar att kroppen kompenserar klena muskler med andra, starkare. Hur fasiken ska man arbeta för att "träffa rätt" ?

Supermicke
2012-08-20, 19:32
förresten vill jag dela med mig av att göra armhävningar med en stor 10kg platta på ryggen :P då känner man när skuldrorna försöker spetsa plattan så får man knövla in de igen.

Sheogorath
2012-08-20, 20:33
förresten vill jag dela med mig av att göra armhävningar med en stor 10kg platta på ryggen :P då känner man när skuldrorna försöker spetsa plattan så får man knövla in de igen.

Bra tips! Skall testas.

exevision
2012-08-25, 08:53
Vingscapula (Scapula alata) beror ofta på "negativ" nervpåverkan på N. thoracicus longus.

Vad är oftast orsaken till det?

Tomas W
2012-08-25, 08:58
Kan vara våld utifrån eller något innefrån kroppen som pressar på neven, även en del virus, droger, gifter osv kan skada nerven.

exevision
2012-08-25, 09:15
Vart sitter nerven och vad är det som oftast trycker på den?

exevision
2012-08-26, 08:48
Vart sitter nerven och vad är det som oftast trycker på den?

Bump

Ser att nerven går genom muskeln m. scalenus medius. Kan den vara spänd eller stram så att nerven påverkas?

Sheogorath
2012-08-26, 11:24
Bump

Ser att nerven går genom muskeln m. scalenus medius. Kan den vara spänd eller stram så att nerven påverkas?

Inte vad jag känner till.

Supermicke
2012-08-26, 11:40
så som jag uppfattat det är "riktig" winged scapulae det som arne säger dvs detta..

d7_GzNSM2mE&feature=fvsr

medans vi bara kallar det så när det sticker ut lite och egentligen inte är ett så stort problem och den riktiga är ett sjukdomstillstånd eller nåt

http://www.shoulderdoc.co.uk/images/uploaded/wing02a.jpg

exevision
2012-08-26, 16:08
så som jag uppfattat det är "riktig" winged scapulae det som arne säger dvs detta..

medans vi bara kallar det så när det sticker ut lite och egentligen inte är ett så stort problem och den riktiga är ett sjukdomstillstånd eller nåt



Nerven borde ju kunna vara påverkad i olika hög grad så att det kanske inte märks lika tydligt som det du visade?

exevision
2012-09-02, 16:38
Om man i denna övning börjar rörelsen med skulderbladen ihop och avslutar den med att ha dem isär så borde väll det ta på serratus?
bR-r8x3J4rU

Anders The Peak
2012-09-02, 16:44
jag tror att jag fick mina serratus när jag körde mycket armhävningar och jag tror även att pullover tar rätt bra. Men annars finns det specifika övningar som tar på muskeln typden här:
sx9PGM1K8Mk

pezrulezhaakon
2012-09-02, 20:46
exevision

Nej, gummibandet påverkar inte serratus anteriors funktion. Du flyttar fram skulderbladen i "tomme".

exevision
2012-09-03, 06:16
exevision

Nej, gummibandet påverkar inte serratus anteriors funktion. Du flyttar fram skulderbladen i "tomme".

Nu vet jag inte om du eller jag missförstår något..
Men visst borde gummibandet belasta serratus i slutläget då det vill pressa ihop skulderbladen medans man själv försöker hålla isär dem?

pezrulezhaakon
2012-09-03, 07:40
exevision, nej gummibandet kan inte erbjuda någon sådan kraft för serratus i det läget.

Ego
2012-09-03, 07:51
Serratus skall helst tränas i closed chain. Oftast är inte styrkan som är problemet, utan aktivitet i muskeln - den blir inhiberad. Återfår man aktivitet märker man förbättring på en gång.

exevision
2012-09-03, 08:17
exevision, nej gummibandet kan inte erbjuda någon sådan kraft för serratus i det läget.

Hur menar du nu?
Serratus drar väll skulderbladen från ryggraden? När man håller ett gummiband med raka armar ut från sidorna (inte framåt) så borde ju serratus måsta jobba för att skulderbladen inte ska åka ihop?

Serratus skall helst tränas i closed chain. Oftast är inte styrkan som är problemet, utan aktivitet i muskeln - den blir inhiberad. Återfår man aktivitet märker man förbättring på en gång.

Vad är "closed chain"?

Fredrik_S
2012-09-03, 08:24
Vad är "closed chain"?

Det distala segmentet i kroppen är fixerat.

Tex armhävning(händerna fixerade)
och benböj(fötterna fixerade)

Open chain blir då
bänkpress
Benspark.

exevision
2012-09-03, 08:27
Varför skulle closed chain vara att föredra då?

pezrulezhaakon
2012-09-03, 09:17
exevision, serratus dragriktning och gummibandets kraftriktning stämmer extremt dåligt överens i syfte att ge serratus nån träning. Det är inte nödvändigt att träna den muskeln via "closed chain".

Fredrik_S
2012-09-03, 09:54
Dips utan att böja i armbågsleden borde väl vara en closed chain övning som aktiverar serratus bra.
Det är väl i den riktningen serratus har bäst arbetskraft?
Rakt ner lite lite snett frammåt
pezrulezhaakon

Anders The Peak
2012-09-03, 10:16
http://www.exrx.net/Muscles/SerratusAnterior.htmlDips utan att böja i armbågsleden borde väl vara en closed chain övning som aktiverar serratus bra.
Det är väl i den riktningen serratus har bäst arbetskraft?
Rakt ner lite lite snett frammåt
pezrulezhaakon


http://www.exrx.net/Articulations/Scapula.html#anchor72111

pezrulezhaakon
2012-09-03, 13:01
Fredrik_S

Nej, dips är ingen övning som direkt utmanar serratus rörelsemöjlighet. Det finns dåligt med kraft som motsätter sig protraktionsrörelsen eller rotationsrörelsen för skulderbladet.
Visst är muskeln mycket viktig som stabiliserande kraft, men du kan ju ändå inte luta speciellt mycket framåt i dips med raka armbågar. Nedre traps och pec.minor kommer ändå vara de som är de allra viktigaste arbetarna för att hålla ner skulderbladen.

Sedan är "closed chain" benämningen lite luddig då man ska applicera det på kroppen.

Fredrik_S
2012-09-03, 22:11
Ja jag läste att det var rätt mycket oklarheter inom "close" "open" området och att det antagligen var bäst i att inte använda det så mycket..

exevision
2012-09-09, 13:15
Den vanligaste orsaken till vingscapula är otränad serratus anterior och samtidigt relativt starka nedåtroterare, rhomboideér mm.

Om romberna är relativt starkare än serratus, vingar skulderbladen ut då?

pezrulezhaakon
2012-09-10, 11:33
exevision

Ja det kan de göra.

exevision
2012-09-11, 10:50
exevision

Ja det kan de göra.

Ska man då sluta med roddar och endast träna serratus ett tag?

pezrulezhaakon
2012-09-11, 12:53
exevision

Det är svårt att säga utan att ha sett dig. Om du heller inte har några utmärkande problem med skulderfunktionen så kan du träna på.

Om du har problem med vingat skulderblad så kan det vara en idé att fokusera där ett tag.
Annars är muskelsammarbetet runt skulderbladet komplext där alla muskler ska ha sin fungerande motståndare. (agonist/antagonist)
Så obalans behöver nödvändigtvis inte bero på svagheter, utan även stramheter.
Om en muskel är stram i axelleden så påverkar den alla andra muskler.

Supermicke
2012-09-11, 15:00
prova denna övning exevision, kanske är bra för closed chain träning som det nämndes om.

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BBPushCrunch.html

hittade i en annan tråd XD

svenbanan
2012-09-12, 07:36
prova denna övning exevision, kanske är bra för closed chain träning som det nämndes om.

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BBPushCrunch.html

hittade i en annan tråd XD

Crunches för serratus?

Nephelite
2012-09-12, 08:20
Tunga militärpressar med "spända lats" ^

Scratch89
2012-09-12, 15:01
Man behöver ju inte krångla till det mer än vad man behöver. Armhävningar mot väggen fungerar alldeles utmärkt som en första övning för serratus anterior.

exevision
2013-01-11, 21:40
Dipshrugs, är serratus aktiv i den rörelsen? Skulderbladen åker ju isär i slutet av rörelsen.

pezrulezhaakon
2013-01-11, 23:13
exevision, ja de åker isär, men av gravitationen som påverkar din kropp. Serratus behöver inte jobba så hårt om du hänger lodrätt. Framåtlut betonar serratus mer.

exevision
2013-01-12, 10:06
exevision, ja de åker isär, men av gravitationen som påverkar din kropp. Serratus behöver inte jobba så hårt om du hänger lodrätt. Framåtlut betonar serratus mer.

Men serratus får ändå en viss träning i dipshrugs?

pezrulezhaakon
2013-01-12, 11:01
exevision, nja, ingen nämnvärd träning, men den sover ju inte iallafall.

Sheogorath
2013-01-12, 11:04
Men serratus får ändå en viss träning i dipshrugs?

Du får mer träning av vanliga shrugs, även om det knappast är den effektivaste övningen heller.

exevision
2013-01-12, 11:47
Du får mer träning av vanliga shrugs, även om det knappast är den effektivaste övningen heller.

Då borde overheadshrugs vara bra? Fast då kan man ju lika gärna forsätta med militärpress. Iof blir ju vikten lite lägra i militärpressen. Overheadshrugs tar väll mer på övre trapz än på levatorn?

pezrulezhaakon
2013-01-12, 13:48
exevision, levatorn är ju utdragen då du har överarmarna uppåt, så visst deltar levatorn i elevationen även om övre traps gör det allra största arbetet.

Adam87
2013-01-12, 14:35
En rörelse som jag tror tränar Serratus A är en rörelse som liknar halva flyes/Latsdrag något framåtböjd drag till nedre bröst med armbågen tätt intill kroppen.

Den rörelsen gör jag varjedag på mitt arbete och antar att det har utvecklat den muskeln, har själv välutvecklade S a

Sheogorath
2013-01-12, 14:48
En rörelse som jag tror tränar Serratus A är en rörelse som liknar halva flyes/Latsdrag något framåtböjd drag till nedre bröst med armbågen tätt intill kroppen.

Den rörelsen gör jag varjedag på mitt arbete och antar att det har utvecklat den muskeln, har själv välutvecklade S a

Serratus anterior får jobba så fort du belastar armarna men bland normala gymövningar är det dem som aktiverar framsida axlar samt övre traps som också aktiverar serratus anterior mest. T.ex. axelpressar och uppåtlutande bröstpressar.

exevision
2013-01-12, 14:53
exevision, levatorn är ju utdragen då du har överarmarna uppåt, så visst deltar levatorn i elevationen även om övre traps gör det allra största arbetet.

Och vanliga shrugs tar mer på levatorn än på trapz?
Men om nu vanliga shrugs till viss del tar på serratus så borde ju nästan marklyft även göra det, eller är det lite väl långsökt?

Adam87
2013-01-12, 14:59
Serratus anterior får jobba så fort du belastar armarna men bland normala gymövningar är det dem som aktiverar framsida axlar samt övre traps som också aktiverar serratus anterior mest. T.ex. axelpressar och uppåtlutande bröstpressar.

Då vet man det :D

RassK
2013-01-12, 15:43
Om den inte varit uppe tidigare tycker jag videon och övningen är bra och enkel:

ALzFr2GT-Is

pezrulezhaakon
2013-01-12, 17:52
exevision

Nej, vanliga shrugs tar mer på levatorn än den andra varianten, men övre traps gör ändå det största arbetet.

Marklyft är ännu "sämre" träning för serratus.

exevision
2013-01-12, 20:45
Marklyft är ännu "sämre" träning för serratus.

Jo, nog förstår jag det. Men arbetar serratus stabiliserande?

Sheogorath
2013-01-12, 21:15
Jo, nog förstår jag det. Men arbetar serratus stabiliserande?

A.L.L.T.I.D. när du har belastning på armarna.

Tyrwing
2013-01-13, 11:02
Skulle någon, rakt uppochned, kunna lista några bra övningar?

Sheogorath
2013-01-13, 11:30
Skulle någon, rakt uppochned, kunna lista några bra övningar?


Armhävningar på golv, vanliga eller med "plus" (se video ovan)
Push-press
Axelpressar
Uppåtlutande bröstpressar
Stående flyes över huvudet


Och vill du isolera maximalt:


Protraktions-övningar (t.ex. ligga på uppåtlutande bänk och köra "bänkpress på raka armar")

krubkungen
2013-01-13, 11:40
Armhävningar på golv, vanliga eller med "plus" (se video ovan)
Push-press
Axelpressar
Uppåtlutande bröstpressar
Stående flyes över huvudet


Och vill du isolera maximalt:


Protraktions-övningar (t.ex. ligga på uppåtlutande bänk och köra "bänkpress på raka armar")


Är det någon skillnad mellan stående militärpress eller sittande militärpress med stång? SA får bra träning av båda två?

Det kanske blir lite mer stabilseringsträning för SA (övriga muskler också) ifall man kör stående?

Sheogorath
2013-01-13, 11:42
1. Är det någon skillnad mellan stående militärpress eller sittande militärpress med stång? 2. SA får bra träning av båda två?

1. Nej. Serratus anterior stabiliserar skulderbladen, inte bålen som sådan.
2. Ja.

krubkungen
2013-01-13, 12:18
1. Nej. Serratus anterior stabiliserar skulderbladen, inte bålen som sådan.
2. Ja.

Ok. Angående sittande så menar jag med ryggstöd. Ville bara klargöra det :)

Sheogorath
2013-01-13, 12:19
Ok. Angående sittande så menar jag med ryggstöd. Ville bara klargöra det :)

Ah. Det är möjligt att det blir lite sämre då men jag har mycket svårt att tro att det skulle göra någon praktisk skillnad. Ryggstöd i axelpress är ett jävulskap för övrigt. Sämre för att träffa axlarna och sämre för korsryggen, om man går tungt och börjar åma sig.

krubkungen
2013-01-13, 13:41
Ah. Det är möjligt att det blir lite sämre då men jag har mycket svårt att tro att det skulle göra någon praktisk skillnad. Ryggstöd i axelpress är ett jävulskap för övrigt. Sämre för att träffa axlarna och sämre för korsryggen, om man går tungt och börjar åma sig.

Okej.

Klassiker när man ser folk köra sittande axelpress med ryggstöd och kroppen är böjd så mycket att man undrar när korsryggen ska gå av.

Förövrigt: Kom och tänka på att man ser sällan folk köra sittande axelpress utan ryggstöd. gäller både axelpress med stång/hantel. Jag har inte sett det på mitt gym i alla fall.

ToughLove
2013-01-13, 13:56
Den tränas i bänkpress, förutsatt att man har en naturlig hållning, och inte kniper ihop skulderbladen till max

Bryggan
2013-02-24, 20:52
Jag vill gärna att mina serratus ska växa eftersom jag anser att det är en jäkligt snygg muskel helt enkelt. Jag får Ingen "kännbar" aktivering av hantelpressar, bänkpress, flyes med eller kabel. Med "kännbar" menar jag att jag inte får träningsvärk även att serratus rimligtvis är aktiverad i dessa övningar. Den enda övning där jag får så nära isolering av serratus som jag kan är vid djupa armhävningar.
Utförandet är enkelt, två klossar/böcker/glas som kan vara allt från 5-10 cm höga placeras något bredare än axlarna. På dessa klossar placeras således händerna och sedan låter jag bålen falla nästan ner till golvet, där nere slappnar jag av i serratus vilket gör att skulderbladen krockar med varandra på ryggen. Det borde innebära att serratus är så utsträckt det går. Efter det så går jag till det övre läget och där kan jag skjuta upp ryggen så mycket det går, alltså sträcka mig för att spänna serratus maximalt. Nu tror jag iofs att det övre lägets position och utförande är av underordnad betydelse och jag tror att det är det undre lägets tänjande av serratus som gör skillnaden.

Jag har förut provat saker som att med tungt lastad stång med raka armar röra endast skulderbladen upp och ner för att skapa samma effekt....totalt värdelöst.

Som Sheo skrev är belastningsökningen ett problem som jag vill hitta en smidig lösning på. Gjorde igår kanske 80 djupa armhävningar och har fin värk idag...det var ett tag sedan jag gjorde armhävningar sist:(. Bara det faktum att jag får träningsvärk i dem visar att de är ganska lite aktiverade på gymmet fast jag är där varje dag i veckan.

Tyrwing: Det var min "lista"...jag har inte kommit på fler bra övningar tyvärr.

Edit: Såg inte att det fanns en sida till och fick då ett namn på bänkpress med raka armar: Protraktions-övningar (t.ex. ligga på uppåtlutande bänk och köra "bänkpress på raka armar")

Fungerar dåligt för mig som sagt.

Bryggan
2013-02-24, 22:14
Glömde förresten att nämna att "vanliga" armhävningar inte ger mig lika bra aktivering av serratus. Det kan ju vara jag som inte tänker på att föra ihop skulderbladen i det nedre läget, just den detaljen som antagligen är viktig kommer av sig själv när man gör "genomgående" armhävningar eller vad jag ska kalla dem i beskrivningen ovan.

pezrulezhaakon
2013-02-24, 23:36
Bryggan

Du behöver inte göra armhävningsrörelsen för att träna serratus med full ROM.

Bryggan
2013-02-25, 00:11
Nej absolut är det säkert så, det har liksom bara blivit så. Känns kanske lite fjantigt att bara flexa med skulderbladen så jag böjer armarna lite också:).

Men bara för att se likheter eller skillander så ska jag nästa helg köra utan armböj.

Bryggan
2013-02-25, 01:26
Ångrat mig förresten. Kom på när jag skulle sova att jag tänkt på det här för länge sedan. Det jag kom fram till är att utsträckningen av serratus blir ännu mer effektiv om man låter armarna följa med till baksidan av kroppen, såsom det blir vid en armhävning. Armbågarna passerar horisontalplanet på kroppen och ihoppressningen av skulderbladen blir ännu effektivare. Skulderbladen kommer ännu mer ihop om jag drar bak armarna än om jag försöker endast föra ihop skulderbladen.

Jag är ju lite senil och hjärna får för det mesta jobba på ketoner men jag har testat ut det här förut. Sedan om jag har rätt eller om det är inbillning är två skilda saker.

pezrulezhaakon
2013-02-25, 07:49
Bryggan, om du vill göra så är det ju ok, men du vinner inget extra på det.

Bryggan
2013-02-25, 12:45
Säkerligen har du rätt, men jag fortsätter som jag trivs med.

Du verkar ha lite koll, har du inte någon mer bra övning som ger full "ROM" (har aldrig vetat vad förkortningen står för men förstår innebörden) på serratus?

Mvh

Bryggan
2013-04-08, 20:55
Bryggan
Du behöver inte göra armhävningsrörelsen för att träna serratus med full ROM.
Är du heeelt säker på det pez? Jag har nu kommit på ett smidigt sätt att belasta ryggen i armhävningsläge med raka armar. Jag använder smithmaskinen! Ställer den i nedersta läget, slänger på vilka vikter jag vill och skumgummiskyddet och kryper under stången. Stången är då ca 35 cm från marken i nedersta läget så det är ju perfekt, problemet är ju att jag inte kan utföra några armhävningar för att stången är så långt från marken som sagt men jag kan flexa skulderbladen. Att föra ihop och isär skulderbladen är ju en standardövning som rekommenderas överallt för Serratus, jag har dock tyckt det är lite fjantigt och gjort djupa armhävningar istället med bra resultat. Nu eftersom jag inte kunde utföra några armhävningar men hade en chans att belasta ryggen på ett effektivt sätt så flexade jag med skuldrorna istället. Döm av min förvåning när jag idag (gjordes igår) inte har någon träningsvärk alls i Serratus vilket jag skulle haft efter mina djupa armhävningar! Nu är jag besviken.

För den oinvigde så kan det te sig konstigt som jag håller på, låt mig förklara. Ovanstående låter ju som om jag skulle kunna lägga mig på bänkpressen och lasta skivstången full med vikter och sedan flexa skulderbladen med raka armar, även detta en rekommenderad Serratus-övning...har redan försökt det utan resultat!?

Absolut bäst utväxling får jag genom att händerna vilar på två stöd 6-13 cm höga (blivit så eftersom jag tagit det som funnits tillgängligt, glas, böcker etc) och sedan går med bröstet förbi handflatorna nästan ner till marken. I det nedre läget slappnar jag av med musklerna så att skulderbladen åker ihop på ryggen och sedan upp igen och högst upp skjuter jag ut ryggen.
Varför får jag så dålig träning/kontakt när jag gör så som förespråkas som vedertagen träning för Serratus? Är jag vanskapt eller något??

Bara för att förtydliga ännu en gång så är mina triceps, bröst och framsida axlar mer tränade än mina Serratus så jag får ingen träningsvärk i dessa vid mina djupa armhävningar utan endast Serratus. Det känns som en isolationsövning för Serratus eftersom dessa är det enda som värker efter ett ordentligt armhävnings-pass (my style). Dock berättar detta också att aktiviteten är väldigt begränsad i Serratus vid diverse pressövningar för bröstet...iaf när dessa övningar utförs av mig:(.

Har jag inte kraftig träningsvärk imorgon (träningsvärk kan ju komma med en dags förskjutning om man är väldigt otränad i ngn muskel) så blir jag djupt besviken!

Rikard Jansson
2013-04-08, 20:58
Och vill du isolera maximalt:


Protraktions-övningar (t.ex. ligga på uppåtlutande bänk och köra "bänkpress på raka armar")


Vanlig lutande bänk fast man kör bänk "som vanligt", d.v.s. rakt ut? Eller lutande bänk åt det ovanliga hållet?

Bryggan
2013-04-08, 21:00
Vanlig lutande bänk fast man kör bänk "som vanligt", d.v.s. rakt ut? Eller lutande bänk åt det ovanliga hållet?Det "ovanliga" hållet.

Jag tror det skulle fungera faktiskt men det ser jag ingen möjlighet till där jag tränar.

Supermicke
2013-04-08, 21:24
täta armhävningar där man förflyttar handpositionen längre och längre neråt mot fötterna som progression tror jag på.. då har jag upplevt stora svårigheter att kontrollera skulderblad samt mayhem-träningsvärk i serratus

Bryggan
2013-04-08, 21:27
täta armhävningar där man förflyttar handpositionen längre och längre neråt mot fötterna som progression tror jag på.. då har jag upplevt stora svårigheter att kontrollera skulderblad samt mayhem-träningsvärk i serratus
Nu snackar vi intressant här!! Förklara lite bättre för en korkskalle är du snäll, försök att inte använda ord som "prossetion" och liknande för en novis som jag. Är det för mycket begärt så ordnar det sig nog iaf efter lite efterforskningar...TACK.

Supermicke
2013-04-08, 21:50
triceps pushups kanske det kallas till o med.

http://www.womenshealthmag.com/files/images/wm-0809-tricep-pushup.jpg

Bryggan
2013-04-08, 21:55
Hehe, det där är Exakt så som jag gör men med två upphöjningar under händerna så jag kan gå lite djupare ändå. Visst känns det gött i sågtanden?

Supermicke
2013-04-08, 22:03
mest när man har händerna nere i nivå med naveln/midjan och sedan kämpar för att hålla in skulderbladen.

Bryggan
2013-04-08, 22:10
mest när man har händerna nere i nivå med naveln/midjan och sedan kämpar för att hålla in skulderbladen.Knepet verkar ändå vara att man ska ha överarmarna längs med sidorna? Det verkar nästan som att Serratus kan sträcka ut ordentligt på det sättet. Jag kan inget om anatomi vilket många här kan så mycket möjligt att jag bara yrar men så inbillar jag mig iaf. På något sätt tar denna övning ruskigt bra iaf...på fler än jag dessutom. Då är det bara belastningsproblematiken kvar då.

Måste prova dips med last runt nacken istället för midjan och se vad det ger....

Bryggan
2013-04-28, 07:41
Decline smalbänk fungerar till viss del faktiskt. Det är en bra övning jag kommer att fortsätta med. I smalbänken kan jag ju lasta på lite och få därmed lite extra effekt på triccarna. Compound ftw.

Sheogorath
2013-04-28, 10:50
Uppåtlutande är effektivare för serratus anterior.

Bryggan
2013-04-28, 11:29
Uppåtlutande är effektivare för serratus anterior.
Incline smalbänk menar du? Nä nu är jag förvirrad....förklara igen vad som är effektivare.

Om det är vad jag tror du menar så är jag rädd att du har fel...ska prova igen såklart, men.

Sheogorath
2013-04-28, 11:34
Incline smalbänk menar du? Nä nu är jag förvirrad....förklara igen vad som är effektivare.

Om det är vad jag tror du menar så är jag rädd att du har fel...ska prova igen såklart, men.

Serratus anteriors funktion som rörelseproducerande muskel är först och främst att utåtrotera skulderbladet. Det är därför axelpressar är effektiva för serratus anterior. Ju mer din bröstpress närmar sig en axelpress desto mer kommer skulderbladet att behöva utåtrotera när du flyttar överarmen och desto mer kommer serratus anterior att aktiveras.

Vill du leka armhävningar och få motsvarande effekt får du sätta fötterna på en höjd snarare än höja upp händerna.

Jag bryr mig inte om vad du känner så för min skull behöver du inte prova igen.

Bryggan
2013-04-28, 12:02
Jag bryr mig inte om vad du känner så för min skull behöver du inte prova igen.Nej inte för din skull utan min. Startade ju den här tråden för att finna effektiva metoder att träna serratus anterior, vilket gör att jag måste ju utvärdera de metoder som nämns här. Jag kan ju inte bara svälja och tro att de metoder som tipsas ger önskad effekt väl. Om någon säger till mig (inte dig kanske eftersom du vet mer än de flesta) att en övning är bra för....låt säga biceps. Då vill jag ju att det ska kännas som något är trasigt i biceps efter utförd träning i form av den tipsade övningen, eller?

Serratus anteriors funktion som rörelseproducerande muskel är först och främst att utåtrotera skulderbladet. Det är därför axelpressar är effektiva för serratus anterior. Ju mer din bröstpress närmar sig en axelpress desto mer kommer skulderbladet att behöva utåtrotera när du flyttar överarmen och desto mer kommer serratus anterior att aktiveras.

Vill du leka armhävningar och få motsvarande effekt får du sätta fötterna på en höjd snarare än höja upp händerna.
För att återgå.
Om jag har förstått dig rätt så rekommenderar du "vanlig" lutande bänkpress eller hantelpress? Kanske ännu mer rät vinkel med kroppen mot golvet så att jag utför en ren axelpress med armbågarna så långt ifrån varandra det går? Är detta korrekt uppfattat.

Sheogorath
2013-04-28, 12:38
Nej inte för din skull utan min. Startade ju den här tråden för att finna effektiva metoder att träna serratus anterior, vilket gör att jag måste ju utvärdera de metoder som nämns här. Jag kan ju inte bara svälja och tro att de metoder som tipsas ger önskad effekt väl. Om någon säger till mig (inte dig kanske eftersom du vet mer än de flesta) att en övning är bra för....låt säga biceps. Då vill jag ju att det ska kännas som något är trasigt i biceps efter utförd träning i form av den tipsade övningen, eller?


För att återgå.
Om jag har förstått dig rätt så rekommenderar du "vanlig" lutande bänkpress eller hantelpress? Kanske ännu mer rät vinkel med kroppen mot golvet så att jag utför en ren axelpress med armbågarna så långt ifrån varandra det går? Är detta korrekt uppfattat.

Man kan generellt tänka att det som är bra för framsida axel och övre traps också är bra för serratus anterior, så en "armbåge in"-teknik är förmodligen effektivare. Men lutningen ska vara ordentlig om du vill träna serratus anterior effektivt, dynamiskt. Men ju mer lutning desto mindre effektiv blir övningen som "generell" bröstövning, så man kan ju istället välja effektiva axelövningar och effektiva bröstövningar. Så länge man kör axelpressar kommer serratus anterior att få sitt om man inte har något särskilt rehabbehov.

Fördelen med exempelvis armhävningar framför bröstövningar på bänk (eller axelpressar) är att serratus måste stabilisera skulderbladen mer, vilket är en av muskelns viktigaste uppgifter. Det är förmodligen därför man känner att armhävningar "tar" så bra egentligen oavsett om man har en "optimal" lutning på kroppen eller inte och oavsett om man pekar utåt med armbågarna eller håller in dem till sidan.

Bryggan
2013-04-28, 12:53
Oki Sheo, tack. Hmm, ska hålla ett öppet sinne här och verkligen känna efter nästa gång. Återkommer med hur jag den övningen känns i SA för mig.

pezrulezhaakon
2013-04-28, 14:04
Bryggan, ju tyngre bröstövning (utan ryggstöd) i sagitalplanet, desto mer måste SA jobba statiskt i bottenläget. I toppläget har du mest chans att arbeta effektivare dynamiskt.

major Pectoralis
2013-04-28, 14:09
har ej läst tråden men klassikern är väl

armhävningar med raka armar, dvs. man trycker bara fram och bak skuldrorna.
boxare som gör liknande manöver i stor utsträckning brukar väl ha ganska bra SA.
Även vanliga armhävningar är bra för stabiliserande muskulatur, t.ex. SA

Bryggan
2013-04-28, 15:34
har ej läst tråden men klassikern är väl

armhävningar med raka armar, dvs. man trycker bara fram och bak skuldrorna.
boxare som gör liknande manöver i stor utsträckning brukar väl ha ganska bra SA.
Även vanliga armhävningar är bra för stabiliserande muskulatur, t.ex. SA
Har provat som sagts i tråden. Andra övningar ger bättre effekt...mycket bättre effekt iaf på mig.
Läs gärna tråden.

RassK
2013-04-28, 17:02
Landmine presses någon?
z6lwZEHRl8w
Med extra press i toppläget förstås.

Annars skulle jag ge tipset att byta ut alla pressövningar med låsta skulderblad mot övningar där skulderbladet får "flyta fritt". Antagligen rätt bra för axelhälsan också.

Bryggan
2013-04-28, 17:32
Annars skulle jag ge tipset att byta ut alla pressövningar med låsta skulderblad mot övningar där skulderbladet får "flyta fritt". Antagligen rätt bra för axelhälsan också.+1.

Det tror jag också.

mattepatte
2013-04-28, 18:30
Militärpress tycker jag tar bra på serratus anterior.

speedy83
2013-08-13, 09:49
Har träningsvärk i serratus anterior för första gången i mitt liv idag tror jag. Har dock lite funderingar vad det kan komma sig av. Passet jag körde igår bestod av:

Bänk
Böj
Hyperextension
flyes
några lätta sätt in- och utåtrotationer.

Alla dessa har jag kört frekvent innan utom flyes, kan det alltså vara denna övningen som ger träningsvärken, känns lite skumt.

Sheogorath
2013-08-13, 11:45
Har träningsvärk i serratus anterior för första gången i mitt liv idag tror jag. Har dock lite funderingar vad det kan komma sig av. Passet jag körde igår bestod av:

Bänk
Böj
Hyperextension
flyes
några lätta sätt in- och utåtrotationer.

Alla dessa har jag kört frekvent innan utom flyes, kan det alltså vara denna övningen som ger träningsvärken, känns lite skumt.

Säkert flyes, mer sannolikt om du körde från uppåtlutande bänk. Alla press/flyesvarianter för bröst från uppåtlutande bänk tar bra på serratus. Men det är ju ofta så: ny övning: mer träningsvärk.

speedy83
2013-08-13, 12:02
Säkert flyes, mer sannolikt om du körde från uppåtlutande bänk. Alla press/flyesvarianter för bröst från uppåtlutande bänk tar bra på serratus. Men det är ju ofta så: ny övning: mer träningsvärk.

Det stämmer att det var uppåtlutande, glömde skriva det. Tackar då är den lilla gåtan löst :)