handdator

Visa fullständig version : Lite frågor ang kolozzeums 3-split


Maskan
2012-05-27, 18:11
Tjena, Undrar lite vad ni tycker om kolozzeums 3-split schema ni som kör med det, har ni lagt till någonting som ni tycker fattas i det ? Själv undrar jag i vilken övning man tränar underarmarna egentligen ? :o

Och sen undrar jag vad Pinch & Greppträning med kabelhandtag är ? har googlat runt men inte hittat ens lite information om det.

MVH!

SCHEMAT:

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Rusk
2012-05-27, 18:33
Valet av övningar osv är bra men varje muskel tränas bara 1 gång i veckan vilket är mindre bra för både styrka och bygge.
Och det är ingen specifik underarmsträning med förutom hammercurl så om du vill träna flexors och extensors så är det ju bara att slänga in några set omvända samt normala underarmcurls.
Skulle jag träna det så skulle jag dock kört bakre delts på rygg dagen och byta ut den övning som är på "dag1" mot sidolyft.

monteramita
2012-05-27, 20:02
Valet av övningar osv är bra men varje muskel tränas bara 1 gång i veckan vilket är mindre bra för både styrka och bygge.
Och det är ingen specifik underarmsträning med förutom hammercurl så om du vill träna flexors och extensors så är det ju bara att slänga in några set omvända samt normala underarmcurls.
Skulle jag träna det så skulle jag dock kört bakre delts på rygg dagen och byta ut den övning som är på "dag1" mot sidolyft.

Det är väl egentligen ingenting som säger att man vid en 3-split måste träna exakt tre gånger i veckan? Man kan väl lika gärna träna sex gånger i veckan och på så sätt träna igenom kroppen två gånger per vecka? Eller någonting där emellan; träna 4-5 gånger per vecka.

Latissimus Dorsi
2012-05-27, 20:03
Det är väl egentligen ingenting som säger att man vid en 3-split måste träna exakt tre gånger i veckan? Man kan väl lika gärna träna sex gånger i veckan och på så sätt träna igenom kroppen två gånger per vecka? Eller någonting där emellan; träna 4-5 gånger per vecka.

Exakt, mao man kör en rullande 3 split.

monteramita
2012-05-27, 20:07
Jag skulle nog köra:

Dag1
Dag2
Vila
Dag3
Dag1
Dag2
Vila
Dag3
Dag1
Dag2
Vila osv.

Detta med anledning av att det borde va viktigast att vila mellan marklyft och knäböj då marklyft även tar en del på benen.

monteramita
2012-05-27, 20:08
Exakt, mao man kör en rullande 3 split.

Just det, så heter det. :-)

Latissimus Dorsi
2012-05-27, 20:13
Jag skulle nog köra:

Dag1
Dag2
Vila
Dag3
Dag1
Dag2
Vila
Dag3
Dag1
Dag2
Vila osv.

Detta med anledning av att det borde va viktigast att vila mellan marklyft och knäböj då marklyft även tar en del på benen.

Byt bara på dag 2 och 3 så har du en 3 dag on 1 dag off rutin

Rusk
2012-05-27, 20:15
Det är väl egentligen ingenting som säger att man vid en 3-split måste träna exakt tre gånger i veckan? Man kan väl lika gärna träna sex gånger i veckan och på så sätt träna igenom kroppen två gånger per vecka? Eller någonting där emellan; träna 4-5 gånger per vecka.

Det kan du göra men inte det smartaste med det övningsvalet, mark + stångrodd på rygg dagen och sedan böj och stela mark på ben dagen, din nedre rygg kommer förmodligen skadas med tiden.
Ska man köra 3 split så frekvent så får man lägga upp det smart med flerledsövningar.

Maskan
2012-05-27, 21:16
Jag skulle nog köra:

Dag1
Dag2
Vila
Dag3
Dag1
Dag2
Vila
Dag3
Dag1
Dag2
Vila osv.

Detta med anledning av att det borde va viktigast att vila mellan marklyft och knäböj då marklyft även tar en del på benen.

Kör ungenfär den stilen som du skrev där! =)

Maskan
2012-05-27, 21:38
Vilket pass är det bäst att lägga in underarmar och eventuellt shrugs ?

Rusk
2012-05-27, 21:46
Vilket pass är det bäst att lägga in underarmar och eventuellt shrugs ?

Rygg och biceps och när det kommer till shrugs så finns det lite delade åsikter, övre trapezius aktiveras rätt gött i axelpressar och sidolyft men även vi vissa ryggövningar.
Så kör shrugs där du känner för det imo.

dream_theater_
2012-05-27, 21:49
Är du nybörjare, vilket jag förmodar, så räcker det väl jättebra med det schemat som bumbi har gjort. Du behöver ju inte vrålstarta gymkarriären med sex gånger i veckan.

Rusk
2012-05-27, 21:51
Är du nybörjare, vilket jag förmodar, så räcker det väl jättebra med det schemat som bumbi har gjort. Du behöver ju inte vrålstarta gymkarriären med sex gånger i veckan.

Indeed:thumbup:

z_bumbi
2012-05-28, 06:22
? Själv undrar jag i vilken övning man tränar underarmarna egentligen ? :o

Alla övningar där du håller i skivstången eller ett handtag och då även pinch och greppträningen med kabelhandtag som är speciellt inriktad på just grepp och i viss mån underarmar. Jag har inte träffat på så många nybörjare som har något behov av direkt underarmsträning och det blir då bara fler övningar som inte tillför så mycket för den nivån.

Och sen undrar jag vad Pinch & Greppträning med kabelhandtag är ? har googlat runt men inte hittat ens lite information om det.


Sökfunktionen på forumet funkar ibland bättre än google.

Pinch finns med här
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37255&highlight=Pinch

Greppträning med kabelhandtag hittade jag också med sökfunktionen.

"Ett vanligt kabelhandtag som man nästan låter ut ur handen för att sen sluta handen om det, går att köra med skivstång också men jag gillar säkerheten som en kabelhiss ger i det här fallet.
"