handdator

Visa fullständig version : Tyngd bench decline vs flat


spel565
2012-05-27, 16:55
Så jag har kört dumbell press länge och började precis att köra bara bänkpress (smith machine, aldrig kört bänk innan). Flat, incline och decline.

Är det bara jag som klarar ganska mycket mer på decline jämfört med vanlig flat bench?
Jag klarar 25% mer på decline än vad jag klarar på vanlig bänk och det är när jag redan har kört 6set bröstövningar innan :)

Sheogorath
2012-05-27, 16:57
Nej det är inte bara du. Det är det normala. Det beror dels på att nedre bröst hamnar i ett mer gynnsamt läge för att pressa och ofta även på att rörelselängden blir kortare då man träffar med stången längre ner på kroppen.

spel565
2012-05-27, 16:59
Nej det är inte bara du. Det är det normala. Det beror dels på att nedre bröst hamnar i ett mer gynnsamt läge för att pressa och ofta även på att rörelselängden blir kortare då man träffar med stången längre ner på kroppen.

Så bör man börja passet med decline istället för flat, om man klarar mer i det läget? :)

Sheogorath
2012-05-27, 17:18
Så bör man börja passet med decline istället för flat, om man klarar mer i det läget? :)

Tycker du om decline så kör den och placera den var du vill. Övningen kommer förmodligen inte ge dig någonting som du inte hade fått ändå med vanlig bänkpress eller dips.

spel565
2012-05-27, 17:22
Tycker du om decline så kör den och placera den var du vill. Övningen kommer förmodligen inte ge dig någonting som du inte hade fått ändå med vanlig bänkpress eller dips.

Bra med lite olika övningar för att köra bröst, decline kan vara en av dessa? Lite omväxling när jag bara har kört med dumbells 'skit länge'?

Sheogorath
2012-05-27, 17:23
Bra med lite olika övningar för att köra bröst, decline kan vara en av dessa? Lite omväxling när jag bara har kört med dumbells 'skit länge'?

Ja, det är bra om det gör träningen roligare.

pezrulezhaakon
2012-05-27, 19:59
spel565

Decline-bänk stressar axelleden onödigt mycket. Så den övningen kan man undvika med gott samvete.

spel565
2012-05-27, 20:26
spel565

Decline-bänk stressar axelleden onödigt mycket. Så den övningen kan man undvika med gott samvete.

Mycket mer än de andra varianterna? :0

pezrulezhaakon
2012-05-27, 20:30
spel565

Det beror på din rörlighet i axelleden och hur stor lutningen är.
Från plan till ca -5 grader kan vara acceptabelt. Ju mer lutning efter det blir mer onödigt och högre skaderisker.

Kör hellre "nedåtlut" i stående bröstflyes i CC, om du känner att du har tid över.

LoTiX
2012-05-27, 21:24
Nedåtlutande bänk är min nya favoritövning. Har undvikit den i alla år pga. jobbig att sätta upp samt allt snack om att det skapar högt tryck i skallen.

När jag väl testar den upptäcker jag hur skön den är för bröstet, hur mycket mindre det känns i axlarna och hur det inte alls känns som ett tryck i huvudet.

Nya givna startövningen på bröstpasset.

pezrulezhaakon
2012-05-27, 21:39
LoTIX, att avfärda riskerna med hur man upplever en övning är att inte tänka tillräckligt mycket. Men ingen kan hindra dig att köra övningen. Det är din tid och dina axelleder.

LoTiX
2012-05-27, 22:52
LoTIX, att avfärda riskerna med hur man upplever en övning är att inte tänka tillräckligt mycket. Men ingen kan hindra dig att köra övningen. Det är din tid och dina axelleder.

Haha, ja ta mig tusan det är det.

deadich
2012-05-28, 00:10
Nedåtlutande bänk är min nya favoritövning. Har undvikit den i alla år pga. jobbig att sätta upp samt allt snack om att det skapar högt tryck i skallen.

När jag väl testar den upptäcker jag hur skön den är för bröstet, hur mycket mindre det känns i axlarna och hur det inte alls känns som ett tryck i huvudet.

Nya givna startövningen på bröstpasset.

Ha du testat brygga istället?