handdator

Visa fullständig version : Deff eller inte?


wcanka
2012-05-27, 15:29
Var lite osäker om det fanns någon tråd, men om inte så postar vi här ;)

Nu kan ju inte ni avgöra om jag trivs i min kropp, men jag börjar känna mig obekväm nu inför sommarn, vill kunna gå i baröverkropp utan att känna mig "uttittad".

184cm 76kg
Dagsfärsk spännisbild.
http://i.imgur.com/WDdt2.jpg?1

2 veckor gammal.
http://i.imgur.com/xoi8z.jpg

Paperweight
2012-05-27, 15:35
Bygga fosho!

wcanka
2012-05-27, 15:41
Jo, men min midja är ju väldigt ocharmig:em:

Menar du bygga som i fortsätta äta eller bygga som i 8-15 reps? :D

komigen
2012-05-27, 15:43
Om jag skulle suttit i din sits skulle jag velat deffa, du vet ju hur jag själv är efter du läst min tråd ''Velar över sommaren...'' och min journal höhö.

Men enligt alla koloiter så vill de att man bygger... Verkar som att man vinner på det i längden. Men förstår dig, drygt när man känner sig obekväm bland polarna och tjejerna...

wcanka
2012-05-27, 15:45
Ja precis, riktigt jobbigt. Fast man är ju hellre lite grövre än pinnsmal, ser ju bättre ut med t-shirt nu än för ca 3-4 månader sedan :D

komigen
2012-05-27, 15:46
Ja precis, riktigt jobbigt. Fast man är ju hellre lite grövre än pinnsmal, ser ju bättre ut med t-shirt nu än för ca 3-4 månader sedan :D

Ja så är det ju, har själv en polare som är nästan 2 meter, han är smal pinnsmal, pinnsmal + lång går inte ihop, skulle inte vilja sitta i hans sits.
Fast han har ju bra utgångsläge, nice o vara 2 meter och grov haha

Fishtank
2012-05-27, 15:54
Bygg, ser inte ett gram muskler där.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

wcanka
2012-05-27, 15:54
Bygg, ser inte ett gram muskler där.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

då skulle jag ju inte kunna fungera i vardagen? :Virro

Fishtank
2012-05-27, 15:59
Som du kan deffa fram obviously...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

wcanka
2012-05-27, 16:00
Som du kan deffa fram obviously...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

hihihi jag vet, larvar mig lite bara.
Så bygga som i mat + 8-15reps?

Akada
2012-05-27, 16:01
Första bilden är lite liten, du har ingen annan?

Problemet med deff är att det kommer se förjävligt ut om du går ner tillräckligt så att "musklerna syns". Jobba lite på självförtroendet den här sommaren, och nästa kan du förlita dig på kroppen. ;)

wcanka
2012-05-27, 16:04
]Första bilden är lite liten, du har ingen annan?[/B]

Problemet med deff är att det kommer se förjävligt ut om du går ner tillräckligt så att "musklerna syns". Jobba lite på självförtroendet den här sommaren, och nästa kan du förlita dig på kroppen. ;)

Svårt att höra ironin över internet, men du driver va? :D

Okej, då kör vi!

Fishtank
2012-05-27, 16:07
Yes kör hårt.
Du har en bra grund att bygga från och ser fram emot att se en före och efterbild närmare jul om du ligger i.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

wcanka
2012-05-27, 16:15
nu kommer optinojjan,
Kan man träna till failure utan att få negativ effekt?

D1
Bänkpress--------------------(Bröst)
Snedbänk--------------------(Bröst)
Sidolyft----------------------(Axlar)
Pushdown ------------------(Triceps)

D2
Latsdrag---------------------(Rygg)
Stångrodd-------------------(Rygg)
Skivstångsshrugs------------(Traps)
Stångcurl--------------------(Biceps)
Hantelcurl-------------------(Biceps)

D3
Vila

D4
Sidolyft---------------------(Axlar)
Snedbänk-------------------(Bröst)
Bänkpress-------------------(Bröst)
Pushdowns------------------(Triceps)
Triceps extension------------(Triceps)

D5
Knäböj----------------------(Ben)
Marklyft---------------------(Ben & bål)
Crunshes, situps, benlyft-----(Mage) Varierar lite övningar

D6
Stångrodd------------------(Rygg)
Latsdrag--------------------(Rygg)
Skivstångsshrugs------------(Traps)
Hantelcurl-------------------(Biceps)
Stångcurl-------------------(Biceps)

D7
Vila

Captainwide
2012-05-27, 16:21
kör hårt på att bygga just nu så får tjejerna något att bita i nästa sommar ;)

wcanka
2012-05-27, 17:02
kör hårt på att bygga just nu så får tjejerna något att bita i nästa sommar ;)

Yeaaaaah Buddy, när det gäller ladies så blir man ju mer taggad att träna så man ser fräsch ut!

Frågan är ju hur "svårt" det är att bygga och vilka faktorer som spelar roll?
Jag kan ju inte vara så opti som möjligt för att jag äter vad som serveras hemma & i skolan, det enda jag har kontroll över är frukosten samt mellanmål, vad rekommenderas på de 2 målen jag oftast bestämmer själv? :)

ställer frågan igen, kan man träna till failure utan att oroa sig för att gå bakåt eller så?

Captainwide
2012-05-27, 17:08
Det blir svårt att arbeta på bara två mål även om de är rena mirakel mål.. menar om du nu skulle äta riktigt kunglig frukost och skitbra mellanmål så blir det ju mindre bra om du exempelvis får pizza hemma och lasagne i skolan. Försök få med dina päron i det hela eller så kan du försöka laga lite mat själv hemma :) skolan får du helt enkel försöka äta så mycket nyttigt det bara går! går ju själv i skolan och har samma problem ;)

Tyvärr är inte jag din man att fråga om din sistnämnda fråga :/

wcanka
2012-05-27, 17:11
Det blir svårt att arbeta på bara två mål även om de är rena mirakel mål.. menar om du nu skulle äta riktigt kunglig frukost och skitbra mellanmål så blir det ju mindre bra om du exempelvis får pizza hemma och lasagne i skolan. Försök få med dina päron i det hela eller så kan du försöka laga lite mat själv hemma :) skolan får du helt enkel försöka äta så mycket nyttigt det bara går! går ju själv i skolan och har samma problem ;)

Tyvärr är inte jag din man att fråga om din sistnämnda fråga :/

I skolan är det klassisk skolmat, någon form av protein samt kolhydrater + salladsbuffé.

Middag kan jag laga själv, Ja. Dålig fantasi bara på vad som är bra att äta.

och jag som går kockutbildning :em:

Captainwide
2012-05-27, 17:25
eftersom du ska biffa till dig så bör du ju ligga på ett överskott av dina kalorier (visste du med största säkerhet redan). när det gäller skolan så försök äta mer proteiner och kolhydrater och lite sallad istället så gott det går. Men försök att lägga in mer kyckling, ägg,fisk, kesella, keso, pasta,ris, potatis, kalkon, nötkött, fläskkött... you name it, så länge det inte är skräp du äter så ska det gå åt rätt håll skulle jag tro :)

Vitlök
2012-05-27, 17:27
Bygg! Knappt någon massa att deffa fram. Bygg långsamt och spar deffen till nästa vår.

wcanka
2012-05-27, 17:36
jo jag vet vad om krävs, bara det att jag inte räknar, vad äter ni till frukost/mellanmål?

Captainwide
2012-05-27, 17:43
jo jag vet vad om krävs, bara det att jag inte räknar, vad äter ni till frukost/mellanmål?

eftersom jag närsomhelst ska deffa så kommer jag att följa mitt schema vilket turligt nog för dig innehåller en stor frukost ;) jag ska få i mig 2 dl havregrynsgröt, 4 ägg och 120 gram tonfisk..

annars kan du dra en kesella och ägg till frukost eller något som innehåller protein och kolisar. Till mellanmål skulle jag tro att kesella, nötter, tonfisk, ägg eller frukt och grönsaker skulle gå utmärkt! :)

wcanka
2012-05-27, 17:45
Käkade en helt underbar frukost imorse var nog inte hälsosam dock :(

3st toats som man steker en grillpanna i smör & olja, nom nom nom

6 vita brödskivor, smör, ost, sen olja & smör att steka i, men det kanske inte blir så bra längden? :D

Hur får ni i er tonfisk bara rakt upp & ner?

hur mycket protein kan man äta åt gången, för allt tas väl inte upp? :)

komigen
2012-05-27, 17:54
Hur får ni i er tonfisk bara rakt upp & ner?


Jag har käkat tonfisk 3 ggr nu! Det är riktigt bra, lätt o käka.

Jag åt en tonfiskburk och pasta med ketchup på.
En annan gång åt jag en tonfiskburk, 2 mackor och ketchup på!

Du kanske tänker ''ketchup till tonfisk?'', Men det funkar ihop, smaken blir bättre.

Captainwide
2012-05-27, 17:55
näe tror det blir lite för mycket ;)

bara käka och håll käften.. så det funkar när man äter något man inte gillar :D ;)

angående om frågan om protein: men vet inte om allt är sant, så nu är du varnad, det är bara att googla annars :)

Kroppen tar upp i princip allt protein du äter, i synnerhet från proteinkällor i maten som har högt biologiskt värde (tex animaliska produkter och proteinpulver).
Proteinet spjälkas till peptider och aminosyror i magsäcken, och fraktas därefter till levern där de byggs om till det kroppen för stunden behöver (t ex. till reparation av skadade muskler, till syntes av hormoner, vita blodkroppar eller celler).
Då kroppens proteinbehov är tillfredställt kommer överskottet av protein omvandlas till energi, och om energin inte förbrukas kan överskottet lagras i fettdepåerna.

Det viktiga för dig är egentligen hur mycket protein du behöver vid varje måltid (tex var 3:e timma) för att täcka ditt behov fram till nästa måltid.
Proteinbehovet beror på din ålder, din fysiska form och din aktivitetsnivå och man brukar räkna på ca 1g/kg kroppsvikt. För att bygga upp och /eller öka muskelmassan är rekommendationen >2g/kg kroppsvikt/dag. Många kroppsbyggare räknar dock betydligt högre!

Efter en måltid som innehåller protein ökar mängden aminosyror i den fria aminosyrapoolen, men denna pool rymmer bara några få gram protein. Eftersom kroppen inte har ett förråd av aminosyror (på samma sätt som det finns fett och kolhydrater), så bör man fylla på med protein från födan ungefär var 3:e timma. Annars tvingas kroppen bryta ner tex muskelvävnad för att få loss aminosyror.

hertzman
2012-05-27, 18:32
Du ser ut som en helt normal pöjkvasker, sluta nojja. Skippa skräpschemat du har, fokusera på böj, bänk och mark i några år framöver. Fokusera på basövningarna. Smek på med hög volym, mata en 5-6 set på tung belastning. Böj 2 dagar, bänk 3 dagar och mark två dagar. Ät.

zeusden1
2012-05-27, 18:35
Det viktiga för dig är egentligen hur mycket protein du behöver vid varje måltid (tex var 3:e timma) för att täcka ditt behov fram till nästa måltid.

Efter en måltid som innehåller protein ökar mängden aminosyror i den fria aminosyrapoolen, men denna pool rymmer bara några få gram protein. Eftersom kroppen inte har ett förråd av aminosyror (på samma sätt som det finns fett och kolhydrater), så bör man fylla på med protein från födan ungefär var 3:e timma. Annars tvingas kroppen bryta ner tex muskelvävnad för att få loss aminosyror.

*bs*

Behöver kroppen protein kan dessa tas utav musklerna, precis som du skrev senare. Mängden aminosyror ökar i blodet.
Var tredje timme behöver man verkligen inte fylla på med proteiner. Broscience.

zeusden1
2012-05-27, 18:41
Håller med Hertzman. I din split tränar du musklerna alldeles för sällan. Kör mycket basövningar och några gånger i veckan.
Flera set böj tär på psyket, men ger så mycket.

wcanka
2012-05-27, 19:35
Du ser ut som en helt normal pöjkvasker, sluta nojja. Skippa skräpschemat du har, fokusera på böj, bänk och mark i några år framöver. Fokusera på basövningarna. Smek på med hög volym, mata en 5-6 set på tung belastning. Böj 2 dagar, bänk 3 dagar och mark två dagar. Ät.

skulle det här kunna vara nått?


Måndag:
Böj 5x5
Marklyft 5x5
Bänkpress 5x5


Onsdag:
Bänkpress 5x5
Marklyft 5x5

Fredag:
Böj 5x5
Bänkpress 5x5

kasta gärna runt övningarna om ni kan tro att det blir för intensivt :)

komigen
2012-05-27, 21:01
skulle det här kunna vara nått?


Måndag:
Böj 5x5
Marklyft 5x5
Bänkpress 5x5


Onsdag:
Bänkpress 5x5
Marklyft 5x5

Fredag:
Böj 5x5
Bänkpress 5x5

kasta gärna runt övningarna om ni kan tro att det blir för intensivt :)

Alltså det där är ju bra fall du vill bli stark enligt mina kunskaper, men så som jag uppfattat det vill du väll bygga muskler? Inte sant?

wcanka
2012-05-27, 21:11
Alltså det där är ju bra fall du vill bli stark enligt mina kunskaper, men så som jag uppfattat det vill du väll bygga muskler? Inte sant?

Jo men både hertzman och zeusden1 spolade ju byggarschemat, så jag undrar vad de hade i kikarn istället, men får inget svar :(

komigen
2012-05-27, 21:14
Jo men både hertzman och zeusden1 spolade ju byggarschemat, så jag undrar vad de hade i kikarn istället, men får inget svar :(

Kanske de reagerar på ditt journal namn, ''Nu jävlar ska jag bli STARK!'' ? :)
Så de lägger upp ett styrke schema för dig ;D
Eller de kanske bara vill att du ska bygga styrka först, jag körde ju SL 5x5 i några månader innan jag gick till mitt byggar schema.

wcanka
2012-05-27, 21:17
Kanske de reagerar på ditt journal namn, ''Nu jävlar ska jag bli STARK!'' ? :)
Så de lägger upp ett styrke schema för dig ;D
Eller de kanske bara vill att du ska bygga styrka först, jag körde ju SL 5x5 i några månader innan jag gick till mitt byggar schema.

Jo jag har kört stronglifts jag med, slutade bara för att knäna började göra ont, men stronglifts är ett superbra schema, absolut :)

zeusden1
2012-05-27, 21:50
Alltså det är inget fel i schemat i sig, likt 3-1-3 och det fungerar jättebra för mig och det är det jag kör. Krångla inte till det så mycket är min åsikt. T.ex. varför vila efter två dagar? Jag är inte ett stort fan av isoleringsövningar så jag är av åsikten att köra basövningar större delen av tiden.
Ska du däremot träna ofta och likt 3-1-3 tycker jag att du ska undvika att träna till failure då det förlänger återhämtningen. Äts det ordentligt och sovs nog är det inga problem.

Hungrig Krokodil
2012-05-27, 22:09
Vad säger ni? Tror ni jag kan deffa lite utan att bli allt för tanig?
Känner för att deffa pga av fettprocenten. Den känns onödigt hög!?
Berätta vad ni tycker och tänker.

EDIT: Sorry för dom dåliga och STORA bilderna

Längd: 178cm
Vikt: 83,2kg
Kroppsfett enligt våg: 19,3%

Avslappnad.
http://i49.tinypic.com/dgrneq.png

Biceps.
http://i48.tinypic.com/35jxpv5.png

Triceps.
http://i47.tinypic.com/24z9206.png

EDIT: Sorry för dom dåliga och STORA bilderna

komigen
2012-05-27, 22:09
Jo jag har kört stronglifts jag med, slutade bara för att knäna började göra ont, men stronglifts är ett superbra schema, absolut :)

Mina knän började också spöka, fast det var området vid jumskarna som tog stryk när jag gjorde tunga knäböj..

zeusden1
2012-05-27, 22:54
Vad säger ni? Tror ni jag kan deffa lite utan att bli allt för tanig?
Känner för att deffa pga av fettprocenten. Den känns onödigt hög!?
Berätta vad ni tycker och tänker.

EDIT: Sorry för dom dåliga och STORA bilderna

Längd: 178cm
Vikt: 83,2kg
Kroppsfett enligt våg: 19,3%

Avslappnad.
[I.MG]http://i49.tinypic.com/dgrneq.png[/IMG]

Biceps.
[I.MG]http://i48.tinypic.com/35jxpv5.png[/IMG]

Triceps.
[.IMG]http://i47.tinypic.com/24z9206.png[/IMG]

EDIT: Sorry för dom dåliga och STORA bilderna

Det ser ut att finnas muskler där under och dessutom är du till skillnad från wcanka lite fetare, inget ont menat. Deffbart definitivt.

wcanka
2012-05-28, 06:00
Alltså det är inget fel i schemat i sig, likt 3-1-3 och det fungerar jättebra för mig och det är det jag kör. Krångla inte till det så mycket är min åsikt. T.ex. varför vila efter två dagar? Jag är inte ett stort fan av isoleringsövningar så jag är av åsikten att köra basövningar större delen av tiden.
Ska du däremot träna ofta och likt 3-1-3 tycker jag att du ska undvika att träna till failure då det förlänger återhämtningen. Äts det ordentligt och sovs nog är det inga problem.

Äh, får bli stronglifts, det schemat gillade jag.
Hoppas jag kan böja utan att knäna börjar gnälla!