handdator

Visa fullständig version : Hur undviker du jobbig optinoja?


exevision
2012-05-27, 11:46
Verkar som om iaf hälften av kolozzeums medlemar någon gång drabbats av optinoja som varit lite jobbig. Hur har ni kommit över det och hur undviker ni det?

Själv har jag nojat mig en hel del, mest över fett% och kroppsvikt men även nästan allt annat. Jag tänker numera att träning/byggande inte alls är så komplicerat som jag försöker få det att vara. Har jag roligt och har en mer avslappnad inställning så går träningen bättre. Ett sunt förnuft kommer man långt med.

Määng
2012-05-27, 12:03
Jag tänker numera att träning/byggande inte alls är så komplicerat som jag försöker få det att vara. Har jag roligt och har en mer avslappnad inställning så går träningen bättre. Ett sunt förnuft kommer man långt med.

Typ så där gör jag också. Är lätt att det spårar ur för mig ifall jag inte stannar upp och reflekterar ibland.

iskub
2012-05-27, 12:05
Jag har alltid optinojja, alltid haft sen jag upptäckte kolo och fb ett halv sekel sen eller så. Hjälper mig dock att ha något nerskrivet som jag sen tvingar mig själv att följa, annars blir det lätt att man börjar undra om man ska byta repsintervallen, vilan, schemat, övningar, bla bla, tar aldrig slut!

Beelz
2012-05-27, 12:14
Man lär sig det med tiden, i början är man värst. Sen när man fått in lite mer kunskap och träning, kost och hur kroppen fungerar så inser man att tex enstaka händelser är en piss i Mississippi.

Brick
2012-05-27, 13:01
Grejen med optinojan är att det man gör som man tror är opti senare visar sig att det inte gör nån skillnad överhuvudtaget, sk brosience.

dizzle
2012-05-27, 16:37
Att inte läsa för mycket här på kolo samt ta det jag läser här med en nypa salt då jag har märkt att stor del av dom jag ser ger en massa råd här faktiskt är nybörjare eller dåligt tränade som fan. Det är dem som sprider optinojan. Kan man inte vara bäst på gymmet får man hävda sig på internet

Sheogorath
2012-05-27, 16:43
Optinojja grundar sig i dålig kunskap och bristande erfarenhet.

Inge Enveten
2012-05-27, 16:43
För mig gick det över när jag insåg att det inte spelade någon roll.

Sikta på PB:s i gymmet och ät på ett sätt som säkerställer det du vill uppnå = 99 % av alla dina resultat.

Färssen
2012-05-27, 17:04
För mig gick det över när jag insåg att det inte spelade någon roll.

Sikta på PB:s i gymmet och ät på ett sätt som säkerställer det du vill uppnå = 99 % av alla dina resultat.

Detta.

Det är fett mä oopti att vara opti.

hertzman
2012-05-27, 17:23
Börja med styrkelyft! Då bryr man sig bara om var man kan få den fetaste buffén och hur mycket vikt man kan lassa på stången.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

smeander
2012-05-27, 17:34
Verkar som om iaf hälften av kolozzeums medlemar någon gång drabbats av optinoja som varit lite jobbig. Hur har ni kommit över det och hur undviker ni det?

Själv har jag nojat mig en hel del, mest över fett% och kroppsvikt men även nästan allt annat. Jag tänker numera att träning/byggande inte alls är så komplicerat som jag försöker få det att vara. Har jag roligt och har en mer avslappnad inställning så går träningen bättre. Ett sunt förnuft kommer man långt med.

Hur långt måste optinojan gå för att klassas som jobbig? Jag trivs med min optinoja :)

Och kan någon definiera optinoja förresten? vad innebär det exakt?

Latissimus Dorsi
2012-05-27, 18:42
Börja med styrkelyft! Då bryr man sig bara om var man kan få den fetaste buffén och hur mycket vikt man kan lassa på stången.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

dvs förkasta tekniken?

Eddie Vedder
2012-05-27, 19:51
Hur långt måste optinojan gå för att klassas som jobbig? Jag trivs med min optinoja :)

Och kan någon definiera optinoja förresten? vad innebär det exakt?

Att vara nojjig är inget positivt. Ergo har du ingen nojja. Får du i dig lite för lite protein en enda dag och mår dåligt över det och tror att konsekvensen blir oproportionerligt stor så är det ett exempel på nojja.

Det var i en annan tråd om ätstörningar som folk pratade om hur de hade en ätstörning och gjorde värsta grejen av sin ätstörning och hur de trivdes med den och yadda yadda men då är det ju naturligtvis ingen störning. Det sjukliga ligger i att det får en att må dåligt.

Morty
2012-05-27, 20:29
Man tränar bort det. I dubbel bemärkelse!

mikaelj
2012-05-27, 20:31
Börja med styrkelyft! Då bryr man sig bara om var man kan få den fetaste buffén och hur mycket vikt man kan lassa på stången.

Det här.

dvs förkasta tekniken?

obvious troll is obvious... men vem tror du har bäst teknik av styrkelyftarn och gymkillen?

Latissimus Dorsi
2012-05-27, 20:36
Det här.



obvious troll is obvious... men vem tror du har bäst teknik av styrkelyftarn och gymkillen?

Jaha så alla med åsikter som skiljer sig från dig är troll, man lär sig så länge man lever ser jag. Det där resonemanget med vikten duger inte, det handlar om att göra en lätt vikt så tung som möjligt för sig själv inte vice versa. Självklart så är det ett mycket bra sätt att mäta framgång, men om man vill bli ''grov'' så är ett måttband ett mer precist mätinstrument.

svenbanan
2012-05-27, 20:38
Det här.



obvious troll is obvious... men vem tror du har bäst teknik av styrkelyftarn och gymkillen?

Beror väl på vilken gymkille och vilken styrkelyftare. Anledningen att styrkelyftare kanske (förmodligen) har bättre teknik lär väl bero på att de har en tränare som (förhoppningsvis) är duktig och kan hjälpa till att förbättra tekniken. Man får ju inte bättre teknik automatiskt bara för att man börjar med styrkelyft.

mikaelj
2012-05-27, 20:39
Jaha så alla med åsikter som skiljer sig från dig är troll, man lär sig så länge man lever ser jag. Det där resonemanget med vikten duger inte, det handlar om att göra en lätt vikt så tung som möjligt för sig själv inte vice versa. Självklart så är det ett mycket bra sätt att mäta framgång, men om man vill bli ''grov'' så är ett måttband ett mer precist mätinstrument.

Blah blah blah. Du skriver en jäkla massa grejer men det står liksom ingenting. Trots det är det korrekt meningsuppbyggnad och allt. Var har du hittat den slumpgeneratorn? För jag vill ha den.

Alltså. Vem pratar om grovhet, att "göra en vikt tung" osv? Hertzman gav sitt förslag hur han gjorde för att undvika jobbig optinoja och du börjar blanda in en massa trams ("höhö, men hur ser er teknik ut då?!?! :p:P:p:P:p") i det som överhuvudtaget inte har med det han skrev att göra. Argumentera emot något vettigt istället för att dra upp din halmgubbe om att "lyftare saknar teknik", för den smörjan börjar bli sjukt tröttsam att läsa. Särskilt när det inte ens har med diskussionen ifråga att göra.

Hur stark och rörlig är du själv? Kan du ens utföra en korrekt knäböj?

ÄNDRING: En tunn tangentbordsbyggare utan erfarenhet av styrketräning. Check. Då vet jag hur jag skall värdera dina inlägg i framtiden.

Latissimus Dorsi
2012-05-27, 20:46
Blah blah blah. Du skriver en jäkla massa grejer men det står liksom ingenting. Trots det är det korrekt meningsuppbyggnad och allt. Var har du hittat den slumpgeneratorn? För jag vill ha den.

Alltså. Vem pratar om grovhet osv? Hertzman gav sitt förslag hur man undviker jobbig optinoja och du börjar blanda in en massa trams ("höhö, men hur ser er teknik ut då?!?! :p:P:p:P:p") i det. Argumentera emot något vettigt istället för att dra upp din halmgubbe om att "lyftare saknar teknik", för den smörjan börjar bli sjukt tröttsam att läsa.

Hur stark och rörlig är du själv? Kan du ens utföra en korrekt knäböj?

Som vanligt pigg att fälla upp klorna, därav örnen som avatar :D
Jag försöker säga att progression i vikter självklart spelar sin roll, men det är inte allt som spelar roll. I försök att ständigt öka frammåt så ger man ibland upp en del av sin teknik för att kunna pressa sig. En lyftare har självklart har bra teknik, tvekar inte en sekund på att din teknik är felfri men för en nybörjarlyftare så är det för mycket att kräva att ständigt öka på vikterna. Sen vad som är bäst kontakt vs vikt tänker jag inte ens ge mig in på, men försöker bara pointera att bli för viktkåt har sina nackdelar i form av både bristande teknik som i sig leder till skador.

Det vet jag faktiskt inte.

mikaelj
2012-05-27, 20:48
Som vanligt pigg att fälla upp klorna, därav örnen som avatar :D
Jag försöker säga att progression i vikter självklart spelar sin roll, men det är inte allt som spelar roll. I försök att ständigt öka frammåt så ger man ibland upp en del av sin teknik för att kunna pressa sig. En lyftare har självklart har bra teknik, tvekar inte en sekund på att din teknik är felfri men för en nybörjarlyftare så är det för mycket att kräva att ständigt öka på vikterna. Sen vad som är bäst kontakt vs vikt tänker jag inte ens ge mig in på, men försöker bara pointera att bli för viktkåt har sina nackdelar i form av både bristande teknik som i sig leder till skador.

Det vet jag faktiskt inte.

Det jag undrar är hur du kan kläcka ur dig så många saker när du precis själv börjat styrketräna och väger 60 kg på 170 cm. Det är inte som att du fått några särskilda resultat av din träning, som du påbörjade för bara några månader sedan. Var har du lärt dig allt det här, undrar jag?

Latissimus Dorsi
2012-05-27, 20:49
Det jag undrar är hur du kan kläcka ur dig så många saker när du precis själv börjat styrketräna och väger 60 kg på 170 cm. Det är inte som att du fått några särskilda resultat av din träning, som du påbörjade för bara några månader sedan. Var har du lärt dig allt det här, undrar jag?

Jag kan ingenting om någonting, har aldrig påstått någontign annat heller. Jag säger ju bara common sense som en dresserad schimpans också kan klura ut.

ps väger 64 nuförtiden

hertzman
2012-05-27, 20:53
Ho ho ho, här var det livat. Börjar inte den där byggare versus styrkalyftarsmörjan bli lite väl mossig nu? Jag ville endast visa på vad som fick mig att släppa optinojan och faktiskt börja få lite resultat, såväl kött på pecsen som vikt i böjen.

Efter att själv ha lekt byggare ett halvt liv och inte fått ur mer ur det än äckliga matvanor och en spetig fysik så var lyftandet räddningen.

Fall inte för trollet Mikael, vi vet bättre. Så är det.

Latissimus Dorsi
2012-05-27, 20:54
Ho ho ho, här var det livat. Börjar inte den där byggare versus styrkalyftarsmörjan bli lite väl mossig nu? Jag ville endast visa på vad som fick mig att släppa optinojan och faktiskt börja få lite resultat, såväl kött på pecsen som vikt i böjen.

Efter att själv ha lekt byggare ett halvt liv och inte fått ur mer ur det än äckliga matvanor och en spetig fysik så var lyftandet räddningen.

Försökte inte uppmana till någon slags diskussion, bara påpeka att vikten på stången inte betyder allt.

TREX
2012-05-27, 20:55
Efter att själv ha lekt byggare ett halvt liv och inte fått ur mer ur det än äckliga matvanor och en spetig fysik så var lyftandet räddningen.

Ja gör man fel är det ju svårt att vänta sig något annat?

ELLER VÄNTA, ÄR DET NU DU SKA BERÄTTA FÖR MIG HUR DU HAR ANDATS, PISSAT OCH LEVT BYGGNING UNDER DITT "MONSTER-SERIÖSA" FÖRSÖK TILL KROPPSBYGGNING?

:laugh:

Du skulle krokna av att göra fler än 3 reps, ta inte ut dig nu...

hertzman
2012-05-27, 20:58
Ja gör man fel är det ju svårt att vänta sig något annat?

ELLER VÄNTA, ÄR DET NU DU SKA BERÄTTA FÖR MIG HUR DU HAR ANDATS, PISSAT OCH LEVT BYGGNING UNDER DITT "MONSTER-SERIÖSA" FÖRSÖK TILL KROPPSBYGGNING?

:laugh:

Du skulle krokna av att göra fler än 3 reps, ta inte ut dig nu...

Vafan mumlar du om? Repstävling i bänken då?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

TREX
2012-05-27, 20:58
Vafan mumlar du om? Repstävling i bänken då?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Prova repstävling i varje övning, i 2 timmar, 7 dagar i veckan.

Rikard Jansson
2012-05-27, 21:02
TREX, du borde inte hoppa på hertzman sådär, speciellt inte eftersom han vet vad han pratar om i både byggning och bänk :) Hoppa på mig istället, jag har inte så mycket byggar-erfarenhet!

OnT: optinojan har hjälpt mig. Den driver mig till att göra saker som är jobbiga och tråkiga men som ger utdelning, för att bli bäst!

hertzman
2012-05-27, 21:06
Prova repstävling i varje övning, i 2 timmar, 7 dagar i veckan.

Men vad vill du? Varifrån kom din nyvunna dryghet? Vad är det som irriterar dig så mycket med att jag delar med mig av min personliga erfarenhet? Jag är den sista att hävda att det finns några absoluta sanningar på vägen mot en bättre fysik.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jorgen
2012-05-27, 21:12
Nä pojkar, nu är det dags att hoppa ur sandlådan och bete sig som folk.

Och jag har bäst teknik i böj. Bara så att ni vet. cofffee

Latissimus Dorsi
2012-05-27, 21:13
Nä pojkar, nu är det dags att hoppa ur sandlådan och bete sig som folk.

Och jag har bäst teknik i böj. Bara så att ni vet. cofffee

Ge mig 25 år så ska du se!

Amöban
2012-05-27, 21:13
Att vara nojjig är inget positivt. Ergo har du ingen nojja. Får du i dig lite för lite protein en enda dag och mår dåligt över det och tror att konsekvensen blir oproportionerligt stor så är det ett exempel på nojja.

Det var i en annan tråd om ätstörningar som folk pratade om hur de hade en ätstörning och gjorde värsta grejen av sin ätstörning och hur de trivdes med den och yadda yadda men då är det ju naturligtvis ingen störning. Det sjukliga ligger i att det får en att må dåligt.

Fast man kan ju brista i insikt om sin störning och tro att man mår bra fastän man egentligen har ett osunt beteende?

TREX
2012-05-27, 21:14
Min nyfunna dryghet kom att ifrån att ni starka gossar började gadda ihop er mot Latissimus Dorsi.

Det var väl lite onödigt, eller?

Rusk
2012-05-27, 21:14
Prova repstävling i varje övning, i 2 timmar, 7 dagar i veckan.

Så 14 timmars träning i veckan är din definition av kroppsbyggning? Lycka till!

hertzman
2012-05-27, 21:18
Min nyfunna dryghet kom att ifrån att ni starka gossar började gadda ihop er mot Latissimus Dorsi.

Det var väl lite onödigt, eller?
Edit: nevermind.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

mikaelj
2012-05-27, 21:20
Min nyfunna dryghet kom att ifrån att ni starka gossar började gadda ihop er mot Latissimus Dorsi.

"Ger man sig i leken in får man leken tåla", ang. Lats första inlägg som svar till Hertzman.

Man kan inte visa sig på styva linan och sedan gnälla över att det är svårt att balansera.

TREX
2012-05-27, 21:22
Edit: nevermind.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Du kallade honom troll i klartext.

Nåväl, en viss person med röd text i sitt användarnamn har uttryckt att sandlådan ska ta slut så jag sticker från denna tråden.

Men om du vill ha tips på ett bra byggarschema är det inte försent att släppa trikåerna. Jag kan smörja in dig i babypuder så blir det precis som vanligt!

smeander
2012-05-27, 21:23
Handlade inte tråden om optinojja! Jag har mina rutiner och störs dom blir jag lätt irriterad och mår eventuellt lite dåligt, så länga jag har mina rutiner mår jag som bäst! Som Rainman :)

Latissimus Dorsi
2012-05-27, 21:24
"Ger man sig i leken in får man leken tåla", ang. Lats första inlägg som svar till Hertzman.

Man kan inte visa sig på styva linan och sedan gnälla över att det är svårt att balansera.

Inte sagt ett ord, säger vad jag tycker och ingenting annat. Aldrig påstått att jag har rätt, och aldrig påstått att du har fel. Och jag vet mycket väl att jag kan ha fel, är riktigt färsk men alla har vi varit färska eh? Har dock lite svårt att förstå varför du känner dig så kränkt.
Härmed lämnar jag diskussionen.

Eddie Vedder
2012-05-28, 09:43
Fast man kan ju brista i insikt om sin störning och tro att man mår bra fastän man egentligen har ett osunt beteende?

Då skulle man väl inte vara så mån att ATT få prata om hur störd man är? De jag pratar om har kört med inlägg i stil med "jag har helt klart en ätstörning enligt andra men jag är trivs med det och de ska skita i mig!" och om man faktiskt trivs med det är det ingen störning. En människa med stört beteende har ångest över det. Jag vet av erfarenhet. "Optinojja" har aldrig inte ett problem men däremot andra hjärnspöken.

Mitt sätt att komma ur det är säkert något som kan användas i det här sammanhanget också så here it goes:

Rannsaka dig själv i grunden. Fråga dig vad fan det här krånglet och den här ångesten verkligen ger. Vad får man ut? Och vad i sitt liv försakar man? Kommer man fram till att det man får ut av det är övervägande positivt så ska ingen komma och klaga på det. Men om man efter noggrant övervägande faktiskt kommit fram till att allt bekymmer bara gör mer skada än nytta, och att allt man varit och mått bra av håller på att rinna en ur händerna, då bör man göra något åt situationen. För de flesta är nog inte ett sexpack värt vänskap och socialt liv men det kan bli konsekvensen i slutändan.

Och nej jag säger INTE att det gäller alla så bespara mig "Ja men jag ... !"
Handlade inte tråden om optinojja! Jag har mina rutiner och störs dom blir jag lätt irriterad och mår eventuellt lite dåligt, så länga jag har mina rutiner mår jag som bäst! Som Rainman :)

Jobbig är det centrala ordet här. Du säger ju att det inte är jobbigt.

z_bumbi
2012-05-28, 10:40
Att analysera träningen kan vara en metod. De flesta märker då antagligen att det inte spelar någon större roll med mycket som de gör och att de då kan fokusera på det som betyder något. Förvånande många som tränar på elitmotionärnivå (Tränar på men de behöver inte befinna sig där resultatmässigt) har ingen som helst uppföljning av hur träningen går.
Det finns självklart en risk även med att analysera träningen och många drabbas t ex av siffernoja dvs de för in precis allt i kalkylbad och det är det som styr all träning eller att de bara tittar från pass till pass och ser pass där de inte ökar som dåliga. Hur de mår eller presterar på lång sikt kommer i skymundan.
Av någon anledning så verkar det dock vara lättare, eller så är det de som syns, att få nojor vad gäller kost och tillskott än över själva träningen så förhoppningsvis uppväger risken att börja analysera träningen det som en del tjänar på att bli av med andra nojor. Här skiljer jag på ätstörningar och nojor då ätstörningarna oftast är en kombination av många fler faktorer.

Ett annat sätt är att helt enkelt gå tillbaka till basen igen, ta ett helt nytt program anpassat för rätt nivå, skippa allt vad tillskott heter, ät regelbundet och försök hitta tillbaka till det som är kul med träningen.

Ondskapelsen
2012-05-28, 10:52
Optinojja är bara en milt överdriven nivå av entusiasm.

Rikard Jansson
2012-05-28, 11:29
Varför måste optinoja vara jobbig, herr Vedder? Förstår att det kan tolkas så, men att ha ont i magen för att man missade en proteindrink kan driva en person till att inte mer missa proteindrinkar, vilket kanske leder till optimala resultat, vilket är motsatsen till jobbigt! Edit: jaha, det stod ju jobbig i rubriken. Någon sådan har jag aldrig haft.

mikaelj
2012-05-28, 11:30
Noja är per definition dåligt.

Rikard Jansson
2012-05-28, 11:35
Noja är per definition dåligt.

Det visste jag inte. Källa? :D Är rädsla också per definition dåligt? Uppmärksamhet?

mikaelj
2012-05-28, 11:39
Det visste jag inte. Källa? :D Är rädsla också per definition dåligt? Uppmärksamhet?

noja (vard.): paranoia; ångest, skräck, fobi; leda, depression; galenskap, dårskap

Rikard Jansson
2012-05-28, 11:43
Okej! Här är mina synpunkter på de beskrivande orden:

Ångest: gör att man slutar göra dumma saker
Skräck: gör att man håller sig på gott avstånd från farliga djur och gangstrar
Fobi: Inte riktigt applicerbart på noja tycker jag, men vanligtvis bra för att undvika farliga saker
Leda: ett tecken på att man gjort något fel vanligtvis, och bör undvika att göra igen!
Depression: ett tecken på att man lever på fel sätt, har näringsbrist eller en kemisk obalans, ett tecken på att man bör ändra sin livsstil helt enkelt!
Galenskap: är vad tråkiga och trångsynta personer använder för att beskriva kreativa och innovativa idéer
Dårskap: se ovan

IlCastor
2012-05-28, 12:36
Okej! Här är mina synpunkter på de beskrivande orden:

Ångest: gör att man slutar göra dumma saker
Skräck: gör att man håller sig på gott avstånd från farliga djur och gangstrar
Fobi: Inte riktigt applicerbart på noja tycker jag, men vanligtvis bra för att undvika farliga saker
Leda: ett tecken på att man gjort något fel vanligtvis, och bör undvika att göra igen!
Depression: ett tecken på att man lever på fel sätt, har näringsbrist eller en kemisk obalans, ett tecken på att man bör ändra sin livsstil helt enkelt!
Galenskap: är vad tråkiga och trångsynta personer använder för att beskriva kreativa och innovativa idéer
Dårskap: se ovan


Även om exempelvis depression och rädsla kan vara naturlig respons på en icke gynsam miljö. (Som du säger så hindrar skräck många av oss från att umgås med farliga djur bl.a.) Så vill ingen leva i skräck eller depression för den delen. Det är ju sällan man hör någon säga att "Så skönt nu när jag är deprimerad".

Viss grad av "optinoja" går ofta hand i hand med seriös träning. Men då är det inte per definition någon optinoja vi pratar om, utan helt enkelt en vilja att få ut mer av sin träning. Ordet noja är något som bör användas när denna vilja att maximera sin prestation får en oproportionerligt stor effekt på ditt välmående/vardag. Alltså när det inte längre handlar om sunda tankar kring träning, utan tvångsmässigt tänkande/levende.

Eddie Vedder
2012-05-28, 12:54
Varför måste optinoja vara jobbig, herr Vedder? Förstår att det kan tolkas så, men att ha ont i magen för att man missade en proteindrink kan driva en person till att inte mer missa proteindrinkar, vilket kanske leder till optimala resultat, vilket är motsatsen till jobbigt!

Det är fortfarande noja om det ger magont. Och det är ju ganska sjukt om det ska krävas magsmärtor för att man ska ändra sig. Varför inte bara inse att "Jäklar nu blev det fel, det här ska inte upprepas!" eftersom resultatet blir detsamma men utan den negativa nojan?

Jag tror du vet precis hur jag menar men vissa verkar tolka det som ett ifrågasättande av deras seriositet och det handlar INTE om det. Vilket du kan läsa i mitt tidigare inlägg klart och tydligt.

Rikard Jansson
2012-05-28, 12:58
Det är fortfarande noja om det ger magont. Och det är ju ganska sjukt om det ska krävas magsmärtor för att man ska ändra sig. Varför inte bara inse att "Jäklar nu blev det fel, det här ska inte upprepas!" eftersom resultatet blir detsamma men utan den negativa nojan?

Jag tror du vet precis hur jag menar men vissa verkar tolka det som ett ifrågasättande av deras seriositet och det handlar INTE om det. Vilket du kan läsa i mitt tidigare inlägg klart och tydligt.

Jaha. Men isåfall missbrukas ju ordet sjukt mycket? Räcker ju man ställer en fråga i stil med "vad är det optimala proteinintaget per kg kv?" så får man ju höra att man har optinoja. Då vill man ju maximera sina resultat, och behöver inte alls ha ont i magen :)

IlCastor
2012-05-28, 13:03
Jaha. Men isåfall missbrukas ju ordet sjukt mycket? Räcker ju man ställer en fråga i stil med "vad är det optimala proteinintaget per kg kv?" så får man ju höra att man har optinoja. Då vill man ju maximera sina resultat, och behöver inte alls ha ont i magen :)

Precis, det är ett liberalt användande av ordet som rör till det för många. Bör införa nya begrepp så som "optivilja" för att få en mer korrekt beskrivning av hur många sköter sin träning.

Überbiffen
2012-05-28, 13:06
Verkar mest vara klent folk som optinojjar.

Rooks
2012-05-28, 14:16
Optinoja för mig är att inte våga lägga på mig vikt (därav få högre BF%) för att öka mina lyft. Typ som att alltid försöka vilja ha allt hundra procent perfekt.

Jag tror större delen av befolkningen bör bara hålla käft, äta massa kyckling och lyfta en del tunga vikter!

Amöban
2012-05-28, 14:28
Då skulle man väl inte vara så mån att ATT få prata om hur störd man är? De jag pratar om har kört med inlägg i stil med "jag har helt klart en ätstörning enligt andra men jag är trivs med det och de ska skita i mig!" och om man faktiskt trivs med det är det ingen störning. En människa med stört beteende har ångest över det. Jag vet av erfarenhet. "Optinojja" har aldrig inte ett problem men däremot andra hjärnspöken.

Mitt sätt att komma ur det är säkert något som kan användas i det här sammanhanget också så here it goes:


Okej, jag tror jag förstår hur du menar, men jag skulle inte göra den bedömningen om vad som är sjukligt eller inte. Jag tänker ex på tjejer som väger 45 kg till 170 cm och som säger "jag mår bra, andra säger att jag har anorexia, men jag trivs med att äta och träna som jag gör, och jag trivs med min kropp, jag är inte sjuk", och totalt blundar för verkligheten. Och ja, man har ofta ångest över ett stört beteende, men ofta riktar man den mot något annat och ser inte de verkliga sammanhangen, enligt min erfarenhet.

Jag skulle snarare säga att en människa som har ett stört beteende definieras inte av hur personen säger att han/hon mår, utan hur beteendet påverkar livet i övrigt. Nojan är så framträdande att den tränger undan alla andra intressen, familj, vänner, jobb osv. Såklart är detta en svår gränsdragning - var går gränsen mellan ett intresse och ett sjukligt beteende? Omöjligt att svara på generellt.

Eddie Vedder
2012-05-28, 15:05
Jaha. Men isåfall missbrukas ju ordet sjukt mycket? Räcker ju man ställer en fråga i stil med "vad är det optimala proteinintaget per kg kv?" så får man ju höra att man har optinoja. Då vill man ju maximera sina resultat, och behöver inte alls ha ont i magen :)

Ja det sättet som ordet missbrukas in absurdum är ju ett kapitel för sig. :)

Okej, jag tror jag förstår hur du menar, men jag skulle inte göra den bedömningen om vad som är sjukligt eller inte. Jag tänker ex på tjejer som väger 45 kg till 170 cm och som säger "jag mår bra, andra säger att jag har anorexia, men jag trivs med att äta och träna som jag gör, och jag trivs med min kropp, jag är inte sjuk", och totalt blundar för verkligheten. Och ja, man har ofta ångest över ett stört beteende, men ofta riktar man den mot något annat och ser inte de verkliga sammanhangen, enligt min erfarenhet.

Jag skulle snarare säga att en människa som har ett stört beteende definieras inte av hur personen säger att han/hon mår, utan hur beteendet påverkar livet i övrigt. Nojan är så framträdande att den tränger undan alla andra intressen, familj, vänner, jobb osv. Såklart är detta en svår gränsdragning - var går gränsen mellan ett intresse och ett sjukligt beteende? Omöjligt att svara på generellt.

Nu missförstår du mig. Jag menar ABSOLUT inte att det definieras av vad man säger. Jag menar ju att det definieras utifrån hur man känner. Och det skrev jag ju. Däremot finns det som sagt personer som vill vara så himla avvikande och "inte Svensson" att de bara måste påpeka hur sjukligt deras beteende är fast de ändå inte lider av det. Och lider man inte så är det inte sjukligt hur gärna man än vill vara annorlunda och unik.

Så jag håller med dig helt och du har missuppfattat. Kanske mitt fel men du har missuppfattat i alla fall. :) Jag har som sagt haft vidriga hjärnspöken själv och det är något man vet, tro mig. Men man berättar det inte eftersom tryggheten ligger i att bibehålla beteendet och om man är ärlig kommer naturligtvis folk undrar varför man inte ändrar på det.

Amöban
2012-05-28, 15:34
Ja det sättet som ordet missbrukas in absurdum är ju ett kapitel för sig. :)



Nu missförstår du mig. Jag menar ABSOLUT inte att det definieras av vad man säger. Jag menar ju att det definieras utifrån hur man känner. Och det skrev jag ju. Däremot finns det som sagt personer som vill vara så himla avvikande och "inte Svensson" att de bara måste påpeka hur sjukligt deras beteende är fast de ändå inte lider av det. Och lider man inte så är det inte sjukligt hur gärna man än vill vara annorlunda och unik.

Så jag håller med dig helt och du har missuppfattat. Kanske mitt fel men du har missuppfattat i alla fall. :) Jag har som sagt haft vidriga hjärnspöken själv och det är något man vet, tro mig. Men man berättar det inte eftersom tryggheten ligger i att bibehålla beteendet och om man är ärlig kommer naturligtvis folk undrar varför man inte ändrar på det.

Hehe ja då är jag med. :smash:

Gustaf C
2012-05-28, 15:56
Hur undviker jag optinojja?

För drygt 1 år sedan började jag intressera mig för träning. Jag är nyfiken av mig och av den anledningen började jag att läsa om träning och ganska fort hittade jag kolozzeum. Där kryllade det av trådar där det var nybörjare som frågade om exakt intag av aminosyror, träningsfrekvens och andra typer av optinojjafrågor. Detta gjorde att jag fick intrycket att träning är inte bara att gå till gymmet och köra hårt för att sedan vara nöjd. Nej man ska vara expert på kost och träning. Ett litet misstag och en karriär som möjlig kroppsbyggare var bortblåst. Detta tänket bidrog till att jag läste mer om träning än jag tränade (vilket jag gör fortfarande) och när jag tränade fokuserade jag mer på setvila, kontakt och reps i stället för den enkla regeln progression, mat och sömn. mer behövs inte även om det kan finnas fördelar.

Några i mitt umgänge tycks ta träningen mindre seriöst men har fått bättre resultat än jag. Detta just pga att de har inte någon optinojja.

Kör hårt och bort med optinojjan!

aijou
2012-05-28, 16:18
Jag känner nog att ju mer erfarenhet och kunskap jag får desto mindre nojjar jag.

Ondskapelsen
2012-05-28, 16:42
noja (vard.): paranoia; ångest, skräck, fobi; leda, depression; galenskap, dårskap

Betyder inte detta då att Noja är ett psykiskt tillstånd där man har t.ex. ångest inför någonting som man TROR är negativt men som inte nödvändigtvis är negativt?

Jag tycker inte man kan dra slutsatsen att Noja = Dåligt.

Nutrid
2012-05-28, 16:48
Att nojja över saker som proteinshakes eller något hoppat pass är ju bara självdestruktivt. Betydligt bättre att försöka ha en realistisk syn på allt som har med träning och kost att göra.

Springer
2012-05-28, 22:22
Optinoja, är väl det ord man använder för att beskriva den tiden när man själva hade motivation och vilja att alltida vara opti? ;)

Eddie Vedder
2012-05-29, 08:55
Optinoja, är väl det ord man använder för att beskriva den tiden när man själva hade motivation och vilja att alltida vara opti? ;)

Jag förstår att du är ironisk men just den förväxlingen verkar ibland göras. Det är ju inget likhetstecken mellan att vara seriös och noggrann med det som beskrivs som "optinojja". Ett begrepp som jag mer och mer blir less på eftersom det missbrukas så kraftigt. :D Men som sagt, att vara noga med sin träning och sin kost är en sak. Att behöva starta en tråd på Kolozzeum för varenda smula man ska stoppa i munnen och ligga sömnlös över att proteinintaget blev lite lägre än planerat är två helt olika bollplaner. Just ångesten och känslan av "Fan planeringen sket sig!" är inte samma sak som jag ser det.

EDIT: Det värsta exemplet på missbruk av ordet var för övrigt i någon tråd om skolmat där en kille bad om råd eftersom de på den skolan inte fick ta tillräckligt mycket. Svaret från någon (ny medlem som precis hört begreppet gissar jag) var i stil med "Optinojjan når inga gränser!" och det handlade om en kille som inte fick äta sig mätt i skolan. Det är INTE "optinojja" att vilja äta sig mätt i skolan, det borde snarare vara en rättighet.

Springer
2012-05-29, 09:01
Ironisk och ironisk, det jag menade var att när man från början lär sig något nytt, så blir det ofta så att man försöker ta in så mycket information som möjligt, och göra så rätt som möjligt. Efter några år brukar den första entusiasmen lägga sig, och man har inte riktigt lika mycket iver att göra allt rätt. Då är det lätt hänt att säga att de entusiastiska och ivriga nojjar.

Så är det för mig i alla fall. ;)