handdator

Visa fullständig version : Velar kring sommaren...


komigen
2012-05-26, 21:22
Som jag skrev i min journal: Asså jag vet inte vad jag ska göra, jag bygger och det verkar gå bra men känns som jag går upp i vikt för snabbt. Jag känner mig inte bekväm alls, om det skulle vara efter sommarlovet skulle jag inte bry mig men nu känns det bara jobbigt. Jag o vänner, tjejer också såklart ska väll snart ut o bada o.s.v

Vet inte vad jag ska göra, vill ju bygga men samtidigt inte känna mig obekväm vid poolen/stranden

Vafan ska jag göra? Ledsen grabb :(

astrodog
2012-05-26, 21:26
Skit i vad andra tycker... när det rör en sådan här sak.

TREX
2012-05-26, 21:26
Jag tänkte bulka den här sommaren i alla fall, orkar inte bry mig om väder eller årstider.

begt
2012-05-26, 21:35
Se till att inte gå upp i vikt för snabbt om du är rädd för det. Ta tag i saken nu så är ev. skada som kan ha skett redan obetydlig i det långa loppet.

komigen
2012-05-26, 21:42
Jo alltså jag vill skita i vad andra tycker, men ändå så känner jag mig inte så bekväm...
Jag tänkte på en sak, fall man ligger på 500 kcal i överskott varje dag... då går man ju upp 0,5kg varje vecka = 2 kg i månaden, är inte det ortroligt mycket?
Jag har lagt mig på 250 kcal varje dag, men har förmodligen legat på mycket mer än det... Jag räknar inte kalorier heller, vet inte riktigt hur jag ska förbättra det o.o

Spartansk
2012-05-26, 21:45
Jag tänkte på en sak, fall man ligger på 500 kcal i överskott varje dag... då går man ju upp 0,5kg varje vecka = 2 kg i månaden, är inte det ortroligt mycket?

Jo, det är otroligt mycket. Börjar man på 70 kg så är man ett 190 kilos fetto efter fem år.

Svårt att råda dig. Jag tycker nog du ska deffa nu, och sedan antingen försöka ligga på kcal-balans eller bulka/deffa om vartannat.

feyin
2012-05-26, 21:51
Du är 16 år. Ät, träna, lev, sov. Svårare än så behöver det absolut inte vara.

Deffa? Det sista jag skulle råda en tonåring är att deffa för fan. Möjligtvis banta om man är överviktig men så verkar inte vara fallet om man kollar journalen. Livet ska vara soft 'komigen' så kör ba.

Spartansk
2012-05-26, 21:56
Du är 16 år. Ät, träna, lev, sov. Svårare än så behöver det absolut inte vara.

Deffa? Det sista jag skulle råda en tonåring är att deffa för fan. Möjligtvis banta om man är överviktig men så verkar inte vara fallet om man kollar journalen. Livet ska vara soft 'komigen' så kör ba.

Insinuerar du att livet är mer okomplicerat för tonåringar än för vuxna? Är det något period i livet som präglas av ångest, självmedvetenhet, tvivel, ensamhet, förändringar, ställningstaganden, skam, utseendefixering, grupptillhörighetsval, osäkerhet och helvetets alla kval så är det väl tonåren?

Är det ohälsosamt för tonåringar att deffa, förresten? Sålänge det inte är fråga om någon panik/idiot/snabbdeff?

Gabriel174
2012-05-26, 22:05
Varför ska du vara obekväm med din kropp? Måhända att du möjligtvis får lite mer muskler med ett större kcal-överskott - men vem skulle vilja vara ur form i tio månader och i form enbart i två? Eftersom att du antagligen inte tävlar och antagligen tränar för estetiska själ torde det väl vara rimligt att hålla dig i relativt lågt kroppsfett året runt? Ser inte varför du skulle bulka när du inte är bekväm med din kropp.

komigen
2012-05-26, 22:08
Varför ska du vara obekväm med din kropp? Måhända att du möjligtvis får lite mer muskler med ett större kcal-överskott - men vem skulle vilja vara ur form i tio månader och i form enbart i två? Eftersom att du antagligen inte tävlar och antagligen tränar för estetiska själ torde det väl vara rimligt att hålla dig i relativt lågt kroppsfett året runt? Ser inte varför du skulle bulka när du inte är bekväm med din kropp.

Men jag kan väll inte bygga om jag inte bulkar...

begt
2012-05-26, 22:12
Jo alltså jag vill skita i vad andra tycker, men ändå så känner jag mig inte så bekväm...
Jag tänkte på en sak, fall man ligger på 500 kcal i överskott varje dag... då går man ju upp 0,5kg varje vecka = 2 kg i månaden, är inte det ortroligt mycket?
Jag har lagt mig på 250 kcal varje dag, men har förmodligen legat på mycket mer än det... Jag räknar inte kalorier heller, vet inte riktigt hur jag ska förbättra det o.o

Om du inte räknar kalorier är det mycket svårt att säga om du ligger på 250, 500, eller 750 i överskott. Allt är bara gissningar egentligen.

Gabriel174
2012-05-26, 22:19
Men jag kan väll inte bygga om jag inte bulkar...

Jaså det kan du inte?

feyin
2012-05-26, 22:22
Insinuerar du att livet är mer okomplicerat för tonåringar än för vuxna? Är det något period i livet som präglas av ångest, självmedvetenhet, tvivel, ensamhet, förändringar, ställningstaganden, skam, utseendefixering, grupptillhörighetsval, osäkerhet och helvetets alla kval så är det väl tonåren?

Är det ohälsosamt för tonåringar att deffa, förresten? Sålänge det inte är fråga om någon panik/idiot/snabbdeff?
Det är något motsägelsefullt av dig att hävda att tonåren är fylld av ångest och sedan fråga om det är ohälsosamt för tonåringar att deffa. Du får väl definiera panik/idiot/snabbdeff helt enkelt. Personen i fråga har ångest inför sommaren (som brukar inträffa ungefär i juni, om typ 6 dagar).

Spartansk
2012-05-26, 22:24
Du får väl definiera panik/idiot/snabbdeff helt enkelt.

Svårt att definiera, men säg att ligga på 1500 kcalunderskott/dag i mer än två veckor, kanske.

feyin
2012-05-26, 22:30
komigen: Kan du precisera vad som gör dig obekväm? Det verkar som det är att du känner att du går upp i vikt för fort, är det så ?

komigen
2012-05-26, 23:04
komigen: Kan du precisera vad som gör dig obekväm? Det verkar som det är att du känner att du går upp i vikt för fort, är det så ?

Ja alltså, ja det verkar som det... men samtidigt så har jag fått lite massa också så jag är nöjd, om det skulle vara vinter skulle jag skita i men nu när det är sommar, uhm jaa... ska förmodligen träffa en tjej jag gillar ofta o.s.v

Nebuchadnezzar
2012-05-26, 23:16
Gå upp långsammare då?

Vitlök
2012-05-26, 23:33
Börja räkna kalorier. Då kan du kontrollera hur snabb viktuppgången blir, istället för att bara gissa som du faktiskt gör just nu. Lägg dig på 200+ så går du upp knappt ett kilo i månaden.

komigen
2012-05-27, 00:16
Börja räkna kalorier. Då kan du kontrollera hur snabb viktuppgången blir, istället för att bara gissa som du faktiskt gör just nu. Lägg dig på 200+ så går du upp knappt ett kilo i månaden.

Ja ska försöka räkna någorlunda, bara det att jag inte riktigt vet vad maten väger alla gånger. Men om jag går upp ett kilo i månaden, hur mycket muskler tror ni jag lägger på mig då? Haha vet att det är ''hur långt är ett snöre''-frågan men någålunda, de brukar väll säga 50% muskler 50% fett?

Doggeh
2012-05-27, 00:37
Det känns som att du huvudsakligen vill bygga muskler men ändå ta hänsyn till dagsformen? Om så är fallet rekommenderar jag att du drar ned på farten i bulkandet. Sikta på högst 1kg i månaden. Det kan också vara en fördel att mäta kroppsdelar för att få lite bättre koll på läget :)

feyin
2012-05-27, 00:39
Omöjligt att säga hur mycket som är muskler resp. fett. Du kanske borde prova dig fram helt enkelt. Om vi säger såhär: sommaren är typ 3 månader fr.o.m nu. 3 månader blir alltså +3kg. På 3kg i den takten kommer du inte se mycket "fetare" ut eller vad det nu är du är rädd för. Sen får du se tillbaka och utvärdera ifall det är en bra uppgångstakt eller om det bör gå lite långsammare eller t.o.m snabbare.

hidden
2012-05-27, 10:30
Om du känner dig obekväm... Deffa en kortis nu, sedan håller du vikten hela sommaren, sen september frammåt, bygg?

komigen
2012-05-27, 10:53
Om du känner dig obekväm... Deffa en kortis nu, sedan håller du vikten hela sommaren, sen september frammåt, bygg?

Hmm, en kortis? Alltså snabb deff, med mycket kcal i underskott?

emcalu
2012-05-27, 10:57
Hmm, en kortis? Alltså snabb deff, med mycket kcal i underskott?

Mjä, då ryker troligtvis en del av dina muskler också. Ligg på balans med kosten nu över sommaren och experimentera med din träning så att du känner att du fortfarande utvecklas, utan att bli nämnvärt fetare.

hidden
2012-05-27, 10:59
Hmm, en kortis? Alltså snabb deff, med mycket kcal i underskott?

Nej. Med kortis menar jag kanske 4 veckors "moderat" underskott (500-1000kcal). Det verkar som att du inte väger så mycket, så det lär göra skillnad från vecka till vecka. Tanken här är att om du känner att du istället går mot "rätt" väg, så mår du mindre dåligt och är bekvämare med tanken att "Jag går i alla fall inte upp i vikt".

If you know what I mean...

z_bumbi
2012-05-27, 11:38
En enkel lösning är att ligga stilla i kroppsvikt över sommaren. Du tappar inget i muskelmassa, du kan öka rejält i styrka och med tanke på att du är nybörjare och tonåring kan du antagligen också öka något i muskelmassa.

Sen kan du bestämma till hösten vad du vill satsa på men genom att lägga en bra grund nu så har du fördelar oavsett vilken väg du väljer.

komigen
2012-05-27, 11:55
Alltså mitt val är liksom, antingen deffa lite nu eller fortsätta bygga fast äta lite mindre så jag inte går upp så mycket...

iskub
2012-05-27, 12:08
Känns lite extremt att bry sig om deff respektive bulk i 16års åldern, sup ****** och slåss istället och sköt dieten lagom tills kylan är tillbaka! :)

komigen
2012-05-27, 13:25
Känns lite extremt att bry sig om deff respektive bulk i 16års åldern, sup ****** och slåss istället och sköt dieten lagom tills kylan är tillbaka! :)

Haha, sup ''******'' vadå? :)

edineN
2012-05-27, 13:42
Det är inget snack om saken, du ska deffa om du känner som du gör. Obekväm med sin egna kropp, det ska man aldrig vara.. Jag har samma problem som dig, istället kommer jag ligga på kaloribalans sommaren ut och satsa på en slö bulk till hösten. För hur man än vrider och vänder på det så vill jag ha relativt bra form året runt. Sen får det ta den tid det tar att bygga sig till den kroppen man vill ha.

Rusk
2012-05-27, 13:50
500 kalorier i överskott per dag är riktigt mycket, fattar inte varför det ens är en rekommendation av vissa.
Och nu så vet jag ju inte hur "fet" du är så jag vet inte om jag ska rekommendera dig att bygga eller deffa.
Vad väger du och hur lång är du? Någon bild?
Anyhow, har man tränat ett tag så tycker jag att man ska hålla sig runt 10-15% bf året om då du kommer ha lättare för att lägga på dig muskler med ett lägre kroppsfett.
Min allmänna rekommendation är att du deffar ner dig till en vikt du trivs på för att sedan satsa på att gå upp 0.5-0.8kg i månaden, då kan man hålla på länge.
Själv kör jag 10-11 månader bulk samt 2-3 månader deff och det funkar kanon.

wcanka
2012-05-27, 13:52
Haha, sup ''******'' vadå? :)

Make love ;)

Nej men jag förstår hur du känner dig, ingen vill gå runt med kärlekshandtag på stranden särskilt inte om du känner dig obekväm.

Något du kan göra är ju att förklara att du är seriös inom träning och äter för att bygga muskler effektivare, så kanske du känner dig bekvämare i din kompiskrets.

Sitter själv i din situation, rivstartade med 10kg på några få veckor, ökade i styrka men nu när sommaren är här känns det väldigt jobbigt.

Gör som Bumbi sa, ligg på balans hela sommaren, har du nån bild på hur du ser ut nu? Kan ju inte vara så farligt?

MvH

Edit: vart har fettet lagt sig någonstans?

komigen
2012-05-27, 14:05
Stats: 180cm lång, 71kg, 16 år snart
För de flesta låter det som jag är skit smal men har inte mycket muskler...

Fettet lägger sig på sidorna, love-handles och lite manboobs....

Om jag skulle börja deffa, skulle jag vilja gå ner till 65-67kg, men ifall det blir så... vad är snabbaste alternativet? Kan man deffa ner sig snabbt?

wcanka
2012-05-27, 14:09
Bild pls? :D

Såklart du kan deffa ner dig snabbt, men du kommer även tappa muskler och resultatet blirhttp://zellenzkriver.blogg.se/images/2010/stickman_78095034.jpg

hidden
2012-05-27, 14:09
Stats: 180cm lång, 71kg, 16 år snart
För de flesta låter det som jag är skit smal men har inte mycket muskler...

Fettet lägger sig på sidorna, love-handles och lite manboobs....

Om jag skulle börja deffa, skulle jag vilja gå ner till 65-67kg, men ifall det blir så... vad är snabbaste alternativet? Kan man deffa ner sig snabbt?

Ja, man kan deffa ner sig snabbt. Men rekommenderas inte. Varför planerade du inte för det här mycket tidigare?

wcanka
2012-05-27, 14:10
Ja, man kan deffa ner sig snabbt. Men rekommenderas inte. Varför planerade du inte för det här mycket tidigare?

för att han kanske inte vill börja sin träningskarriär på ett underskott om man redan är smal?

hidden
2012-05-27, 14:13
för att han kanske inte vill börja sin träningskarriär på ett underskott om man redan är smal?

Jag vet inte riktigt hur han har börjat. Men om han inte ville bli fet, kunde han legat på lägre underskott. Eller för en månad sen reagerat tidigare på att han gick upp jävligt snabbt.

komigen
2012-05-27, 14:14
Hmm, ifall man ligger på balans, kan man fortfarande bygga muskler? De brukar säga att nybörjare (klassas väll som nybörjare, inte ''byggt'' mer än 1 månad) kan öka mycket i muskelmassa men ändå förlora fett?
Eftersom jag inte är jätte fet, borde kanske balans vara ett bra alternativ?

iskub
2012-05-27, 14:27
Hmm, ifall man ligger på balans, kan man fortfarande bygga muskler? De brukar säga att nybörjare (klassas väll som nybörjare, inte ''byggt'' mer än 1 månad) kan öka mycket i muskelmassa men ändå förlora fett?
Eftersom jag inte är jätte fet, borde kanske balans vara ett bra alternativ?

Det går, om du känner att du inte trivs så deffa, men hetsdeffa inte utan låt det ta en lite längre stund, i det långa loppet kommer det gynna dig. Det viktigaste är att du trivs, om du pumpar inför beachen kan jag säga att tjejer skiter fullständigt i hur stora armar du har :naughty:

komigen
2012-05-27, 14:31
Det går, om du känner att du inte trivs så deffa, men hetsdeffa inte utan låt det ta en lite längre stund, i det långa loppet kommer det gynna dig. Det viktigaste är att du trivs, om du pumpar inför beachen kan jag säga att tjejer skiter fullständigt i hur stora armar du har :naughty:

Haha, jag tror tjejerna gillar stora armar, eller hur menar du? :naughty:

begt
2012-05-27, 14:34
Hmm, ifall man ligger på balans, kan man fortfarande bygga muskler? De brukar säga att nybörjare (klassas väll som nybörjare, inte ''byggt'' mer än 1 månad) kan öka mycket i muskelmassa men ändå förlora fett?
Eftersom jag inte är jätte fet, borde kanske balans vara ett bra alternativ?

Ja ligg på balans. Du har inte tränat så länge. Lite synd att du deffade ned dig till 69 och gått upp 2 kg nu, men i och med att du styrketränat under tiden så har du nog lite mer muskler än när du startade eller hur? Du känner dig starkare i alla fall?

Ligg på balans sommaren ut och fortsätt styrketräna. Sen när sommaren är slut börjar du bulka långsamt. Max 250 kcal om dagen.

iskub
2012-05-27, 14:37
Haha, jag tror tjejerna gillar stora armar, eller hur menar du? :naughty:

Har inte träffat en ända tjej som brytt sig om hur stor jag varit, det dom brukar uppskatta mest är väl att man är någorlunda deffad. Efter 4 års lyftande har jag då aldrig fått en brud med enbart mina armar, tyvärr *rolleyes*

komigen
2012-05-27, 14:39
Ja ligg på balans. Du har inte tränat så länge. Lite synd att du deffade ned dig till 69 och gått upp 2 kg nu, men i och med att du styrketränat under tiden så har du nog lite mer muskler än när du startade eller hur? Du känner dig starkare i alla fall?

Ligg på balans sommaren ut och fortsätt styrketräna. Sen när sommaren är slut börjar du bulka långsamt. Max 250 kcal om dagen.

Jo, efter deffen hade jag förlorat lite muskelmassa eftersom jag inte höll tränings eller kostplanen riktigt bra... Sen dess har jag byggt tills nu (1 månad imorgon) och det är som att jag ligger på 0 igen, fått min muskelmassa tillbaks, men dock mitt fett också...

Men får väll göra så då, ligga på balans!
Btw... en liten random fråga här, om man tar kreatin typ fylls musklerna med vatten m.m right? Blir dom som nypumpade hela tiden?

komigen
2012-05-27, 14:41
Har inte träffat en ända tjej som brytt sig om hur stor jag varit, det dom brukar uppskatta mest är väl att man är någorlunda deffad. Efter 4 års lyftande har jag då aldrig fått en brud med enbart mina armar, tyvärr *rolleyes*

Haha okej! Som jag skrivit förut, kommer försöka ragga lite på tjejen jag gillar i sommar sååå... få se hur det går :naughty:

Fartman
2012-05-27, 15:01
Hmm, ifall man ligger på balans, kan man fortfarande bygga muskler? De brukar säga att nybörjare (klassas väll som nybörjare, inte ''byggt'' mer än 1 månad) kan öka mycket i muskelmassa men ändå förlora fett?
Eftersom jag inte är jätte fet, borde kanske balans vara ett bra alternativ?

Ja, det är det bästa alternativet. Det är för sent att deffa inför sommaren om du vill ha ett vettigt resultat. Sen är det dumt att sikta på att gå upp en massa kilon om man redan känner sig obekväm.

komigen
2012-05-27, 15:06
Ja, det är det bästa alternativet. Det är för sent att deffa inför sommaren om du vill ha ett vettigt resultat. Sen är det dumt att sikta på att gå upp en massa kilon om man redan känner sig obekväm.

Så genom balans kan jag lägga på mig muskelmassa och det gör så att mitt bf blir mindre eller hur?
Alltså, mer muskler = mindre synligt fett

Rusk
2012-05-27, 15:10
Stats: 180cm lång, 71kg, 16 år snart
För de flesta låter det som jag är skit smal men har inte mycket muskler...

Fettet lägger sig på sidorna, love-handles och lite manboobs....

Om jag skulle börja deffa, skulle jag vilja gå ner till 65-67kg, men ifall det blir så... vad är snabbaste alternativet? Kan man deffa ner sig snabbt?

Klart du kan gå ner snabbt, ju större underskott ju mer går du ner.
Det är dock rekommenderat att man ligger på -500, är nog ingen fara om du lägger dig på -700 men lägre än det skulle jag inte ha gått då jag är rädd om mina muskler:p
-500 så tappar du 2kg i månaden vilket är precis lagom.

begt
2012-05-27, 15:10
Så genom balans kan jag lägga på mig muskelmassa och det gör så att mitt bf blir mindre eller hur?
Alltså, mer muskler = mindre synligt fett

Ja, du är nybörjare och då är det lite annorlunda.

Erik Segerstedt i TV-programmet Mitt liv som Hellner minskade sin andel fett och ökade sin muskelmassa i vikt räknat på bara några veckor, trots att han vägde lite mindre i slutändan.

wcanka
2012-05-27, 15:11
Något du kan testa är väl att köra LCHF, alltså kött & grönsaker, vet att det är kcal in/ kcal ut.
Men i det här programmet på 3:an " Älskling du har blivit en tjockis " så äter dom ju bara LCHF samt mycket intensiv träning, och dom bränner ju fett som tusan, men dom kanske räknar kcal bara att man som tittare inte får se det, nån som har koll? :)

komigen
2012-05-27, 15:13
Klart du kan gå ner snabbt, ju större underskott ju mer går du ner.
Det är dock rekommenderat att man ligger på -500, är nog ingen fara om du lägger dig på -700 men lägre än det skulle jag inte ha gått då jag är rädd om mina muskler:p
-500 så tappar du 2kg i månaden vilket är precis lagom.

Haha bestämde mig precis för att ligga på balans men när du väl säger det så, skulle också vara kul o få fram rutorna... uhm de 4 rutor jag har xD

begt
2012-05-27, 15:16
Haha bestämde mig precis för att ligga på balans men när du väl säger det så, skulle också vara kul o få fram rutorna... uhm de 4 rutor jag har xD

Då börjar du jojobanta och det är inte bra på något sett.

komigen
2012-05-27, 15:23
Men om jag ligger på balans och ibland kanske 200 kcal i underskott och käka så mycket protein som möjligt bör jag även kunna bygga muskelmassa eftersom jag är noob? Right?

begt
2012-05-27, 15:29
Men om jag ligger på balans och ibland kanske 200 kcal i underskott och käka så mycket protein som möjligt bör jag även kunna bygga muskelmassa eftersom jag är noob? Right?

Ja, det borde gå fint om du sköter dina kort rätt.

komigen
2012-05-27, 15:31
Okej! Då kör jag såhär under sommaren...

z_bumbi
2012-05-27, 15:32
För de flesta låter det som jag är skit smal men har inte mycket muskler...

Inte direkt skitsmal men du lär inte behöva deffa på ett bra tag.

Hmm, ifall man ligger på balans, kan man fortfarande bygga muskler? De brukar säga att nybörjare (klassas väll som nybörjare, inte ''byggt'' mer än 1 månad) kan öka mycket i muskelmassa men ändå förlora fett?
Eftersom jag inte är jätte fet, borde kanske balans vara ett bra alternativ?

Pja...

En enkel lösning är att ligga stilla i kroppsvikt över sommaren. Du tappar inget i muskelmassa, du kan öka rejält i styrka och med tanke på att du är nybörjare och tonåring kan du antagligen också öka något i muskelmassa.

Sen kan du bestämma till hösten vad du vill satsa på men genom att lägga en bra grund nu så har du fördelar oavsett vilken väg du väljer.

wcanka
2012-05-27, 15:59
Det dom lär vara smidigast för att slippa den här optinojan är att:
Äta husmanskost tills du blir mätt i skolan och det mamma & pappa lagar, sen en proteinshake om dagen så lär du nog bygga bra. Tänker köra på det själv.

Angel
2012-05-27, 17:11
Deffa under sommaren låter sjukt självdestruktivt.

Linjedomarn
2012-05-27, 18:02
Bulkar alltid på sommaren. Du tränar väl för dig själv och inte någon annan?.