handdator

Visa fullständig version : Komma in till gymnasiet


Grossisten
2012-05-26, 17:12
Måste man ha ett betyg i idrott för att komma in till en linje?

Om jag t.ex. vill gå teknik men har streck i idrott, kan jag fortfarande komma in om jag har tillräckligt med poäng?

Kommer med stor sannolikhet få ett streck för att jag har varit frånvarande mycket pga skador.

Ame
2012-05-26, 17:21
Jag vet inte hur det är om man saknar betyg i ett ämne men man behöver inte vara godkänd i idrott för att komma in på gymnasiet.
Låter märkligt att du skulle få ett streck bara för att du varit skadad mycket.

Tabbe
2012-05-26, 17:23
Måste man ha ett betyg i idrott för att komma in till en linje?

Om jag t.ex. vill gå teknik men har streck i idrott, kan jag fortfarande komma in om jag har tillräckligt med poäng?

Kommer med stor sannolikhet få ett streck för att jag har varit frånvarande mycket pga skador.

Man måste ha godkännt i svenska först :D
Ont: När jag började gymn fick man räkna bort ett betyg.

Grossisten
2012-05-26, 17:29
Jag vet inte hur det är om man saknar betyg i ett ämne men man behöver inte vara godkänd i idrott för att komma in på gymnasiet.
Låter märkligt att du skulle få ett streck bara för att du varit skadad mycket.

Det tycker jag med men läraren är helt störd. Jag har försökt att prata med hon/han men frånvarande med/utan ursäkt = inget betyg.

Han/Hon sa att jag kommer få ett streck även fast jag har lämnat in intyg från läkare, sjukgymnast och förälder.

ducedo
2012-05-26, 17:30
Krävs godkänt i svenska, engelska och matematik för att komma in på nationella gymnasielinjer.

King Grub
2012-05-26, 17:31
Oavsett så är streck bättre ett IG.

Och man kan inte hindra personer som inte deltagit i gymnastik från att gå i gymnasiet. Då skulle många rörelsehindrade inte kunna gå längre än till och med högstadiet oavsett begåvning. Och så är det inte.

Grossisten
2012-05-26, 17:33
Krävs godkänt i svenska, engelska och matematik för att komma in på nationella gymnasielinjer.

Ok bra :) Har bara problem med idrotten. Har nästan bara vg och mvg i resten.
förutom svenska ;)

edit: alltså g i svenska.. inte ig

Rikard Jansson
2012-05-26, 17:36
Oavsett så är streck bättre ett IG.

Och man kan inte hindra personer som inte deltagit i gymnastik från att gå i gymnasiet. Då skulle många rörelsehindrade inte kunna gå längre än till och med högstadiet oavsett begåvning. Och så är det inte.

Tvärtom säger de på gymnasiet iallafall?

Qudatullah Jamal
2012-05-26, 17:38
Riktigt jävla larvigt system. Som om man behövde kunna springa och skutta för att jobba på bank eller sitta i kassan på ICA.

Tänk om man ändå fick välja själv vilka ämnen man skulle ha i skolan...

Dreas
2012-05-26, 17:39
Sist jag kollade så var det matte, svenska och engelska som var kraven för Teknik. Har du behörighet så går man sedan på poängen du har ifrån högstadiet.

Mantus
2012-05-26, 21:03
Man måste ha godkännt i svenska först :D
Ont: När jag började gymn fick man räkna bort ett betyg.

Menar du att han skriver dåligt?

Stora ord från någon som stavar "godkänt" med två n i sådana fall...:D

InShape
2012-05-26, 21:12
Det krävs Godkänt i Svenska, Engelska, Matte för att komma in på gymnasiet ja.
Sedan är ju streck inget betyg alls, medans IG är ett betyg, förstod inte riktigt hur du mena där Grubben? :)

begt
2012-05-26, 21:14
Det krävs Godkänt i Svenska, Engelska, Matte för att komma in på gymnasiet ja.
Sedan är ju streck inget betyg alls, medans IG är ett betyg, förstod inte riktigt hur du mena där Grubben? :)

IG ser i alla fall mycket sämre ut än ett streck om en arbetsgivare eller någon annan kollar upp ens betyg; inte lika iögonfallande. Kan man ens få IG om man har noll närvaro?

Brickhead
2012-05-26, 21:57
IG ser i alla fall mycket sämre ut än ett streck om en arbetsgivare eller någon annan kollar upp ens betyg; inte lika iögonfallande. Kan man ens få IG om man har noll närvaro?

Om arbetsgivaren vet vad som menas med streck så är det mycket värre än IG, för då har man inte ens försökt och bara skolkat.

Vitlök
2012-05-26, 22:09
Tvärtom säger de på gymnasiet iallafall?

Det är för att du måste ha läst 2500poäng för att få fullständigt gymnasiebetyg. Får du streck i ett ämne så räknas det som om du bara läst 2400poäng (om kursen i fråga är en 100poängs kurs). Du får ha 10% ig så om du inte läser utökat program eller liknande så kan du ha 250poäng ig och fortfarande få fullständigt betyg.

Ristretto
2012-05-26, 22:24
Det tycker jag med men läraren är helt störd. Jag har försökt att prata med hon/han men frånvarande med/utan ursäkt = inget betyg.

Han/Hon sa att jag kommer få ett streck även fast jag har lämnat in intyg från läkare, sjukgymnast och förälder.

Vet du inte vad det är för kön på din lärare?

Mollestam
2012-05-26, 23:32
Vet du inte vad det är för kön på din lärare?

Det är nog en hen.

Ristretto
2012-05-26, 23:38
Det är nog en hen.

http://farmingfriends.com/wp-content/uploads/2007/08/hen.jpg
?

emcalu
2012-05-27, 00:23
Oavsett så är streck bättre ett IG.

Och man kan inte hindra personer som inte deltagit i gymnastik från att gå i gymnasiet. Då skulle många rörelsehindrade inte kunna gå längre än till och med högstadiet oavsett begåvning. Och så är det inte.

Här hänger jag inte med. Ett streck är ju inte ens ett betyg, då har du i princip skolkat från hela kursen. IG är åtminstone ett betyg = bättre.

Grossisten
2012-05-27, 00:25
Vet du inte vad det är för kön på din lärare?

Vi har 2st idrottslärare. En hona och en hane ;)

Grossisten
2012-05-27, 00:27
Här hänger jag inte med. Ett streck är ju inte ens ett betyg, då har du i princip skolkat från hela kursen. IG är åtminstone ett betyg = bättre.

Jag har varit på alla lektioner. Jag har dock inte kunnat vara med på alla aktiviteter.

Anna.L
2012-05-27, 07:00
Dina lärare har en plikt att följa skollagen. Enligt den ska betyg som regel alltid sättas. Det finns dock ett undantag:

18 § Om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet. - http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/?bet=2010:800#K10

Huruvida detta är fallet är en bedömning som är upp till dina lärare. Om du rent fysiskt befunnit dig i klassrummet men inte deltagit i undervisningen kan det hända att de räknat det som att du ej deltagit i kursen.

Du skriver att du inte deltagit i alla aktiviteter? Betyder det att du har deltagit i vissa? Om så är fallet så saknas inte betygsunderlag och de måste sätta ett betyg (i ditt fall IG). Lärare är skyldiga att ta hänsyn till allt de känner till om eleven (även utanför skolan) när de sätter betyg.

Ha i tanken att ingen lärare vill sätta ett S. Förutom känslan av totalt misslyckande är det också mycket jobbigare dokumentation och efterarbete.

Scratch89
2012-05-31, 11:35
Dålig lärare som inte gett dig andra aktiviteter istället. Jag hade en klass som var full av redan då elitidrottare som varken orkade eller kunde vara med på idrotten (p.g.a massor av annan träning eller skador). Att lämna in arbeten, leda lektioner och liknande istället ger ju samma, om inte större, förståelse för idrott och hälsa än att springa fram och tillbaka på ett gnissligt golv.

Knatcharn
2012-05-31, 11:36
Det handlar om ifall kursen är ett kärnämne eller inte. Du måste ha ett betyg i alla kärnämnen.