handdator

Visa fullständig version : Ersätta vassle med BCAA för att minska kalorierna?


Pretorian
2012-05-25, 06:30
Går det att ersätta vassle med BCAA? Jag kommer fortfarande ta vassle men vid färre tillfällen och i så fall öka intaget av BCAA.

Kan man göra det så "enkelt" eller tänker jag fel?

Kan nämna att jag äter väldigt lite under dagarna (det stora målet är på kvällen) så det är mest under dagarna jag planerar att ta mer BCAA.

rooz
2012-05-25, 06:35
Broscience kap 2, stycke 1

Har märkt att många "större" personer gör likadant. Dricker 50-60G om dagen ist för vassle för att få ned kcal.

Någon annan kan säkert stå för riktig vetenskap:D

Sheogorath
2012-05-25, 06:52
Ska du ersätta vassle föreslår jag EAA istället. Då får du alla essentiella aminosyror och inte bara de tre grenade. Tar du pulver motsvarande tio gram EAA (t.ex. 15 g för ett 70%-igt EAA-tillskott) får du i dig ungefär samma mängd leucin som från 20 gram vassleprotein (25-30 g pulver beroende på märke). Leucin tror man är den viktigaste aminosyran för att uppreglera muskelproteinsyntesen men det verkar krävas närvaro av andra aminosyror för att det ska fungera optimalt.

Tänk dock på att hålla proteinintaget högt hur som helst. Proteinet behövs som kvävekälla i kroppen och där är det mängden som är intressant, inte om det är essentiella eller icke-essentiella aminosyror.

BCAA tror jag lämpar sig bra efter träning om man tillfört en komplett EAA-profil (vilken fullvärdig proteinkälla som helst) i rimlig tid innan man stiger in på gymmet. Det är så jag använder tillskottet. Det finns idag ingenting som talar för att BCAA efter träning är bättre än en komplett EAA-profil, men jämförande studier saknas.

Dreas
2012-05-25, 06:53
Jag har ersatt vassle med EAA kring träning och gör det även då kcalbudgeten är tight.

Ifall det går att tänka så eller ej vette fan.

Räknar då 10g EAA som 20g protein till dagsintaget.

Sheogorath
2012-05-25, 06:59
Jag har ersatt vassle med EAA kring träning och gör det även då kcalbudgeten är tight.

Ifall det går att tänka så eller ej vette fan.

Räknar då 10g EAA som 20g protein till dagsintaget.

Det är helt rimligt att tänka så om man håller ett högt proteinintag överlag (vilket nog "alla" på Kolo gör). På samma sätt kan man för att få en bra viktning räkna bort gelatin och kollagen från proteinintaget. De tillför bara energi.

Pretorian
2012-05-25, 07:00
Har gått över till BCAA istället för EAA då jag inte hittat något lika gott EAA (dum anledning). Har nu Xtends BCAA vilket smakar som lyxsaft.

Men jag kanske ska testa en period under några veckor med EAA. Blir ju självklart svårt att utvärdera om det "fungerar".

Det totala proteinintaget under dagen är fortfarande högt.

Pretorian
2012-05-25, 07:01
Leucin tror man är den viktigaste aminosyran för att uppreglera muskelproteinsyntesen men det verkar krävas närvaro av andra aminosyror för att det ska fungera optimalt.

Är det närvaro av andra aminosyror som INTE finns i BCAA (därav rekomendationen att använda EAA)?

Sheogorath
2012-05-25, 07:09
Är det närvaro av andra aminosyror som INTE finns i BCAA (därav rekomendationen att använda EAA)?

Det vet man inte. Att ta det säkra före det osäkra kan vara klokt, särskilt om man ändå planerat att ta samma kcal-mängd BCAA som man hade tagit EAA. Motiveringen till BCAA skulle t.ex. kunna vara att det bara krävs 4 g BCAA för att nå 2 g leucin (det som verkar vara den kritiska mängden) med den vanligaste fördelningen, men det är helt spekulativt att det skulle "räcka" för att ersätta vassle på det sättet du menar.

luckyboi
2012-05-25, 07:32
Har gått över till BCAA istället för EAA då jag inte hittat något lika gott EAA (dum anledning).

Star Nutritions EAA med Orange/Citrus-smak kan rekommenderas, inte lika göttigt som Xtend men klasser bättre än alla andra EAA jag provat.

Sheogorath
2012-05-25, 07:42
ALRIs HumaPro apple-cider är väldigt god, men saknar histidin (å andra sidan saknar de svenska produkterna ofta tryptofan). Relevans: okänd.

Squamata
2012-05-25, 07:46
Jag kör BCAA ist för vassle nuförtiden.. Funkar utmärkt=) Ett stort + förutom att jag får i mig mindre kcal är att jag får mkt mindre finnar då jag slutat med vassle.

Qudatullah Jamal
2012-05-25, 07:54
Vad är optimalast vid träning då? Ca 10g EAA eller 20g vassle? Finns det någon liten fördel att ta EAA där eller är det bara kalorierna som skiljer båda åt?

Sheogorath
2012-05-25, 08:17
Vad är optimalast vid träning då? Ca 10g EAA eller 20g vassle? Finns det någon liten fördel att ta EAA där eller är det bara kalorierna som skiljer båda åt?

Jag sätter mina kort på:

Långsamt protein (ex. kasein) 20-30 g innan träning om man tränar längre (2 h).
Snabbt protein (ex. vassle) 20-30 g innan träning om man tränar kortare tid (1 h).

Detta gäller främst fastande morgonträning. Har man exempelvis ätit normalt under dagen och tränar på eftermiddagen är det tveksamt om det har något ytterligare effekt med ett före-intag som inte protein vid vilket annat tillfälle som helst hade haft.

Sedan 10 g EAA eller 10 g BCAA efter träningen. 20 g vassleprotein kommer inte vara sämre men ger cirka dubbla kalorierna.

Det är väl vad jag känner är en rimlig approach.

vicarious
2012-05-25, 09:03
Har nu Xtends BCAA vilket smakar som lyxsaft.


Instämmer, riktigt bra är den. Dyr dock, nästan halva produkten består av fillers =/

Star Nutritions EAA med Orange/Citrus-smak kan rekommenderas, inte lika göttigt som Xtend men klasser bättre än alla andra EAA jag provat.

+1, den är riktigt bra! Men även den dyr :)

Onigiri
2012-05-25, 09:29
ALRIs HumaPro apple-cider är väldigt god, men saknar histidin (å andra sidan saknar de svenska produkterna ofta tryptofan). Relevans: okänd.Sjukt tänkte kapa tråd och fråga om du gillade humapro som du beställde. :D för var inne på att testa den själv, chaind out var ju god så.

Jode
2012-05-25, 12:46
Brukar blanda min EAA med lite fun light för att få lite bättre smak. Efter passet kör jag det dock neutralt. Lukten av flickvännens vanliga päronsplit vassle är rena knarket när man går och klunkar sin halväckliga eaa.

Man vänjer sig som allt annat

Dreas
2012-05-25, 12:47
Brukar blanda min EAA med lite fun light för att få lite bättre smak. Efter passet kör jag det dock neutralt. Lukten av flickvännens vanliga päronsplit vassle är rena knarket när man går och klunkar sin halväckliga eaa.

Man vänjer sig som allt annatEsapro Citrus Breeze eller vad den heter är ju god.

EAA måste inte vara äckligt :)

hidden
2012-05-25, 14:06
EAA Fx smakar lite redbull? Det är ju hur nice som helst.

Dreas
2012-05-25, 14:20
EAA Fx smakar lite redbull? Det är ju hur nice som helst.Ja, det finns tendenser av Redbullsmak.

hidden
2012-05-25, 14:38
Det är helt rimligt att tänka så om man håller ett högt proteinintag överlag (vilket nog "alla" på Kolo gör). På samma sätt kan man för att få en bra viktning räkna bort gelatin och kollagen från proteinintaget. De tillför bara energi.

Menar du att jag egentligen kan räkna mina 200g protein som 240g protein (20g EAA)?

Dreas
2012-05-25, 14:40
Menar du att jag egentligen kan räkna mina 200g protein som 240g protein (20g EAA)?Nej, 220 om du nu äter 180g protein via mat + 20g EAA.

hidden
2012-05-25, 14:53
Nej, 220 om du nu äter 180g protein via mat + 20g EAA.

Syftade på 200g protein genom kasein/vassle shakes och mat, sedan 20g EAA på det.

Dreas
2012-05-25, 14:55
Syftade på 200g protein genom kasein/vassle shakes och mat, sedan 20g EAA på det.Ja, då räknar iaf jag det som 20*2.

hidden
2012-05-25, 14:57
Ja, då räknar iaf jag det som 20*2.

Ok! Tack :)

AestheticBrah
2012-06-03, 00:43
Kolla upp HumaPro. :)

stafrin
2012-06-03, 06:01
EAA som säljs här på webshopen är det rätt bra smak på.

Body Guard
2012-06-03, 07:55
Tjena boys, kapar tråden lite;

På helger tränar jag innan frukost, har nyligen börjat med det och det känns grymt bra. Hur skulle ni köra med upp lägg av tillskotten, jag kör nu;

10g PWO 30 min innan... 10g EAA under första övningen, 10g EAA under sista övningen ( ca 60 min gym) sedan cardio i ca 45 min och efter det har jag kört 20g vassle men funderar idag på att köra 10g EAA för att hålla kcal nere. Efter cardion tar det ca 30 min innan jag kommer hem och käkar.

Hur hade ni gjort?

/BG

Sheogorath
2012-06-03, 08:08
Tjena boys, kapar tråden lite;

På helger tränar jag innan frukost, har nyligen börjat med det och det känns grymt bra. Hur skulle ni köra med upp lägg av tillskotten, jag kör nu;

10g PWO 30 min innan... 10g EAA under första övningen, 10g EAA under sista övningen ( ca 60 min gym) sedan cardio i ca 45 min och efter det har jag kört 20g vassle men funderar idag på att köra 10g EAA för att hålla kcal nere. Efter cardion tar det ca 30 min innan jag kommer hem och käkar.

Hur hade ni gjort?

/BG

Jag hade först och främst lagt cardion på en annan dag, eller åtminstone så långt ifrån gympasset som möjligt. Om det inte är praktiskt möjligt/du inte vill hade jag gjort så här:

PWO: där den passar bäst (jag antar att dina 30 min innan fungerar bra för dig).
Direkt innan passet: proteindrink motsvarande 30 g protein. Det blir väl cirka 35-40 g pulver beroende på märke.
Direkt efter styrkepasset: pulver motsvarade 10 g EAA (det blir 15 g pulver med mitt märke exempelvis).
Direkt efter cardion: pulver motsvarande 10 g EAA + snabba kolhydrater motsvarande kroppsvikten i kg, i gram x 1,2 (96 g kolhydrat för någon som väger 80 kg). Mjukt gelégodis eller marshmallows väljer jag och låter en 473 ml Red Bull ge en viss andel av kolhydraterna för att piggna till lite extra.
Hemfärd. Vanlig mat.
Go about your business.

Har du kalorier till det hade jag intagit lite kolhydrater innan styrkepasset också, valfri sort, minst kv x 0,25 g (20 g för någon som väger 80 kg). Blandar du proteindrinken med 4 dl mjölk har du t.ex. saken klar. Men det här är som sagt om du har kalorier till det. Proteinet är förmodligen viktigaste.

Body Guard
2012-06-03, 11:29
Jag hade först och främst lagt cardion på en annan dag, eller åtminstone så långt ifrån gympasset som möjligt. Om det inte är praktiskt möjligt/du inte vill hade jag gjort så här:

PWO: där den passar bäst (jag antar att dina 30 min innan fungerar bra för dig).
Direkt innan passet: proteindrink motsvarande 30 g protein. Det blir väl cirka 35-40 g pulver beroende på märke.
Direkt efter styrkepasset: pulver motsvarade 10 g EAA (det blir 15 g pulver med mitt märke exempelvis).
Direkt efter cardion: pulver motsvarande 10 g EAA + snabba kolhydrater motsvarande kroppsvikten i kg, i gram x 1,2 (96 g kolhydrat för någon som väger 80 kg). Mjukt gelégodis eller marshmallows väljer jag och låter en 473 ml Red Bull ge en viss andel av kolhydraterna för att piggna till lite extra.
Hemfärd. Vanlig mat.
Go about your business.

Har du kalorier till det hade jag intagit lite kolhydrater innan styrkepasset också, valfri sort, minst kv x 0,25 g (20 g för någon som väger 80 kg). Blandar du proteindrinken med 4 dl mjölk har du t.ex. saken klar. Men det här är som sagt om du har kalorier till det. Proteinet är förmodligen viktigaste.

Tack för svaret Sheo, jag har dock alltid trott att EAA skall tas på tom mage, dvs 2-3 h efter måltid, att då ta en vassle+kolhydrat drink innan passet fördröjer väl upptaget av EAA?

iPad
2012-06-03, 12:04
Jag räknar inte EEA/BCAA som dubbelt protein men inte heller räknar jag bort proteinet jag får från pasta så de går väl jämt ut, typ. Om man nu ska räkna dubbelt, de har jag ingen aning om..

vicarious
2012-06-03, 14:14
Jag räknar inte EEA/BCAA som dubbelt protein men inte heller räknar jag bort proteinet jag får från pasta så de går väl jämt ut, typ. Om man nu ska räkna dubbelt, de har jag ingen aning om..

Du ska alltid räkna på allt protein du stoppar i dig, inte bara fullvärdigt.

Sheogorath
2012-06-03, 15:13
Jag räknar inte EEA/BCAA som dubbelt protein men inte heller räknar jag bort proteinet jag får från pasta så de går väl jämt ut, typ. Om man nu ska räkna dubbelt, de har jag ingen aning om..

Va? Vad är det för fel på proteinet från pasta (eller broccoli, eller... osv)? Det finns ytterst få proteiner som inte är värda något vidare för kroppen utöver som energikälla: typ gelatin och kollagen. Naturligtvis ska du räkna med allt (annat) protein du äter. Och alla ska räknas som energigivare.

Sheogorath
2012-06-03, 15:22
Tack för svaret Sheo, jag har dock alltid trott att EAA skall tas på tom mage, dvs 2-3 h efter måltid, att då ta en vassle+kolhydrat drink innan passet fördröjer väl upptaget av EAA?

Det finns inte en suck att en proteindrink (särskilt inte vassle) tillsammans med en sockerart skulle förhindra upptag av aminosyror i friform så lång tid som en timme efter intag.

iPad
2012-06-03, 18:50
Va? Vad är det för fel på proteinet från pasta (eller broccoli, eller... osv)? Det finns ytterst få proteiner som inte är värda något vidare för kroppen utöver som energikälla: typ gelatin och kollagen. Naturligtvis ska du räkna med allt (annat) protein du äter. Och alla ska räknas som energigivare.

Du ska alltid räkna på allt protein du stoppar i dig, inte bara fullvärdigt.

Det var ju positivt att höra, då gör jag det från och med nu :)

Feelgood
2012-06-06, 19:19
Förlåt ifall jag snor tråden lite, men låter det som en bra grejj att inta bcaa under träning vid längre pass och sedan vassle efter? Äter cirka 1-2 timmar innan passen också.

Sheogorath
2012-06-06, 19:23
Förlåt ifall jag snor tråden lite, men låter det som en bra grejj att inta bcaa under träning vid längre pass och sedan vassle efter? Äter cirka 1-2 timmar innan passen också.

Att ta BCAA under passet är sannolikt helt onödigt. Börjar vi snacka pass upp mot 3-4 timmar kanske saken så smått börjar hamna i ett annat ljus, om jag får spekulera. Med mat så nära inpå kan du, för att spara kalorier, nöjda dig med BCAA efter passet. Ska du ändå dricka vassle för att få i dig tillräckligt med protein under dygnet hade jag lagt drinken direkt innan passet, och såklart BCAA efter. Det kan bara vara av godo att ha god tillgång till essentiella och icke-essentiella aminosyror i blodet vid passets slut när du tillsätter BCAA till kroppen för att uppreglera muskelproteinsyntesen.

Feelgood
2012-06-06, 19:32
Varför inte bcaa före och vassle efter? :)

Sheogorath
2012-06-06, 19:33
Varför inte bcaa före och vassle efter? :)

Vad ska du med BCAA före till hade du tänkt? Vassle efter är inte fel men kostar fler kalorier än BCAA. Vassle (eller annat fullvärdigt protein) före har däremot en sund logik bakom sig.

Feelgood
2012-06-06, 19:36
Ah okej , nej jag tänkte mest på att jag får med mig en burk bcaa när jag köper vassle, så undrade bara mest över användningsområdet. Men isåfall är det bättre att ta vasslet före och sedan bcaa efter, tack! :)

Sheogorath
2012-06-06, 19:37
Ah okej , nej jag tänkte mest på att jag får med mig en burk bcaa när jag köper vassle, så undrade bara mest över användningsområdet. Men isåfall är det bättre att ta vasslet före och sedan bcaa efter, tack! :)

Som sagt, äter du 1-2 timmar innan passet finns det ingen given anledning till att ta vassle som före-drink, men om du ändå tänker dricka en drink varje dag är det ett utmärkt tillfälle att välja.

Feelgood
2012-06-06, 19:39
Jag har en vana att ta en drink efter varje pass , och det är ett lätt sätt att få in proteiner så även om jag äter 2 eller 5 timmar innan passet så blir det nog vassle före eller efter.

Sheogorath
2012-06-06, 19:42
Jag har en vana att ta en drink efter varje pass , och det är ett lätt sätt att få in proteiner så även om jag äter 2 eller 5 timmar innan passet så blir det nog vassle före eller efter.

Vassle före och BCAA efter är mitt förslag då som sagt. För att vara på den säkra sidan tar du pulver/kapslar motsvarande 10 g rent BCAA efter träning. Om du har ett pulver får du tänka på att där (ofta) finns en hel del fillers, typ sötningsmedel mm. Då behöver du få i dig mer än 10 g pulver för att få i dig 10 g BCAA (det är för övrigt precis samma sak med proteinpulver men det vet du nog :)).

Feelgood
2012-06-06, 19:58
Så det räcker alltså inte med burkens rek. doseringar? 1 skopa = 8.8g pulver
Edit; Inga fillers förutom 2,1mg vitamin b6 per skopa

Sheogorath
2012-06-06, 20:01
Så det räcker alltså inte med burkens rek. doseringar? 1 skopa = 8.8g pulver

Det kanske det gör, men för att vara på den säkra sidan ser du till att ta pulver som motsvarar 10 g BCAA. Det är åtminstone den mängden essentiella aminosyror som man vet uppreglerar muskelproteinsyntesen maximalt efter träning. Om det bara är leucinet som är viktigt tillsammans med de andra två grenade aminosyrorna (det som är BCAA alltså) så kanske det räcker med så lite som 4 g BCAA (om det är ett 2:1:1-pulver vilket de flesta är). Men det är inte undersökt i studier hur det förhåller sig med den saken tyvärr. :(

Feelgood
2012-06-06, 20:03
Yes det är ett 2:1:1 pulver, så man kan säga att 8.8g efter träning räcker då alltså.

Skriver in värderna så det kanske säger något,
2:1:1 BCAA 5000mg
-L-leucin 2500mg
-L-isoleucin 1250mg
-L-valin 1250mg
L-glutamin 2500mg

Sheogorath
2012-06-06, 20:04
Yes det är ett 2:1:1 pulver, så man kan säga att 8.8g efter träning räcker då alltså.

Skriver in värderna så det kanske säger något,
2:1:1 BCAA 5000mg
-L-leucin 2500mg
-L-isoleucin 1250mg
-L-valin 1250mg
L-glutamin 2500mg

Man kan säga att man inte vet.

Edit: om du får i dig 1/3 glutamin av pulvret så får du se till att få i dig mycket mer för att komma upp i 10 g BCAA. Glutaminet är (nästan) helt onödigt.

Ps. Nu försvinner jag från datorn ett tag. :)

King Grub
2012-06-06, 20:11
10-gramgränsen gäller ett komplett EAA-tillskott. Med ett BCAA-tillskott får du mycket mer av dom grenade, fullt tillräckligt av leucin för full effekt, med den rekommenderade dosen.

Feelgood
2012-06-06, 20:17
Så king grub , den rek dosen bör räcka då alltså? :) så man slipper hålla på att ta mer.

King Grub
2012-06-06, 20:24
den rek dosen bör räcka då alltså?

Ja.

Feelgood
2012-06-06, 20:25
Tack!!

Sheogorath
2012-06-06, 21:01
10-gramgränsen gäller ett komplett EAA-tillskott. Med ett BCAA-tillskott får du mycket mer av dom grenade, fullt tillräckligt av leucin för full effekt, med den rekommenderade dosen.

Är helt på det klara med att 20 g vassleprotein = 2 g leucin = maximalt uppreglerad MPS efter träning. Samt att 4 g BCAA (2:1:1) = 2 g leucin. Men sen finns det väl inga jämförande studier direkt? Kan man tala om "fullt tillräckligt av leucin för full effekt"? Att det finns effekt är ju klarlagt, men att det skulle räcka för "full effekt"? Jag har rekommenderat min sambo som har en snäv kcal-budget att ta 4 g efter träning men för egen del känns det klart tryggare med 10 g tills jämförande studier är gjorda.

Tankar om detta?

vicarious
2012-06-06, 21:19
Jag har alltid dundrat på med 10g BCAA per dosering. Kanske är lite onödigt då menar ni? Förut var det Xtend (vet inte förhållandet där) men nu senast BCAA med en 4:1:1 fördelning. Vilken dos skulle ni rekommendera då?

Claust
2012-06-06, 23:40
Om man följer ditt råd Sheo att inta 20 g vassle före träning och 10 g EAA direkt efter, finns det någon nackdel/fördel med att även få i sig lite kolhydrater? Då menar jag inte det som finns i vasslet utan om man tillsätter lite dextrosol eller liknande.
Jag har alltid kört på med dubbla mängden kolhydrater i förhållande till protein efter träning. Av den dumma anledning att jag alltid gjort så och varit för slö för att undersöka vad som är optimalt...

Sheogorath
2012-06-07, 05:10
Om man följer ditt råd Sheo att inta 20 g vassle före träning och 10 g EAA direkt efter, finns det någon nackdel/fördel med att även få i sig lite kolhydrater? Då menar jag inte det som finns i vasslet utan om man tillsätter lite dextrosol eller liknande.
Jag har alltid kört på med dubbla mängden kolhydrater i förhållande till protein efter träning. Av den dumma anledning att jag alltid gjort så och varit för slö för att undersöka vad som är optimalt...

Jag gör en annan input först och svarar på din fråga sen:

Jag kör alltid 30 g vassle (39 g pulver Whey Fx) alternativt 30 g helmjölksprotein (36-38 g Double Pro beroende på smak) innan träning. 20 g vassle är vad som krävs för att akut uppreglera muskelproteinsyntesen men det är inte syftet med intaget vid tillfället före träning. Där vill jag helt enkelt tillföra aminosyror som kan användas för uppbyggnad vid ett senare tillfälle. Jag skriver detta så att du vet att intag >20 g är ett alternativ om du skulle känna för större drinkar.

Nu till din fråga: självklart kan du ta kolhydrater med ditt BCAA efter träning, precis som du kan ta kolhydrater innan träningen. Ju mer kolhydrat efter träning desto bättre. Det man studerat bl.a. och vet är väldigt effektivt är ju kv i kg x 1,2 g (exempelvis 96 g för någon som väger 80 kg) direkt träning och sedan en gång i timmen för så många kalorier du har. Det är säkerligen inte nödvändigt efter styrketräning i en normal splitt, men det kan absolut inte vara fel om man har så mycket kalorier att spendera.

Sheogorath
2012-06-07, 06:56
Jag har alltid dundrat på med 10g BCAA per dosering. Kanske är lite onödigt då menar ni? Förut var det Xtend (vet inte förhållandet där) men nu senast BCAA med en 4:1:1 fördelning. Vilken dos skulle ni rekommendera då?

Med logiken att det är leucin-ekvivalenten som räknas skulle du bara behöva 3 g av ditt pulver. Men då kan man fråga sig: varför inte bara 2 g leucin i kapselform, eller typ en halv tesked leucinpulver? Svaret är väl att rent leucin inte visat sig effektivt för akut uppreglering av MPS efter träning på samma sätt som vassle, EAA och BCAA (på BCAA finns det väl inte supermycket studier gällande styrketräning tror jag). Vad det här säger mig är att det finns en gräns där andra aminosyror, kanske rent av valin och isoleucin (hoppas ju jag på som knaprar BCAA) blir begränsade så till den grad att leucinet inte förmår att utföra sin verkan fullt ut.

vicarious
2012-06-07, 07:49
Med logiken att det är leucin-ekvivalenten som räknas skulle du bara behöva 3 g av ditt pulver. Men då kan man fråga sig: varför inte bara 2 g leucin i kapselform, eller typ en halv tesked leucinpulver? Svaret är väl att rent leucin inte visat sig effektivt för akut uppreglering av MPS efter träning på samma sätt som vassle, EAA och BCAA (på BCAA finns det väl inte supermycket studier gällande styrketräning tror jag). Vad det här säger mig är att det finns en gräns där andra aminosyror, kanske rent av valin och isoleucin (hoppas ju jag på som knaprar BCAA) blir begränsade så till den grad att leucinet inte förmår att utföra sin verkan fullt ut.

Ok ok. Får se hur jag gör, känns onödigt att överdosera. Hur mycket tar du per dosering, om man räknar rent BCAA?

Sheogorath
2012-06-07, 08:12
Ok ok. Får se hur jag gör, känns onödigt att överdosera. Hur mycket tar du per dosering, om man räknar rent BCAA?

11 g. Det är för att jag har 1100 mg-kapslar. Hade jag haft 1000 mg-kapslar hade jag tagit 10 g.

Ajsomfan
2012-06-07, 08:32
Inflikar liten fråga

Spelar det nån större roll om jag tar eaa el vassle innan träning?

Just nu tar jag 10g eaa (med hmb) innan och efter. Äter mat ca 3h innan passet.

Claust
2012-06-07, 08:35
Jag gör en annan input först och svarar på din fråga sen:

Jag kör alltid 30 g vassle (39 g pulver Whey Fx) alternativt 30 g helmjölksprotein (36-38 g Double Pro beroende på smak) innan träning. 20 g vassle är vad som krävs för att akut uppreglera muskelproteinsyntesen men det är inte syftet med intaget vid tillfället före träning. Där vill jag helt enkelt tillföra aminosyror som kan användas för uppbyggnad vid ett senare tillfälle. Jag skriver detta så att du vet att intag >20 g är ett alternativ om du skulle känna för större drinkar.

Nu till din fråga: självklart kan du ta kolhydrater med ditt BCAA efter träning, precis som du kan ta kolhydrater innan träningen. Ju mer kolhydrat efter träning desto bättre. Det man studerat bl.a. och vet är väldigt effektivt är ju kv i kg x 1,2 g (exempelvis 96 g för någon som väger 80 kg) direkt träning och sedan en gång i timmen för så många kalorier du har. Det är säkerligen inte nödvändigt efter styrketräning i en normal splitt, men det kan absolut inte vara fel om man har så mycket kalorier att spendera.

Mycket intressant. Bra att du nämde att det är minst 20 g vassle.
Så kolhydraterna är bara dundra på med i den mängd en kaloribudget tillåter. Är dock lite fundersam hur mycket kolhydrater det är smart att dra i sig innan träning, just för den eventuella sockerkrasch man kan uppleva under/i slutet av passet?

Sheogorath
2012-06-07, 10:20
Mycket intressant. Bra att du nämde att det är minst 20 g vassle.
Så kolhydraterna är bara dundra på med i den mängd en kaloribudget tillåter. Är dock lite fundersam hur mycket kolhydrater det är smart att dra i sig innan träning, just för den eventuella sockerkrasch man kan uppleva under/i slutet av passet?

Om du är en sådan som brukar uppleva "sockerkrasch" får du väl prova dig fram, kanske kombinera med koffein etc.

Claust
2012-06-07, 10:27
Om du är en sådan som brukar uppleva "sockerkrasch" får du väl prova dig fram, kanske kombinera med koffein etc.

Brukar är väl fel ord, men det har hänt :)

krubkungen
2012-06-07, 18:53
Nån som vet näringsvärdet på Xtend per 100g?

vicarious
2012-06-07, 22:56
Nån som vet näringsvärdet på Xtend per 100g?

New Edition? Jag använder mig av följande:

Energi
220kcal
Protein
53g
Kolhydrater
0g
Fett
0g

Dock så stämmer dessa värden inte exakt, utan i själva verket är det mer protein per 100g men mycket av det är (värdelösa) fillers. Jag räknade bara med de essentiella aminosyrorna när jag tog fram det där värdet.

krubkungen
2012-06-07, 23:23
New Edition? Jag använder mig av följande:

Energi
220kcal
Protein
53g
Kolhydrater
0g
Fett
0g

Dock så stämmer dessa värden inte exakt, utan i själva verket är det mer protein per 100g men mycket av det är (värdelösa) fillers. Jag räknade bara med de essentiella aminosyrorna när jag tog fram det där värdet.

Japp new edition. Tack så mycket :)

Ja det är bara dem essentiella som är viktiga. Lite extra glutamin är strunt samma.

sandahl
2012-07-16, 16:10
Bumpar denna lite..

Hur kan 10g eaa motsvara 20g protein som vissa här säger?
Jag kör amino rush från fairing och den innehåller 95-96g protein per 100g

Vilket då blir ca 9,5g protein på 10g.

King Grub
2012-07-16, 16:12
Hur kan 10g eaa motsvara 20g protein som vissa här säger?

Därför att 20 gram intakt protein inte innehåller mer än 10 gram EAA och det är EAA som stimulerar proteinsyntesen. 10 gram EAA stimulerar proteinsyntesen lika mycket som 10 gram EAA + 10 gram NEAA.

sandahl
2012-07-16, 16:15
Därför att 20 gram intakt protein inte innehåller mer än 10 gram EAA och det är EAA som stimulerar proteinsyntesen. 10 gram EAA stimulerar proteinsyntesen lika mycket som 10 gram EAA + 10 gram NEAA.

Okej då lärde man sig något nytt, tack.
Så ett intag av 10g eaa räknar jag som 20g protein till mitt dagliga protein intag?

vicarious
2012-07-16, 16:16
Okej då lärde man sig något nytt, tack.
Så ett intag av 10g eaa räknar jag som 20g protein till mitt dagliga protein intag?

Ja det kan du göra.

sandahl
2012-07-16, 16:17
Ja det kan du göra.

Tack:)
Ska jag då räkna 10g eaa som 80kcal eller? istället för 40kcal som 10g protein ger. eller hur funkar det?

King Grub
2012-07-16, 16:19
Nej, det är fortfarande 4 kcal per gram (i genomsnitt).

sandahl
2012-07-16, 16:23
Nej, det är fortfarande 4 kcal per gram (i genomsnitt).

Okej men jag är lite snurrig här nu.. om 10g eaa är 20g protein, blir det ju 80kcal?

King Grub
2012-07-16, 16:24
10 x 4 = 40.

10 gram EAA har lika stor muskeluppbyggande effekt som 20 gram blandade aminosyror (EAA+NEAA) men det är ju inte mer än 10 gram för det...

vicarious
2012-07-16, 16:26
Okej men jag är lite snurrig här nu.. om 10g eaa är 20g protein, blir det ju 80kcal?

10g EAA är inte 20g protein, men du kan räkna på det viset. Varför har KG redan förklarat.

sandahl
2012-07-16, 16:28
10 x 4 = 40.

10 gram EAA har lika stor muskeluppbyggande effekt som 20 gram blandade aminosyror (EAA+NEAA) men det är ju inte mer än 10 gram för det...

Okej det förstår jag.
Men någon över mig skrev att jag skulle räkna 10g eaa som 20g protein till mitt dagliga intag.
Men om vi säger såhär.
Jag äter 250g protein om dagen varav 60g kommer från eaa. ska jag då dubbla det får jag ju i mig 310g om dagen, vilket jag tycker är mycket.
Då får jag dra ner protein från något annat tillfälle, vilket betyder att kalorierna sjunker?

sandahl
2012-07-16, 16:30
10g EAA inte 20g protein, men du kan räkna på det viset. Varför har KG redan förklarat.

Jag förstår inte hur jag ska räkna på det viset när 1g protein är 4kcal.
Hur jag ska räkna på det viset när det inte är så?

King Grub
2012-07-16, 16:31
EAA-tillskott är inte det mest lyckade att basera sitt proteinintag på om man har ett högt kaloribehov och vill mycket energi från protein av någon anledning, nej.

King Grub
2012-07-16, 16:31
Jag förstår inte hur jag ska räkna på det viset när 1g protein är 4kcal.
Hur jag ska räkna på det viset när det inte är så?

Det är så. 1 gram protein är ca 4 kcal. 1 gram EAA är också 4 kcal. Men dom 4 kcal har större muskeluppbyggande effekt än 4 kcal från intakt protein. Energi (kcal) är inte = muskeluppbyggnad.

sandahl
2012-07-16, 16:37
Det är så. 1 gram protein är ca 4 kcal. 1 gram EAA är också 4 kcal. Men dom 4 kcal har större muskeluppbyggande effekt än 4 kcal från intakt protein. Energi (kcal) är inte = muskeluppbyggnad.

Haha fy fan vad rörigt det blev.
Hur ska jag göra då? får jag i mig 310g protein eller 250g som jag trott?
Hur ska jag räkna med kalorierna om det är så att jag får i mig 310g protein men kalorier från 250 bara?

King Grub
2012-07-16, 16:38
1 gram = 4 kcal.

vicarious
2012-07-16, 16:44
Haha fy fan vad rörigt det blev.
Hur ska jag göra då? får jag i mig 310g protein eller 250g som jag trott?
Hur ska jag räkna med kalorierna om det är så att jag får i mig 310g protein men kalorier från 250 bara?

Det finns essentiella aminosyror (EAA) och icke-essentiella (NEAA) som när de sitter ihop i längre kedjor bildar protein. Säg att du käkar en kycklingfilé och får i dig 20g protein från den. Då kanske 10 av dessa 20 gram består av EAA och den andra hälften NEAA. Du har fortfarande fått i dig 20g protein = 80 kcal.

Tar du ett tillskott med 10g EAA har du fått i dig 10 x 4 = 40 kcal. Skillnaden är att du med kycklingen får med 10g NEAA också. Men som KG skriver så är det EAA som stimulerar muskeluppbyggnaden.

sandahl
2012-07-16, 17:02
Det finns essentiella aminosyror (EAA) och icke-essentiella (NEAA) som när de sitter ihop i längre kedjor bildar protein. Säg att du käkar en kycklingfilé och får i dig 20g protein från den. Då kanske 10 av dessa 20 gram består av EAA och den andra hälften NEAA. Du har fortfarande fått i dig 20g protein = 80 kcal.

Tar du ett tillskott med 10g EAA har du fått i dig 10 x 4 = 40 kcal. Skillnaden är att du med kycklingen får med 10g NEAA också. Men som KG skriver så är det EAA som stimulerar muskeluppbyggnaden.

Okej tack för svaret.
Jag är med på detta.

Dricker jag tillexempel 15g eaa mellan lunch och middag så stimulerar det proteinsyntesen med lika mycket som 30g protein från vassle?

Men det är väl fortfarande 15g protein jag får i mig från eaa't?
Jag kan väl räkna det som 15g? eftersom jag räknar 15*4 i kalorier

Det är det som gör mig snurrig, hur jag ska göra med kalorierna, om jag får i mig 300g protein eller 250g protein som jag räknat med nu.

vicarious
2012-07-16, 17:17
Dricker jag tillexempel 15g eaa mellan lunch och middag så stimulerar det proteinsyntesen med lika mycket som 30g protein från vassle?

Ja. Dock så räcker det med 10g EAA för att stimulera muskelproteinsyntesen maximalt vid ett och samma tillfälle.


Men det är väl fortfarande 15g protein jag får i mig från eaa't?
Jag kan väl räkna det som 15g? eftersom jag räknar 15*4 i kalorier

Ja. Det är därför många väljer EAA framför vassle när de dietar t ex.

sandahl
2012-07-16, 17:22
Ja. Dock så räcker det med 10g EAA för att stimulera muskelproteinsyntesen maximalt vid ett och samma tillfälle.



Ja. Det är därför många väljer EAA framför vassle när de dietar t ex.

Tack.
Så för att klargöra detta räknar jag 15g eaa som 15g protein?

vicarious
2012-07-16, 17:31
Tack.
Så för att klargöra detta räknar jag 15g eaa som 15g protein?

Nej du kan räkna det som 30g kom vi ju fram till. Men det är fortfarande bara 15 x 4 = 60 kcal.

sandahl
2012-07-16, 17:35
Nej du kan räkna det som 30g kom vi ju fram till. Men det är fortfarande bara 15 x 4 = 60 kcal.

Okej jag kan, men behöver inte? jag vill få i mig mina 250g protein/dag inte 300:P
Tänkte på det med kycklingfilén du nämnde, att 10g är eaa och 10g neaa.

Då skulle man kunna säga att 10g från kycklingen är "bättre" protein.
Då kan jag väl säga att 15g aminosyror är 15g "bättre" protein, istället för att räkna det som 30g?

Duffman
2012-07-16, 17:59
vad bra, jag som drar i mig 10g eaa innan, 10g under och 10g efter har alltså då fått i mig 60g protein :)

Sheogorath
2012-07-16, 18:41
vad bra, jag som drar i mig 10g eaa innan, 10g under och 10g efter har alltså då fått i mig 60g protein :)

Nej, du har fått i dig 30 g aminosyror men du kan "räkna" det som 60 g protein när du stämmer av mot din proteinbudget. Förutsatt nu att du äter riktig mat i övrigt och alltså tillför en rimlig mängd EAA och NEAA genom kosten (vilket du såklart gör).

Duffman
2012-07-16, 18:50
Absolut, försöker att få i mig två wheydrinkar om 50g samt 150g tonfisk om dagen utöver ett mål mat samt eventuellt mellanmål så det blir nog bra till slut

vicarious
2012-07-16, 19:37
Okej jag kan, men behöver inte? jag vill få i mig mina 250g protein/dag inte 300:P
Tänkte på det med kycklingfilén du nämnde, att 10g är eaa och 10g neaa.

Då skulle man kunna säga att 10g från kycklingen är "bättre" protein.
Då kan jag väl säga att 15g aminosyror är 15g "bättre" protein, istället för att räkna det som 30g?

Gör som du vill, du har fått det förklarat så enkelt det går i tråden.

KycklingBen
2012-07-16, 20:39
Jag har en fråga till er kollisar.

Väldigt många som skriver att de intar sitt BCAA efter passet?
Iaf vad jag tycker mig läsa.

Själv så dricker jag EEA innan mitt, ca 20-10 min innan.
Därefter börjar jag under passet, ca 30 min in eller tidigare att dricka BCAA.
Detta på 60 minuters pass.

Jag äter fullvärdigt protein, komplett måltid ca 30 min efter passet är avklarat.
Detta då vad jag förstår så skall man helst undvika att fylla på med något i magsäcken inom 30 min efter man intagit aminos på tom mage.

Vad jag läser när det kommer till BCAA produkter så är det något man gärna intar under passet pga det snabba upptaget och den akuta effekten. Därav dricka det under passet för att akut uppreglera MPS så den peakar vid avklarat utförande.

Detta kanske har minimal skillnad med minuter hit och dit, men ex i staterna så förespråkas det att intas under träningspass.

Varför väljer ni att dricka det efter passet istället för under?

King Grub
2012-07-16, 20:41
Proteinsyntesen kan inte uppregleras under styrketräning och den närmaste timmen därefter.

Dreas
2012-07-16, 20:42
Jag har en fråga till er kollisar.

Väldigt många som skriver att de intar sitt BCAA efter passet?
Iaf vad jag tycker mig läsa.

Själv så dricker jag EEA innan mitt, ca 20-10 min innan.
Därefter börjar jag under passet, ca 30 min in eller tidigare att dricka BCAA.
Detta på 60 minuters pass.

Jag äter fullvärdigt protein, komplett måltid ca 30 min efter passet är avklarat.
Detta då vad jag förstår så skall man helst undvika att fylla på med något i magsäcken inom 30 min efter man intagit aminos på tom mage.

Vad jag läser när det kommer till BCAA produkter så är det något man gärna intar under passet pga det snabba upptaget och den akuta effekten. Därav dricka det under passet för att akut uppreglera MPS så den peakar vid avklarat utförande.

Detta kanske har minimal skillnad med minuter hit och dit, men ex i staterna så förespråkas det att intas under träningspass.

Varför väljer ni att dricka det efter passet istället för under?För att dricka det under passet är troligen inte fördelaktigt då muskelnedbrytningen inte är förhöjd förrän efter pass.

Här kan du också kolla lite: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

Vad folk i staterna tror är inte så intressant.

edit: Pucktvåa fast Grub med ett bättre svar.

KycklingBen
2012-07-16, 20:50
Vad är då skillnaden att inta aminosyror under och direkt efter passet?

Om tex

Person 1 intar BCAA/EAA under de 30 avslutande minuterna av ett träningspass.

Person 2 direkt efter avslutat pass.

Person 3 ex 20-30 min efter avslutat pass.

Finns det någon fördel att göra på något av alternativen?
Om man såsom i mitt fall har möjlighet att inta måltid inom 30-60 min efter avslutat pass

Förstod jag era svar rätt så ger det ingen skillnad.


Missade länken, sorry.... Läser igenom nu :)

King Grub
2012-07-16, 20:52
Bara det finns aminosyror tillgängligt i blodet när proteinsyntesen uppregleras efter passet spelar timingen troligen mindre roll.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5790587&postcount=19

Det är inte alls säkert att tillskott av aminosyror eller protein ger ett dugg extra muskeltillväxt jämfört med att få samma totala mängd aminosyror från vanlig mat, oavsett tidpunkter för intag under dygnet.

Det är inte fel att göra som du beskriver, men det enda man kan garantera är att man inte kan garantera några märkbara skillnader i muskeltillväxt jämfört med ett annat upplägg med samma totala mängd aminosyror.

vicarious
2012-07-16, 22:40
Känns som slöseri att dricka BCAA under passet. Kör med vatten, saft eller maltodextrin istället. Eller Oboy, skitgott.