handdator

Visa fullständig version : Drink - Inte bra innan läggdags?


ruppox
2012-05-24, 23:04
Tjena!

Under senare tid har jag börjat blanda ihop mycket drinkar för att få i mig både näring och öka mitt kcal-intag. Jag brukar köra en enkel drink som jag mixar ihop bestående av 3dl mjölk, 1 dl havregryn plus en halv banan samt eventuellt lite rapsolja. Denna tar jag oftast två gånger på dag, varav en gång ca 30 min innan jag lägger mig. Brukar även steka två ägg till men det hör inte till frågan :)

Alldeles nyligen fick jag höra att det generellt sett är väldigt dåligt att ha en ojämn blodsockerkurva när man tränar. Att insulinet som då produceras skulle motverka tillväxthormon som behövs för att få muskler att växa. Min fråga är om denna drink är dålig att ta innan läggdags (ca 30 min) pga. av att blodsockernivån blir så pass hög att min muskeltillväxt under natten helt förstörs pga. insulinet? Eller gör jag helt rätt i att dricka denna drink innan läggdags?

Kanske är en dum fråga då jag inte är inte speciellt kunnig inom ämnet men försöker lära mig! Har redan kommit en bit på vägen tack vare detta forum.

Tack på förhand. :)

Victuhh
2012-05-24, 23:14
Tjena, din drink ser du som en ersättning till kvällsmat? Klart den är bättre än ingenting alls.

Tycker du har snurrat in dig väldigt djupt i träningen och nojjar lite för mycket, såhär är det. Kalle kanske kör ett set för lite i bänk för maximal muskeltillväxt och Erik kanske skulle slopa konditionsträningen i slutet på sina pass.

Tränar du hårt, äter mat och vilar växer du, simple as that!

Morty
2012-05-25, 08:50
Det ser schysst ut. Det ända problem som jag kan tänka med det är om du sover sämre av det.

Medusa
2012-05-25, 08:58
Clusterfuck deluxe... Haha, om du är seriös med denna tråd har du totalt missat hur man blir starkare och grovare, tyvärr sorgligt men sant..

ruppox
2012-05-25, 09:07
Tjena, din drink ser du som en ersättning till kvällsmat? Klart den är bättre än ingenting alls.

Tycker du har snurrat in dig väldigt djupt i träningen och nojjar lite för mycket, såhär är det. Kalle kanske kör ett set för lite i bänk för maximal muskeltillväxt och Erik kanske skulle slopa konditionsträningen i slutet på sina pass.

Tränar du hårt, äter mat och vilar växer du, simple as that!

Precis, ser det som kvällsmat.

Hehe, det kanske du har rätt i. Men har precis kommit igång på riktigt efter att inte ha tränat på 2 år. Det känns mycket bättre när man vet att man får ut så mycket av träningen som man kan. När man börjar se resultat blir man ivrig på att se mer ;)

Det ser schysst ut. Det ända problem som jag kan tänka med det är om du sover sämre av det.

Okej, det låter bra för problem att sova det har jag inte!


Clusterfuck deluxe... Haha, om du är seriös med denna tråd har du totalt missat hur man blir starkare och grovare, tyvärr sorgligt men sant..

Utveckla gärna :) Förstår inte på vilket sett det här skulle motverka att jag blir starkare eller grovare? Du vet ju inte hur min kost ser ut i övrigt? Det här utgör för mig mellanmål och kvällsmat.

Morty
2012-05-25, 09:54
Clusterfuck deluxe... Haha, om du är seriös med denna tråd har du totalt missat hur man blir starkare och grovare, tyvärr sorgligt men sant..

What the hell. 2x3-400 kcal i energidrink är självklart ett sätt att bli grövre. Starkare måste man förvisso träna för.