handdator

Visa fullständig version : Ord om akupunktur? Hjälper det?


feedhurley
2012-05-24, 22:32
Hejsan, här om dagen gick jag till en naprapat och berättat om mitt knäproblem. Istället för att bli behandlad som tidigare (av andra naprapater/sjukgymnaster) med stärkande- och stretchande-övningar så vill han använda sig av akupunktur, alltså stopp in nålar och föra igenom elektriska impulser.

Är detta något som bara är något trams eller ska man ta det på allvar? Det verkar mer som massage än att verkligen hjälpa mig på lång sikt?
Vad vet jag... bara uppfattningen jag får, det hjälpte ju visserligen för studen men efter någon dag så var det tillbaka.

Vad har ni för erfarenhet av akupunktur, hjälper det?

AnderssonX
2012-05-25, 06:57
Akupunktur kan mycket väl hjälpa.
Fästmön har en hel del problem med nacke & rygg pga sitt yrke och har vid ett tillfälle blivit behandlad med akupunktur. Det hjälpte i princip omedelbart medan inget annat tycktes bita på just det problemet hon hade då. Hon blev remitterad för detta genom landstinget.

Däremot så kan det nog vara en olika bra lösning beroende på vad man har för problem och framför allt vem som utför det. Men nog fungerar det mot vissa problem, utan tvekan.

Wormzie
2012-05-25, 11:03
Akupunktur kan användas i smärtlindrande syfte med goda resultat. Det fungerar inte för alla men många tycker det hjälper dem. Som behandling för en skada kan jag dock inte se några andra fördelar än just smärtlindring som kanske kan göra det enklare att göra rehabiliterande träning.

Springer
2012-05-25, 11:23
http://www.vof.se/folkvett/20084vad-sager-forskningen-om-akupunktur

Läs och begrunda.

Angel
2012-05-27, 16:59
Möjligtvis i smärtlindrande syfte. Jag har gått i akupunktur i några månader nu.