handdator

Visa fullständig version : Leasa bil på egen firma


hultman
2012-05-24, 12:24
Sålde bilskrället för ett par dagar sedan. Nu är det dags för något nyare och roligare. Har kikat lite på olika alternativ och har sett att många erbjuder leasingavtal mot företag. Jag driver en enskild firma med OK omsättning och har inget behov av att ta ut någon lön därifrån. Har förstått att man får lyfta halva momsen men går det att ställa resterande kostnad mot företaget för att på så sätt minska de beskattningsbara intäkterna? Och hur mycket får man använda bilen privat för att slippa förmånsbeskattning?

Tack på förhand.

hahavaffan
2012-05-24, 13:42
Ganska off topic här men... Vad blir det för bil, undrar den bilintresserade?

hultman
2012-05-24, 13:54
Ganska off topic här men... Vad blir det för bil, undrar den bilintresserade?

Kikat lite på olika varianter. Mest intressant är Porsche Cayman S, BMW 335 coupe/M3/Z4 med största motorn, Audi S5/R8.

Sen kan man ju undra vad SKV tycker om det. Nollvinst men hyfsat fet bil kanske inte klingar så fint. Särskilt inte om jag skulle råka ha en kund längst ner i Malmö som jag behöver besöka ett par gånger i veckan 8-)

trebby
2012-05-24, 15:48
Det går,

Dock kommer du ha väldigt svårt att få igenom en sån typ av bil som "firmabil". Förutsatt att du inte äger en likvärdig bil privat.

Du får köra 100 mil fördelat på 10 olika tillfällen per år har jag för mig.


Så det får bli som förmånsbil isf. Lönar sig enbart om du kör relativt långt per år.

Har du aktiebolag bör det vara lättare, inte jätteinsatt i det.

TommyBoy
2012-05-24, 15:55
Ja, du åker på förmånsbeskattning som grundar sig på inköpspris. Dessutom är det krav på körjournal.

hultman
2012-05-24, 16:17
Det går,

Dock kommer du ha väldigt svårt att få igenom en sån typ av bil som "firmabil". Förutsatt att du inte äger en likvärdig bil privat.

Du får köra 100 mil fördelat på 10 olika tillfällen per år har jag för mig.


Så det får bli som förmånsbil isf. Lönar sig enbart om du kör relativt långt per år.

Har du aktiebolag bör det vara lättare, inte jätteinsatt i det.

Jo, det var min tanke också. Men förutsatt att jag har en kund nere i Malmö så bör det väl vara legitima körsträckor? Kör ungefär 1000 mil om året.

Kan dra igång AB istället om det underlättar något. Jag vill komma undan med att betala så lite skatt som möjligt och ta ut så lite som möjligt i lön. Kanske enklare att dra igång AB och köpa en bil som firmabil.

Ja, du åker på förmånsbeskattning som grundar sig på inköpspris. Dessutom är det krav på körjournal.

Säker?

Jockefoten
2012-05-24, 16:49
Jo, det var min tanke också. Men förutsatt att jag har en kund nere i Malmö så bör det väl vara legitima körsträckor? Kör ungefär 1000 mil om året.

Kan dra igång AB istället om det underlättar något. Jag vill komma undan med att betala så lite skatt som möjligt och ta ut så lite som möjligt i lön. Kanske enklare att dra igång AB och köpa en bil som firmabil.



Säker?

Vi har det så på vår firma. De senaste 3åren har dom blivit ruskit hårda, varje km ska bokföras.

CAPTCHA
2012-05-24, 17:52
Haha! lycka till!

trebby
2012-05-24, 18:40
Jo, det var min tanke också. Men förutsatt att jag har en kund nere i Malmö så bör det väl vara legitima körsträckor? Kör ungefär 1000 mil om året.

Kan dra igång AB istället om det underlättar något. Jag vill komma undan med att betala så lite skatt som möjligt och ta ut så lite som möjligt i lön. Kanske enklare att dra igång AB och köpa en bil som firmabil.




Det är alltså totalt 100 mil per år privat du får köra utan att förmånsbeskattas. Finns gps-körjournal, sen gäller det att kunna motivera körsträckorna för våra vänner på SKV. Är du helt ärlig går det naturligtvis, bara att visa upp fakturerade mil osv.
Men misstänker att du gärna vill köra mer privat? För vidare ekonomiskt är det ju inte för firman;)

Generellt är det som sagt väldigt svårt att få igenom en sån typ av bil som firmabil. Köper du istället en fullsmetad pickup för samma pris kan det vara lättare.

Vad för bransch rör det sig om, svårare att motivera en porsche som snickare än sportbilssäljare, ?