handdator

Visa fullständig version : Såser


Alltidxx
2012-05-24, 12:20
Tipsa om bra och enkla såser. Man kan göra bulgur och kyckling och ha grönsaker till men utan någon form av sås så lackar man ur ganska snabbt. Det går säkert göra typ tomatsås och sen krydda med nåt. Eller vadsomhelst, men jag har ingen koll så ge gärna era tips hära :cheers:

Akada
2012-05-24, 14:46
Brukar köra på sweet chilisås till det mesta, och variera med bbq-sås ibland. Är väl visserligen inte det nyttigaste men det ger smak och det behövs sällan särskilt mycket!

vicarious
2012-05-24, 16:06
Tråkigt svar, men

http://www.blogcdn.com/www.luxist.com/media/2010/07/danainfo.ambkodhuyxikzxmq32sslsbr-original-bottle-580cs070910.jpg

The Sause is the Boss!

Har du några krav på energiinnehåll eller makros?

krille93
2012-05-24, 16:13
Näringsvärde på en sån vicarious? Och var köper man? :D

vicarious
2012-05-24, 16:14
Näringsvärde på en sån vicarious? Och var köper man? :D

Ca 180-190kcal/100g. I princip fettfri så alla kalorier kommer från kolhydrater, om nu det spelar någon roll. Finns i typ alla välsorterade livsmedelsbutiker :) Finns även lite olika smaker utöver originalet som ses på bilden.

Simonbaws
2012-05-24, 16:30
blanda sweet chili med creme fraiche, Heinz chili sås är också gott till eller som vicarious skrev BABY RAYS!

Felixflobby
2012-05-24, 17:06
Någon som har recept på sås gjord på kvarg?

Tisu
2012-05-24, 17:47
Någon som har recept på sås gjord på kvarg?

Diverse kalla såser.

Kvarg + ketchup
Kvarg + sweet chili
Kvarg + dip mix
Kvarg + ***

You get the picture.

OneManArmy
2012-05-24, 18:26
Salsa/Tomatsås

1 burk krossade tomater
1 gul lök
1 röd lök
1 chilifrukt
1-2 pressade klyftor vitlök

Salt, Svartpeppar, Sambal oelek, cayenne peppar


Bryn löken och chilin i en kastrul i ett par minuter på medium, på med tomatkrosset och låt puttra i 5-10 min.

Done!

vicarious
2012-05-24, 19:00
Någon som har recept på sås gjord på kvarg?

Sök.

Alltidxx
2012-05-28, 13:29
Jag har ju käkat Sweet Baby Ray´s en hel del, den är den bästa bbq såsen helt klart men varken det eller sweet chili (som också är bra men samma typ av tjock mojs) är riktigt vad jag är ute efter. Mer som vanlig sås liksom som man han ha över potatis och så.

Salsa/Tomatsås

1 burk krossade tomater
1 gul lök
1 röd lök
1 chilifrukt
1-2 pressade klyftor vitlök

Salt, Svartpeppar, Sambal oelek, cayenne peppar


Bryn löken och chilin i en kastrul i ett par minuter på medium, på med tomatkrosset och låt puttra i 5-10 min.

Done!Nice. Tack för tips.

lurre86
2012-05-28, 18:05
Har en sån som är riktigt riktigt god på sommaren till kött. En kall sås, en bbq sås. Tyvärr så har receptet gått i arv å är hemligt vilket för såse ännu mer speciell.

Såsen kokas gott ihop. Kan tänk mig att göra den till någon som
Vill ta emot den mot att denna person skriver en recension om den:)

liquid diamonds
2012-05-28, 21:59
Bananessens och curry funkar i kvarg/keso ... blandar först i lite vatten och sötningsströ för att ta bort syrligheten.

Reaper123
2012-05-29, 06:59
Kall sås?

- Cremefraiche (eller turkisk yoghurt)
- Sweet chili
- Röd lök
- Basilika
- Svart & vitpeppar, salt m.m.

mums *drool*

Denna skulle nog även funka varm, men då bör man förstås bryna löken för att sedan kasta i resten...

Gurkyngel
2012-05-29, 08:59
Mina bästa kvargsåser

- Asiatisk: kvarg, jordnötssmör och sweet chili
- Nordafrikansk: kvarg, limesaft, koriander, spiskummin, mynta, ingefära, salt
- Till fisk: kvarg, citronpeppar, dill eller dragon
- Proteinbea: kvarg, äggula, dragon, citronsaft, salt
- Till pannkakor: kvarg, messmör, valfria bär/frukt
- Viltsås: kvarg, timjan, rosmarin, salt, svartpeppar
- På äggmackan: kvarg, örtsalt, dill, tångkaviar

Ja alltså, blanda kvarg och kryddor. Svårt att missyckas ;)

lurre86
2012-05-29, 17:09
Mina bästa kvargsåser

- Asiatisk: kvarg, jordnötssmör och sweet chili
- Nordafrikansk: kvarg, limesaft, koriander, spiskummin, mynta, ingefära, salt
- Till fisk: kvarg, citronpeppar, dill eller dragon
- Proteinbea: kvarg, äggula, dragon, citronsaft, salt
- Till pannkakor: kvarg, messmör, valfria bär/frukt
- Viltsås: kvarg, timjan, rosmarin, salt, svartpeppar
- På äggmackan: kvarg, örtsalt, dill, tångkaviar

Ja alltså, blanda kvarg och kryddor. Svårt att missyckas ;)

Recept på sin protein bea?

Gurkyngel
2012-05-29, 20:01
Recept på sin protein bea?

Ja det står ju som i inlägget; kvarg, äggula, dragon, citronsaft och salt. Receptet kommer ursprungligen från Axon och jag tror det var ungefär 250 g kvarg, 2 äggulor, resten efter smak. Tyyyp... Good luck!

anvihl
2012-05-29, 20:11
Kallsås på typ Turkisk yoghurt funkar alltid kör med en universalkryddning till allt kött och kyckling:

Chilipulver (Chipotle om du gillar starkt)
Cayennepeppar
Spiskummin
Paprikapulver
Lökpulver
Vitlökspulver
Svartpeppar
Lite salt

Amöban
2012-05-29, 20:17
1 dl Minifraiche + 1 knapp msk valfri dipmix. Hot holiday är favoriten just nu. :)

lurre86
2012-05-29, 20:50
Ja det står ju som i inlägget; kvarg, äggula, dragon, citronsaft och salt. Receptet kommer ursprungligen från Axon och jag tror det var ungefär 250 g kvarg, 2 äggulor, resten efter smak. Tyyyp... Good luck!

jo det såg jag faktiskt:smash:

tänkte mest på mängderna.

Alltidxx
2012-05-30, 11:04
Mina bästa kvargsåser

- Asiatisk: kvarg, jordnötssmör och sweet chili
- Nordafrikansk: kvarg, limesaft, koriander, spiskummin, mynta, ingefära, salt
- Till fisk: kvarg, citronpeppar, dill eller dragon
- Proteinbea: kvarg, äggula, dragon, citronsaft, salt
- Till pannkakor: kvarg, messmör, valfria bär/frukt
- Viltsås: kvarg, timjan, rosmarin, salt, svartpeppar
- På äggmackan: kvarg, örtsalt, dill, tångkaviar

Ja alltså, blanda kvarg och kryddor. Svårt att missyckas ;)Du blandar kvarg med ingredienserna som står efter och sen är det klart? Det blir ju ingen sås av det. Det blir ju kvarg med olika smak. Jag kanske missförstår men för mig låter det som om man skulle fråga efter nån bra fisk att äta och får svaret "ät köttbullar" för att det också går att äta...

hidden
2012-05-30, 16:30
Vad brukar Sweet baby ray's BBQsås kosta?

Gurkyngel
2012-05-30, 19:22
Du blandar kvarg med ingredienserna som står efter och sen är det klart? Det blir ju ingen sås av det. Det blir ju kvarg med olika smak. Jag kanske missförstår men för mig låter det som om man skulle fråga efter nån bra fisk att äta och får svaret "ät köttbullar" för att det också går att äta...

Det blir väl visst sås? Kall sås eller dressing om det låter bättre.
Vad måste man göra för att det ska räknas som sås?

Fredriiik
2012-05-31, 10:48
blanda sweet chili med creme fraiche, Heinz chili sås är också gott till eller som vicarious skrev BABY RAYS!

+1!
Så jäkla gott de blir :)

Tompann
2012-05-31, 12:50
Detta kanske inte är superrelevant men tänkte tipsa ändå ifall någon skulle vara intresserad.

Brukar köra Lidls cottage cheese och blanda med valfri pesto. Det behövs inte så otroligt mycket pesto för att få en bra smak på det hela faktiskt. Detta äter jag som ''kallsås''.

Keso funkar med det mesta iof. Keso, lite turkisk yoghurt och valfri dipmix blir en supergod kallsås.

Alltidxx
2012-06-01, 14:31
Det blir väl visst sås? Kall sås eller dressing om det låter bättre.
Vad måste man göra för att det ska räknas som sås?Jag tänkte mig mera nåt som är lite mera rinnigt, inte någon röra.

Eddie Vedder
2012-06-01, 14:37
Det blir väl visst sås? Kall sås eller dressing om det låter bättre.
Vad måste man göra för att det ska räknas som sås?

Kunna hällas över maten från en såskopp. :) Jag håller med om att det är sås när det rinner och annars en röra. Hummus är ingen sås exempelvis.

z_bumbi
2012-06-01, 15:19
Till bulgur och kyckling skulle jag göra en vanlig currysås.

Ta vara på stekskyn eller buljongen.
Rör ner lite mjöl.
Krydda med curry, vitpeppar och ev salt.
Låt tjockna under omrörning. Smaka och se så att mjölsmaken är borta.

En snabbare variant är att bara värma sky/buljong och kryddor och sedan röra ner maizena och låta koka i 1 minut.

Om man vill undvika det brända/buljongen så grunda med vanlig buljong upp gör på samma sätt.

Sötsur sås funkar också men där har jag inte receptet i huvudet men ananasspad, ketchup, hoichinsås (stavning?) och vinäger är en bra grund. Smyg i en aning chili för att få lite fart på det hela.
Red av med maizena.

Svampsås är också gått.
Svarta trumpeter är en favorit men ta vad som finns.
Stek dem nästan klara. Tillsätt finhackad lök och vitlök. Låt löken mjukna.
Häll sedan över grädde och kryddor (vitpeppar, enbär och salt funkar) och låt det hela tjockna.

Gurkyngel
2012-06-01, 19:57
Jag tänkte mer på "användningsområdet" men ser mig som besegrad. ok att radera mina inlägg. de passar inte här...

TREX
2012-06-01, 20:28
500 g kvarg
Sweet Chili Sås
Grillkrydda'
Skvätt olja
Häll i spad/köttsaft från kycklingen/köttet tills önskad konsistens.

Ät.

Eddie Vedder
2012-06-01, 20:36
Jag tänkte mer på "användningsområdet" men ser mig som besegrad. ok att radera mina inlägg. de passar inte här...

Nej då. Dina tips är välkomna. Inte vara sur nu. ;)

Protenz
2012-06-07, 16:26
Någon som har recept på sås gjord på kvarg?

Tzatziki. Kvarg, riven gurka, 1 vitlöksklyfta, salt och peppar.

Alfers
2012-06-07, 17:10
Jag gör kebabsås på lika delar kvarg (helst icas) och ajvar relish, blanda ner lite vitlök, salt och peppar. justera styrkan med tex sambal oelek.

vicarious
2012-06-07, 22:59
Vad brukar Sweet baby ray's BBQsås kosta?

35-45kr per flaska om jag minns rätt. Ganska dyr med andra ord. Men god :)

Gurkyngel
2012-06-08, 08:34
Nej då. Dina tips är välkomna. Inte vara sur nu. ;)

Jaja *torkar tårarna*, då ska jag dela med mig av ett bra tips på redning. Istället för att reda sås med mjöl/maizena brukar jag ta någon klick färskost typ philadelfia. Perfekt om man vill dra ner lite på kolisarna och man får lite protte på köpet. Ger dessutom väldigt trevlig smak :)
Jag brukar t ex göra det med tomatsåser till grönsaksgrytor och med "brunsås" gjord på steksky.

L2310
2012-06-08, 08:57
Ja det står ju som i inlägget; kvarg, äggula, dragon, citronsaft och salt. Receptet kommer ursprungligen från Axon och jag tror det var ungefär 250 g kvarg, 2 äggulor, resten efter smak. Tyyyp... Good luck!

Testat det receptet... Blev inte alls bra :( Surheten från kvargen var svår att dölja så slutade med att jag slängde i sötningsmedel också, haha. Slutresultatet blev någon helt-okej-söt-sås-med-dragonsmak, men hästlängder ifrån bearnaisesås.

Gurkyngel
2012-06-08, 09:05
Testat det receptet... Blev inte alls bra :( Surheten från kvargen var svår att dölja så slutade med att jag slängde i sötningsmedel också, haha. Slutresultatet blev någon helt-okej-söt-sås-med-dragonsmak, men hästlängder ifrån bearnaisesås.

Jag har testat en gång och tyckte det blev gott. Hade dock i alldeles för mycket citronsaft; för mycket citronsmak för att kallas bea och alldeles för rinnigt. Hade nog räckt med en liten dutt.
Här är en länk till orginalreceptet, om det kan vara till nån hjälp?
http://fitnessguru.se/axon/75883-axons-proteinbearnaise

Börje H
2012-06-08, 09:08
Behövs bara en sås.

Pepparsås
2,5 dl vispgrädde
2 dl Caj P grillolja Orginal
2 msk nymalen svartpeppar

Häll i panna, koka under omrörning ca 10 min. Klart. Njut.

Ungrim
2012-06-08, 10:41
Behövs bara en sås.

Pepparsås
2,5 dl vispgrädde
2 dl Caj P grillolja Orginal
2 msk nymalen svartpeppar

Häll i panna, koka under omrörning ca 10 min. Klart. Njut.

Fick detta utsökta tips av en Antnäsbo, helt klart en riktig höjdare. Brukar lâta grilloljan stå ett tag så den separerar, då kan man hälla av ren olja och få kvar alla godsaker som man sen häller i såsen.

Wzup2u
2012-09-10, 15:52
Behövs bara en sås.

Pepparsås
2,5 dl vispgrädde
2 dl Caj P grillolja Orginal
2 msk nymalen svartpeppar

Häll i panna, koka under omrörning ca 10 min. Klart. Njut.

den dära brukar ja köra på nästintill varje dag dock kör jag med santa maria bbq oil chili ist för caj p:s och tillsätter 1 dl ketchup med & en skvätt vinäger :P perfekt till burritos! Yammi!

Wzup2u
2012-09-10, 15:54
Här är recept för övrigt.
HjBoys Burritosauce no1.
2,5dl grädde
2 dl santa maria bbq oil chili
1 dl ketchup
1 msk rödvinsvinäger

koka ihop & njut till maten! =)

vanzee
2012-09-10, 18:44
Säger bara: Sweet baby rays Brown Sugar and Hickory, äter den till det mesta, kött, fisk, kyckling, pasta osv :)

mTOK
2012-09-21, 09:34
Mitt bidrag

kvarg
1 tomat
½ gul lök (alt röd)
1 avocado
3 röda chilli ( minska höj beroende hur starkt)
½ pressad lime alt citron

Det blir en riktigt god gucamole!