handdator

Visa fullständig version : Svårigheter med knäböj pga smärta i armarna


andeem
2012-05-24, 11:50
När jag kört knäböj (low bar) har jag de senaste veckorna, lite drygt, fått ohyggligt ont i armarna. En domnande men framför allt värkande känsla sitter i några timmar efter setet. Den känns mindre i själva övningen och mer i vila. Jag har kunnat pressa utan att smärtan besvärat mig så mycket, men när jag försökte med rodd efter böjen kändes armarna kraftlösa och det högg av smärta (lite diffus men mest i armvecket).

Jag är stel i axlarna och bröstet och får bända mig ordentligt för att få stången där jag vill ha den. Stretchar bröstmusklerna och gör shoulder dislocations fr att öka rörligheten men framstegen är rätt små.

Någon kunnig som har förslag på arm-, axel- och bröststretching specifikt för knäböj? Eller andra lösningar?

pezrulezhaakon
2012-05-24, 11:55
andeem

Kör inte lowbartekniken då. Hur rörlig eller inte rörlig du är går inte säga över nätet. Då måste en sjukgymnast eller naprapat bedöma dig irl.
Alla kan inte köra lowbar, pga genetisk kroppsbyggnad.

andeem
2012-05-24, 12:55
Kör inte lowbartekniken då.Jag fruktade det svaret. Det är förstås en utväg, men jag skulle gärna åtminstone vilja försöka lösa problemet på annat sätt. Hyser en stark kärlek till low bar squat, tyvärr obesvarad.

Hur rörlig eller inte rörlig du är går inte säga över nätet. Då måste en sjukgymnast eller naprapat bedöma dig irl.Ja, jag har tagit kontakt med sjukgymnast. Långa väntetider i Stockholm dock. Försöker stretcha på egen hand så länge.

andeem
2012-06-04, 10:45
Sjukgymnasten bedömde att det rör sig om en lindrigt buktande disk i nacken. Jag har rätt kass hållning med tendens till gamnacke, och när jag kränger in mig under stången blir trycket för stort.

Ingen knäböj på sammanlagt sex veckor, och mycket stretching av både hals/nacke och bröst/axlar. Samt foamrolling av bröstryggen.

andeem
2012-10-10, 14:36
Inser att low bar numera är okomplicerat för mig.

Receptet:

Wall slides 1x20 fyra-fem gånger dagligen

Shoulder dislocations 2x40 vid varje knäböjspass.

Face pull 2x15 före varje knäböjspass.

nyvaken
2013-02-07, 00:41
Återuppväcker den här tråden, symptomen passar bra in på mina också, förutom att jag bara får ont i vänster arm sen några veckor tillbaks. Ska kopiera de här åtgärderna och se om de har effekt på mig.

Är dock pinsamt svag i armarna, så det kan ju förstås vara överansträngning. Men:
- Smärta som känns mer vid vila än vid själva lyften
- Kvardröjande, domnande smärta speciellt kring armvecket
- Stel överkropp

Allihop stämmer in, hållningen är det inget fel på så jag hoppas slippa diskproblemet. Men vikterna började bli tunga nu så här ska... vilas. Och sen stretchas och ha sig.

Har nån några fler tips innan tråden får somna in igen?