handdator

Visa fullständig version : Borde inte superset vara en bra metod för hypertrofi och styrka?


milax
2012-05-24, 10:12
På detta sätt så kör man seten oftare vilket ska ge mer hormonproduktion har jag läst någonstans.
Samtidigt kan man ge muskel chansen att vila lite längre och köra tyngre nästa set.
D.v.s. man får fördelarna både med kort vila mellan seten och lång vila för muskeln.
Vad tror den samlande hjärntrusten?

Sniggel
2012-05-24, 10:24
Just hormonpåverkan (av den natur som du nämner) verkar inte göra mycket för muskeltillväxten. Sporadiska höjningar i tillväxthormon är nog mest där för att förse muskeln med mer ATP under passet snarare än att någon extra "tillväxtfaktor" satt igång.

Men det är klart det finns praktiska fördelar med superset.

hurril
2012-05-24, 10:27
Jag gillar både super- och dropset eftersom man både bjuds motstånd och får äta upp hela portionen mot slutet av flera reps.

milax
2012-05-24, 10:43
Just det, jag glömde påpepeka att jag menar superset där man tränar antagonister.

Inge Enveten
2012-05-24, 10:44
Om inget annat så åtminstone kul variation och tidsbesparande.

Pretorian
2012-05-24, 10:44
Jag gillar både super- och dropset eftersom man både bjuds motstånd och får äta upp hela portionen mot slutet av flera reps.

OT: Jag lägger även in lite rest/pause ibland för att uppnå önskat repsantal.

Rikard Jansson
2012-05-24, 10:46
Dropset är kung! Jag gillar superset där de olika övningarna har en muskel gemensamt men inget annat, t.ex. bänkpress och flyes eller militärpress och frontraise etc

milax
2012-05-24, 10:56
Just hormonpåverkan (av den natur som du nämner) verkar inte göra mycket för muskeltillväxten. Sporadiska höjningar i tillväxthormon är nog mest där för att förse muskeln med mer ATP under passet snarare än att någon extra "tillväxtfaktor" satt igång.

Men det är klart det finns praktiska fördelar med superset.
OK, är det så att kort vila mellan seten för hypertrofi är en myt? Eller är det så att det har andra fördelar än just hormonpåverkan och i det fallet så gäller att det är samma muskel som ska tränas ofta?

Jag håller med om att det är himla praktiskt ut tidsperspektiv och är den största anledningen till att jag kör superset med antagonister hela tiden.

hurril
2012-05-24, 11:01
Dropset är ett fint sätt att hålla genomsnittsintensiteten uppe trots jakt på hög totalvikt/ time-under-tension. Superset drar upp puls och mjölksyra rejält så återhämtningsförmångan längre fram blir bättre (personlig erfarenhet!).

milax
2012-05-24, 11:07
Dropset är ett fint sätt att hålla genomsnittsintensiteten uppe trots jakt på hög totalvikt/ time-under-tension. Superset drar upp puls och mjölksyra rejält så återhämtningsförmångan längre fram blir bättre (personlig erfarenhet!).
Blir man inte väldigt trött av ett dropset? Vad har det för påverkan på resten av passet? Kan tänka mig att det är bra att avsluta muskelgruppen med ett dropset? Rätta mig gärna, jag har säkert fel.

pezrulezhaakon
2012-05-24, 11:09
Superset, dropset, stegar, föruttröttning, excentriskt fokus, cheating, fail, mm, är fina kryddor i träningen. Det är varken nåt man bör utesluta eller bygga sin träning av.

hurril
2012-05-24, 20:10
Blir man inte väldigt trött av ett dropset? Vad har det för påverkan på resten av passet? Kan tänka mig att det är bra att avsluta muskelgruppen med ett dropset? Rätta mig gärna, jag har säkert fel.

Helt klart jobbigt. Det är det att träna :)

svenbanan
2012-05-24, 20:37
Vad är ett bra dropset då?

en tung fyra följt av 8 reps (lägre vikt, nästan till fail, 1 rep ifrån typ)

eller

en tung fyra, en lika tung fyra till (fast lägre vikt såklart), och ytterligare en tung fyra (lägre vikt)

Spelar det nån roll?

milax
2012-05-24, 21:04
Helt klart jobbigt. Det är det att träna :)

:) Absolut, det är så trist när man bränner ut sig för tidigt i passet bara...

milax
2012-05-24, 21:07
Superset, dropset, stegar, föruttröttning, excentriskt fokus, cheating, fail, mm, är fina kryddor i träningen. Det är varken nåt man bör utesluta eller bygga sin träning av.

OK, jag håller nästan med, jag tycker att det funkar finfint att köra superset med antagonister i mina pass. Men jag kanske har missat någon uppenbar nackdel med det? Upplys mig gärna i så fall.

daloatf
2012-05-24, 21:29
OK, jag håller nästan med, jag tycker att det funkar finfint att köra superset med antagonister i mina pass. Men jag kanske har missat någon uppenbar nackdel med det? Upplys mig gärna i så fall.

Kan eventuellt bli så att formen/tekniken får en negativ påverkan.

Supermicke
2012-05-24, 21:38
om man supersettar t ex cabel flies(bröst) med omvända flies för baksida axlar så läste jag att mjölksyran försvinner från framsida axel till baksidan.. kanske inte stämmer.. men vem vet :P ska testa med bicep o tricep någon gång.. skulle kunna vara logiskt då man varvar muskeln med lätt belastning som ger den tid o frakta bort mjölksyran.. biceps mjölksyra försvinner av lätta rörelsen när man kör push downs t ex.

fredr1k
2012-05-24, 21:59
Hur ofta tycker ni att man ska slänga om superset eller dropset
Om man kör 3-1-3 split.

pezrulezhaakon
2012-05-24, 23:39
milax

Nej det behöver inte alls vara en nackdel för dig om du jagar de effekterna ditt träningsupplägg ger dig.

hurril
2012-05-25, 09:03
:) Absolut, det är så trist när man bränner ut sig för tidigt i passet bara...

Nästa gång du gör det så klarar du det bättre. Vad har hänt då?

ARMSTARK
2012-05-25, 09:51
Jag tycker superset passar bra oavsett om man tränar för uthållighet, volym eller styrka. Dock ska man inte köra det hela tiden i alla övningar, om man inte tränar sällan förståss. Tänker då på att det sliter väldigt på kroppen och återhämtningen kan bli lidande.