handdator

Visa fullständig version : Dricka kokvattnet undvika näringsförlust?


Toppis
2012-05-24, 07:17
Min fråga gäller när man kokar grönsaker. "Överlever" alla antioxidanter osv kokningen och kan tillgodogöras i kroppen på samma sätt så länge man dricker allt kokvatten?

Gillar tex att göra en sojagryta med en massa vitkål som kokas länge så det blir alldeles mjukt.

Holabandola
2012-05-24, 07:21
Allt klarar sig inte, särskilt c-vitamin bryts ner av värme. Men mycket finns kvar.
Dricka kok-vatten är lite overkill, särskilt om det är mycket osm ska bälgas :-)
Men att koka sitt ris, pasta i kokvattnet är smart, då suger de upp nyttigheterna och du får i dej dem på ett mer naturligt och enkelt sätt.
Ha kokvattnet i såser för att öka smaken eller spara i kylen är också smart.

Eddie Vedder
2012-05-24, 08:41
Men att koka sitt ris, pasta i kokvattnet är smart, då suger de upp nyttigheterna och du får i dej dem på ett mer naturligt och enkelt sätt.

Jag har sett det där påståendet från dig i flera trådar och jag har frågat om det tidigare. Vad exakt i ris och pasta "suger åt sig" mikronutrienter? Vad innehåller de som binder dem? Och vilka handlar det om? Jag har faktiskt aldrig hört det, eller läst det, från något annat håll än från dig.

Toppis
2012-05-24, 09:20
Jag dricker egentligen aldrig kokvattnet utan undrade mest om "det nyttiga" (främst antioxidanter och allt vad det är) överlever kokningen så jag kan äta tex min vitkålsgryta som fått koka sig mjuk och god och känna att jag får i mig samma nyttiga ämnen som om jag hade gjort coleslaw av vitkålen istället.

Struntar nästan i vitaminer/mineraler då jag vet att jag får i mig tillräckliga mängder där utan är mest intresserad av hur kokningen eller hög temp i övrig tillagning (tex ugn) påverkar övriga nyttiga ämnen som det innehåller.

Rahf
2012-05-24, 09:30
För att översätta Teddy Vedders frågeställning till dumspråk: Vilka jävla nutrienter i kokat vatten vill man åt, egentligen?

Eddie Vedder
2012-05-24, 09:38
För att översätta Teddy Vedders frågeställning till dumspråk: Vilka jävla nutrienter i kokat vatten vill man åt, egentligen?

Det var inte min fråga iofs. :D Vad man vill åt är ju helt enkelt de som urlakas i vattnet. Vad jag inte vet är vad i ris och pasta som suger upp exempelvis C-vitamin och antioxidanter. Jag har som sagt inte stött på det påståendet från annat håll än Holabandola.

clavain
2012-05-24, 09:42
För att översätta Teddy Vedders frågeställning till dumspråk: Vilka jävla nutrienter i kokat vatten vill man åt, egentligen?

Om man bortser från eventuella näringsämnen kan det finnas smakfördelar av att återanvända grönsaksvatten™ till riskok...

Holabandola
2012-05-24, 09:54
Pasta och ris är torrvara och suger åt sig vattnet.
På något sätt så dras ytterligare partiklar med in, kapillärkraften möjligtvist.
Det finns säkert någon fysikalisk förklaring, men så funkar tex renlav och aktivt kol som blötläggs. Det binder inte bara vätska, utan drar med sig partiklarna in och binder dem i sitt ämne.
Prova själv, koka pasta el ris i tex spenatvatten. Spara en del av vattnet innan och jämför med vattnet efter kokning.
I teorin borde vattnet vara grönare, eftersom man kokat bort ytterligare vätska. Men det blir tvärtom, renare.

Holabandola
2012-05-24, 10:03
...Det är ungefär som när du stoppar ner ditt finger i ett glas smutsigt vatten, saker färdas mot ditt finger och fastnar. Drar du upp fingret så blir det bra mycket smutsigare än vad som känns normalt. kapillärkraften?

Eddie Vedder
2012-05-24, 10:57
Pasta och ris är torrvara och suger åt sig vattnet.
På något sätt så dras ytterligare partiklar med in, kapillärkraften möjligtvist.
Det finns säkert någon fysikalisk förklaring, men så funkar tex renlav och aktivt kol som blötläggs. Det binder inte bara vätska, utan drar med sig partiklarna in och binder dem i sitt ämne.
Prova själv, koka pasta el ris i tex spenatvatten. Spara en del av vattnet innan och jämför med vattnet efter kokning.
I teorin borde vattnet vara grönare, eftersom man kokat bort ytterligare vätska. Men det blir tvärtom, renare.

...Det är ungefär som när du stoppar ner ditt finger i ett glas smutsigt vatten, saker färdas mot ditt finger och fastnar. Drar du upp fingret så blir det bra mycket smutsigare än vad som känns normalt. kapillärkraften?

Kortfattat: Det finns inga belägg för det. :) För övrigt kokar jag alltid potatis och har broccolin ovanför i ett durkslag. Vattnet är grönt. Jag köper att man får i sig det i en gryta där allt äts. Men att just mikronutrienterna (färgen är klorofyll och har inte med saken att göra) binds till något i nämnda livsmedel är ännu inget jag har sett belägg för.

Observera att jag med det inte sagt att du har fel.

Lillleif
2012-05-24, 10:58
Duscha i kokvattnet?

Spartansk
2012-05-24, 11:25
Mitt sunda förnuft säger mig att det är självklart att om man kokar något i vatten, så suger det som man kokar åt sig de ämnen som finns i vattnet? :confused: Ja, om man inte kokar typ en sten, eller nåt.

Eddie Vedder
2012-05-24, 13:16
Mitt sunda förnuft säger mig att det är självklart att om man kokar något i vatten, så suger det som man kokar åt sig de ämnen som finns i vattnet? :confused: Ja, om man inte kokar typ en sten, eller nåt.

Ja men det måste ju bindas till något. Det är det som jag funderar över. VAD skulle binda C-vitaminet här exempelvis? Det är ju en annan sak att ett ägg suger upp smör om det steks ihop.

Deep Thought
2012-05-24, 13:33
Ja men det måste ju bindas till något. Det är det som jag funderar över. VAD skulle binda C-vitaminet här exempelvis? Det är ju en annan sak att ett ägg suger upp smör om det steks ihop.

Bindas? Räcker det inte med att lösas? Det osmotiska trycket torde väl medföra man får på ett ungefär samma koncentration av de vattenlösliga nutrienterna kvar i det resterande kokvattnet så väl som den delen av kokvattnet som absorberats av pastan/riset?

Spartansk
2012-05-24, 13:39
Ja men det måste ju bindas till något. Det är det som jag funderar över. VAD skulle binda C-vitaminet här exempelvis? Det är ju en annan sak att ett ägg suger upp smör om det steks ihop.

Jag vet inte om det var det här Deep_Thought menade, men det räcker väl med att vattnet åker in i riset/potatisen och stannar där (vilket det väl gör?), så hänger näringsämnena i vattnet med?

Eddie Vedder
2012-05-24, 13:59
Jag vet inte om det var det här Deep_Thought menade, men det räcker väl med att vattnet åker in i riset/potatisen och stannar där (vilket det väl gör?), så hänger näringsämnena i vattnet med?

Ja det låter inte orimligt. Jag säger ju inte emot som sagt. Jag är uppenbart intresserad. :) Men inte tillräckligt för att börja gräva i det så därför tänkte jag om Holabandola har det eftersom han påstått det i flera trådar.

Peter Hansen
2012-05-24, 14:02
Om polära vattenmolekyler åker in och binds i riset, borde väl också lite vattenlösliga (polära) mikronutrienter och kunna det? Eller?

Sverker
2012-05-24, 18:00
Jag tror att C-vitaminet är rätt ointressant. Tror mer att teorin bygger på förluster av mineraler som kalium. Men varken ris eller pasta innehåller speciellt mycket kalium eller askorbinsyra. Potatis är kungen där.

Resten av antioxidanterna är fettlösliga och har inget intresse alls att vandra ut i vattnet. Det sitter gärna kvar där naturen placerat dem.

Toppis
2012-05-25, 06:33
Resten av antioxidanterna är fettlösliga och har inget intresse alls att vandra ut i vattnet. Det sitter gärna kvar där naturen placerat dem.

Så om jag kokar röven av vitkålen i min sojagryta så tror du att antioxidanterna är förlorade även om jag äter upp allt, även såsen det kokats i?

Även om ni inte har något definitivt svar skulle jag uppskatta era bästa gissningar om ni har några.

begt
2012-05-25, 06:57
Koktiden är nog det mest intressanta, i varje fall för C-vitaminet.

Eddie Vedder
2012-05-25, 09:18
Resten av antioxidanterna är fettlösliga

Vilka syftar du på då? Jag kan bara komma på E-vitamin och karotenoider som jag vet är fettlösliga. Men i övrigt är det ju ett jättespann av ämnen som jag ärligt talat bara hört att "man ska äta" men inget om löslighet till fett eller vatten. Typ antocyaniner, flavonoider, flavonoler, polyfenoler etc. etc.

Holabandola
2012-05-25, 10:07
Så om jag kokar röven av vitkålen i min sojagryta så tror du att antioxidanterna är förlorade även om jag äter upp allt, även såsen det kokats i?

Även om ni inte har något definitivt svar skulle jag uppskatta era bästa gissningar om ni har några.

Som regel, för att skona antioxidanterna, koka ej över 80C.
Så nej, stormkok inte, låt det hellre småputtra.

OM stormkoka 10 min är bättre eller sämre än småputtra 20 min, är nog omöjligt att svara på. Men klart är, att 10 min småputter är bättre än 10 min stormkokning.

begt
2012-05-25, 10:11
Som regel, för att skona antioxidanterna, koka ej över 80C.
Så nej, stormkok inte, låt det hellre småputtra.


Att koka på 80 grader är en omöjlighet såvida man inte befinner sig på hög höjd. Men om du menar hetta upp (sjuda) till 80 grader så...

agazza
2012-05-25, 10:49
Att koka på 80 grader är en omöjlighet såvida man inte befinner sig på hög höjd. Men om du menar hetta upp (sjuda) till 80 grader så...
Tryckkokare är mer praktiskt än triangiakök och bergsklättring bara för att äta lunch.

begt
2012-05-25, 10:54
Tryckkokare är mer praktiskt än triangiakök och bergsklättring bara för att äta lunch.

Den möjligheten finns ju också :)

daggermoon
2012-05-25, 13:18
Tryckkokare är mer praktiskt än triangiakök och bergsklättring bara för att äta lunch.
En tryckkokare höjer iofs trycket och därmed koktemperaturen, i det här fallet skulle man behöva motsatsen.

Sverker
2012-05-25, 16:27
Vilka syftar du på då? Jag kan bara komma på E-vitamin och karotenoider som jag vet är fettlösliga. Men i övrigt är det ju ett jättespann av ämnen som jag ärligt talat bara hört att "man ska äta" men inget om löslighet till fett eller vatten. Typ antocyaniner, flavonoider, flavonoler, polyfenoler etc. etc.

Hmm...tänkte mer på lykopen och andra karotenstrukturer. Men du har rätt. Antocyaniderna verkar vara lösliga i vatten. Då blir alltså kokvattnet kraftigt färget, precis som att koka rödbetor:em:




...även om jag inte känner rödbetan som någon stor källa till antioxidanter.

Tolkia
2012-05-25, 19:09
Jag tror inte att det är korrekt att likställa pasta och aktivt kol.

Deep Thought
2012-05-25, 19:23
Jag tror inte att det är korrekt att likställa pasta och aktivt kol.

Nu pratar vi ju om kokta grönsaker, så ... aktivt kål, kanske?