handdator

Visa fullständig version : Intervju med Carl Yngvar Christensen!


ccm
2012-05-23, 23:31
Här är en ny intervju med världsrekordhållaren och supertalangen Carl Yngvar Christensen:

http://maxstyrka.se/2012/05/intervju-med-carl-yngvar-christensen/

hugok
2012-05-24, 08:10
Jag vill ha såna lår :)

clavain
2012-05-24, 08:46
Bänk, mark och Böj i varje pass...Hur kan kroppen hålla?

EkarN
2012-05-24, 08:47
Bänk, mark och Böj i varje pass...Hur kan kroppen hålla?

Han går nog väldigt sällan ens i närheten av max.

ceejay
2012-05-24, 08:52
bänkpress måndag till fredag! <3

Mart|n
2012-05-24, 09:42
Han går nog väldigt sällan ens i närheten av max.

Jepp, står så i intervjun med.

hurril
2012-05-24, 09:43
Verkar vara skitdåligt att tränasomenstyrkelyftare om man vill öka sin muskelmassa. Han har helt missat det där med träff i avsedd muskel och att vända latsen åt rätt håll.

MackeJuve
2012-05-24, 10:01
Sjukt att han tror sig äta mindre än 5000 kalorier och se ut som han gör!

filmjölk
2012-05-24, 10:03
Verkar vara skitdåligt att tränasomenstyrkelyftare om man vill öka sin muskelmassa. Han har helt missat det där med träff i avsedd muskel och att vända latsen åt rätt håll.

Han kompenserar för bristen av perfekt träff med att träna allt 5ggr så ofta:D

hurril
2012-05-24, 10:04
Han kompenserar för bristen av perfekt träff med att träna allt 5ggr så ofta:D

Säg inte det till mössbyggarna - alla vet att musklerna (särskilt om man är stor och grov) måste få vila minst en vecka. Annars tränar man inte tillräckligt hårt och då blir man en speta!

Rikard Jansson
2012-05-24, 10:06
Verkar vara skitdåligt att tränasomenstyrkelyftare om man vill öka sin muskelmassa. Han har helt missat det där med träff i avsedd muskel och att vända latsen åt rätt håll.

Gött då, så allt man behöver göra för att bli så stor är att totala 40 ton eller vad nu CYC gör, piece of cake ju :D

hurril
2012-05-24, 10:08
Gött då, så allt man behöver göra för att bli så stor är att totala 40 ton eller vad nu CYC gör, piece of cake ju :D

Helkroppspass, fem dagar i rad baserat på SL-momenten. Utöver det en hel hoper med "muskelövningar". Undrar om jag själv inte tjatat om att det är en ganska bra idé förut.

Rikard Jansson
2012-05-24, 10:10
Helkroppspass, fem dagar i rad baserat på SL-momenten. Utöver det en hel hoper med "muskelövningar". Undrar om jag själv inte tjatat om att det är en ganska bra idé förut.

Helt okej idé! Anser du dock att det inte finns något bättre sätt alls för att skaffa volym?

HerrCarlsson
2012-05-24, 10:13
Verkar vara skitdåligt att tränasomenstyrkelyftare om man vill öka sin muskelmassa. Han har helt missat det där med träff i avsedd muskel och att vända latsen åt rätt håll.

Själv tänkte jag; det måste vara jävligt kasst att träna som en styrkelyftare. De flesta sl-are jag känner som tränat i +15 år är inte ens in närheten av norrmannens resultat.

hurril
2012-05-24, 10:15
Helt okej idé! Anser du dock att det inte finns något bättre sätt alls för att skaffa volym?

Det jag säger är att det är det bästa jag själv känner till. Mängden träning (och frekvensen) måste däremot bero på ens erfarenhet på kort och lång sikt. Det är onödigt att träna mer eller hårdare än vad som ger goda resultat eftersom fler år alltid ger bättre resultat.

Det jag vänder mig emot är allt trams och humbug grundat endast i känslomässiga argument sprungna ur för idogt ondulerande vid youtube och byggarfilmer :)

hurril
2012-05-24, 10:16
Själv tänkte jag; det måste vara jävligt kasst att träna som en styrkelyftare. De flesta sl-are jag känner som tränat i +15 år är inte ens in närheten av norrmannens resultat.

Det är för att du inte känner någon som tränar så där, för att det inte finns Ett sätt att träna som en styrkelyftare. Träna-som-en-styrkelyftare är uppfunnet som en antites till det ett litet fåtal forumjägare anser vara optimal byggningsträning.

Rikard Jansson
2012-05-24, 10:20
Det jag säger är att det är det bästa jag själv känner till. Mängden träning (och frekvensen) måste däremot bero på ens erfarenhet på kort och lång sikt. Det är onödigt att träna mer eller hårdare än vad som ger goda resultat eftersom fler år alltid ger bättre resultat.

Det jag vänder mig emot är allt trams och humbug grundat endast i känslomässiga argument sprungna ur för idogt ondulerande vid youtube och byggarfilmer :)

Fair enough! Jag vänder mig också emot trams. Framförallt "håll det så simpelt som möjligt"-tramset som cirkulerar då. I övrigt anser jag att basövningar är väldigt bra för byggning, men då mer till fail och väldigt mycket högre repsintervaller än vad som ofta anses opti för styrkelyft

hurril
2012-05-24, 10:22
Fair enough! Jag vänder mig också emot trams. Framförallt "håll det så simpelt som möjligt"-tramset som cirkulerar då. I övrigt anser jag att basövningar är väldigt bra för byggning, men då mer till fail och väldigt mycket högre repsintervaller än vad som ofta anses opti för styrkelyft

Jag kanske har förbaskat ömma tår men: Vad farao är det för repsintervall "som ofta anses opti för styrkelyft"? Norrmännen ligger mellan 1 och 25, hur smakar det tycker du?

Rusk
2012-05-24, 10:23
Oh god, not this again!

Rikard Jansson
2012-05-24, 10:28
Jag kanske har förbaskat ömma tår men: Vad farao är det för repsintervall "som ofta anses opti för styrkelyft"? Norrmännen ligger mellan 1 och 25, hur smakar det tycker du?

Det är väl ändå ovanligt? Har aldrig sett dig, Mapa, Stefan, 90% av alla SL:are jag sett irl träna över 5 reps? Herr Smulter har väl gjort 20reppare i bänk etc men inte sen han blev tagen under furirens vingar. Lägg märke till ordet "ofta", jag vet att det inte nödvändigtvis är alltid och jag vet att det inte nödvändigtvis är opti, därav "anses". Det är väl ändå hursomhelst det som oftas rekommenderas/görs?

Oh god, not this again!

Lugn nu min vän, vi har ju bara en stillsam konversation :)

hurril
2012-05-24, 10:34
Det är väl ändå ovanligt? Har aldrig sett dig, Mapa, Stefan, 90% av alla SL:are jag sett irl träna över 5 reps? Herr Smulter har väl gjort 20reppare i bänk etc men inte sen han blev tagen under furirens vingar. Lägg märke till ordet "ofta", jag vet att det inte nödvändigtvis är alltid och jag vet att det inte nödvändigtvis är opti, därav "anses". Det är väl ändå hursomhelst det som oftas rekommenderas/görs?



Lugn nu min vän, vi har ju bara en stillsam konversation :)

Det säger mer om bristande observation från din sida än något annat. Jag tränar personligen dropset och superset så att det totala antalet reps per set i SL-momenten kan bli både 10 och 12. Utöver momenten tillkommer en mängd muskelövningar och de tränas i allt från 8 till 15-20 reps. Magen och ryggen kan bli lite mer.

Meningar som din sista är ganska irrelevanta.

Rikard Jansson
2012-05-24, 10:36
Det säger mer om bristande observation från din sida än något annat. Jag tränar personligen dropset och superset så att det totala antalet reps per set i SL-momenten kan bli både 10 och 12. Utöver momenten tillkommer en mängd muskelövningar och de tränas i allt från 8 till 15-20 reps. Magen och ryggen kan bli lite mer.

Meningar som din sista är ganska irrelevanta.

Syftade på enbart repsintervallet i böj/bänk/mark nu, gjorde du? Min sista mening var riktad till Rusk :)

hurril
2012-05-24, 10:52
Jag menade din sista mening till mig. "Det är väl ändå hursomhelst det som oftas rekommenderas/görs?"

Det finns ett kategoriproblem här i det att icke-styrkelyftarlägret inverterar sin egen träning och kallar det för styrkelyftsträning. Därefter argumenterar de för att denna inte är särskilt effektiv eller bra.

Du gör en liknande grej när du konstant återkommer till det andra människor kanske gör eller vad ytterligare andra rekommenderar att någon borde göra.

Norrmännen tränar (varianter av) SL-momenten varje pass och de tränar många (3-6) pass i veckan på det viset. Utöver det ligger vanliga styrketräning i form av roddar, curls, tricepspressar, axelpressar, lårcurls, etc. Tvärs igenom det skär olika konstellationer av super-, tri- och dropset; kontentan blir att ett set (beroende på övning och konstellation) kan ligga mellan 1 och 25 reps. Man tränar aldrig planerat till failure men bommar man ett lyft så gör man.

Detta råkar vara så jag själv tycker man bör träna som lyftare även om jag själv tycker att man överlag kan träna tyngre än den norska linjen gör överlag. Men nu vet jag att detta är något man medvetet gör för att hålla folk skadefria på lång sikt.

Den enda skillnaden jag gjort om träningen istället gått ut på en maximalt estetisk byggarkropp vore att välja övningar efter estetisk svaghet istället för SL-totalsmaximering. Alla toppningsfaser skulle även försvinna. Att det här sättet genererar muskelmassa är mycket lätt att se och muskelmassa är muskelmassa. Olika sätt att skapa muskelmassa ger inte olika utseende på densamma.

Rikard Jansson
2012-05-24, 11:00
Jag menade din sista mening till mig. "Det är väl ändå hursomhelst det som oftas rekommenderas/görs?"

Det finns ett kategoriproblem här i det att icke-styrkelyftarlägret inverterar sin egen träning och kallar det för styrkelyftsträning. Därefter argumenterar de för att denna inte är särskilt effektiv eller bra.

Du gör en liknande grej när du konstant återkommer till det andra människor kanske gör eller vad ytterligare andra rekommenderar att någon borde göra.

Norrmännen tränar (varianter av) SL-momenten varje pass och de tränar många (3-6) pass i veckan på det viset. Utöver det ligger vanliga styrketräning i form av roddar, curls, tricepspressar, axelpressar, lårcurls, etc. Tvärs igenom det skär olika konstellationer av super-, tri- och dropset; kontentan blir att ett set (beroende på övning och konstellation) kan ligga mellan 1 och 25 reps. Man tränar aldrig planerat till failure men bommar man ett lyft så gör man.

Detta råkar vara så jag själv tycker man bör träna som lyftare även om jag själv tycker att man överlag kan träna tyngre än den norska linjen gör överlag. Men nu vet jag att detta är något man medvetet gör för att hålla folk skadefria på lång sikt.

Den enda skillnaden jag gjort om träningen istället gått ut på en maximalt estetisk byggarkropp vore att välja övningar efter estetisk svaghet istället för SL-totalsmaximering. Alla toppningsfaser skulle även försvinna. Att det här sättet genererar muskelmassa är mycket lätt att se och muskelmassa är muskelmassa. Olika sätt att skapa muskelmassa ger inte olika utseende på densamma.

Jaha, den meningen. Det finns ju många olika sätt att träna SL på och jag förnekar inte att lyftare tränar på det viset du beskriver, och det anser jag också är bra för hypertrofi. Hursomhelst är det bland mellan/lägre-skiktet, de som skriker högst hur man ska träna SL, väldigt vanligt med högvis med 1-5reppare i tävlingsmomenten och sedan en allvarlig brist på annan träning, vilket jag förstås ställer mig emot att det skulle vara effektivt för hypertrofi trots att det är gångbart för att bli stark, åtminstone verkar det så inom utrustningslyftningen som får träna mer tävlingslyft tidsmässigt. Sen om du argumenterar att den träningen inte alls är så vanlig som jag tycker mig se så ok, har hursomhelst aldrig sett någon på varken SAK (säffle) eller JSK eller LTK träna som du beskriver! Det kanske de gör, men har inte sett det.

hurril
2012-05-24, 11:03
Jaha, den meningen. Det finns ju många olika sätt att träna SL på och jag förnekar inte att lyftare tränar på det viset du beskriver, och det anser jag också är bra för hypertrofi. Hursomhelst är det bland mellan/lägre-skiktet, de som skriker högst hur man ska träna SL, väldigt vanligt med högvis med 1-5reppare i tävlingsmomenten och sedan en allvarlig brist på annan träning, vilket jag förstås ställer mig emot att det skulle vara effektivt för hypertrofi trots att det är gångbart för att bli stark, åtminstone verkar det så inom utrustningslyftningen som får träna mer tävlingslyft tidsmässigt. Sen om du argumenterar att den träningen inte alls är så vanlig som jag tycker mig se så ok, har hursomhelst aldrig sett någon på varken SAK (säffle) eller JSK eller LTK träna som du beskriver! Det kanske de gör, men har inte sett det.

Vad säger (hittills) inte så mycket om vad som är vanligt. Att det tränas för lite och för dåligt*(för tungt/ för dålig teknik) är inte okänt däremot.

Sniggel
2012-05-24, 11:04
MAXstyrka: Har du några bra tips på hur vi, som inte är så starka, kan bli riktigt starka?
Carl Yngvar Christensen: Det är väldigt enkla principer som gäller när man ska bli stark. Du måste träna för annars händer det ingenting, och så måste man äta ordentligt och regelmässigt. Det är så enkelt...

Och ofta tränar han. Jag tror att något liknande funkar bra för byggning. Alltså hög frekvens. Få kroppen att vänja sig vid att ofta härja runt med vikter. Få en en drös set och reps utspridda över veckan. Sen ska det självklart inte vara all-out så fort man kör en övning utan det kan variera. Olika intensitet beroende på var man är i veckan (eller t om något så intuitivt som hur man känner sig).
Man behöver inte låta varje kroppsdel vila så länge som en vecka (speciellt inte om man tar steroider vilket ju de flesta bodybuilders gör). Det känns nästan lite HIT-förespråkande även om det per definition inte är det ("HIT-arna" är ju ännu värre).

Rikard Jansson
2012-05-24, 11:09
Vad säger (hittills) inte så mycket om vad som är vanligt. Att det tränas för lite och för dåligt*(för tungt/ för dålig teknik) är inte okänt däremot.

Du ser, vi är på samma sida i saken, så jag förstår inte vad problemet är :D Många tränar för lite och för dåligt och rekommenderar andra att göra likadant, det är ju dessa som gör väsen ifrån sig. Det är ju inte precis Mapa eller Börje H som går in i trådar och föreslår sin sorts SL-träning. Kan gå med att träning som CYC håller på med om han nu tränar som du beskriver samt skulle ändra prioritering till estetiskt svaga etc och mindre styrka ligger i 95-100%-intervallen för vad som är opti för muskelbygge (anser att man inte kan veta om något är mer än 95% opti, om du förstår vad jag menar), men håller inte med om att det är sån träning som förespråkas till nybörjare som vill bygga massa. Det enda jag ville säga i sammanhanget är att många styrkelyftare sällan tränar 10-12 reps i vanliga set i basövningarna böj/bänk/mark, och det tycker jag är mycket trevligt för volymbygge. Körde senast igår tjugor i marken, det ser jag inte många styrkelyftare göra :) men ja...

hurril
2012-05-24, 11:10
Jag har själv tränat ett schema som är förhållandevis likt det CYC:en (förmodligen) kör och det fungerar faktiskt löjligt bra. Just två vilodagar i följd efter fem mastiga SL-pass verkar göra underverk. Första passet varje vecka är man alltid rostig och sliten och det sista är man rätt mosig mot slutet; all övrig tid är man som en jävla maskin - det märks att kroppen verkligen ÄR gjord för att kunna användas och det ordentligt.

Sniggel
2012-05-24, 11:17
Jag har själv tränat ett schema som är förhållandevis likt det CYC:en (förmodligen) kör och det fungerar faktiskt löjligt bra. Just två vilodagar i följd efter fem mastiga SL-pass verkar göra underverk. Första passet varje vecka är man alltid rostig och sliten och det sista är man rätt mosig mot slutet; all övrig tid är man som en jävla maskin - det märks att kroppen verkligen ÄR gjord för att kunna användas och det ordentligt.

Har också märkt av fördelar på lite längre sikt av att köra mer högfrekvent (och hålla intensiteten lägre just för att kunna "böja varje pass"). Där är tillfällen då man är klen och utmattad, men man får in ett antal lyft gjorda på en respektabel vikt varje vecka och vissa pass (eller några dagar av vila) kanske fungerar som en deload och sen passar man på nästa pass att lyfta tyngre.

Det var iaf så jag till slut tog nya PBn i böj och bänkpress efter många år av stillastående.

Nu har jag på tok för dålig koll på tillvaron för att träna så (tränar helkroppspass var 3e dag på ett simpelt upplägg tills vidare) och jag kan bara skylla på mig själv :P
Men när jag får allt på plats lär jag öka på frekvensen igen och kanske även köra passen (liknande det du snackar om) tätt efter varandra på rad med helgvila.

När det gäller muskelmassa har jag ju även märkt att en ökad frekvens har lett till tillväxt. Böj är den övningen jag har varit mest seriös med och när jag började experimentera med högfrekvens (5x5 @ träningsvikt som jag klarar att lyfta även om det sker 3 ggr i veckan) så kunde jag se att låren tjockade på sig lite. Nu har jag samma definition på benen vid 82 kg som jag tidigare såg först på 77-78.

Fredriiik
2012-05-24, 11:19
Vad säger (hittills) inte så mycket om vad som är vanligt. Att det tränas för lite och för dåligt*(för tungt/ för dålig teknik) är inte okänt däremot.

min käre vän med järndankar! Ohoj på dig!

Du kan ju omöjligt säga att det är vanligare med reps över 6 i böj bänk å mark om man satsar på styrka och höga vikter?

Visst att curls, roddar, hopp å skutt kommer uppåt i reps men där de/ni/du/härskarn av styrka vill bli starka(böj mark å bänk) så körs det helst lägre repetitioner just för att de bygger styrka.

Spartansk
2012-05-24, 11:21
Sjukt att han tror sig äta mindre än 5000 kalorier och se ut som han gör!

Ptja, jag fick hans BMR till 3000 kcal med den här: http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php

Adama
2012-05-24, 11:26
Själv tänkte jag; det måste vara jävligt kasst att träna som en styrkelyftare. De flesta sl-are jag känner som tränat i +15 år är inte ens in närheten av norrmannens resultat.

Märkligt uttalande.

Då är det ju ingen vits att träna fotboll en livstid då man inte kommer bli nästa Messi. Det är heller ingen anledning att vilja bli byggare då de ändå inte kommer bli nästa Coleman.

Du är väl medveten om att folk kan finna nöja i att konstant bli bättre i vad de nu än väljer att hålla på med? För många räcker det (mig t.ex.). Andra behöver inte ens ha den moroten, då räcker det att bara utföra aktiviteten och strunta i resultaten.

Knatcharn
2012-05-24, 11:34
bänkpress måndag till fredag! <3

Beast is all I have to say... Beast.

Sniggel
2012-05-24, 11:38
Andra behöver inte ens ha den moroten, då räcker det att bara utföra aktiviteten och strunta i resultaten.

Haha ja de finns! Silly people! :D
Eller mja, man kanske är lite avundsjuk (?) på de som kan träna år efter år utan att ha några förväntningar på att det ska gå framåt utan att det räcker med att man håller sig på samma nivå.

Men iaf. Att träna mycket är nog viktigt oavsett sport (och då räknar jag in bodybuilding).

spoon
2012-05-24, 11:40
Vad säger (hittills) inte så mycket om vad som är vanligt. Att det tränas för lite och för dåligt*(för tungt/ för dålig teknik) är inte okänt däremot.

Görs det någonting i Sverige för att förbättra det här? En anledning till att det går så bra för Norge är organisationen runt lyftarna. Uppföljning av tränare och hjälp med program och scheman.

hurril
2012-05-24, 12:23
Du ser, vi är på samma sida i saken, så jag förstår inte vad problemet är :D Många tränar för lite och för dåligt och rekommenderar andra att göra likadant, det är ju dessa som gör väsen ifrån sig. Det är ju inte precis Mapa eller Börje H som går in i trådar och föreslår sin sorts SL-träning. Kan gå med att träning som CYC håller på med om han nu tränar som du beskriver samt skulle ändra prioritering till estetiskt svaga etc och mindre styrka ligger i 95-100%-intervallen för vad som är opti för muskelbygge (anser att man inte kan veta om något är mer än 95% opti, om du förstår vad jag menar), men håller inte med om att det är sån träning som förespråkas till nybörjare som vill bygga massa. Det enda jag ville säga i sammanhanget är att många styrkelyftare sällan tränar 10-12 reps i vanliga set i basövningarna böj/bänk/mark, och det tycker jag är mycket trevligt för volymbygge. Körde senast igår tjugor i marken, det ser jag inte många styrkelyftare göra :) men ja...

Ja då verkar vi vara rätt överens.

hurril
2012-05-24, 12:35
min käre vän med järndankar! Ohoj på dig!

Du kan ju omöjligt säga att det är vanligare med reps över 6 i böj bänk å mark om man satsar på styrka och höga vikter?

Visst att curls, roddar, hopp å skutt kommer uppåt i reps men där de/ni/du/härskarn av styrka vill bli starka(böj mark å bänk) så körs det helst lägre repetitioner just för att de bygger styrka.

Vanligare bland vilka? Jag tror min herre läser saker jag inte säger.

Görs det någonting i Sverige för att förbättra det här? En anledning till att det går så bra för Norge är organisationen runt lyftarna. Uppföljning av tränare och hjälp med program och scheman.

Mycket arbete är på gång från förbundets håll men med nära samarbete med distrikt och klubbar men det tar lång tid att vända en stor båt med ett skosnöre.

Commando1980
2012-05-24, 14:32
Hurril: skulle du kunna lägga upp ett generiskt exempel på hur ett byggarupplägg skulle kunna se ut ?

hurril
2012-05-24, 14:39
Hurril: skulle du kunna lägga upp ett generiskt exempel på hur ett byggarupplägg skulle kunna se ut ?

Alltså det blir ju ganska omfattande och beror ju helt på hur man ser ut kontra hur man vill se ut. Det är ju det som är den stora skillnaden (tillsammans med kroppsfett) mellan ett SL-mål och ett byggnings-/formmässigt dito.

En byggare som "behöver" bygga på en tjock rygg, stor stjärt och medföljande lår "behöver" knappt ändra något. Däremot kan det vara så att man vill ha en större variation i sin träning så att man ersätter flera bänkvarianter med maskiner man tycker "tar" bättre osv.

Sannolikt tränar man även axlarna och biceps i högre utsträckning. Av någon anledning, däremot, innehåller de norska programmen i sammanhanget väldigt mycket bicepsträning. Hur man ska tolka det vet jag inte: kanske för att få pli på individers lust att träna armarna mest hela tiden eller att man anser att just biceps behöver vara välutvecklade och starka. Man vet inte allt :)

ceejay
2012-05-24, 14:43
Jag är jäkligt nyfiken på hur upplägget är om man vill bänka 5 dagar irad. Hur nära max man går och volymen. Detsamma gäller hur han böjer/markar också.

hurril
2012-05-24, 14:47
Jag är jäkligt nyfiken på hur upplägget är om man vill bänka 5 dagar irad. Hur nära max man går och volymen. Detsamma gäller hur han böjer/markar också.

Det beror på när i perioden man ligger. Men allt från kanske 70% till 92.5%:ish i reps från kanske 1-2 till 10-12.

T ex kan det bli:
Måndag: böj, lindade knän;
Tisdag: frontböj;
Onsdag: böj, stången högt, sakta ner men upp bara till 3/4.
Torsdag: bred böj, stången högt, stopp;
Fredag: SL-böj

I början av perioden kanske det är större volym av hela böjvolymen till stödövningarna och mot slutet tyngre vikter och större tonvikt på SL-böjen eller böj med lindade knän.

Commando1980
2012-05-24, 14:50
Alltså det blir ju ganska omfattande och beror ju helt på hur man ser ut kontra hur man vill se ut. Det är ju det som är den stora skillnaden (tillsammans med kroppsfett) mellan ett SL-mål och ett byggnings-/formmässigt dito.

En byggare som "behöver" bygga på en tjock rygg, stor stjärt och medföljande lår "behöver" knappt ändra något. Däremot kan det vara så att man vill ha en större variation i sin träning så att man ersätter flera bänkvarianter med maskiner man tycker "tar" bättre osv.

Sannolikt tränar man även axlarna och biceps i högre utsträckning. Av någon anledning, däremot, innehåller de norska programmen i sammanhanget väldigt mycket bicepsträning. Hur man ska tolka det vet jag inte: kanske för att få pli på individers lust att träna armarna mest hela tiden eller att man anser att just biceps behöver vara välutvecklade och starka. Man vet inte allt :)

Helt rätt, givetvis beror upplägget på en hel del faktorer och det kan vara svårt med generiska upplägg.

Jag känner själv att jag behöver en spark i röven efter många år av träning. Men ska försöka lägga upp ngn typ av helkroppsliknande upplägg.Får kika lite på dina inlägg här på brädan för inspiration.

hurril
2012-05-24, 14:56
Helt rätt, givetvis beror upplägget på en hel del faktorer och det kan vara svårt med generiska upplägg.

Jag känner själv att jag behöver en spark i röven efter många år av träning. Men ska försöka lägga upp ngn typ av helkroppsliknande upplägg.Får kika lite på dina inlägg här på brädan för inspiration.

Fan det blir jävligt mycket off-topic i den här tråden. En grundmall jag själv gillar är att kötta minst tre pass i veckan. Varje pass har de tre momenten i SL-tävlingsordningen, varje moment har dessutom en egen fokusdag där den får en komplementövning, utöver det lägger jag övningar så att varje kroppsdel (lite luddigt vad som utgör en) även får en "muskelövning" en gång i veckan.

Varannat pass (typ) så körs ett moment i tvåor upp till en ny toppvikt (inte max - men en liten slipning på förra veckan) och varannat 6:or någorlunda samlade runt ~75-80% och i 3-8 set för att "jaga totalvikt".

Någon gång ibland blir det mellantinget fyror istället och då går jag på en maxfyra eller just under.

Varje vecka försöker jag göra minst en grej som är något bättre än veckan innan bara. Inget magiskt över detta på något sätt men det fungerar bra.

Det går alldeles utmärkt att dra på 5-6-7 pass på raken - inget speciellt händer förutom att man blir lite tröttare men även lite starkare. Man blir inte övertränad utan att tvinga kroppen att äta upp pass efter pass efter pass under lång tid; särskilt om man lirar datta hela nätterna =)

spoon
2012-05-24, 15:00
Mycket arbete är på gång från förbundets håll men med nära samarbete med distrikt och klubbar men det tar lång tid att vända en stor båt med ett skosnöre.

Kul att höra. Vill ju se fler svenskar på VM :)

Angående bicepsträningen så har det att göra med att man tränar antagonisten till triceps som får väldigt mycket stryk i programmen.

hurril
2012-05-24, 15:02
Kul att höra. Vill ju se fler svenskar på VM :)

Angående bicepsträningen så har det att göra med att man tränar antagonisten till triceps som får väldigt mycket stryk i programmen.

Jag hade det på känn.

Du får gärna berätta mer, vi är många som är väldigt intresserade!

Commando1980
2012-05-24, 15:03
Fan det blir jävligt mycket off-topic i den här tråden. En grundmall jag själv gillar är att kötta minst tre pass i veckan. Varje pass har de tre momenten i SL-tävlingsordningen, varje moment har dessutom en egen fokusdag där den får en komplementövning, utöver det lägger jag övningar så att varje kroppsdel (lite luddigt vad som utgör en) även får en "muskelövning" en gång i veckan.

Varannat pass (typ) så körs ett moment i tvåor upp till en ny toppvikt (inte max - men en liten slipning på förra veckan) och varannat 6:or någorlunda samlade runt ~75-80% och i 3-8 set för att "jaga totalvikt".

Någon gång ibland blir det mellantinget fyror istället och då går jag på en maxfyra eller just under.

Varje vecka försöker jag göra minst en grej som är något bättre än veckan innan bara. Inget magiskt över detta på något sätt men det fungerar bra.

Det går alldeles utmärkt att dra på 5-6-7 pass på raken - inget speciellt händer förutom att man blir lite tröttare men även lite starkare. Man blir inte övertränad utan att tvinga kroppen att äta upp pass efter pass efter pass under lång tid; särskilt om man lirar datta hela nätterna =)

Tack för infon :) . Jag börjar nog lite lugnt med ett 3 dagars upplägg med roterande (ben vs press vs drag) fokus på passen. På sikt ska jag försöka jobba mig upp till 5 pass mån-fre.

Har läst en del om den här typen av träning men att sen implementera det man läst är ju en annan sak. Det är här det gäller att vara ödmjuk.

Ska gräva lite idag och på helgen och sen starta lite lätt på måndag.

agazza
2012-05-24, 15:20
Är inte utformningen av träningen kaloribaserad?

Sweety87
2012-05-24, 15:20
Angående bicepsträningen så har det att göra med att man tränar antagonisten till triceps som får väldigt mycket stryk i programmen.

Du får gärna berätta mer, vi är många som är väldigt intresserade! Är det inte snarare för att man vill minska risken för att slita av biceps? Dock är ju belastningen i marklyft enorm i jmf med curls men det kan ju ändå vara deras idé.

Nöjd med språket Hurril?

hurril
2012-05-24, 15:22
Är inte utformningen av träningen kaloribaserad?

Vad betyder det?

EkarN
2012-05-24, 15:23
jag hade det på känn.

Du får gärna berätta mer, vi är många som är väldigt intresserade!

+1!

agazza
2012-05-24, 15:32
Vad betyder det?

Tänkte ifall att vissa upplägg är överlägsna andra vid ett större kaloriöverskott och vise versa, som är vanligt i SL vs TUT diskussionen.


jag spånar bara, jag är hundvakt..

hurril
2012-05-24, 15:35
Tänkte ifall att vissa upplägg är överlägsna andra vid ett större kaloriöverskott och vise versa, som är vanligt i SL vs TUT diskussionen.


jag spånar bara, jag är hundvakt..

Det är alltid knepigt att resonera om kaloriöverskott eftersom det inte är helt lätt att på förhand veta hur stort efterskottet blev i efterhand. En sak som är säker är att man inte kommer någonstans varken styrke- eller muskelmassamässigt om man inte äter ganska mycket mat i absoluta mått mätt.

spoon
2012-05-24, 15:44
Jag hade det på känn.

Du får gärna berätta mer, vi är många som är väldigt intresserade!

Jag är blott en schemaslav men lite plockar man ju upp :)

Men att förbundet utbildar regionstränare som finns tillgängliga för klubbarna hjälper mycket. Lars Samøy har skrivit många program till utövare som han sedan delar med sig på våran hemsida. Då hittar man en bra bas att utgå ifrån istället för att leta efter gamla scheman skrivna av ryssar för massa år sedan.

Är man med i regionslag eller landslag så får man skräddarsydda program vilket har visat sig fungera mycket bra.

ceejay
2012-05-24, 15:47
Han går nog väldigt sällan ens i närheten av max.

det står 227,5kg i bänken som rekord raw. Men det är nog en braaaa bit ifrån max om man kollar detta lyft :D
a9ds7Q7wA5I

spoon
2012-05-24, 16:04
det står 227,5kg i bänken som rekord raw. Men det är nog en braaaa bit ifrån max om man kollar detta lyft :D


Nej han har nog ganska många kilon till att plocka ut om han satsade på raw i ett par år. Det går inte helt att jämföra matrialspecialister med rawspecialister. Ser man på dom som har kört utrustning och testat lite på raw så förbättrar dom sig ganska fort.

hurril
2012-05-24, 16:07
Nej han har nog ganska många kilon till att plocka ut om han satsade på raw i ett par år. Det går inte helt att jämföra matrialspecialister med rawspecialister. Ser man på dom som har kört utrustning och testat lite på raw så förbättrar dom sig ganska fort.

Samtidigt tränar CYC väldigt mycket utan utrustning om än "formulerat" för förbättring med utrustningen.

För övrigt hade jag för mig att jag sett en film där han fjärtar upp 235, men man brukar väl inte underdriva sin bänkpresspotential så ofta =)

spoon
2012-05-24, 16:14
Samtidigt tränar CYC väldigt mycket utan utrustning om än "formulerat" för förbättring med utrustningen.

För övrigt hade jag för mig att jag sett en film där han fjärtar upp 235, men man brukar väl inte underdriva sin bänkpresspotential så ofta =)

Ja jag blev lite förvånad av hur lite han använder bänktröjan. Av dom 20 gångerna så måste ju i vart fall 5 vara tävlingar. Det jag tänker mest på är bred stance i böj vilket fungerar bättre med utrustning och massa klossträning i bänk vilket kanske inte är det viktigaste i rawbänk.

entropy
2012-05-24, 17:24
Apropå kaloriberoende schemaläggning. Jag tränar efter ett schema som Damien Thorne har på sin sida. Det ska vara efter en Berglund (Per/Lars, minns inte vilken) och det är en förhållandevis liten mängd träning som oftast inte är så tung, men med fokus på explosivitet och huvudlyft. Som en lätt lyftare (83 kg på 176 cm) utan önskemål att gå upp en klass måste jag säga att det passar mig mycket bättre än högvolym. Även Berglundarna (oavsett vilken av dem det var) är ju ganska lätta och det slår mig att det kanske passar oss spetor att inte träna så jäkla mycket.

EkarN
2012-05-24, 18:30
Jag är blott en schemaslav men lite plockar man ju upp :)

Men att förbundet utbildar regionstränare som finns tillgängliga för klubbarna hjälper mycket. Lars Samøy har skrivit många program till utövare som han sedan delar med sig på våran hemsida. Då hittar man en bra bas att utgå ifrån istället för att leta efter gamla scheman skrivna av ryssar för massa år sedan.

Är man med i regionslag eller landslag så får man skräddarsydda program vilket har visat sig fungera mycket bra.

Är det Oslo SKs hemsida du menar? Hittar inga scheman där iaf:( Jag kanske är blind/dum:D

spoon
2012-05-24, 19:33
Är det Oslo SKs hemsida du menar? Hittar inga scheman där iaf:( Jag kanske är blind/dum:D

Nope på regionens hemsida men det är bara för regionens lyftare.

Men ssf borde lägga ut lite scheman på styrkelyft.se Det finns ju ett jätteintresse efter program.

EkarN
2012-05-24, 20:31
Nope på regionens hemsida men det är bara för regionens lyftare.

Men ssf borde lägga ut lite scheman på styrkelyft.se Det finns ju ett jätteintresse efter program.

Aha.

Ja det är något jag tyckt verkat vara en bra idé länge.

ccm
2012-05-25, 05:09
Man kanske borde lägga ut ett gäng olika program på MAXstyrka framöver...?

mikaelj
2012-05-25, 07:03
Nope på regionens hemsida men det är bara för regionens lyftare.

Men ssf borde lägga ut lite scheman på styrkelyft.se Det finns ju ett jätteintresse efter program.

Vi har inga träningsprogram. Vore kul om det dök upp någon motsvarighet till Dietmar!

Börje H
2012-05-25, 07:20
Vi har inga träningsprogram. Vore kul om det dök upp någon motsvarighet till Dietmar!

There can be only one Dietmar.

Vår landslagsorganistation har inte som ambition att få fram en enskilld person som lägger upp ramarna för alla program. Däremot ligger ambitionen på att vi skall samarbeta mer mellan de duktiga klubbar som finns i landet och utbilda tränarna som verkar på regionsnivå. Det finns ju massvis med kompetens. Se exempelvis Öjebyn och Sundsvalls träningsmodeller i ffa böj respektive bänkpress. Att våra regionstränare kan kunna handleda lyftare lokalt känns i detta läget väsentligen viktigare än att producera träningsprogram på internet :)

OnT så verkar CYC precis lika ödmjuk och jordnära som han är stark. Me like!

Fetknoppen
2012-05-25, 07:58
Vi har inga träningsprogram. Vore kul om det dök upp någon motsvarighet till Dietmar!

Jag skriver träningsprogram till mina lyftare där exakt belastning och antal reps/set står angivet. Programmen sträcker sig över 10-20 veckor och har olika upplägg för att lyftarna inte ska tröttna på en viss typ av träning. Programmen har fungerat väldigt bra och har producerat ett antal EM och VM medaljer på ungdoms- och juniorsidan. Det har också blivit några j-världsmästare och j-europamästare med hjälp av dem.

Jag ställer dock vissa krav på mina lyftare eftersom ambitionen inte är att förbli tränare åt någon genom hela deras karriär. Jag säger när jag börjar hjälpa dem att dom kan få program delar av året eller hela året under dom första åren. Detta för att dom ska få en bra start på karriären den första tiden när man utvecklas så snabbt. Sedan är naturligtvis tanken att dom ska lära av den hjälp dom får så att dom kan stå på egna ben när dom blir seniorer. Jag gör på det sättet ffa av omtanke för dem själva. Man måste lära sig att tolka signalerna från kroppen så att man blir sin egen tränare till slut. Orsak till detta är naturligtvis att det blir svårare och svårare att göra bra program ju mindre utvecklingspotential lyftaren har kvar. Dom sista 30 kg, när man står på toppen av sin karriär, måste man helt enkelt utveckla på egen hand, men naturligtvis finns jag alltid kvar som ett bollplank om önskan finns.

Alla lyftare utom en har köpt mitt koncept och accepterat att jag arbetar så. Det har inneburit att utvecklingen bromsas upp lite när dom börjar sköta träningen själv, men å andra sidan lär dom sig otroligt mycket om hur deras kroppar reagerar på olika träningsupplägg när dom sköter allt själv. En endaste lyftare har hitintills gått vidare till annan tränare då denne inte accepterade att sköta träningen själv. Det kan säkert ha sina fördelar på kort sikt men på lång sikt tror jag att man skjuter sig i foten genom att göra så. Man kan inte göra sig beroende av en eller flera människor för att bli en bra idrottsman. Man riskerar ju att helt stagnera om tränaren väljer att kliva åt sidan, och jag tror det blir väldigt svårt att plocka ut sin maximala kapacitet som senior om man blir för beroende av andra. Det krävs en anställd tränare om man ska kunna få hjälp i så många år och jag tror att dom flesta ideella tränarna riskerar att tröttna om man ska arbeta gratis i så många år.

Börje H
2012-05-25, 08:20
Vi har inga träningsprogram..

Jag skriver träningsprogram..

Ja alltså nu tolkade jag det som om Mikael menade att vi inte har några generella träningsprogram på SSF´s hemsida. Att tränare i landet gör program & handleder sida adepter tänker jag är en självklarhet.

mikaelj
2012-05-25, 08:37
Jag håller med Fetknoppen och Börje H har rätt.

EkarN
2012-05-25, 14:53
Jag eftersöker då inte långsiktiga och avancerade program utan mer simpla nybörjarvarianter som man kan slänga åt en nybörjare som en vettig start.

O.W.
2012-05-26, 23:21
Apropå kaloriberoende schemaläggning. Jag tränar efter ett schema som Damien Thorne har på sin sida. Det ska vara efter en Berglund (Per/Lars, minns inte vilken) och det är en förhållandevis liten mängd träning som oftast inte är så tung, men med fokus på explosivitet och huvudlyft. Som en lätt lyftare (83 kg på 176 cm) utan önskemål att gå upp en klass måste jag säga att det passar mig mycket bättre än högvolym. Även Berglundarna (oavsett vilken av dem det var) är ju ganska lätta och det slår mig att det kanske passar oss spetor att inte träna så jäkla mycket.

Hur går din progression?
Det man brukar säga om volym så är det att att stora lyftare har något längre återhämtning så lägre volym passar dem bättre. Utan att specificera vad det innebär praktiskt. Dock kan jag förstå att lägre volym passar dig bättre om du inte vill gå upp i vikt och anser dig ha tillräckligt utvecklad muskulatur för den klassen och låg fettprocent.
Angående Lars och Per så är de enligt mig väldigt muskulärt utvecklade och om de följt det programmet länge så har det fungerat väldigt bra för dem, fast det är lägre volym.
Angående norska lyftare som tråden började med så vad jag förstått tränar de lättare lyftarna minst lika högvolym som CYC om inte mer? Men det kanske är för att de tänker sig gå upp i viktklasserna eftersom, som det är nu har de ju väldigt få lätta lyftare jmf med de tyngre klasserna. Det kanske säger något :) och medellängden är rätt hög i Norge kanske.
Spoon har säkert mer kunskap om detta.

Är det Oslo SKs hemsida du menar? Hittar inga scheman där iaf:( Jag kanske är blind/dum:D
http://www.xn--regionst-b5a.no/

Man kanske borde lägga ut ett gäng olika program på MAXstyrka framöver...?

Varför inte.

entropy
2012-05-27, 01:23
Det man brukar säga om volym så är det att att stora lyftare har något längre återhämtning så lägre volym passar dem bättre. Utan att specificera vad det innebär praktiskt.

Intressant. När man har potential att lyfta så mycket kan jag förstå att man vill hålla nere volymen. Men menar du att man kompenserar med en högre intensitet eller att man fokuserar på teknik och explosivitet istället?

Dock kan jag förstå att lägre volym passar dig bättre om du inte vill gå upp i vikt och anser dig ha tillräckligt utvecklad muskulatur för den klassen och låg fettprocent.

Jag har inte följt schemat länge nog för att fullständigt kunna utvärdera just det, men tidigare har jag gjort bättre styrkeökningar med lägre volym när jag legat på energibalans. Hög volym har mest varit slitsamt när jag inte gått upp i vikt och jag har haft svårt att se att samband mellan ökningar och de perioderna.
Just nu känner jag mig otroligt fräsch, vilket kanske är självklart med tanke på den låga volymen, men jag har blivit av med en del känningar i knän och axlar och träningsfilosofin känns därför väldigt hållbar. Jag tror att jag ökat, men det kanske är inbillning för att jag inte är nedtränad.

Jag skulle gissa att jag har ca 10% bf och det lär väl så småningom ersättas något kg fett med muskler trots låg volym. Muskler tror jag inte kommer stå för stora styrkeökningar om jag håller mig till -83 i alla fall.

Angående Lars och Per så är de enligt mig väldigt muskulärt utvecklade och om de följt det programmet länge så har det fungerat väldigt bra för dem, fast det är lägre volym.

Jag har egentligen ingen aning om hur de har tränat/tränar. Jag har för mig att de varit i tyngre viktklasser och har därifrån säkert all massa som behövs för de lägre viktklasserna.

O.W.
2012-05-27, 22:33
Intressant. När man har potential att lyfta så mycket kan jag förstå att man vill hålla nere volymen. Men menar du att man kompenserar med en högre intensitet eller att man fokuserar på teknik och explosivitet istället?

Jag har inte följt schemat länge nog för att fullständigt kunna utvärdera just det, men tidigare har jag gjort bättre styrkeökningar med lägre volym när jag legat på energibalans. Hög volym har mest varit slitsamt när jag inte gått upp i vikt och jag har haft svårt att se att samband mellan ökningar och de perioderna.
Just nu känner jag mig otroligt fräsch, vilket kanske är självklart med tanke på den låga volymen, men jag har blivit av med en del känningar i knän och axlar och träningsfilosofin känns därför väldigt hållbar. Jag tror att jag ökat, men det kanske är inbillning för att jag inte är nedtränad.

Jag skulle gissa att jag har ca 10% bf och det lär väl så småningom ersättas något kg fett med muskler trots låg volym. Muskler tror jag inte kommer stå för stora styrkeökningar om jag håller mig till -83 i alla fall.

Jag har egentligen ingen aning om hur de har tränat/tränar. Jag har för mig att de varit i tyngre viktklasser och har därifrån säkert all massa som behövs för de lägre viktklasserna.

Det är så det sägs. Med mindre volym tolkar jag det som att man minskar på reps eller set. Inte att man kompenserar med högre intensitet. Då blir det ju inte en minskning egentligen av träningsbördan.

Jag förstår att högre volym är svårt att orka med om man inte äter för det. Att gå ned i vikt och samtidigt köra högvolym blir nog väldigt jobbigt och är säkert inget som rekommenderas. Utan man tvingas dra ned det är åtminstone min egen erfarenhet.

Hur de tränat hela tiden vet jag inte förutom att jag förstått det som att de kör detta program när jag pratat med dem. Angående viktklasser har de såvitt jag vet aldrig vägt tyngre utan gått uppåt genom viktklasserna eftersom. Per tävlar i 74:an och Lars 83:an nu.