handdator

Visa fullständig version : Från vältränad och frisk till fet och sjuk på 30 dagar


BiGpUnIsHeR
2004-01-26, 16:03
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,424719,00.html

Hmmm

MasterChief
2004-01-26, 17:16
Vilken smörja. Tror jag inte på för fem öre. Antagligen mutad av PETA. :booty: :furious:

Nitrometan
2004-01-26, 18:02
Att bara käka på mackedonken och inte träna nånting kan nog göra "underverk" med en kropp.

Men nog låter han lite klen. :D

ceflower
2004-01-27, 21:10
Nah, det var ganska löjlig. Vore dock interessant att veta hans stats före och efter... men, journalistik är journalistik och den stora massan tycker säkert inte det är så interessant.

http://www.thespark.com/science/fat/ (den här sidan) går lite mer på djupet i frågan om vad som händer när man äter onyttigt :)

Halldin
2004-01-27, 21:38
Tja, han åt ju så mycket att han spydde
Knappast normal konsumtion

Officer
2004-01-27, 22:59
Skulle aldrig sluta käka på McDonalds jag!

McD äger. En gång i veckan, FROSSA BigMac!

abbe
2004-01-27, 23:02
McD är verkligen duktiga med sina fina bilder, flashiga texter och sitt "*RDI" vid varje näringsvärde. Jag trodde inte heller det var ngt speciellt med sån mat för en 12 år sedan. Billigt, gott och snabbt så en hel del av mina första semesterpengar gick rakt ner i Rolands ficka. Efter 5 veckor påpekade min dåvarande flickvän att jag började få lovehandles. Trodde inte mina ögon eftersom jag bara ätit mig mätt om dagarna och inte vräkt i mig på ngt sätt, samt att jag varit väldigt smal fram tills dess.

Har varit ett par gånger i Kina under det senaste året och träffat en hel del människor där. Normalt är kineserna i Peking väldigt smala med ett BMI på lätt under 20, kanske rent av under 18. Ser man till dom som är under 15 år finns det en del som till och med har övervikt och förklaringen till det, enligt samtliga jag pratat med, är McD och andra fastfood-kedjor. Sen dom poppade upp i Kina har det på en del skolor blivit status att äta där.

I Japan var hjärt- och kärlsjukdomarna väldigt sällsynta innan fastfood-kedjorna kom dit. Nu drabbar det en stor del av befolkningen.

I USA stämmer folk bland annat McD, vilket iofs inte förvånar en för alla stämmer alla där. Dock talas det även där om straffskatter på onyttig mat eftersom problemet blivit så stort, vilket skulle drabba bland annat McD hårt. Det finns fall där 15-åringar har haft påbörjad igenslamning av kranskärl... låter sunt eller? Träning spelar roll men man kan faktiskt på 1 minut äta mat som tar väldigt lång tid att träna bort. Dessutom är det längre inte ovanligt med smala, tränade människor som får hjärt- och kärlsjukdomar innan dom är 40-50 år.

Visst, man kan skylla på att det är upp till var och en och att alla andra äter kass för dom är inte informerade. Hur kommer det se ut när vi blir gamla och hur informerade är vi egentligen? Idag är det över 50% chans att när vi dör kommer vi dö av hjärt- och kärlsjukdomar, ja, sjukdomar för det är inte "naturligt". Det är "naturligt" att ha alla möjliga problem när man blir över 60 år (säkert snart över 50) och ingen reflekterar över det.

Jag tror inte man förstår riktigt hur kass snabbmaten är då det tar 15-25 år innan effekterna av dagens konsumtion fastställts. Samtidigt är matindustrin enorm och matar oss varje dag, förutom med mat då, av information där dom framstår som rena hälsokosten... för att inte tala om vad dom gör med forskningen som bedrivs mot dom.

Hur mkt sanning det ligger i det som denna killen och hans läkare säger vågar jag inte uttala mig om men det är nog närmare sanningen än lögn. 3 mål om dagen skulle han äta och som jag förstod det handlade det om vanliga meals med undantag för större meals då det gavs rabatt, alltså ingen överdriven konsumtion. En sak är iaf säker, ingen rök utan eld.

Munter
2004-01-27, 23:12
Väl skrivet, abbe.

Prankie
2004-01-27, 23:24
För mig var det inte McD som förstörde för mig, utan kentucky kyckling.

aliquis
2004-01-28, 12:37
tycker samhället har ett visst ansvar dock, det är ju lätt att säga "för oss" att det är ju inte så svårt, man vet ju om det man äter är onyttigt eller inte osv. Men saken är ju den att många inte vet det, det dom vet är att om man äter mycket fett så blir man fet, men det är ju ungefär det... och ingen koll på vad som innehåller mer näring än något annat osv. Ne, en extraskatt på produkter med mycket socker och mättat fett och ingen skatt alls på grönsaker och frukt, eller någon liknande lösning, hade ju varit trevlig.

Garnax
2004-01-28, 18:33
Sagt det förr...säger det igen.

McDonalds är inte problemet till folks viktproblem.
Fastfood kedjorna har inget med folks viktproblem att göra alls.

VAR OCH EN HAR ANSVAR FÖR SIN EGEN HÄLSA.

Jag vet att det finns 18 pizzerior i lilla Katrineholm plus ett McDonalds och små resturanger i sporthallen och olika
mat affärer osv.

Men jag är inte överviktig...

Varför?

För jag vet vad som händer om jag LEVER på sånt skit så jag äter det inte så ofta. Jag ser det som något gott som man unnar sig då och då. Så bör även alla se på McDonalds och andra snabbmatskedjor. Gör man det INTE utan äter där ofta och
blir fet så kan man inte stämma eller skylla på stället där man ätit all denna mat. För dom TVINGAR inte i dig maten...du går dit och BESTÄLLER först.

//Garnax

stefannn
2004-01-28, 19:27
aliguis .. håller med dig till en viss del men ..höjs skatten på produkter med socker och fett kommer sannerligen det mesta köttet gå upp som faan i pris också,,,

Man and Machine
2004-01-30, 00:37
Garnax talar för mig me

DiZi
2004-01-30, 13:29
Mycket bra sagt Garnax.
Det sjuka är att många tror att det som sagt är McDonalds fel, det är personens egna fel. Käkar man där, SKYLL DIG SJÄLV!

För övrigt, jag är då inte förvånad över att han blev överviktig och fick försämrad hälsa. Borde jag vara det? ;)