handdator

Visa fullständig version : Skum iaktagelse om dialekt och yrke. Ett lokalt fenomen?


filmjölk
2012-05-23, 19:32
Jag har noterat en sak här i Göteborg. Vissa yrkesgrupper har uppseendeväckande mycket dialekt, de talar av någon anledning extrem Göteborgska.

Fiskhandlare samt fiskare, diverse hantverkare, parkarbetare, flyttgubbar, mekaniker, buss/spårvagn/taxi-chaufförer av svenskt ursprung och fotbollstränare för barn och ungdomar (iofs inte ett yrke kanske, mer en fritidssysselsättning) har av någon anledning en väldigt tydlig dialekt.

Extra tydligt såg jag idag när en kille jag gick i skolan med, av utländsk härkomst som pratade med väldig förortsbrytning/slang "förr" numera i blåställ pratandes en slags Nilecitys Weiron i Ottan Göteborgska när han diskuterade med sina svenska kollegor. Snacka om att bli som man umgås, från "Eeey mannen jiddra inte med mig" till "Om vi änna böörjar däär börta med rööret änna" "Höhö, de e la gött!".

Är det här ett lokalt fenomen med arbetaryrken att de skall av någon anledning prata med bred dialekt?

Själv har jag (i mitt eget tycke) ganska lite dialekt, och den här extrema göteborgskan lever mest kvar bland riktigt gamla, och hos män med arbetaryrken. vad beror detta på? Och som sagt, är det ett lokalt fenomen eller pratar tex. skånska rörmokare mer skånska än skånska bankkassörskor?

hahavaffan
2012-05-23, 19:43
... pratar tex. skånska rörmokare mer skånska än skånska bankkassörskor?Haha, det gör dom faktiskt enligt mina iakttagelser.

Sheogorath
2012-05-23, 19:47
Va? Finns det någon som är förvånad? Detta är lika självklart som att vatten är vått.

Lägre utbildningsgrad -> mer dialekt.

(ja det finns undantag och bla bla bla)

Eddie Vedder
2012-05-23, 19:48
Utbildningsgrad och olika yrken innebär mer eller mindre relationer med människor från andra delar av landet.

Olegh
2012-05-23, 19:49
Kan det vara så att desto finare/viktigare man tror att man är, desto mer oroar man sig för att ens dialekt kan vara en belastning?

WHITEFOLKS
2012-05-23, 19:49
När filmjölk drar upp frågor som den här så kan man titta vilka andra trådar han varit inne och röjt i och tänka "I see what you did there" :D

Eddie Vedder
2012-05-23, 19:56
Kan det vara så att desto finare/viktigare man tror att man är, desto mer oroar man sig för att ens dialekt kan vara en belastning?

Jag vill behålla min degerforska men det är omöjligt när jag i princip aldrig pratar med andra från Degerfors IRL. Självklart har jag en dialekt men den är inte alls som innan jag flyttade. Och de som är i medelåldern pratar mindre dialekt än de gamla och de yngre mindre än de som är medelålders. Men det är också tydliga skillnader beroende på "typ av person" (utbildning, yrken etc.)

rajjan_dammit
2012-05-23, 20:30
En bred dialekt går väl inte så väl hem i finrummet. De som befinner sig där eller är på väg dit har nog, som det heter i visan, övat bort sin dumma dialekt.

PowPow
2012-05-23, 20:34
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sociolekt

Eddie Vedder
2012-05-23, 20:34
En bred dialekt går väl inte så väl hem i finrummet. De som befinner sig där eller är på väg dit har nog, som det heter i visan, övat bort sin dumma dialekt.

Ja jag ska inte säga emot men jag tror också att det är en naturlig konsekvens av att man kommer från olika håll som sagt. Och i vissa sammanhang talar man ju olika mycket rotvälska på samma sätt som man talar olika grader av fackspråk och svär olika mycket beroende på sammanhang.

Sen är det där med bred dialekt i olika "rum" något som går åt båda håll också. Att tala akademiskt eller på annat sätt "fint" bland "pöbeln" blir ju också lite konstigt. Man anpassar språkbruk till sammanhang helt enkelt.

Vet inte om Bourdieu skrev om dialekter och språk men det kan helt klart placeras in i kategorin av kulturellt kapital och inrymmas i habitusbegreppet.

Puryeah
2012-05-23, 20:40
Håller med, praktiserar för tillfället där jag jobbar ganska mycket på byggen. Nästan överdriven göteborgska hos vissa må jag säga.

Senast idag reagerade jag faktiskt på två medelålders män som talade så grovt att man trodde att de skämtade. Visserligen verkade de ha en liten sarkastisk "aura" och de skämtade mycket.


På mig hör man tydligt att jag är en göteborgare, pratar dock ingen superdjup göteborgska som gamla rävar som arbetar vid hamnen ;) sådan grov dialekt låter nästan irriterande.

rajjan_dammit
2012-05-23, 20:48
Ja jag ska inte säga emot men jag tror också att det är en naturlig konsekvens av att man kommer från olika håll som sagt. Och i vissa sammanhang talar man ju olika mycket rotvälska på samma sätt som man talar olika grader av fackspråk och svär olika mycket beroende på sammanhang.

Sen är det där med bred dialekt i olika "rum" något som går åt båda håll också. Att tala akademiskt eller på annat sätt "fint" bland "pöbeln" blir ju också lite konstigt. Man anpassar språkbruk till sammanhang helt enkelt.

Vet inte om Bourdieu skrev om dialekter och språk men det kan helt klart placeras in i kategorin av kulturellt kapital och inrymmas i habitusbegreppet.

Dialekt är absolut en del av kulturellt kapital. Det är en disposition för att ha ett kultiverat språkbruk. Som symboliskt kapital är det bara giltigt om det tillerkänns värde, det vill säga precis det du nämner om att svänga sig med finkulturella uttryck i fulkulturella kretsar.

Lellan
2012-05-23, 22:18
Haha, får mig att tänka på min käre far som var nitisk i att jag skulle prata rikssvenska. Således hörs inte att jag kommer ifrån Mooooora. Vilket jag tycker är trist; men enl honom var ett sätt att erbjuda mig större möjligheter i livet.

Lite weird; har å andra sidan varken snappat upp Örebrodialet efter 7 år där el Västeråsdialekt efter 7 år här, låter shit as boring helt enkelt. :P Älskar själv dialekter, gärna brett å bräkigt. *cupid* (så länge jag fattar vad som sägs).

Edit: ok, de mest bräkiga kanske man inte går igång på, men charmigt är det! Tycker folk låter snällare med lite dialekt. :) Vissa dialekter adderar ju faktiskt sex appeal om rimlig nivå - göteborska, gotländska, viss skånska, hälsingemål etc etc är hot! :naughty: Lite oslipat ärligt - jmf med neutral svenska alt lite obred stockholmska som låter mer "ordnat" och opersonligt. Brytning kan vara hett el ohett också.

(Men..öh.. det var inte frågan va? Hur upphetsande det är? :em:)

Malone
2012-05-23, 22:19
Själv har jag (i mitt eget tycke) ganska lite dialekt, och den här extrema göteborgskan lever mest kvar bland riktigt gamla, och hos män med arbetaryrken. vad beror detta på? Och som sagt, är det ett lokalt fenomen eller pratar tex. skånska rörmokare mer skånska än skånska bankkassörskor?


Håller det på att försvinna? Varför? Tråkigt i sådana fall.

Sniggel
2012-05-23, 23:24
Minns när jag skulle lämna ett bilbatteri i lumpen (skövde) och hämtade ett nytt fräscht (det var nåt fel på det gamla). Jag blev bemött av en äldre herre som var ansvarig för stället och det var f-n inte lätt att förstå allt han sa. Men det hela handlade iaf om något i stil med att "vi slynglar borde minsann ta och lära oss att ta hand om batterierna bättre".
Jag nickade mest och sa "mhmm.. aha... jaa.. ok.. mhmm"

Ungefär så här kände jag mig:

WUsj5OOIT9A

(Fast mannen var inte alls lika gladlynt)

rajjan_dammit
2012-05-24, 06:10
(Men..öh.. det var inte frågan va? Hur upphetsande det är? :em:)

Vi närmar oss ett intressant område, om inte annat! :)

Minns när jag skulle lämna ett bilbatteri i lumpen (skövde) och hämtade ett nytt fräscht (det var nåt fel på det gamla). Jag blev bemött av en äldre herre som var ansvarig för stället och det var f-n inte lätt att förstå allt han sa. Men det hela handlade iaf om något i stil med att "vi slynglar borde minsann ta och lära oss att ta hand om batterierna bättre".
Jag nickade mest och sa "mhmm.. aha... jaa.. ok.. mhmm"

Ungefär så här kände jag mig:

(Fast mannen var inte alls lika gladlynt)

Så är det ju överallt, bara retards som jobbar där.

Ignatius72
2012-05-24, 06:49
Trots över 21 år i skåne och därmed mer än halva livet så har inte skånskan bitit sig fast. Skåningarna tycker min dialekt låter som om jag antingen är från finland, dalarna eller gotland. I tornedalen tycker de jag pratar skånska fast utan att skorra. Så jag vet inte.

Adama
2012-05-24, 06:52
Lite weird; har å andra sidan varken snappat upp Örebrodialet efter 7 år där el Västeråsdialekt efter 7 år här, låter shit as boring helt enkelt. :P Älskar själv dialekter, gärna brett å bräkigt. *cupid* (så länge jag fattar vad som sägs).

Min grabb har lagt sig till med ett och annat ord i västeråsmål, snappas ju upp en hel del i skolan... det låter för j-ligt ;) (fast det är ju som tur är hyfsat neutralt i jämförelse med folk från omnejdsorter)

mikaelj
2012-05-24, 07:21
Det kallas för "sociolekt".

Eddie Vedder
2012-05-24, 08:32
Dialekt är absolut en del av kulturellt kapital. Det är en disposition för att ha ett kultiverat språkbruk. Som symboliskt kapital är det bara giltigt om det tillerkänns värde, det vill säga precis det du nämner om att svänga sig med finkulturella uttryck i fulkulturella kretsar.

En sak som jag observerat till den grad att jag varit på vippen att starta en Kolotråd om det är kultur och finlandssvenska. Är det någon mer än jag som observerat det fenomenet? Att personer i TV med finsk brytning påfallande ofta är kulturpersoner? Nästan som om det låg något intellektuellt i det sättet att prata.

Det kallas för "sociolekt".

Ja PowPow har redan nämnt det. :) Och det är ju, som vi alla påpekat, wn upptäckt som Filmjölk gjort som är lika uppseendeväckande som om han skulle lyfta fram det skumma fenomenet om att folk verkar sällan ha mjukisbyxor på bröllop där han bor.

Chrillee
2012-05-24, 08:50
Ja jag ska inte säga emot men jag tror också att det är en naturlig konsekvens av att man kommer från olika håll som sagt. Och i vissa sammanhang talar man ju olika mycket rotvälska på samma sätt som man talar olika grader av fackspråk och svär olika mycket beroende på sammanhang.

Sen är det där med bred dialekt i olika "rum" något som går åt båda håll också. Att tala akademiskt eller på annat sätt "fint" bland "pöbeln" blir ju också lite konstigt. Man anpassar språkbruk till sammanhang helt enkelt.

Vet inte om Bourdieu skrev om dialekter och språk men det kan helt klart placeras in i kategorin av kulturellt kapital och inrymmas i habitusbegreppet.

Märkte det nyligen när jag var hos en bilmekaniker med tillhörande kollegor att mitt sätt att prata förändrades i deras sällskap, när jag åkte därifrån blev jag lite fundersam varför jag växlade i sättet att prata.

Det blev som jag pratade 'deras' språk.

Edit: Intressant med sociolekt, det är ytterst tydligt på vissa arbetsplatser. I synnerhet inom viss industri där man undrar hur vissa enskilda individer har anpassat sig till samhället då det har problem att ens svara på tilltal. Socialt är de rätt så missanpassade, men man får då ha i eftertanke att möjligtvis 30 år inom den miljön sätter sina spår.

PowPow
2012-05-24, 09:08
Får mig att tänka på denna, hehe
Wc3-AyPLa6I

Malmöitiskan där folk säger "Haur du sitt Malmö haur du sitt varlden". Ingen pratar egentligen så, förutom eventuellt när två män träffas på en bilverkstad och båda tror att den andra pratar så :D

Rahf
2012-05-24, 09:28
Finns inget härligare än när jag helt får släppa min rikssvenska eller flytande engelska för att övergå till go' och härlig Bonnenorrländska™.

luderlasse
2012-05-24, 11:48
Tycker det är pinsamt med folk som gömmer sin dialekt... Man skall vara stolt över sin dialekt, är ju hur charmigt som helst!

filmjölk
2012-05-24, 11:57
Tycker det är pinsamt med folk som gömmer sin dialekt... Man skall vara stolt över sin dialekt, är ju hur charmigt som helst!

Är du en söt flicka på 5 år som pratar dialektalt är det charmigt, i annat fall är det mest WT :D

spoon
2012-05-24, 12:06
Är du en söt flicka på 5 år som pratar dialektalt är det charmigt, i annat fall är det mest WT :D

Allt är ju WT. Tråden om WT blev ju massor av sidor.

Jag tycker man ska behålla sin dialekt, det är ju en del av ens personlighet.

ChuckTesta
2012-05-24, 12:18
Var pratar man rikssvenska enligt er?

ARMSTARK
2012-05-24, 15:10
I Stockholm är det verkligen så.

Lastbilschaffisar, målare, bilmekaniker odyl talar extrem stockholsdialekt. Med mycket "aaeeh va fan, asså, visst asså, jorå surru."

Kontorsfolk av alla de slag försöker tala så korrekt som möjligt, söker efter ord som ska briljera, undviker att säga något rakt, det ska låta genomtänkt och klokt. Låneord från engelskan är ett måste.

:D

EkarN
2012-05-24, 15:12
Äkta rikssvenska? Medelklassen i Stockholms förorter, typ:)

Ignatius72
2012-05-24, 20:32
En sak som jag observerat till den grad att jag varit på vippen att starta en Kolotråd om det är kultur och finlandssvenska. Är det någon mer än jag som observerat det fenomenet? Att personer i TV med finsk brytning påfallande ofta är kulturpersoner? Nästan som om det låg något intellektuellt i det sättet att prata.



Finlandssvenskar är upperclass.

Pepparkakssmurfen
2012-05-24, 20:46
En sak som jag observerat till den grad att jag varit på vippen att starta en Kolotråd om det är kultur och finlandssvenska. Är det någon mer än jag som observerat det fenomenet? Att personer i TV med finsk brytning påfallande ofta är kulturpersoner? Nästan som om det låg något intellektuellt i det sättet att prata.
...


Vänta nu..
Finlandssvenska är inte svenska med finsk brytning utan...just det;finlandssvenska,det är deras modersmål.
De är alltså inte finländare som talar svenska med brytning.

rajjan_dammit
2012-05-24, 20:59
Finlandssvenskar är upperclass.

Dom är mysiga och passar bra i mysprogram på SVT.

luderlasse
2012-05-24, 21:18
Är du en söt flicka på 5 år som pratar dialektalt är det charmigt, i annat fall är det mest WT :D

haha, wt kan du vara själv :P måste ändå fråga vad du själv har för jobb min herre? Du måste ju vara någorlunda högutbildad för att komma med ett påstående som detta

EkarN
2012-05-24, 21:35
Vänta nu..
Finlandssvenska är inte svenska med finsk brytning utan...just det;finlandssvenska,det är deras modersmål.
De är alltså inte finländare som talar svenska med brytning.

Exakt. There's a difference folks:)

Loke
2012-05-24, 21:54
En sak som jag observerat till den grad att jag varit på vippen att starta en Kolotråd om det är kultur och finlandssvenska. Är det någon mer än jag som observerat det fenomenet? Att personer i TV med finsk brytning påfallande ofta är kulturpersoner? Nästan som om det låg något intellektuellt i det sättet att prata.

Haha, var det inte nån humorgrupp som gjorde parodi på det nyligen? Några finlandssvenskar som sitter och diskuterar kultur, men så urartar det i knivslagsmål eller nåt sånt :D

Jockefoten
2012-05-24, 21:57
Haha, var det inte nån humorgrupp som gjorde parodi på det nyligen? Några finlandssvenskar som sitter och diskuterar kultur, men så urartar det i knivslagsmål eller nåt sånt :D

Grotesco säsong 1.

filmjölk
2012-05-24, 22:24
haha, wt kan du vara själv :P måste ändå fråga vad du själv har för jobb min herre? Du måste ju vara någorlunda högutbildad för att komma med ett påstående som detta

Jag arbetar fn. på ett boende för personer med psykiska funktionshinder, samt lite extra på ett Hospice som underskötare. dvs inget fancy alls, tvärtom.

Dessutom bär jag crocs, lyssnar på raubtier och har dassiga tatueringar...så jajemen, wt ut i fingerspetsarna.:)

Tricklew
2012-05-24, 22:25
Haha, var det inte nån humorgrupp som gjorde parodi på det nyligen? Några finlandssvenskar som sitter och diskuterar kultur, men så urartar det i knivslagsmål eller nåt sånt :D

Gillar inte Grotesco i vanliga fall, men detta klippet är faktiskt enormt roligt.

G9INaInYMuQ

luderlasse
2012-05-24, 22:29
Jag arbetar fn. på ett boende för personer med psykiska funktionshinder, samt lite extra på ett Hospice som underskötare. dvs inget fancy alls, tvärtom.

Dessutom bär jag crocs, lyssnar på raubtier och har dassiga tatueringar...så jajemen, wt ut i fingerspetsarna.:)

härligt är med rätt wt, pluggar dock men är med i hemvärnet, gillar lössnus, blackoutfylla osv. har dock svårt för raubtier :P

filmjölk
2012-05-24, 22:36
härligt är med rätt wt, pluggar dock men är med i hemvärnet, gillar lössnus, blackoutfylla osv. har dock svårt för raubtier :P

Lössnus is teh shit. Jag får allvarliga tankar om revolution så fort EU-asen skall bråka med mitt snus.

Eddie Vedder
2012-05-24, 23:24
Vänta nu..
Finlandssvenska är inte svenska med finsk brytning utan...just det;finlandssvenska,det är deras modersmål.
De är alltså inte finländare som talar svenska med brytning.

Bra rättelse. :)

Haha, var det inte nån humorgrupp som gjorde parodi på det nyligen? Några finlandssvenskar som sitter och diskuterar kultur, men så urartar det i knivslagsmål eller nåt sånt :D

Grotesco säsong 1.

Gillar inte Grotesco i vanliga fall, men detta klippet är faktiskt enormt roligt.

G9INaInYMuQ

Haha, måste jag kolla! :D

Bärs
2012-05-25, 07:06
Skall vi reda begreppsförvirringen än en gång?

Svenskar flyttade österut redan på vikingartiden, framför allt till dagens Ryssland. Under medeltiden skedde en ny svensk flyttningsvåg österut till Estlands skärgård, Nyland, Åboland och Österbotten. Senare under 1500-talet och framåt uppstod det fler svenska befolkningskoncentrationer i Ingermanland (Nyen), och på Estlands och Lettlands fastland. Dessa svenskar är/var precis lika svenska som svenskarna i Sverige. Av politiska skäl har svenskarna i Estland och Ryssland dock med tiden antingen assimilerats med majoritetsbefolkningen eller flyttat "tillbaka" till Sverige, t.ex. i form av båtflyktingar från Estland under andra världskriget. PÅ YT kan man höra några äldre estlandssvenskar tala sina underbara svenska dialekter. Särskillt Runödialekten är fascinerande.

I Finland lever dock hela 300 000 svenskar kvar. Finne användes i gamla tider ibland som benämning på person från Finland, oavsett modersmål. Under 1800-talet blev det en etnisk benämning och syftar idag på personer med finska som modersmål. Som benämning på etiska svenskar i Finland myntades termen finlandssvensk. Finnar som talar svenska talar alltså med brytning, medan finlandssvenskar som talar svenska talar sitt modersmål så som svenskan uttalas i den östra delen av det svenska språkområdet. Skillnaden mellan dessa typer av svenska är väsentlig i alla avseenden och en normalbildad person bör känna till den.

Bärs
2012-05-25, 07:10
Runö ligger utanför Riga och där har svenskar bott kontinuerligt sedan medeltiden. I något skede i denna intervju pratar de lite runösvenska.

FOPvCj9AySM

Lellan
2012-05-26, 14:21
Vi närmar oss ett intressant område, om inte annat! :)


Jo, lika mkt som man kan gå igång på dirty talk på dialekt, lika mkt GROVT fail kan det vara.. det är ibland en fin linje mellan upphetsning och asgarv! :)

Förresten är det pga den här dialekten jag pratar rikssvenska; min pappa växte upp pratandes såhär, och det hindrade utbildning etc, så när han slutade skolan och började jobba vid 13 års ålder så var det ngt slags löfte om att så skulle hans barn slippa prata:

msVZb0GZ6VA

Sen hörde jag honom prata såpass mkt med sina syskon och föräldrar att jag ändå lärde mig. Men har inget direkt mellanting, dvs inget moramål utan rikssvenska + älvdalska.. Det senare har jag få att prata med (endast en kompis som pratar).

Ir er noge som wil jåp mi minn övdalskan så ir er bar å ackudir min mig! (Sumo ord ir avug)! ;)

Exdiaq
2012-05-27, 11:47
Jo, lika mkt som man kan gå igång på dirty talk på dialekt, lika mkt GROVT fail kan det vara.. det är ibland en fin linje mellan upphetsning och asgarv! :)

Förresten är det pga den här dialekten jag pratar rikssvenska; min pappa växte upp pratandes såhär, och det hindrade utbildning etc, så när han slutade skolan och började jobba vid 13 års ålder så var det ngt slags löfte om att så skulle hans barn slippa prata:

msVZb0GZ6VA

Sen hörde jag honom prata såpass mkt med sina syskon och föräldrar att jag ändå lärde mig. Men har inget direkt mellanting, dvs inget moramål utan rikssvenska + älvdalska.. Det senare har jag få att prata med (endast en kompis som pratar).

Ir er noge som wil jåp mi minn övdalskan så ir er bar å ackudir min mig! (Sumo ord ir avug)! ;)

Wow, holländska och isländska är lättare att förstå än älvdalska