handdator

Visa fullständig version : Träna två ggr på samma dag?


SvenGöran
2012-05-23, 19:18
Hallå

Jag är väldigt ny inom gymmande så ifall denna frågan är obvious, så Im sorry :P


Hur som helst. Jag har nu gymmat i 2 veckor, varannan dag.
Men nu har jag börjat arbeta konstiga tider och ibland hinner jag inte till gymmet innan det stänger.

Så jag undrar ifall det är "dåligt" eller om det kommer påverka mitt resultat ifall ajg gymmar tex.

Måndag. Onsdag. 2x på fredagen sen måndag igen > onsdag > fredag > söndag osv

Tyrwing
2012-05-23, 19:20
Tror det finns folk på forumet som gör så, skulle aldrig ha tid eller ork att göra det själv dock.
Funkar det inte bara att köra måndag-onsdag-fredag annars? :)

SvenGöran
2012-05-23, 19:26
Tror det finns folk på forumet som gör så, skulle aldrig ha tid eller ork att göra det själv dock.
Funkar det inte bara att köra måndag-onsdag-fredag annars? :)

Jo, men saken är att jag arbetar 3 dagar i veckan. Olika dagar varje veckan >.< men alltid "sammanhängande" dagar.

08-19:30 - (hemma runt 20:10), gymmet stänger 21:00 tar mig 30 min att komma dit :/ Men en dag börjar jag 14:00. Ifall ni förstår vad jag menar?

smeander
2012-05-23, 19:28
Jo, men saken är att jag arbetar 3 dagar i veckan. Olika dagar varje veckan >.< men alltid "sammanhängande" dagar.

08-19:30 - (hemma runt 20:10), gymmet stänger 21:00 tar mig 30 min att komma dit :/ Men en dag börjar jag 14:00. Ifall ni förstår vad jag menar?

Bara att köra två gånger om dagen :) Nemas problemas att träna två gånger om dagen :)

kajjm
2012-05-23, 19:29
Träna 4 dagar i sträck och vila de tre dagarna du jobbar?:)

SvenGöran
2012-05-23, 19:30
Awesome! Då funkar det att gymma två ggr på samma dag :) Gör allt mycket lättare för mig!

Försöker gymma 3-4 ggr i veckan.

cero
2012-05-23, 19:31
Går gör det väl, om man anpassar volymen/intensiteten efter det. Men jag tycker att det räcker med 2-3 pass som nybörjare, beroende på hur du tränar. Tränar man flera pass per dag är det helt klart risk för att det blir en för stor volym om man inte vet vad man sysslar med. Välj ett beprövat nybörjarprogram.

SvenGöran
2012-05-23, 19:34
Går gör det väl, om man anpassar volymen/intensiteten efter det. Men jag tycker att det räcker med 2-3 pass som nybörjare, beroende på hur du tränar. Tränar man flera pass per dag är det helt klart risk för att det blir en för stor volym om man inte vet vad man sysslar med. Välj ett beprövat nybörjarprogram.

Jag hade inte tänk köra 2 pass samtidigt.. men tänkte kanske dra till gymet 08:00 och sen 12:30 innan jobbet.

Men ska absolut tänka på att inte köra för hårt nu i början. Är nybörjare inom gym men inte inom fysiskt arbete.


Fan va jag uppskattar hjälpen man får här! <3
Nästan gått ner 4kg so far och still going strong!

smeander
2012-05-23, 19:35
Awesome! Då funkar det att gymma två ggr på samma dag :) Gör allt mycket lättare för mig!

Försöker gymma 3-4 ggr i veckan.

Det är inga problem, sköt maten, vilan och träna smart bara :)
Kör själv 10 pass i veckan plus intervallträning så du behöver inte oroa dig min vän så länge du sköter det bra :)

cero
2012-05-23, 19:42
Svengöran: Min poäng är att det krävs en del erfarenhet för att veta hur mycket man ska träna. Många snickrar ihop ett eget program, går ut alldeles för hårt i början, skadar sig, och går miste om resultaten istället för att välja ett beprövat nybörjarprogram. Jag gjorde samma misstag. Om du vill kan du ju lägga upp ditt program här.

Hur ofta man kan träna (dvs hur mycket återhämtning som krävs) beror ju på hur hårt/mycket du tränar.

Att du styrketränar under viktnedgång är väldigt bra för att bevara muskelmassa. Vill du veta mer om detta så kan du gå in på diet/fettminsknings-delen här på forumet och läsa "deffguiden" som är klistrad.

SvenGöran
2012-05-23, 19:46
Svengöran: Min poäng är att det krävs en del erfarenhet för att veta hur mycket man ska träna. Många snickrar ihop ett eget program, går ut alldeles för hårt i början, skadar sig, och går miste om resultaten istället för att välja ett beprövat nybörjarprogram. Jag gjorde samma misstag. Om du vill kan du ju lägga upp ditt program här.

Hur ofta man kan träna (dvs hur mycket återhämtning som krävs) beror ju på hur hårt/mycket du tränar.

Att du styrketränar under viktnedgång är väldigt bra!

Jag följer min polares "program". Det han bad mig göra näst pass är

Hantelpress - 3x sets 8 reps
En övning där jag ligger på en bänk och har typ två "sladdar" till vikter (no idea vad det heter). 3x sets 8 reps
Triceps med en svart stång där jag trycker ner med underdelarna av triceps. (Använder en av de dera sakerna jag ska ha till övningen över).
Triceps där jag hänger mellan två bänkar och trycker upp och ner mig själv.
Bänkpress med 30 cm mellanrum.

Hur låter detta? Har ingen aning faktiskt ifall det är bra :P

cero
2012-05-23, 19:48
Vet inte riktigt vad han menar med 30 cm mellanrum i bänkpressen. Annars ser jag inga problem med att ha det som ett bröst/triceps-pass. Kanske lägga till lite axel-träning i samma pass eftersom att triceps ofta används vid axelövningar, och vid bänkpress används framsida axlar. Men det beror på hur man vill lägga upp det.

Här är ett väldigt bra programförslag: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

La till lite text i mitt förra inlägg förresten.

SvenGöran
2012-05-23, 20:02
Vet inte riktigt vad han menar med 30 cm mellanrum i bänkpressen. Annars ser jag inga problem med att ha det som ett bröst/triceps-pass. Kanske lägga till lite axel-träning i samma pass eftersom att triceps ofta används vid axelövningar, och vid bänkpress används framsida axlar. Men det beror på hur man vill lägga upp det.

Här är ett väldigt bra programförslag: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

La till lite text i mitt förra inlägg förresten.

Jag deffar inte, jag gymmar och går ut och går på "vilodagarna" och det gör så jag går ner i vikt :) och äter rätt helt enkelt.
Men jag bryr mig inte så mycket om min vikt utan tar bilder varje måndag / mäter mig varje måndag :) Om 6 månader tänkte jag göra en youtube film typ och lägga upp här

Jag tror jag ska köra på hans program tills jag blir mer säker i gymmet och då börja mixtra med egna program (då jag oftast kör med honom, skulle bli konstigt om jag kör olika när jag är med honom etc).. Onödigt att börja ändra redan så här tidigt!

cero
2012-05-23, 20:05
Okej. Tänk på att det kan vara svårt att öka i muskelmassa samtidigt som man går ned i vikt. Ofta får man göra en sak i taget, men nu när du är nybörjare kommer du nog kunna göra båda samtidigt.

SvenGöran
2012-05-23, 20:12
Okej. Tänk på att det kan vara svårt att öka i muskelmassa samtidigt som man går ned i vikt. Ofta får man göra en sak i taget, men nu när du är nybörjare kommer du nog kunna göra båda samtidigt.

Jo, det har jag läst också!

Det jag försöker göra är att omvandla mitt fett till muskler, inte satsa på något av dem riktigt och förr eller senare så bör det mötas. Äta rätt och bygga muskler. Förr eller senare som sagt borde ju fett gå över till muskler.

Kanske tar lite längre tid, men när det väl gör det så BANG! Eller har jag fel?

Så här ser det ut just nu, dock ser jag knappt skillnad ännu, förväntar mig inte något heller. (Ta måtten med en nypa salt.. kan ha mätt på olika ställen de gångerna, inte lätt att mäta på exakt samma ställen).

7 maj http://i48.tinypic.com/160alqf.jpg (Samma dag jag gick till gymet första gången i mitt liv)
21 maj http://i48.tinypic.com/15x009d.png

Måtten på axlarna känns som det är fel, men kanske var för att musklerna vart upp pumpade så det blev sån stor skillnad.. I have no idea

Pretorian
2012-05-23, 20:14
Ät mycket mellan passen så du har energi.

cero
2012-05-23, 20:18
Du kan inte riktigt omvandla fett till muskler. Men nu i början kommer du antagligen kunna lägga på dig massa och gå ned i vikt samtidigt, så fettet minskar och muskelmassan ökar. Men om du stannar i vikt och bara fortsätter träna, så kommer du troligtvis ha kvar fettet och samtidigt bygga på dig muskler. Styrketräningen i sig är inte tillräcklig för att gå ned i fettvikt, du behöver ett energiunderskott.

Ser bra ut på bilderna. Fortsätt!

LillisJ
2012-05-23, 20:36
Om du orkar så kör hårt! Räkna med att inte prestera till 100% efter jobbet dock

SvenGöran
2012-05-23, 20:37
Du kan inte riktigt omvandla fett till muskler. Men nu i början kommer du antagligen kunna lägga på dig massa och gå ned i vikt samtidigt, så fettet minskar och muskelmassan ökar. Men om du stannar i vikt och bara fortsätter träna, så kommer du troligtvis ha kvar fettet och samtidigt bygga på dig muskler. Styrketräningen i sig är inte tillräcklig för att gå ned i fettvikt, du behöver ett energiunderskott.

Ser bra ut på bilderna. Fortsätt!

ENergiunderskott har jag.

Läste deff guiden innan jag började och enligt den ska jag ligga på omkring 3500-4000 kcal så jag ligger på omrking 2500kcal just nu (försöker).

Amöban
2012-05-23, 21:16
Här kan du läsa lite om återhämtning: http://tranastyrka.se/aterhamtningstid-efter-traning-beror-pa-intensiteten/

Come0nNow
2012-05-23, 22:08
Du förvandlar inte fett till muskler. Det du försöker göra är att förlora så mycket fett som möjligt samtidigt som du försöker förlora så lite muskler som möjligt. Sedan blir det uppåt, försöker få på dig så lite fett som möjligt och så mycket muskler som möjligt.
Du kan träna 20 gånger om dagen om du så vill, dock är det viktigt att känna av hur kroppen mår. Vissa är bra på detta andra väldigt dåliga. Din kropp måste vila och jag vet att det låter "löjligt", men din kropp kommer säga ifrån när du överanstränger dig på något sätt. Är det ner i vikt du vill så gör det, men gör det i bra takt, i en hälsosam takt. Är bra och må bra! Träna på och känn hur kroppen reagerar. Tänk på att det du får som svar här är spekulationer och erfarenheter från människor som inte har din kropp. Du kan inte ta allt du får här som sanning.

SvenGöran
2012-05-24, 11:37
Du förvandlar inte fett till muskler. Det du försöker göra är att förlora så mycket fett som möjligt samtidigt som du försöker förlora så lite muskler som möjligt. Sedan blir det uppåt, försöker få på dig så lite fett som möjligt och så mycket muskler som möjligt.
Du kan träna 20 gånger om dagen om du så vill, dock är det viktigt att känna av hur kroppen mår. Vissa är bra på detta andra väldigt dåliga. Din kropp måste vila och jag vet att det låter "löjligt", men din kropp kommer säga ifrån när du överanstränger dig på något sätt. Är det ner i vikt du vill så gör det, men gör det i bra takt, i en hälsosam takt. Är bra och må bra! Träna på och känn hur kroppen reagerar. Tänk på att det du får som svar här är spekulationer och erfarenheter från människor som inte har din kropp. Du kan inte ta allt du får här som sanning.

Nä, jag inser det! Tackar för ditt inlägg.

Men om jag inte fattat allt fel så ska jag väl låta muskelgrupperna vila ifall jag vill ha bra resultat?

Tex. Har jag 3 olika pass (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 som exemple). Så bör jag väl inte köra pass 1 igen innan jag låtit musklerna vila 2 dagar?

Men att jag inte kan omvandla fett till muskler visste jag inte! Men det är skit samma, där jag har fett just nu ska vara muskler om något år :)



Blir så jävla taggad varje gång jag går till gymmet, idag när jag cyklade hem så var jag nästan ledsen och ville tillbaka :( men jobbet står i vägen.

Spartansk
2012-05-24, 11:41
Vet inte riktigt vad han menar med 30 cm mellanrum i bänkpressen.

Mellanrum mellan händerna, menar han nog. Smalbänk.

cero
2012-05-24, 11:50
Spartansk: Aha!

Svengöran: Poängen med programmet du länkar till är att man ska träna 3 dagar per vecka. Du kör alltså igenom kroppens muskler 1 gång i veckan. Lagom för en nybörjare.

deadich
2012-05-24, 14:32
Jag följer min polares "program". Det han bad mig göra näst pass är

Hantelpress - 3x sets 8 reps
En övning där jag ligger på en bänk och har typ två "sladdar" till vikter (no idea vad det heter). 3x sets 8 reps
Triceps med en svart stång där jag trycker ner med underdelarna av triceps. (Använder en av de dera sakerna jag ska ha till övningen över).
Triceps där jag hänger mellan två bänkar och trycker upp och ner mig själv.
Bänkpress med 30 cm mellanrum.

Hur låter detta? Har ingen aning faktiskt ifall det är bra :P

Ser ganska normalt ut förutsatt att du kör bänken först och inte sist som det står där. Kör för tusan inte bänk sist.

SvenGöran
2012-05-24, 20:55
Ser ganska normalt ut förutsatt att du kör bänken först och inte sist som det står där. Kör för tusan inte bänk sist.


Haha, var det något fel att köra bänk sist? Gjorde faktiskt det >.< Dock så var jag helt slut och klarade inte ens i närheten av vad jag gjort förut.


Spartansk: Aha!

Svengöran: Poängen med programmet du länkar till är att man ska träna 3 dagar per vecka. Du kör alltså igenom kroppens muskler 1 gång i veckan. Lagom för en nybörjare.

Jo, jag vet det. Men jag menar.. man ska låta varje muskelgrupp / pass vila med 2 dagar?
Tex.

Måndag: pass 1
Tisdag: pass 2
Onsdag: pass 3
Sen nu borde jag kunna köra pass 1 igen?
Torsdag: Pass 1
Fredag: pass 2
Lördag: pass 3
Söndag vila

osv? Ifall ni förstår vad jag menar? Nu kommer jag antagligen inte palla så mycket, men rent teoritiskt sätt så bör jag kunna gymma så om jag låter varje muskelgrupp vila i 2 dagar innan jag kör dem igen?

cero
2012-05-24, 21:02
Då blir det ju 6 pass per vecka? Och då kör du igenom kroppen två gånger per vecka.

Kör såhär t.ex:

måndag - pass 1
onsdag - pass 2
fredag - pass 3

sen kör du pass 1 på måndag igen. Även om man låter muskelgruppen vila 2 dagar så kan det bli för mycket.

SvenGöran
2012-05-24, 21:08
Då blir det ju 6 pass per vecka? Och då kör du igenom kroppen två gånger per vecka.

Kör såhär t.ex:

måndag - pass 1
onsdag - pass 2
fredag - pass 3

sen kör du pass 1 på måndag igen. Även om man låter muskelgruppen vila 2 dagar så kan det bli för mycket.

Jag sade aldrig att jag skulle göra så. Jag frågade hur många dagar man ska låta varje muskelgrupp vila.

Jag ska försöka satsa på 3-4 pass i veckan. (Ena veckan 3, andra 4). Men skulle vilja öka ibland när man har sug och kroppen orkar. Därför jag frågade ifall det är möjligt eller om det kommer påverka resultatet.

Jag som är otydlig antar jag :D att köra 6 pass i veckan och arbeta kommer jag aldrig palla. Men IFALL jag hade haft tid / ledighet så kanske jag kommer göra det ifall det inte ger mig negativt resultat.

cero
2012-05-24, 21:14
Enligt det programmet ska man vila varje muskelgrupp 1 vecka. Dvs man kör igenom kroppens alla muskler 1 gång per vecka. Det kan låta lite, men det räcker så som nybörjare. Hur mycket träning man klarar av är väldigt individuellt, så det är svårt att säga. Men jag tycker att du kan börja på denna nivån, och när du har tränat lite längre och är mer erfaren kan du utöka och börja experimentera själv.