handdator

Visa fullständig version : MPS dagen efter träning


mangann
2012-05-23, 13:35
Anta följande scenario:

Dag 1:

·******** Kl 11 lunch (ca 25% procent av dagens kcalbehov)
·******** Kl 14 EAA
·******** Kl 14.10 Styrketräning
·******** Kl 14.50 EAA
·******** Kl 15.30. Stor andel av dagsbehovet (ca 60% procent av dagens kcalbehov)
·******** Kl 19.30 Kvällsmat (ca 15% procent av dagens kcalbehov)

Dag2: (vilodag)

·******** Kl 13 lunch (ca 20% procent av dagens kcalbehov)
·******** Kl 18 middag (ca 80% procent av dagens kcalbehov)
*

Som ni ser så är det en form av periodisk fasta eller ”leangains” som fungerar väldigt bra praktiskt för mig. Jag ligger för övrigt på diet och har minskat stadigt i vikt ca 0,3 kg / vecka (långsamt jag vet), ca 2g protein per kg kroppsvikt, tränar tungt på en 3 split och* har ökat i styrka.

Så som jag har förstått så ska MPS vara extra ”känslig” (vid tillgång till aminosyror) ii ca 24 h efter avslutad styrketräning.*

Dag 2 så äter jag sen lunch med ett relativt lågt kcal intag.

Då till frågan: Vore det mer fördelaktigt ur muskelbyggande/ muskelbevarande perspektiv att lägga en större del av kcal intaget till lunch istället för middag på dag 2. Alternativt ta en tidigare lunch eller fylla på med vassle / EAA ett par gånger fram till lunchdags för att utnyttja den förhöjda MPS känsligheten?

Peter Hansen
2012-05-23, 15:39
Jag tror att det största målet ska konsumeras vid lunch på vilodagar, om det ska vara leangains...sååååååå problem solved?

vicarious
2012-05-23, 16:07
Jag tror att det största målet ska konsumeras vid lunch på vilodagar, om det ska vara leangains...sååååååå problem solved?

Stämmer.

mangann
2012-05-23, 16:38
Det låter rimligt. Ja problem solved egentligen. Men borde man inte kunna "boosta" MPS mha vassle/EAA fram till lunchdags också för att ta hjälp av den förhöjda proteinsyntesen från gårdagens träning?