handdator

Visa fullständig version : Försäkringsfråga - retuschering


drakfelt
2012-05-23, 11:51
Hej Kolo.

Jag skall skicka in bilder på ett ärr till mitt försäkringsbolag och har fått instruktionerna att sända in oretuscherade färgfoton.

Det jag undrar är om det är "ok" att ändra någon form av ljussättning i efterhand, precis som man egentligen gör på kameran i form av vitbalans eller iso.

Vi talar alltså INTEom att gå in och rita med röd pensel i ärret.

Oklart om någon här kan svara på min fråga, och jag gör nog bäst i att helt låta bli att ändra i bilderna helt, det är ju trots allt vad instruktionerna säger. Men om det är harmlöst att endast ändra ljus så framträder ärret betydligt bättre.

Fatalist
2012-05-23, 11:53
Kan du inte för säkerhets skull ta ett foto i bättre ljussättningen istället?

drakfelt
2012-05-23, 11:56
Kan du inte för säkerhets skull ta ett foto i bättre ljussättningen istället?

Det är väl en idé, helt klart. Är dock inte precis en proffsfotograf och tycker inte att mina bilder gör ärret rättvisa.

Men man vill ju inte ryka för försäkringsbedrägeri heller

Knatcharn
2012-05-23, 11:57
Sök inspiration för optifotografering på diverse träningsforum ba ;)

drakfelt
2012-05-23, 12:09
Tog en bild nu som förutom ärret även skall illustrera min förkortade bicepssena och hur det har gjort hela armen "asymmetrisk".
Kommentarer på ljussättning, vinklar eller anant som kan "optimera" mina bilder?

http://i50.tinypic.com/2ev5gdd.jpg

bouxesa
2012-05-23, 18:58
Försäkringsbolag brukar samarbeta med fotografer och jag har för mig att vissa bolag betalar tom för fotografen.

hahavaffan
2012-05-23, 19:32
Den bilden var ju opti? Man ser ärret bra och tydligt en förkortad biceps. Och Björn Borg-kallingarna! :D

burkmannen
2012-05-23, 21:49
Varför får man egentligen pengar för ärr och andra saker? Pengarna kommer inte läka såret på något sätt eller göra det mindre synligt.

Jag förstår självklart att man vill ha pengar, men vad finns det för argument att faktiskt få pengar för ett ärr eller annan skada (som inte påverkar ens ekonomiska situation) förutom att man vill ha just pengar?

Arf Pingvin
2012-05-23, 22:01
Fota i RAW. Du måste justera vitbalans, exponering, kontrast, skärpa etc och konvertera bilden innan du kan skicka en JPEG till försäkringsbolaget. Men du har ju inte rört nåt i bilden.

Solidar
2012-05-23, 22:04
vad är det som är asymmetriskt med armen?
Sådär kort är min biceps också.

Men bra bild, man ser detaljer tydligt :)

PowPow
2012-05-23, 22:21
Varför får man egentligen pengar för ärr och andra saker? Pengarna kommer inte läka såret på något sätt eller göra det mindre synligt.

Jag förstår självklart att man vill ha pengar, men vad finns det för argument att faktiskt få pengar för ett ärr eller annan skada (som inte påverkar ens ekonomiska situation) förutom att man vill ha just pengar?

Argumentet de flesta drar till med är antagligen att man har betalt för en försäkring som ska ge ersättning om något sånt här händer. Inte svårare än så.

Akada
2012-05-23, 23:02
Varför får man egentligen pengar för ärr och andra saker? Pengarna kommer inte läka såret på något sätt eller göra det mindre synligt.

Jag förstår självklart att man vill ha pengar, men vad finns det för argument att faktiskt få pengar för ett ärr eller annan skada (som inte påverkar ens ekonomiska situation) förutom att man vill ha just pengar?
Du får pengar för att ärr är något du försäkrat dig mot, simple as that.

burkmannen
2012-05-23, 23:04
Argumentet de flesta drar till med är antagligen att man har betalt för en försäkring som ska ge ersättning om något sånt här händer. Inte svårare än så.

Men varför finns då försäkring för 'småsaker' som ärr när pengarna inte kommer ge något relaterat till skadan? Nu pratar jag strikt skador som inte påverkat ens arbetsförmåga och dylikt.

drakfelt
2012-05-23, 23:08
Fota i RAW. Du måste justera vitbalans, exponering, kontrast, skärpa etc och konvertera bilden innan du kan skicka en JPEG till försäkringsbolaget. Men du har ju inte rört nåt i bilden.

Bra input!

vad är det som är asymmetriskt med armen?
Sådär kort är min biceps också.

Men bra bild, man ser detaljer tydligt :)

Givetvis måste man jämföra med andra armen.. Senan fick förlängas med ett par cm vilket lett till att biceps brachii är mellan 1-3 cm kortare på hö. än på vä. arm beroende på var man tittar, syns väldigt tydligt.

drakfelt
2012-05-23, 23:13
Varför får man egentligen pengar för ärr och andra saker? Pengarna kommer inte läka såret på något sätt eller göra det mindre synligt.

Jag förstår självklart att man vill ha pengar, men vad finns det för argument att faktiskt få pengar för ett ärr eller annan skada (som inte påverkar ens ekonomiska situation) förutom att man vill ha just pengar?

Förstår helt klart din syn på det hela, och jag håller med att det kanske är en snurrig kompensation.

Visst är det dock alltid skönt att få "plåster på såren", vare sig det handlar om kanelbullar och saft trots att det bara var onsdag, då du ramlade och skrapade upp knäet den gången du var 7, eller om *insert okänt antal tkr* den gången du skar av bicepssenan och fick gå utan träning i 9 månader samt ett ordentligt synligt ärr på armen, den gången du var 20?

Tricklew
2012-05-23, 23:16
Varför får man egentligen pengar för ärr och andra saker? Pengarna kommer inte läka såret på något sätt eller göra det mindre synligt.

Jag förstår självklart att man vill ha pengar, men vad finns det för argument att faktiskt få pengar för ett ärr eller annan skada (som inte påverkar ens ekonomiska situation) förutom att man vill ha just pengar?

Men varför finns då försäkring för 'småsaker' som ärr när pengarna inte kommer ge något relaterat till skadan? Nu pratar jag strikt skador som inte påverkat ens arbetsförmåga och dylikt.

Eftersom försäkringskassan anser att det är ekonomiskt klokt för dom att erbjuda dessa försäkringar, som ett flertal personer uppenbarligen är intresserade av.

Hör av dig senare i veckan, så kan jag även förklara för dig varför meloner säljs.

Och avslutningsvis så vill jag använda ett nytt, men rätt så orelaterat smiley. cofffee

drakfelt
2012-05-23, 23:19
Eftersom försäkringskassan anser att det är ekonomiskt klokt för dom att erbjuda dessa försäkringar, som ett flertal personer uppenbarligen är intresserade av.

Hör av dig senare i veckan, så kan jag även förklara för dig varför meloner säljs.

Och avslutningsvis så vill jag använda ett nytt, men rätt så orelaterat smiley. cofffee

Det är nog inte försäkringskassan som erbjuder dessa sorters försäkringar :smash:

Olegh
2012-05-23, 23:21
Jag tycker också hela fenomenet med att försäkra sig mot vanprydande ärr är märkligt. Hade ersättningen varit att x-antal procent gick till kosmetisk kirurgi för att försöka åtgärda det, ok. Men som det är nu? Mycket märkligt.

Fishtank
2012-05-23, 23:29
Enda saken den här tråden påminner mig om är att jag borde söka ersättning för mitt stora ärr på höger handrygg.
Tack för påminnelsen ts och lycka till med ditt ärr.
Tycker bilden visade skadan riktigt bra också.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Sniggel
2012-05-23, 23:34
Mjeh det är väl inte så konstigt att få pengar för en sån här sak. Det är nog mest plåster på såren men det är ju fritt fram att ha en deal med ett företag och ställa vilka villkor som helst. Så länge båda parter är överens.

burkmannen
2012-05-24, 00:25
Förstår helt klart din syn på det hela, och jag håller med att det kanske är en snurrig kompensation.

Visst är det dock alltid skönt att få "plåster på såren", vare sig det handlar om kanelbullar och saft trots att det bara var onsdag, då du ramlade och skrapade upp knäet den gången du var 7, eller om *insert okänt antal tkr* den gången du skar av bicepssenan och fick gå utan träning i 9 månader samt ett ordentligt synligt ärr på armen, den gången du var 20?

Nu syftade jag inte på ditt är utan mer på saker som inte riktigt påverkar en i samma omfattning. Har som sagt absolut inget emot att man får pengar för ärr, jag undrade bara varför man egentligen ens kan få det för mindre saker än det just du råkat ut för. Speciellt ärr på ställen som knappt syns.

Fatalist
2012-05-24, 00:47
Nu syftade jag inte på ditt är utan mer på saker som inte riktigt påverkar en i samma omfattning. Har som sagt absolut inget emot att man får pengar för ärr, jag undrade bara varför man egentligen ens kan få det för mindre saker än det just du råkat ut för. Speciellt ärr på ställen som knappt syns.

För att försäkringsbolagen tjänar pengar på att erbjuda den tjänsten till sina kunder.

älskarcola
2012-05-24, 00:56
Hur lång tid efter kan man "kräva" pengar om man fått ett ärr tack vare en läkare? Undrar eftersom det hänt en närstående till mig.

PowPow
2012-05-24, 07:17
Men varför finns då försäkring för 'småsaker' som ärr när pengarna inte kommer ge något relaterat till skadan? Nu pratar jag strikt skador som inte påverkat ens arbetsförmåga och dylikt.

För att försäkringsbolagen ser en möjlighet att tjäna pengar på denna sortens föräkringar.

Det är inte "staten" eller någon gemensam folkkassa man eskar pengar från i sådanna här fall. Det är vinstdrivande försäkringsbolag som har tagit fram dessa tjänsterna för att tjäna pengar.

Edit: Lite pucktvåa som alltid

drakfelt
2012-05-24, 09:12
Hur lång tid efter kan man "kräva" pengar om man fått ett ärr tack vare en läkare? Undrar eftersom det hänt en närstående till mig.

Du måste ha anmält det som skada/arbetsskada till ditt försökringsbolag i anslutning till incidenten, försökringsbolaget kontaktar dig sedan efter ca ett års tid för att pröva ditt fall.

PowPow
2012-05-24, 11:19
Du måste ha anmält det som skada/arbetsskada till ditt försökringsbolag i anslutning till incidenten, försökringsbolaget kontaktar dig sedan efter ca ett års tid för att pröva ditt fall.

Det beror lite på vilken typ av "skada" det handlar om. Har man haft rätt försäkring när man var yngre så kan man t.ex. komma in med ärende för acneärr långt efter man slutat ha acne. Finns en tråd här på forumet om det.

Direkta skador kan det säkert vara som du säger dock.

drakfelt
2012-05-24, 11:56
Du måste ha anmält det som skada/arbetsskada till ditt försökringsbolag i anslutning till incidenten, försökringsbolaget kontaktar dig sedan efter ca ett års tid för att pröva ditt fall.

Hur lyckades jag skriva "försökringsbolag" två gånger...

burkmannen
2012-05-24, 12:41
För att försäkringsbolagen ser en möjlighet att tjäna pengar på denna sortens föräkringar.

Det är inte "staten" eller någon gemensam folkkassa man eskar pengar från i sådanna här fall. Det är vinstdrivande försäkringsbolag som har tagit fram dessa tjänsterna för att tjäna pengar.

Edit: Lite pucktvåa som alltid

Då vet jag. Tackar! :)

Oxe
2012-05-24, 14:04
Vanprydande är kan ju vara påfrrstning psykiskt. sen ifaöö han använder ersättningen för kosmetiskt ingrepp, psykolog eller spenderar pengarna på alkohoö för att leva med det är ju hans ensak.

Pepparkakssmurfen
2012-05-24, 20:55
Du måste ha anmält det som skada/arbetsskada till ditt försökringsbolag i anslutning till incidenten, försökringsbolaget kontaktar dig sedan efter ca ett års tid för att pröva ditt fall.

Om man inte varit i kontakt med försäkringsbolag då?
Och man kontaktar dem nu(i mitt fall 3år senare)?
Har ett 20 cm långt operationsärr som syns nu när det är t-shirt-säsong.

burkmannen
2012-05-25, 13:31
Vanprydande är kan ju vara påfrrstning psykiskt. sen ifaöö han använder ersättningen för kosmetiskt ingrepp, psykolog eller spenderar pengarna på alkohoö för att leva med det är ju hans ensak.

Tror dock man tar det för att man vill ha just pengar och inte för att döva sin smärta över sitt ärr man fick i ljumsken som aldrig syns. Men spela roll inget jag direkt stör mig på, speciellt inte om det kommer från företaget själv och inte staten.

Såklart folk kommer mjölka om dem kan och det är lagligt, det är inget konstigt i det.

naudiz
2012-05-25, 14:36
Om man inte varit i kontakt med försäkringsbolag då?
Och man kontaktar dem nu(i mitt fall 3år senare)?
Har ett 20 cm långt operationsärr som syns nu när det är t-shirt-säsong.

Du har tre år på dig enligt Försäkringsavtalslag (2005:104), se sjunde kapitlet 4§ "Preskription av rätt till försäkringsersättning"