handdator

Visa fullständig version : Hjälp en nybörjare som trampar i vatten


mTOK
2012-05-23, 09:05
Hej!


Jag har blivit stor som ett hus med mina 108kg på 2m och bestämt mig för att deffa bort lite av övervikten.
Har kört i ca 1½ månad nu och vågen står på samma, vilket är helt hopplöst tycker jag!
Jag har plockat bort så mycket kolhydrater som möjligt, dvs ingen pasta/ris/potatis, dock blir det lite kolydrater tex en banan o lite fullkornsflingor till frukost.

Jag styrketränar 3-4 dagar/veckan utöver det så kör jag crossfit 3 dagar/veckan. Jag brukar inte köra så mycket cardioträning iom att det är så mycket kondition när jag tränar crossfit, kankse är detta fel?


Så här ser min kost ut:

06.30 - protein shake med 1dl minimjölk

09.00 - filmjölk med fullkornsflingor och en banan

12.00 - 1 kyclingfilé med en sallad en droppe rapsolja o balsamvinäger.

16.00 - protein shake 1dl minimjölk

16.30 - träning

18.00 - kött/fisk/fågel ca 200g med sallad (samma typ som vid lunch)

22.00 protein shake 1 dl minimjölk


Hur tycker ni min diet ser ut?? Jag tror säkert jag gör massor av fel, därför jag söker hjälp hos er.

herzie
2012-05-23, 09:30
Hej!


Jag har blivit stor som ett hus med mina 108kg på 2m och bestämt mig för att deffa bort lite av övervikten.
Har kört i ca 1½ månad nu och vågen står på samma, vilket är helt hopplöst tycker jag!
Jag har plockat bort så mycket kolhydrater som möjligt, dvs ingen pasta/ris/potatis, dock blir det lite kolydrater tex en banan o lite fullkornsflingor till frukost.

Jag styrketränar 3-4 dagar/veckan utöver det så kör jag crossfit 3 dagar/veckan. Jag brukar inte köra så mycket cardioträning iom att det är så mycket kondition när jag tränar crossfit, kankse är detta fel?


Så här ser min kost ut:

06.30 - protein shake med 1dl minimjölk

09.00 - filmjölk med fullkornsflingor och en banan

12.00 - 1 kyclingfilé med en sallad en droppe rapsolja o balsamvinäger.

16.00 - protein shake 1dl minimjölk

16.30 - träning

18.00 - kött/fisk/fågel ca 200g med sallad (samma typ som vid lunch)

22.00 protein shake 1 dl minimjölk


Hur tycker ni min diet ser ut?? Jag tror säkert jag gör massor av fel, därför jag söker hjälp hos er.

Det ser ut att vara väldigt lite mat. Gissningsvis runt 1500 kcal.
Har du verkligen ätit BARA detta i en och en halv månad utan att gå ner?

Pretorian
2012-05-23, 09:32
Äter du det där så går du ner i vikt. Du kommer långt på att äta mycket mat och hålla dig borta från skräpgrejerna.

Jag skulle hellre äta past/ris/potatis än fullkornsflingor.

Minska alla shakes och öka maten.

mTOK
2012-05-23, 09:44
Det ser ut att vara väldigt lite mat. Gissningsvis runt 1500 kcal.
Har du verkligen ätit BARA detta i en och en halv månad utan att gå ner?



Jo, men jag väger inte maten så om jag gör biffar tex så kanske dom väger mer osv. Men annars är det vad jag ätit, dock var jag ute med jobbet 1 dag och då käkade jag vad som fanns på menyn.

mTOK
2012-05-23, 09:45
Äter du det där så går du ner i vikt. Du kommer långt på att äta mycket mat och hålla dig borta från skräpgrejerna.

Jag skulle hellre äta past/ris/potatis än fullkornsflingor.

Minska alla shakes och öka maten.



Vad kan jag isf käka till frukost, vill ha något som jag står mig på fram till lunch kl 12.00.

Ska jag endast köra protein efter träning?

Pretorian
2012-05-23, 09:57
Du kan göra omelett eller liknande. Själv äter jag inte så mycket frukost och lunchen är oftast minimal. Sen äter jag ett jättelass till middag efter träningen bestående av kolhydrater, proteiner och fett.

Men det är inget fel i att ta en protteshake till frukost men det kan vara smartare att lägga kalorierna på fast föda.

Och du KAN absolut äta flingor med mjöl och banan men jag själv föredrar potatis och ris (inte till frukost) när det gäller att välja kolhydratskälla. Du behöver inte vara rädd för dem.

mTOK
2012-05-23, 10:27
Jag kom och tänka på en sak.

Har hört från flera håll att jag ser smalare ut, kan det därför vara så att fettet blivit till muskler att jag därför ser smalare ut även om vågen står på det samma?
Men det har dock bara gått 1½ månad så därför tror jag inte riktigt på detta.

Pretorian
2012-05-23, 11:35
Fett blir inte till muskler men du kan ju ha tappat lite fett och samtidigt lagt på lite muskler vilket låter kanon.

Purren
2012-05-23, 19:30
jag väger inte maten

Och där var problemet. Enligt mig är det nästan ett kriterium att väga maten då och då så att man vet att man uppskattar rätt.

Hänt mig även att jag börjar "ljuga" för mig själv. Dvs, när jag väger vet jag exakt, men när jag inte väger tar jag lite extra och tänker "ja men det är typ lika mycket". Just a thought.

Räkna. Då har du det svart på vitt.

Amöban
2012-05-23, 20:02
Och där var problemet. Enligt mig är det nästan ett kriterium att väga maten då och då så att man vet att man uppskattar rätt.

Hänt mig även att jag börjar "ljuga" för mig själv. Dvs, när jag väger vet jag exakt, men när jag inte väger tar jag lite extra och tänker "ja men det är typ lika mycket". Just a thought.

Räkna. Då har du det svart på vitt.

+1
Ögonmåttet är ofta väldigt generöst när man är hungrig. :)

Pretorian
2012-05-23, 20:17
Jag kollar mest på förpackningen, väger aldrig. Idag gjorde jag fläskfilé på 1200 gram typ, det står ju vikt på förpackningen. Jag tror det räcker långt. Men visst kan det säkert fungera för vissa att väga allt. Men samtidigt är det många som säger att de väger allt men ändå inte får ihop det rätt.

mTOK
2012-05-24, 07:37
Och där var problemet. Enligt mig är det nästan ett kriterium att väga maten då och då så att man vet att man uppskattar rätt.

Hänt mig även att jag börjar "ljuga" för mig själv. Dvs, när jag väger vet jag exakt, men när jag inte väger tar jag lite extra och tänker "ja men det är typ lika mycket". Just a thought.

Räkna. Då har du det svart på vitt.


Så sant, jag ska åka till stan för att köpa en matvåg, får hoppas att detta löser problemet.

begt
2012-05-24, 08:53
Du verkar ha samma "problem" som Moogles här på forumet, dvs. att vågen står still eller att viktnedgången är liten. Samtidigt så ökar styrkan åtminstone för Moogles (för dig vet jag inte).

Det kan ju vara så att ni båda minskat i fettvikt och ökat i muskelvikt trots ett stort teoretiskt energiunderskott. Hur det är möjligt (trots energibristen) är jag osäker på.