handdator

Visa fullständig version : [Bild] Från 73kg-59kg - bör jag fortsätta deffa?


TPC
2012-05-23, 09:01
Hej kolo!

http://img835.imageshack.us/img835/6669/efsdgdg.png

Jag har "deffat" till och från sedan november förra året. Effektiv längd på viktminskningen skulle jag säga är runt fyra-fem månader.

Den första bilden, till vänster, är tagen innan jag började. Då vägde jag in på ganska exakt 73 kilo. Bilderna till höger är tagna idag, vikt cirka 59,5kg.

Mitt mål har bara varit att bli smalare. Jag har kört PF, och ökat helt okej i de flesta övningarna, men målet har varit att gå ner i vikt och bli smalare. Den lilla muskelmassan jag hade ämnade jag att behålla, och det har jag väl lyckats med. Fanns ju inte särskilt mycket av den varan ens i början.

Som rubriken antyder undrar jag helt enkelt om jag bör "deffa"/minska i vikt något mer. Mitt BMI ligger för tillfället på 19.7 vilket ger mig ett uttrymme på ungefär ett och ett halvt kilos ytterligare nedgång innan jag når undervikt.

Jag tycker själv inte att jag ser särskilt supersmal ut, men min omgivning har börjat reagera. Både vänner och släkt uppmanar mig om att jag inte borde gå ner mer i vikt. I god belysning syns mina revben vilket vänner påpekat och sagt "öhöhöö, börjar du få anorexia eller????". Allt detta har jag viftat bort, känt att jag vetat bättre. Men sedan jag häromdagen provade min ett år gamla kostym och märkt att den sitter som ett tält på mig har jag börjar fundera. Målet har hela vägen varit att kunna se magmusklerna i avslappnat läge, men nu börjar jag ifrågasätta om det ens finns något att definiera där. Ett och ett halvt kilo är dessutom inte särskilt mycket, om jag nu ska lita på BMI som mätverktyg.

Vad säger ni? Är jag för smal? Är det dags att ge upp mina drömmar om hyfsat synliga magmuskler till sommaren och köra igång en försiktig bulk istället? Eller har omgivningen (och BMI) fel, bör jag kämpa mig ner ytterligare lite till?

Tacksam för svar,
vänligen
TPC

EDIT: Vänligen ignorera den oerhört oattraktiva bröstbehåringen. Den ska bort, jag lovar.

Tobias5511
2012-05-23, 09:04
Bra jobbat! Jag är inte så erfaren men jag hade nog kört på en bulk.

TPC
2012-05-23, 09:12
Bra jobbat! Jag är inte så erfaren men jag hade nog kört på en bulk.

Tack! :)

Är väldigt nöjd såhär långt, ändå. Med kläder på, iallafall. En boost för självförtroendet.
Bilden till vänster däremot. Äcklar mig nästan hur jag inte gjorde något åt det förrän till höst.

Du säger det alltså?

Morty
2012-05-23, 09:41
Ja, tycker att det är färdigbantat nu! Mycket bra jobbat, bara att börja lyfta upp saker och sätta ner dem.

TPC
2012-05-23, 09:47
Ja, tycker att det är färdigbantat nu! Mycket bra jobbat, bara att börja lyfta upp saker och sätta ner dem.

Stort tack! :)

Och här trodde jag att ni skulle idiotförklara mina vänner/släkt och i kör basunera ut "DEFFA MER tjockis!". Kanske var jag fel ute, då.

RSundin
2012-05-23, 09:53
Stort tack! :)

Och här trodde jag att ni skulle idiotförklara mina vänner/släkt och i kör basunera ut "DEFFA MER tjockis!". Kanske var jag fel ute, då.

Ja det var du verkligen :D de flesta trådar jag sett som frågat om de ska deffa eller bulka brukar nästan alltid få svaret att de ska bulka :) självklart beror det på hur de ser ut oså, men generellt upplever ja det så :)

hur som helst, BRA JOBBAT :D

LightWeighter
2012-05-23, 09:57
Bra jobbat. Men vill du få synliga magrutor är det nog effektivare att börja träna hårdare istället. För att få synliga magmuskler, om man inte tränar mycket, så krävs det mer viktnedgång än om man behåller lite fett och tränar mage hårdare.

En fråga bara, går du fortfarande ner i vikt med din nuvarande kost eller ligger du kvar på samma vikt? Ligger du på samma så är det bara till att träna tills du börjar se resultat.

TPC
2012-05-23, 10:32
^ Tack till er båda! :)

Bra jobbat. Men vill du få synliga magrutor är det nog effektivare att börja träna hårdare istället. För att få synliga magmuskler, om man inte tränar mycket, så krävs det mer viktnedgång än om man behåller lite fett och tränar mage hårdare.

En fråga bara, går du fortfarande ner i vikt med din nuvarande kost eller ligger du kvar på samma vikt? Ligger du på samma så är det bara till att träna tills du börjar se resultat.

Just nu ligger jag på kaloribalans, går varken upp eller ner. Det har jag bara gjort ett par dagar dock, sedan jag insåg att jag kanske inte borde gå ner mer i vikt. Innan dess låg jag på 500kcal underskott.

Jag har tränt runt fyra gånger i veckan under tiden då jag gått ner i vikt. 2g protein per kroppskilo, hela vägen.

Sir Anselm
2012-05-23, 14:10
Tycker du kan fortsätta äta som du gör nu, kanske komplettera med lite mer protein. Onödigt att lägga på alltför mycket...

Crackiiee
2012-05-23, 14:16
Så länge du inte vill bli rippad in i benet så kan du lugnt börja bulka. Men som sir anselm skrev, lägg inte på dig för mycket utan bygg lugnt.

TPC
2012-05-23, 14:35
Tack för svaren.

SirA: du menar att jag ska fortsätta med kaloribalans, alltså? Är inte det tämligen menlöst, eller är det bara något jag inbillar mig?

Sir Anselm
2012-05-23, 15:56
Tack för svaren.

SirA: du menar att jag ska fortsätta med kaloribalans, alltså? Är inte det tämligen menlöst, eller är det bara något jag inbillar mig?

Allt eftersom får du naturligtvis höja intaget lite, men om du inte vill behöva banta snart igen så skulle jag rekommendera att ta det väldigt försiktigt med höjningen.

Jag tycker inte heller att du är för smal på något sätt, åtminstone utifrån de bilderna.

Dashivas
2012-05-23, 16:33
Bantar du mer kommer du bli en sticka.
Vad jag hade gjort är att äta balans kanske 100-200 över (väldigt lågt överskott) sen försökt bygga muskler.
På så sätt kommer det lilla fettet du har kvar knappt synas när musklerna börjar puta ut.
Och så pass smal som du är lär dom komma relativt fort.

TPC
2012-05-23, 16:39
Allt eftersom får du naturligtvis höja intaget lite, men om du inte vill behöva banta snart igen så skulle jag rekommendera att ta det väldigt försiktigt med höjningen.

Jag tycker inte heller att du är för smal på något sätt, åtminstone utifrån de bilderna.

Ah, okej - nu är jag med dig.

Nä, inte jag heller. Tycker väl att jag börjar se ganska sund ut, musklerna saknas bara...

Men det var ändå ett klokt drag att starta tråden, för så sent som igår kände jag att det fanns mycket mer att hämta vid en eventuell fortsättning med viktnedgången. Och så är det väl antagligen inte, har jag nu förstått. Inte lätt att vara nybörjare alltid, men ett schysst forum som kolo hjälper en hel del.

Bantar du mer kommer du bli en sticka.
Vad jag hade gjort är att äta balans kanske 100-200 över (väldigt lågt överskott) sen försökt bygga muskler.
På så sätt kommer det lilla fettet du har kvar knappt synas när musklerna börjar puta ut.
Och så pass smal som du är lär dom komma relativt fort.

Det låter som ett väldigt klokt upplägg, så får det nog bli.

Tack till er alla för responsen, super! *cupid*

Springer
2012-05-23, 16:45
Har du några speciella mål du vill uppnå? Är det itne där man skall börja? Som, du ser ut nu, finns det som jag ser det ingen anledning att gå ner mer. Eller upp heller för den delen, men om du skall ha mer muskler, så... ;)

Hur gammal är du förrresten?

Å ge fan i att raka bröstet, våga vägra! :devil:

TPC
2012-05-23, 16:58
Har du några speciella mål du vill uppnå? Är det itne där man skall börja? Som, du ser ut nu, finns det som jag ser det ingen anledning att gå ner mer. Eller upp heller för den delen, men om du skall ha mer muskler, så... ;)

Hur gammal är du förrresten?

Å ge fan i att raka bröstet, våga vägra! :devil:

Ptja, här kommer en ordentligt uttjatad klyscha ni alla vid det här laget är bekanta med - tänk Brad Pitt, fight club. Jag har varken de genetiska förutsättningarna eller längden för att lyckas helt och hållet, men det är det närmsta jag kommer (och något alla kan referera till...). Jag vill, vara i form helt enkelt. Större bröstparti, framförallt. Absolut inte mer än så.

Jag är ganska modest i min natur, inte på något sätt ett negativt drag i mina ögon - men min kropp får gärna återspegla det. Jag älskar välklätt, och vill ha en kroppsform som kan bära upp kostym och dylika tidlösa plagg med önskat resultat. Att ta tillflykt till t-shirt eller hoodtröja för att dölja magen är alltså inget alternativ. ;)

Jag är tjugo! Och jag hatar kroppsbehåring, egentligen. Våga vägra vägra ?

Rusk
2012-05-23, 17:30
Ett vagt överskott, satsa på 0.5 kg i månaden.