handdator

Visa fullständig version : För att vara jämn i musklena


jovas
2012-05-23, 07:42
kör 3-1-3.

Va tror ni om
Att efter dom första 3 så vänder man på ordningen?
Axlarna är slut efter bänk. Å biceps e slut efter rygg.

Hur brukar ni göra ?

Mån bröst, axlar , triceps
Tis. Rygg, biceps
Onsdag ben/mage
Torsdg vila
Fredag axlar, bröst , triceps
Lördag biceps, rygg
Söndag ben/ mage

Jappse
2012-05-23, 07:46
Hur intensiva är passen? Känns allmänt jobbigt att köra rygg dagen före ben/mage enligt mitt tycke.

jovas
2012-05-23, 07:49
Ca 1 min setvila drygt å passen är ca 1 timme.

monteramita
2012-05-23, 23:22
Att biceps är slut efter rygg är väl bara positivt? Det innebär ju att de också fått jobba och då behöver du kanske inte köra så många övningar specifikt för biceps. Ryggen är "viktigare" och bör köras före eventuella isolationsövningar. Likadant med bröst/triceps. Det är alltid bäst att börja med basövningarna för att sedan komplettera med extra övningar.

Vad gäller axlarna är det dock lite skillnad och där har jag nog inget annat tips än att köra dem på en separat dag. Om du inte tycker att det är "okej" att dem är lite trötta efter bänkpressen och du därmed inte kan köra lika tungt på axelövningarna.

Sniggel
2012-05-23, 23:30
Att efter dom första 3 så vänder man på ordningen?


Visst varför inte? Antar att du ser en vits med att låta vissa muskler få vara utvilade ibland innan de körs. Utvärdera och se hur det påverkar träningen och om det är stor skillnad i hur mycket du orkar. Det kan vara intressant och se om du även tycker att "rygg" blir jobbigare om du kör biceps först. Det är ju den uppenbara risken med att vända på det som man traditionellt har som övningsordning. Jag vet själv när jag testat liknande upplägg blivit överraskad över hur lite ryggen påverkades av att jag körde biceps först. Och då kunde jag ju ändå köra biceps mycket hårdare för att de fick förtur.

Teorin stämmer inte alltid med praktiken.

Brick
2012-05-23, 23:33
Om många som använder pre-exhaustion vid benträning och ändå får bra resultat så förstör det nog inte axelträningen så mycket om man kört bröst innan!

Rusk
2012-05-23, 23:51
Varför skulle bröstträningen förstöra din axelträning? Det du gör är att du tränar dina främre delts mer via bröstpressar än axelpressar, räcker med att komplettera med några få set militärpress så har du garanterat fått ut lika mycket som du skulle fått av ett separat axelpass.
Glöm inte mellersta deltan bara.
Samma sak när det kommer till biceps och triceps btw, som jag skrev i en annan post så är det ju 1 av anledningarna till varför du använder flerledsövningar som tex bänkpress.
Tränar du tex 8 set triceps på ett pass som inte involverar axlar och bröst pressar så kan du lätt sänka det till 4-5 när du tränar dom efter övningar för bröst och axlar.
Och 1 min set vila och 60 min per pass? Låter som du tränar med en högre volym än än en professionell kroppsbyggare som preppar.
Ska du träna så frekvent och mycket så bör du lägga upp det smart och inte mosa sönder en muskel med 1000 set, det är när du vilar som du växer.