handdator

Visa fullständig version : Så hur undviker man negativ proteinbalans vid styrketräning innan frukost?


Elgreco
2012-05-22, 23:24
Läste detta på träningslara.se (väldigt intressant sida).

"Runt passet är det då en fråga om näringstiming för att ha tillgång till aminosyror och energi och här rekommenderar jag att du intar en drink med antingen essentiella aminosyror (EAA), i en dos på 6-10 gram, eller protein i en dos på ca 20-25 gram. Detta gärna tillsammans med kolhydrater vilka förslagsvis kan bestå av maltodextrin eller druvsocker i en dosering om t.ex. 0.25-0.5 g/kg kroppsvikt. Det här är rekommendationer jag ger utifrån en mängd studier där intag av protein eller EAA, oftast i samband med kolhydrat, intagits före och/eller efter styrketräning och resulterat i stimulerad muskelproteinsyntes (3, 4, 5, 6) och siffror i det spannet är allmänt rekommenderat i nyare översiktsartiklar på området (2, 7). Siffror runt 20-25 gram protein, 6-10 gram EAA tillsammans med kolhydrater i nämnda mängder är ofta siffror du ser i studier på området och det har alltså visat sig räcka".

Min fråga är således, druvsocker i en dosering om t.ex. 0.25-0.5 g/kg kroppsvikt om jag då väger 80 kg. Hur mycket druvsocker ska jag ha i min drink?

NinjaSeve
2012-05-22, 23:40
Min fråga är således, druvsocker i en dosering om t.ex. 0.25-0.5 g/kg kroppsvikt om jag då väger 80 kg. Hur mycket druvsocker ska jag ha i min drink?

0.25*80=20g?

20-40g på den vikten.

Elgreco
2012-05-22, 23:50
självfallet. Dumförklarade precis mig själv. Av någon anledning tyckte jag att det verkade alldeles för mycket när jag läste det. Oavsett tackar för svaret.
Ska prova det innan träning imrg!

NinjaSeve
2012-05-22, 23:54
Ja mattematik ska man nog egentligen hålla sig undan efter kl 12 på natten :)

Eddie Vedder
2012-05-23, 08:12
Ja mattematik ska man nog egentligen hålla sig undan efter kl 12 på natten :)

Stavning också. :D

WHITEFOLKS
2012-05-23, 14:07
Du undviker det genom att äta efteråt :)

Elgreco
2012-05-24, 01:24
20-40gram druvsocker känns fortfarande mycket. Ett paket druvsocker innehåller 47g. Vilket innebär att jag ska ha i mig upp till ett paket druvsocker per drink innan tränningen!

clavain
2012-05-24, 06:10
Dextropur har 400 grams förpackningar, finns i princip alla mataffärer...

Sheogorath
2012-05-24, 06:40
20-40gram druvsocker känns fortfarande mycket. Ett paket druvsocker innehåller 47g. Vilket innebär att jag ska ha i mig upp till ett paket druvsocker per drink innan tränningen!

Som sagt. Dextropur 400 g. Kostar omkring 20 kr. 20-40 g är bebismängder för övrigt men det är kanske max det man har råd med pre-workout om man har ett kaloritak. Innan fastande morgonträning tar jag Dextropur motsv. kv x 0,25 g (23 g pulver för tillfället). Jag hade gärna tagit mycket mer men prioriterar de kalorierna efter träning istället :) Stör du dig på den söta smaken kan du köpa maltodextrin istället för druvsocker. Finns i de flesta webbutiker för kosttillskott för en billig peng.

WHITEFOLKS
2012-05-24, 10:49
Du tar det väl främst för att "orka" Sheo, inte för att undvika negativ proteinbalans?

Improvable
2012-05-24, 14:33
Tar ni dextro + aminosyror då eller? :)

clavain
2012-05-24, 14:46
Tar ni dextro + aminosyror då eller? :)
Jag tar dextro när jag tränar före frukost och då tillsammans med vassle.
20g dextro + 23g vassle (samt koffein, kreatin, beta-alanin och citruline-malat) , kroppsvikt 78kg och dalande :)

Sheogorath
2012-05-24, 15:48
Du tar det väl främst för att "orka" Sheo, inte för att undvika negativ proteinbalans?

Inte egentligen. "Orken" står nog snarare 600 mg + 200 mg koffein för ;) Jag har ärligt aldrig upplevt någon vidare prestationsförbättring av snabba kolhydrater direkt innan eller under styrketräningen. Jag misstänker däremot att jag skulle kunna göra det om jag hade kört RIKTIGT hög dos under deff (kanske 100 g eller så, men det har jag såklart inte råd med). Jag har tagit (och tar!) druvsocker inför fastande morgonträning med logiken att jag vill erbjuda kroppen ett bra substrat för förbränning så att kroppen inte är lika benägen att oxidera proteinet jag äter innan träningen till energi. På så sätt kommer förhoppningsvis en större andel fortfarande cirklulera som fria aminosyror vid passets slut, lättillgängliga för kroppen när jag kickar upp MPS med 11 g BCAA. Jag tar med samma logik ett långsamt protein innan fastande morgonträning eftersom jag kör långa pass (120 min) och är rädd för att enbart vassle innan skulle hinna förbrännas i för hög utsträckning under de två timmarna jag kör.

Dreas
2012-05-24, 15:55
För mig räcker det med 10-15g malto före pass för att få bättre ork. Ifall det är psykiskt numera vet jag inte, men när jag började med det för några dieter sen så fan, det gav väldigt mycket för så lite energi.

hidden
2012-05-24, 16:55
Fungerar EAA + banan innan styrketräning?

exevision
2012-05-24, 16:55
Själv tar jag en liten dos långsamma kolhydrater (palatinos) och EAA före morgonträning.

Bailah
2012-05-24, 17:55
Kör endast PWO 30-40mins innan och 1dl whey precis innan passet och en dl efter. Känner inte av de snabba kollisarna så mycket så gav upp det. Körde alltid gainer innan.

hidden
2012-05-24, 18:02
Fungerar EAA + banan innan styrketräning?

Tar upp frågan på den här sidan igen! Har inte tillgång till kolhydrater i pulverform just nu. Har kolhydrater från banan en "snabb" effekt?

Sheogorath
2012-05-24, 18:04
Tar upp frågan på den här sidan igen! Har inte tillgång till kolhydrater i pulverform just nu. Har kolhydrater från banan en "snabb" effekt?

Så att det räcker i vart fall :) Men vanligt strösocker fungerar garanterat precis lika bra som druvsocker innan fastande morgonträning och det brukar man ju ha hemma.

hidden
2012-05-24, 18:25
Så att det räcker i vart fall :) Men vanligt strösocker fungerar garanterat precis lika bra som druvsocker innan fastande morgonträning och det brukar man ju ha hemma.

Tack för svaret! :)

Elgreco
2012-05-24, 21:07
Körde druvsocker innan träningen idag, kändes bättre för stunden. Men 30/45 minuter in på träningen börja jag känna mig seg. Så ska prova äta grött även om det blir rätt tätt in på träningen (jobbar natt och kan endast träna på morgonen, så har inte tid att vakna 2-3 timmar innan träningen för att äta).