handdator

Visa fullständig version : duscha efter utomhusbad?


AhmedGrisen
2012-05-22, 21:44
är det viktigt att duscha efter man har badat ute och är det skillnad på hav och sjö?

Dennis93
2012-05-22, 21:52
Ja annat är väl inte så fräsht, badar du i havet så blir man ju helt saltig också.

filmjölk
2012-05-22, 21:54
Salt sätter sig på huden och kan kännas konstigt i håret. med anledning av ditt namn gissar jag att saltstänk syns tydligt på dig med. Så ja, duscha efter.

Insjöar kan vara dyiga, eller innehålla jäkla massa bakterier (Blir ofta så när folk envisas med att grilla ett helt jäkla lamm åt gången och dumpa kadavret i en liten insjö)

noob76
2012-05-22, 21:56
Till för ca 60 år sedan fanns det bara bada ute i hav och sjö, det hade mig veterligen varit så i minst flera hundra år. Minst. Möjligtvis i ca 40 miljoner år sedan det fanns vatten på planeten :-)

Om du tänker på föroreningar så beror det helt på i vilken sjö och vart i vilket hav, industrialismen har förstört de flästa större vattentäkter i Sverige men om du skall jämföra så måste du ha vattendata också på ditt vatten du har hemma i kranen. Har du kommunalt har du säkerligen mycket klor i det osv.... Vissa sjöar med fullt tjänligt vatten kan lukta lite unket, så det är helt upp till dig om du dushar efter att du har badat ute.

noob76
2012-05-22, 22:00
filmjölk : Det där du skriver om kadaver... är det skämtsamt menat eller är det något du kan bevisa försiggår på så regelbunden basis att vattenkvaliteten försämras ? Känner kommunens miljökontor till detta du beskriver ? De tar nämligen regelbundet vattenstatus på de flesta badsjöar.

filmjölk
2012-05-22, 22:00
Till för ca 60 år sedan fanns det bara bada ute i hav och sjö, det hade mig veterligen varit så i minst flera hundra år. Minst. Möjligtvis i ca 40 miljoner år sedan det fanns vatten på planeten :-)

.

Du är fullt medveten om att man på vissa ställen hade rinnande filtrerat vatten för mer än 2000 år sedan? Bara en parantes i sammanhanget.

En ganska lustig parentes då vi inte hade det 1500 år efter det.

filmjölk
2012-05-22, 22:03
filmjölk : Det där du skriver om kadaver... är det skämtsamt menat eller är det något du kan bevisa försiggår på så regelbunden basis att vattenkvaliteten försämras ? Känner kommunens miljökontor till detta du beskriver ? De tar nämligen regelbundet vattenstatus på de flesta badsjöar.

Jag tycker att du skall åka till Göteborg och gå till någon av badsjöarna, tex Härlanda tjärn en varm sommarkväll och insupa doften av grillat kadaver, och efter det studera vart resterna hamnar.

noob76
2012-05-22, 22:04
filmjölk : ja jag känner väl till det rinnande vattnet du talar om, intressant eftersom exempelvis de civilizationer kring medelhavet som hade det hade rör av blylegeringar. Så tjänligheten på det vattnet.... ja, den behöver nog inte ens diskuteras.

Dock var det vattnet inte ens i närheten av att vara så processat som vårt kommunala vatten är i dag.

AhmedGrisen
2012-05-22, 22:07
Salt sätter sig på huden och kan kännas konstigt i håret. med anledning av ditt namn gissar jag att saltstänk syns tydligt på dig med. Så ja, duscha efter.

Insjöar kan vara dyiga, eller innehålla jäkla massa bakterier (Blir ofta så när folk envisas med att grilla ett helt jäkla lamm åt gången och dumpa kadavret i en liten insjö)

fast det beror väl på vilket hav vi pratar om och nä den sista halvan av mitt namn beskriver mitt utseende bättre än den första haha.

noob76
2012-05-22, 22:08
filmjölk : Nej, det låter jättetråkigt att åka ner ända till Göteborg för att insupa dofter. Särskilt som du verkar ha koll på läg(r)et. Är det riktigt små gölar och mängden organiskt material som kastas där i är stor så blir naturligtvis vattenkvaliteten lidande, men större sjöar är experter på att bryta ner kött så här ser jag mer andra faror som exempelvis dioxiner (östersjön).

Rickard
2012-05-22, 22:29
Jag tycker att du skall åka till Göteborg och gå till någon av badsjöarna, tex Härlanda tjärn en varm sommarkväll och insupa doften av grillat kadaver, och efter det studera vart resterna hamnar.

Så det är därför man får någon härlig hinna av slajm över hela kroppen efter ett dopp där och det där sköna kliandet?

filmjölk
2012-05-22, 22:29
filmjölk : Nej, det låter jättetråkigt att åka ner ända till Göteborg för att insupa dofter. Särskilt som du verkar ha koll på läg(r)et. Är det riktigt små gölar och mängden organiskt material som kastas där i är stor så blir naturligtvis vattenkvaliteten lidande, men större sjöar är experter på att bryta ner kött så här ser jag mer andra faror som exempelvis dioxiner (östersjön).

Jag litar på din expertis i frågan, du verkar kunna det här med vattenkvalitet. Sjön (eller eg. tjärnen) jag nämnde brukar faktiskt dömas ut just pga alla fårkadaver:)

Vad är det för fel på kranvattnet då? Du nämnde att det var processat och att det har mycket klor. Dricker du annat än kranvatten?

filmjölk
2012-05-22, 22:30
Så det är därför man får någon härlig hinna av slajm över hela kroppen efter ett dopp där och det där sköna kliandet?



Det tror jag beror på den dyiga bottnen.

noob76
2012-05-22, 22:57
filmjölk : Om sjön brukar dömmas ut pga. för dålig vattenkvalitet för bad, ja då lär den vara ganska dålig. Många tror att man kan bada i vatten med dålig kvalitet om man inte får vatten i ögon eller munnen, detta skall man inte ta för givet då vissa av föroreningarna i vatten också är farliga att exponera huden för.

Kranvatten kan vara allt från jättebra till otjänligt beroende på vart det kommer i från, generellt har vi fortfarande väldigt bra kommunalt vatten i Sverige. Men vårt vatten renas i fler och fler steg eftersom vi tillför vårt avloppsvatten mer och mer föroreningar i form av utpissade mediciner, avfettningsmedel, blandade kemikalier osv osv. , alla föroreningar går inte att rena bort och många föroreningar bryts ej heller ner trots att vi nästan helt slutat tillföra dem till våra vattentäkter. Ett exempel är triclosan som gör god nytta i munnhålan men som nu nästan inte alls används, trots det finns triclosan kvar lite varstans och det är inte särskilt nyttigt. Fö. kan ju kranvattnet mycket väl komma från egen borrad brunn om man bor i hus. Jag dricker både det kommunala kranvattnet men också eget vatten från egen borrad brunn. Det egna vattnet är i just detta fall bättre än det kommunala, det kommunala har dock högre PH generellt ( varierar över årstid ), klor tillförs ofta det kommunala vattnet i olika doser.

Men tillbaka till topic : Det fungerade uppenbarligen för folk att "dusha" i sjöar och hav i tusentals år och om den sjö man badar i inte har någon lukt man ogillar eller är olämplig att bada i så är det helt lugnt att INTE dusha efter att man tagit sig ett bad.

krilleh
2012-05-22, 23:56
har du tänkt på läraryrket, noob?

Sparven från Minsk
2012-05-23, 08:56
Har jag badat i hav är det skönt att duscha efteråt, saltet är jobbigt. Badat i sjö eller älv så struntar jag i att duscha. Nemas problemas.

noob76
2012-05-23, 19:07
krilleh : hehe, njae... jag tror själv att jag är på tok för ojämn i humöret och tålamodet.

btw. Du har 2005 inlägg och du reggade dig 2005 ! :-)

filmjölk
2012-05-23, 19:16
Har jag badat i hav är det skönt att duscha efteråt, saltet är jobbigt. Badat i sjö eller älv så struntar jag i att duscha. Nemas problemas.

Jag kan tänka mig att älv är renare då det hela tiden kommer nytt vatten, men en lerig mindre insjö (eller vad det heter då en sjö är liten, tjärn kanske?) på sommaren med stilla vatten och mycket badgäster kan jag tänka mig oftast är skitig. Noob76? Du är vår vattenexpert, kom och red ut lite generella skillnader på vattenkvaliteen och smutsighet mellan älv vs tjärn!

noob76
2012-05-23, 19:37
Vatten i rörelse skiljer sig generellt från stillastående vatten när det gäller lukt men också floder kan vara starkt förorenade, exempelvis Amazonasfloden har väldigt höga halter av kvicksilver.

Små stillastående vattensamlingar kan lukta unket och vara mörka i färgen då de ofta innehåller mycket humus ( nerbrutna växt och djurdelar ), när det gäller föroreningar orsakade av oss människor så kan man aldrig generalisera om olika vattendrag då våra giftigaste föroreningar inte kan ses med blotta ögat. ( exempelvis : tungmetaller, mjukgörare, PCB )

noob76
2012-05-25, 15:57
http://svt.se/nyheter/sverige/nio-svenska-bad-rodlistade-av-eu

Bad som inte klarar EU:s krav

Nio av 447 svenska badplatser uppfyller enligt EU-kommissionen inte kraven i EU:s nya badvattendirektiv:

* Alnängarna i Örebro

* Sätrastrandsbadet norra i Stockholm

* Barsebäcks saltsjöbad i Kävlinge

* Sibbarp-Barnviken i Malmö

* Friseboda i Kristianstad

* Vejbystrand södra i Ängelholm

* Kyrkbacken i Landskrona

* Margreteberg i Höganäs

* Torekovs strand i Båstad

Källa: Smittskyddsinstitutet (TT)