handdator

Visa fullständig version : Skillnad i bänk


Xambitz
2012-05-22, 21:28
Det är så att ena veckan bänkar jag 65kg*6 och nästa bröst pass klarar jag knappt 60kg*5 Varför/vad är det som gör så stor skillnad? :O Jag brukar ibland slänga in ett axelpass extra dagen innan bröst kan det vara det ? För det känns helt ok för kroppen men sämre prestation ..

Vilka andra faktorer kan göra en sån stor skillnad i bröstpassen?
Min sömn och mat är densamma varje vecka.

Detta har blivit väldigt jobbigt senaste veckorna att det går så mycket upp och ner.. Tips på vad som kan vara felet? Tacksam för alla svar! :)

Maatteess
2012-05-22, 21:32
Min sömn och mat är densamma varje vecka.

Konstigt för det brukar ju vara så att man har sovit eller ätit dåligt någon dag och då klarar man inte lika mycket. :confused:
Hur nära ligger dina bröst pass? Du kanske inte hade återhämtat dig fullt ut?

buten
2012-05-22, 21:32
Ja om axlarna inte är återhämtade så klart bänken blir tung
Även "dagsformen", äter du exakt samma mat varje vecka också eller? :P

pezrulezhaakon
2012-05-22, 21:34
Xambitz

Det kan vara så att du tränar för mycket på axlar, armar och bröst. Tillsammans med otillräcklig mat och sömn.

Xambitz
2012-05-22, 21:36
Hah Nej klart jag inte äter samma mat varje vecka men på ett ungefär... Brukar bara köra ett tungt bröstpass varje vecka och 1-2 axelpass..

Xambitz
2012-05-22, 21:38
5kg*6 är en allt för stor skillnad enligt mig :O

Upptaget
2012-05-22, 21:38
Presterar personligen extremt kasst på ett bänkpass om jag kört axlar/triceps dagarna innan..

godguy
2012-05-22, 21:40
Hah Nej klart jag inte äter samma mat varje vecka men på ett ungefär... Brukar bara köra ett tungt bröstpass varje vecka och 1-2 axelpass..

Två axelpass i veckan lät ju på tog för mycket.
Tänk på att axlarna belastas även vid bröstträning.

I ditt fall så tror jag helt klart att prestationen på ditt bröstpass försämrades för att du hade ett axelpass dagen innan.

Xambitz
2012-05-22, 21:44
Jo jag tror och hoppas att det varit det där extra axelpasset som har sänkt prestationen i bänk.. ska inte ha mer än 1 axelpass i veckan.. La in ett extra bara för jag tycker axlarna har kommit efter lite om man jämför med resten av kroppen :C

Pretorian
2012-05-22, 21:45
Kör inte axlar dagen innan bröst. Och vill du jämföra gång till gång så bör det vara någorlunda likt schema hela veckan. Klart det skiljer om du ibland köra axlar dagen innan.

För mig är det oftast maten dagen innan som gör skillnad. Märker jag att jag presterar dåligt så försöker jag äta mer, främst kolhydrater, till nästa pass.

Xambitz
2012-05-22, 21:47
Yess... Man lär sig av sina misstag

göteborg
2012-05-22, 23:13
Jag skulle vilja vända på det. Är det inte konstigt att man är så lika pass efter pass? Att det bara diffar på säg 10 kg i Max mellan två olika dagar, jag tycker det är skumt som fan.

Säg att man tar 220 i bänk, då kan man typ ta de nästan varje gång man är utvilad och har tränar bra innan, Med diff på 10 kg.

ameiner
2012-05-23, 09:35
Du ska ha minst 48 timmar mellan triceps/axlar & bröst för bästa prestation.

Xambitz
2012-05-23, 21:23
Ska tänka på det (y)

deadich
2012-05-23, 21:32
Har passet sett likadant ut? T.ex. om du ena veckan kört 2 tunga set innan du kör 60 så är det ju tungt. Btw så märkte jag också av sånt här i början. Har börjat tro att det är mer skillnad i teknik från pass till pass istället för typ hur trött man är och hur man ätit. Nu har jag börjat få mycket jämnare lyft, tror att det är tekniken som blivit mer jämn och jag inte kör lika mycket olika sätt att ligga på bänken från gång till gång som i början.
Men det är klart att hur sliten man är gör skillnad.

Come0nNow
2012-05-23, 22:00
Testa med att skippa axelpasset dagen innan. Du lägger för mycket arbete på dina stackars axlar. Dem tränas två dagar efter varandra.