handdator

Visa fullständig version : Vad är felet med min kost/mig?


Sv3nsken
2012-05-22, 20:42
Hallojs forumfolket!

Har seriösa problem när det gäller min träning. Började gymma för 3.5 år sedan och det rullade väl på skapligt. Inga stora framsteg, men man såg ju lite skillnad.

Sen i februari i år började jag äta whey100. Kändes toppen de 2.5 första veckorna och jag märkte resultat på bara den korta tiden! Sen kraschade njuren, och då menar jag bigtime. Fick nå fruktansvärt ont i njuren så jag la av på en gång. Sen dess har det bara dalat med min träning.

Jag har tränat regelbundet 4-5 ggr/veckan sedan årsskiftet och jag har tappat muskelmassa de tre senaste månaderna, alltså efter jag slutade med whey. (Har bildbevis).

Tänkte beskriva en typisk dag här. Så kan ni experter se om ni hittar något att anmärka på.

Frukost 05.20: Yoghurt, müssli, två kokta ägg & ett glas vatten.
Frukost 09.00: 250g Kvarg, müssli, banan & kaffe.
Fika 11.00: En banan, kaffe.
Lunch 13.00: Ca 300g stekt lax, potatis & sallad.
Mellanmål 16.15: Två mackor & en Esapro shake (6g)
Styrketräning 16.40: 1-1.5h
Mellanmål 18.15: Skip Promax shake (1.5dl)
Kvällsmat 19.30: 250g Kvarg, Müssli & macka.
Sova 22.00: zzZzz

Jag är 189cm lång och 91kg.
Bör tilläggas att jag har ett fysiskt krävande jobb som gör att jag håller mig rörande 7 timmar om dagen (målare).

Hoppas någon kan hjälpa mig, är skapligt frustrerad!

Pepz
2012-05-22, 20:44
vad sa doktorn angående njuren?

Sv3nsken
2012-05-22, 20:50
Jag var inte i väg till den vanliga sjukvården då jag ej har så stort förtroende för dem..

Jag uppsökte en idrottsläkare som sa åt mig att avstå från all form av kosttillskott först och främst. Och i och med att det slutade helt bara några dagar efter det har jag inte forskat något mera i det.

Pepz
2012-05-22, 21:27
njursten?

ytterst skeptisk till att din njure fick stryk av vassle.


och nej vassle är ingen magisk muskelbyggare, du kan ersätta det med kött/fisk/fågel/ägg/mjölkprodukter och få samma resultat. (och samma "påverkan" på njuren)

aranada05
2012-05-22, 21:29
Några saker jag tänker på när jag läser ditt inlägg:

Du är väldigt aktiv, jobbar hårt och ofta och tränar 5 ggr/vecka på det. Efter dina gympass äter du förhållandevis lite.

Hade jag varit dig hade jag försökt tänka "Back to basics" ett tag, tills du får ordning på allt.

Satsa på 3 pass i veckan, antingen något åt SL5x5-hållet eller bara en tvåsplitt du kör rullande varannan dag /3 ggr per vecka. Push/pull typ. Eller Överkropp/underkropp. Du kan vara lite överarbetad.

Försök få i dig mer käk efter gymmet också, ät inte mer än du behöver tidigare på dagen och fyll ut mer efter träningen.

Lycka till!

godguy
2012-05-22, 22:00
Hallojs forumfolket!

Har seriösa problem när det gäller min träning. Började gymma för 3.5 år sedan och det rullade väl på skapligt. Inga stora framsteg, men man såg ju lite skillnad.

Sen i februari i år började jag äta whey100. Kändes toppen de 2.5 första veckorna och jag märkte resultat på bara den korta tiden! Sen kraschade njuren, och då menar jag bigtime. Fick nå fruktansvärt ont i njuren så jag la av på en gång. Sen dess har det bara dalat med min träning.

Jag har tränat regelbundet 4-5 ggr/veckan sedan årsskiftet och jag har tappat muskelmassa de tre senaste månaderna, alltså efter jag slutade med whey. (Har bildbevis).

Tänkte beskriva en typisk dag här. Så kan ni experter se om ni hittar något att anmärka på.

Frukost 05.20: Yoghurt, müssli, två kokta ägg & ett glas vatten.
Frukost 09.00: 250g Kvarg, müssli, banan & kaffe.
Fika 11.00: En banan, kaffe.
Lunch 13.00: Ca 300g stekt lax, potatis & sallad.
Mellanmål 16.15: Två mackor & en Esapro shake (6g)
Styrketräning 16.40: 1-1.5h
Mellanmål 18.15: Skip Promax shake (1.5dl)
Kvällsmat 19.30: 250g Kvarg, Müssli & macka.
Sova 22.00: zzZzz

Jag är 189cm lång och 91kg.
Bör tilläggas att jag har ett fysiskt krävande jobb som gör att jag håller mig rörande 7 timmar om dagen (målare).

Hoppas någon kan hjälpa mig, är skapligt frustrerad!

Du får helt enkelt i dig för lite kalorier! Detta just för att du har ett så pass fysiskt krävande jobb. Jag tror att en riktig middag skulle göra susen men om du inte orkar äta tillräckligt med kalorier varje dag så skulle jag rekomendera att du dricker dina kalorier.

Knatcharn
2012-05-23, 12:24
Lägg till en fet middag efter träning med ordentligt med kolhydrater som t.ex. pasta eller ris så lär du må bättre och få bättre resultat.. Detta är sjukt lite mat du får i dig.

Sv3nsken
2012-05-23, 21:07
Schysst med snabba svar! Har räknat lite nu ikväll och kommit fram till att jag får i mig ca 120-150g protein om dagen. Räcker det? Kolhydrater och kalorier, hur mycket sånt bör man få i sig på en dag med min livsstil? Kan säga att jag är lite små "mullig" nu, så kan inte ha världens bästa ämnesomsättning heller.

På tal om ämnesomsättning, finns det något sätt man kan mäta den på, och hur gör man i sådana fall?

Guitarg124
2012-05-23, 21:13
Upp emot 200g skulle jag siktat på om jag var du. Vid viktuppgång är inte proteinet det viktigaste utan faktiskt att det blir energi över.

OneManArmy
2012-05-24, 06:00
För lite lagad mat tycker jag iallfall

Pretorian
2012-05-24, 06:33
Jag tycker också det är för lite lagad mat men det är en smaksak om man nu vill lägga kalorierna på kvarg.

Lillleif
2012-05-24, 09:46
Är det inte lite standard att folk börjar ropa "mer mat" på detta forum? Killen väger ju ändå 91 pannor. Dock kan det vara idé, att som någon skrev, flytta en del av matintaget till efter styrkepasset.

Latissimus Dorsi
2012-05-24, 22:02
Är det inte lite standard att folk börjar ropa "mer mat" på detta forum? Killen väger ju ändå 91 pannor. Dock kan det vara idé, att som någon skrev, flytta en del av matintaget till efter styrkepasset.

Jaha okej? Och på vilket sätt är det relevant, killen äter för lite i förhållande till sin storlek. Och är trots 1.90 långt vilket bidrar en hel del till vikten. Sedan har han tränat ett tag också.