handdator

Visa fullständig version : Sned rygg -> träna bål?


Lurifax
2012-05-22, 20:19
Kön: Man

Ålder: 20

Längd och vikt. 184cm, 60kg

Smärtbeskrivning:

Smärta uppstår vid belastning, främst då i vänster höftböjare/ljumskeområde. Detta uppstår vid all form av användning av underkroppen. En dålig dag kan promenader göra ont. Smärta i vänster axel uppstår vid pressövningar.

Utöver smärtan har jag en väldigt skev rörlighet där jag är mycket rörligare i vänster axel. Med höften har jag svårt att sitta rakt - sitter naturligt med tryck på höger skinka. När jag böjer mig framåt drar kroppen åt vänster. När jag går får jag olika avstamp med höger respektive vänster. Höger känns då inklämd medan vänster känns som den "dras ut".



Vad och hur mycket tränar du?

I princip inget alls då det medför smärta. Tränade styrketräning 3-4ggr för 1,5 år sedan, innan det har jag pysslat med lite allt möjligt såsom fotboll, löpning och badminton.

För 1,5 år sedan gjorde jag mig dock illa i ljumsken. Det var ingen smäll utan det kom smygande. En sjukgymnast påstod att det var en överbelastningsskada och att det skulle bli bättre om jag vilade. Det blev aldrig bättre. Till en början kunde jag iaf träna överkropp men har successivt bara blivit värre och värre.


Diagnos:

Den senaste sjukgymnasten jag var hos sade att min rygg var sned med en liten mindre krökning upptill men att det tilltog värre nedåt höften i sidled likt ett \.

Hon sade att min rygg hade växt till sig så och att det inte var något att göra sig åt, förutom att träna bålen och hoppas på att jag på så sätt skulle bli bättre.

Är detta något som verkar rimligt, eller vad bör jag ta mig till? Saknar verkligen träningen och vill gärna komma igång igen. Skulle isåfall gärna ta tips på övningar.

Övrigt:

Har besökt två sjukgymnaster och två naprapater innan det senaste besöket. Jag var först hos en sjukgymnast som påstod att jag hade en anatomisk benlängdskillnad. Han tyckte att jag skulle "prova ett tag med att stoppa några sulor i skon". Jag tyckte det kändes befängt (men börjar tro på mer och mer nu), så jag ville ha en andra åsikt. Han mätte mina ben med måttband, något som inte naprapaterna eller den sista sjukgymnasten gjorde. De hittade förövrigt inget fel på mig. Den ena naprapaten sade att jag hade en liten tendens till scolios, men att det inte var "så farligt".

Asterix89
2012-05-23, 12:25
Känner igen dig i mig måste jag säga. Jag har oxå skolios och har fått i uppgift att träna bålen mycket för att på så sätt hålla rätt hållning. Så mkt. du skriver känner jag igen. Vet inte vad du har för frågor direkt men?

Lurifax
2012-05-23, 14:09
Om jag nu tränar upp min bål - kommer det bli bättre? Kommer jag kunna gå normalt och träna igen? Eller kan det ligga någon annan bakomliggande orsak bakom min sneda rygg?

Annars - vilken typ av bålövningar är det man bör köra?

Asterix89
2012-05-23, 14:15
Om jag nu tränar upp min bål - kommer det bli bättre? Kommer jag kunna gå normalt och träna igen? Eller kan det ligga någon annan bakomliggande orsak bakom min sneda rygg?

Annars - vilken typ av bålövningar är det man bör köra?

Om jag säger så här: Jag har skolios (sned ryggrad) och den sitter i bröstryggen. I och med att jag har skolios så säger 99 av 100 att det är träning av bålen som gäller för att på så sätt skaffa dig en bra magmuskelkorsett så att du kan "hålla upp" kroppen i och med snedheten. Man får jobba lite extra än andra för att hålla uppe kroppen. Det är i alla fall vad jag fått berättat för mig.

Jag har blivit stelare av min skolios (inte så rörlig man ska vara) men oxå åkt på en diskskada vilket gjort att stelheten blivit sämre. Är din skolios medel eller kraftig?

#Plankan
#Sidoplankan
#Olika övningar med medicinboll

Finns många övningar.