handdator

Visa fullständig version : När ska jag äta kolhydrater?


alex111
2012-05-22, 19:42
jag deffar och försöker undvika kolhydrater i största möjliga mån, men under vilken tidpunkt på dygnet behöver jag kolhydrater som mest?

brukar styrketräna på eftermiddagen runt 4-5. Äter lunch i skolan och det är på den måltiden som jag äter mest kolhydrater just nu, är det bra? på middagen hemma äter jag inte mycket kolhydrater alls utan äter mest protein.

jag har hört att man ska äta största delen av kolhydraterna efter sitt gympass under deffen, är det sant?

tack för svar

vicarious
2012-05-22, 19:49
Efter träningen bör vara prioritet ett. En liten stund innan träningen prioritet två, om det gör att du kan prestera bättre på träningen.

Sheogorath
2012-05-22, 19:53
jag deffar och försöker undvika kolhydrater i största möjliga mån, men under vilken tidpunkt på dygnet behöver jag kolhydrater som mest?

brukar styrketräna på eftermiddagen runt 4-5. Äter lunch i skolan och det är på den måltiden som jag äter mest kolhydrater just nu, är det bra? på middagen hemma äter jag inte mycket kolhydrater alls utan äter mest protein.

jag har hört att man ska äta största delen av kolhydraterna efter sitt gympass under deffen, är det sant?

tack för svar

Det gäller oavsett. Har man däremot råd med mycket kolhydrat kan man definitivt äta det vid andra tillfällen också. Det är aldrig fel med kolhydrat så att säga och man kommer med stor sannolikhet att prestera aningens bättre om man fått i sig kolhydrat någon timme innan man tränar. Däremot är det ju inte så att man har råd med hur mycket kolhydrat som helst under deff och kommer det till den punkten där man måste välja (och dit kommer de flesta, vissa kanske redan från första dagen) är det efter träning som är att föredra så att man återladdar effektivt inför nästa pass.

alex111
2012-05-22, 19:54
Efter träningen bör vara prioritet ett. En liten stund innan träningen prioritet två, om det gör att du kan prestera bättre på träningen.

bör man inte äta kolhydrater på lunchen för att ha ork till passet :)?
men om jag istäletl ska äta kolhydrater en liten stund innan passet , vad borde man exempelvis äta och hur långt innan? :)

Shobre
2012-05-22, 20:36
bör man inte äta kolhydrater på lunchen för att ha ork till passet :)?
men om jag istäletl ska äta kolhydrater en liten stund innan passet , vad borde man exempelvis äta och hur långt innan? :)

Idag hade jag benpass, och jag behöver fan kolhydrater innan träningen när man ska köra 280kg benpress.

Käkade en tallrik pastakyckling curry, men sedan efter träningen var det laxfile med ris hemma, tog då endast 0,5dl ris med laxfilé såklart och yoghurt, kanske 1dl.

Sheogorath
2012-05-22, 20:54
bör man inte äta kolhydrater på lunchen för att ha ork till passet :)?
men om jag istäletl ska äta kolhydrater en liten stund innan passet , vad borde man exempelvis äta och hur långt innan? :)

Läsa vad vi skriver. Det är alltid bra att äta kolhydrat, men om du måste välja (t.ex. att du skurit ner på kolhydraterna mycket för att komma lågt i energi så att du går ner i vikt) kanske du måste prioritera att ha dem efter träningen. Jag äter just nu 2800 kalorier och har alla mina kolhydrater efter träningen, undantaget frukosten (en skål gröt med mjölk och sylt). När jag ligger högre i energi unnar jag mig kolhydrater innan träningen också, ofta någon macka typ en timme innan jag cyklar till gymmet. Ju mer energi jag äter desto mindre nogräknad blir jag när och hur mycket kolhydrat jag stoppar i mig.