handdator

Visa fullständig version : Lägga upp måltiderna


InShape
2012-05-22, 19:01
Hej! Nu börjar det närma sig deff-slut och hade snart tänkt att påbörja en långsam bulk igen.
Känner att jag vill bygga nu, så frågar er angående lite tips :)
Har läst rätt mycket här, så jag har verkligen koll på "the basics".

Nu undrar jag bara hur viktigt det är med tiderna då man äter, jag siktar på maximalt volymbygge, många rekommenderar ju att äta var annan/tredje timme, antar att det har med några nivåer i kroppen att göra?
Jag jobbar vanligtvis 7-16 och har ett ganska fysiskt jobb.

Hur viktigt är det att jag äter "mycket" under timmarna jag är på jobbet? Kommer ta en del EAA/Vassle mellan måltiderna. Självklart äter jag en vanlig frukost bestående av ägg/kesella/havregrynsgröt etc. Lunchen består även till stor del av protein+kolhydrater.
Det stora kcal-intaget kommer efter träningen, vilket är vid ca 17 tiden, sedan avslutar jag med något lätt käk + casein en stund innan jag lägger mig.

I slutändan blir det kcal+, men har som sagt lite funderingar kring tidernas "påverkan".

Väldigt tacksam för svar, vet att det är lite optinojja-tråd, men hade vart skönt att få det klargjort! :)

InShape
2012-05-27, 19:43
Vad tror ni? Har man misslyckats ifall man går hungrig nån gång under bulkperiod?

Eddie Vedder
2012-05-27, 19:47
Vad tror ni? Har man misslyckats ifall man går hungrig nån gång under bulkperiod?

Nej givetvis inte.

InShape
2012-05-27, 19:50
Nej givetvis inte.

Kanske var lite dumt sagt, men vet att många rekommenderar att äta väldigt ofta? :)

Eddie Vedder
2012-05-27, 19:54
Kanske var lite dumt sagt, men vet att många rekommenderar att äta väldigt ofta? :)

Ja det gör de kanske. Jag rekommenderar att man äter på det sättet man trivs med. Ät som du föredrar själv.

InShape
2012-05-27, 20:03
Drar ett snabbt exempel på hur en dag kan se ut då. :)
06.20 : Havregrynsgröt med en klick lingonsylt + mjölk och 2 ägg ifall jag hinner + omega 3 kapslar & multivitamin
08.40 : 250g kesella + funlight
10.30 kaffe + eaa xx
12.30 300g köttfärs (chili con carne) 150g ris
14.30 30g vassle ifall jag känner mig hungrig
15.30 pwo
~17.10 efter gym 10g eaa xx
17.30-18 större målet, 3-400g kyckling + 300g klyftpotatis + lättcremefraichesås
20.00 knäckebröd + skinka
~22-tiden 40g casein

Kan bli lite extra jordnötssmör t.ex ifall det varit en extra ansträngande dag, jobbar fysiskt :)

Pretorian
2012-05-28, 07:01
Tycker det låter som lite mat. Jag själv äter ganska lite under dagen (nu under deff) och sen äter jag det stora målet direkt efter träningen på kvällen och det kanske är 6-800 gram kött med tillbehör.

Du märker själv om du går upp i vikt så det är fel av mig att jämföra så men det ser lite ut.

Så mitt svar är att du ska försöka äta ännu mer EFTER träningen.

InShape
2012-05-28, 09:49
Jo de har du rätt i, men drog bara detta som ett exempel just för att matcha trådtiteln. :)
Skall bara hålla koll att det blir ett litet kcal + i slutändan. Vad tror du annars?

Pretorian
2012-05-28, 10:11
Jo de har du rätt i, men drog bara detta som ett exempel just för att matcha trådtiteln. :)
Skall bara hålla koll att det blir ett litet kcal + i slutändan. Vad tror du annars?

Inget mer än det jag sa, lägg den största delen av maten efter träningen. jag tror det är bäst.

InShape
2012-05-28, 10:17
Inget mer än det jag sa, lägg den största delen av maten efter träningen. jag tror det är bäst.

Ja, det vet jag med. Men det spelar ingen större roll hur man lägger upp maten tidigare på dagen?

z_bumbi
2012-05-28, 10:25
Vad tror ni? Har man misslyckats ifall man går hungrig nån gång under bulkperiod?

Det är snarare mer normalt att man är hungrig när det är dags att äta igen.

InShape
2012-05-28, 10:45
Det är snarare mer normalt att man är hungrig när det är dags att äta igen.

Ja, men ifall det dröjer ett tag tills man kan dämpa hungern? Är man inte katabol när man är hungrig? :)
Haha känner att denna tråd börjar spåra, optinojja på hög nivå. Tycker dock det är kul att veta hur det ligger till, så man kan sköta sig någorlunda :)
Vet iallafall att Roddy Benjaminsson rekommenderade att äta var 3e timme typ, och när han gick till kylen igen för att äta, så var han fortfarande proppmätt.

Pretorian
2012-05-28, 11:25
Ja, det vet jag med. Men det spelar ingen större roll hur man lägger upp maten tidigare på dagen?

Jo, det spelar nog roll. Men jag kan inte ge ett bra svar på exakt hur du ska göra.

Från morgon till mitt träningspass så får jag i mig lite BCAA, lite vassle, en liiiten lunch och några koppar kaffe. Det kan hända att jag laddar med en riskaka med jordnötssmör några timmar innan passet.

InShape
2012-05-28, 13:48
Jo, det spelar nog roll. Men jag kan inte ge ett bra svar på exakt hur du ska göra.

Från morgon till mitt träningspass så får jag i mig lite BCAA, lite vassle, en liiiten lunch och några koppar kaffe. Det kan hända att jag laddar med en riskaka med jordnötssmör några timmar innan passet.

Okej, det kommer nog bli bra :) huvudsaken är väl att jag får i mig något under dagen, och det får jag ju :)