handdator

Visa fullständig version : Katabol kroppsmiljö inom 48 h efter styrketräning - effekter?


Thatsinane
2012-05-22, 17:15
Det brukar talas om att det kan ta 48 timmar för musklerna att fullständigt återhämta sig efter ett styrekträningspass. Jag sitter och funderar på hur viktig den anabola miljön är i slutskedet av en återhämtning, Se nedanstående scenario:

Exempel:

Dygn 1: Styrketräning kl. 20 - 21, muskelgrupp A + C , Kaloriöverskott; +300 kcal

Dygn 2: Vila, Kaloriöverskott; +100 kcal

Dygn 3: Cardio kl. 18 - 19, Kaloriunderskott; -300 kcal

Hur stor negativ effekt har det tredje dygnets katabola miljö på muskelutvecklingen av musklerna tränade under det första dygnet? Med andra ord, hur påverkas musklernas utveckling när den katabola miljön inkräktar i slutet av 48-timmarsfönstret för återhämtning?

Effekter av ovanstående upplägg med modifikationen kaloribalans dygn 3, genererar detta märkbara skillnader gällande muskelutveckling och återhämtning?

King Grub
2012-05-22, 17:22
Det är snarare en anabol miljö dygnet efter styrketräning. Efter styrketräning uppregleras proteinsyntesen så den blir betydligt större än proteinnedbrytningen i tränad muskulatur en 24-timmarsperiod efter passet. Samtidigt är aminosyrekänsligheten förhöjd under samma tidsperiod efter stykreträning, så varje proteinintag ger större anabolt gensvar än om man inte hade tränat. Styrketräning försätter kroppen i anabol miljö, inte tvärtom. Proteinnedbrytningen är också förhöjd, men proteinsyntesen mycket mer så = bättre proteinbalans än utan träning.

Thatsinane
2012-05-22, 17:32
Det är snarare en anabol miljö dygnet efter styrketräning. Efter styrketräning uppregleras proteinsyntesen så den blir betydligt större än proteinnedbrytningen i tränad muskulatur en 24-timmarsperiod efter passet. Samtidigt är aminosyrekänsligheten förhöjd under samma tidsperiod efter stykreträning, så varje proteinintag ger större anabolt gensvar än om man inte hade tränat. Styrketräning försätter kroppen i anabol miljö, inte tvärtom. Proteinnedbrytningen är också förhöjd, men proteinsyntesen mycket mer så = bättre proteinbalans än utan träning.

Kan hålla med om att det var dåligt formulerat av mig där, jag hade svårt att få ut mina tankar på det vis jag ville via text. Katabol var tänkt som i definitionen av ett negativt energiintag.

Kärnan i frågan är hur ett negativt kaloriintag påverkar utvecklingen under det sista dygnet jämfört med kaloribalans.

King Grub
2012-05-22, 17:33
Den uppreglering av proteinsyntesen som själva styrketräningen åstadkommer är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.

Thatsinane
2012-05-22, 17:43
Den uppreglering av proteinsyntesen som själva styrketräningen åstadkommer är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.

Givetvis. Är överskottsenergi för att säkra muskelutveckling under dag två enligt exempelupplägget onödigt? Är en kaloribalans den dagen fullgod?

Sniggel
2012-05-22, 17:53
Givetvis. Är överskottsenergi för att säkra muskelutveckling under dag två enligt exempelupplägget onödigt? Är en kaloribalans den dagen fullgod?

Jag skulle tro att när den anabola miljön som styrketräningen skapat är slut...
... då fungerar det som vanligt, dvs som vilken random dag som helst som du inte tränat. Dvs att mat har den effekt den har på kroppen normalt sett (utan träning). Ligger du på kaloriöverskott lägger du på dig fett och muskler, ligger du på underskott tappar du fett och muskler.
Nu är det inte så enkelt och gränsen för när styrketräningens effekt avtagit är nog flytande och varierar mycket mellan individer och träningsupplägg. T ex så verkar erfarna inte få i närheten av lika lång effekt av styrketräning som en nybörjare.
Skilj dessutom på återhämtning och tillväxt (till följd av träning). De är separata variabler. Bara för att proteinsyntesen är uppreglerad samtidigt som återhämtning pågår innebär inte det att båda "tar slut" vid samma tidpunkt.

Man kan träna innan man är återhämtad och ändå få uppreglerad proteinsyntes (inte alltid, men det är möjligt i teorin och rent praktiskt får man ha hyfsad koll och en vettig anledning om man ska träna "halvvägs in i återhämtningen").

Thatsinane
2012-05-22, 20:07
Tack för ditt svar Sniggel, bra poäng med att skilja återhämtning och muskeltillväxt, det tänkte jag inte på när tråden skapades. Ditt resonemang låter vettigt, känner du till några bra studier som behandlar liknande det som diskuteras här?