handdator

Visa fullständig version : Vildgräs, allergi - hjälp plz


johanhej
2012-05-22, 16:02
Hej!

Det fina vädret kom otroligt snabbt år, och allt därtill. Däribland pollen och en satans massa vildgräs.

Har ingen tillgång till receptutskrift så tänkte fråga om ni har tips på några bra receptfria? Det är mest klådan i gommen jag vill bli av med. Har sovit ~15 timmar på en vecka då jag aldrig får somna innan smärtan slår till.

Är extremt tacksam för all hjälp.

Kryss
2012-05-22, 16:06
Det är väldigt individuellt vilka som fungerar bäst, loratadin och cetirizin hör till de vanligare medlen i tablettform och själv märker jag ingen större skillnad. Att komplettera med nässpray kanske hjälper mot dina besvär, annars är det klassiska åtgärder som att inte vädra innan läggdags, skölj håret innan du sover, byt lakan ofta, skaffa en nässköljare osv.

Själv kör jag just nu en tablett cetirizin om dagen, när den värsta plågan (gräs) kommer för mig skaffar jag en vanlig nässpray på apoteket.

312
2012-05-22, 16:20
Cetirizin eller Kestine kan du prova. :)

johanhej
2012-05-22, 16:44
Tack för svar! Ska undersöka nämnda.

alva
2012-05-22, 17:12
Jag kör på Kestine x2. Vad jag vet den enda antihistamintablett man kan ta 2 st/dag? Eftersom klådan sitter i gommen tvivlar jag på att nässpray är nåt att satsa på.. borde irritera svalg/gom mer än det hjälper.

Sniggel
2012-05-22, 18:34
Har du en nosebuddy? De är bra på att rensa ut allergener i gångarna och kan lindra problemen (gommen lär påverkas av vad näsan är irriterad av). Rätt rejält i vissa fall. Bra komplement till medicinerna. Gör skitont första gången (och när man har problem) men det blir lättare för varje tillfälle.

johanhej
2012-05-22, 18:38
Har du en nosebuddy? De är bra på att rensa ut allergener i gångarna och kan lindra problemen (gommen lär påverkas av vad näsan är irriterad av). Rätt rejält i vissa fall. Bra komplement till medicinerna. Gör skitont första gången (och när man har problem) men det blir lättare för varje tillfälle.

Ah, har ingen sådan men ska definitivt försöka hålla näsan ren. Tack!

AhmedGrisen
2012-05-22, 18:43
clarityn eller loratadin har jag hört ska vara bäst, tycker inte själv att jag märker någon skillnad på olika allergimediciner, jag är allergisk ändå men antagligen lite mindre.

skaffa recept, där jag bor räcker det med att ringa in så skriver dom ut nässpray ögondroppar och tabletter direkt så kan du hämta ut det på apoteket.

annars är kortison helt klart det bästa för mig.

AhmedGrisen
2012-05-22, 18:45
när det ändå finns en allergitråd så tänkte jag kapa den lite, vad gör man när dom vanliga allergimedicinerna plus kortison inte räcker till?

Sniggel
2012-05-22, 18:51
när det ändå finns en allergitråd så tänkte jag kapa den lite, vad gör man när dom vanliga allergimedicinerna plus kortison inte räcker till?

Jag fick ciklospor (för ögonen som jag hade mest problem med och som höll på att få permanenta skador). Men i sommar verkar jag vara immun mot pollen, helskumt.

Men så JÄÄÄÄÄÄVLA NICE!!!

Sorry... det är nog ingen tröst för Johan eller Ahmed :/
You have my feels.

AhmedGrisen
2012-05-22, 19:00
Jag fick ciklospor (för ögonen som jag hade mest problem med och som höll på att få permanenta skador). Men i sommar verkar jag vara immun mot pollen, helskumt.

Men så JÄÄÄÄÄÄVLA NICE!!!

Sorry... det är nog ingen tröst för Johan eller Ahmed :/
You have my feels.

vad är det? och hur får man det utskrivet? har tidigare gått på en försöks grej på karolinska där jag fick massor med sprutor men det visade att de inte funkade, dock finns det dokumenterat att jag är tok allergisk

Sniggel
2012-05-22, 19:16
Det är en immunomodulerande medicin.
Du behöver välja ut ett apotek och de ska få ansöka om licens för att å lov att ge ut den på recept. Läkaren måste också argumentera för varför du behöver den. Så om din läkare håller med om att ni prövat allt och att det ändå inte hjälper så kanske han kan hjälpa dig med att testa denna. Vet inte om det finns någon liknande för några utav den andra delarna av kroppen som blir drabbad av allergier.
Lite pinsamt men jag slarvade rätt mycket med den och slutade använda den när jag insåg att jag inte hade några som helst symtom på pollenallergi i våras. Jag kan inte påstå att det lilla ciklospor jag tagit varit anledningen då jag inte kännt av något i luftvägarna heller.
Jag såg helt enkelt ingen anledning med att fortsätta med den när jag var övertygad om att jag var fri från pollenallergi.
Jag tror dock att du kan få medicinen om du tar upp det med din läkare. Beroende på hur stora dina problem är.
Jag fick det utskrivet för att jag inte skulle ta för mycket kortison.

Kryss
2012-05-22, 19:17
Nasaline är en favorit under sommarn
http://www.nasaline.se/images/nasaline_2012/forpackning_nasaline.jpg

Bonus för att den ser jävligt rolig ut för folk som hälsar på och hittar den på toaletten... :D

AhmedGrisen
2012-05-22, 19:24
Det är en immunomodulerande medicin.
Du behöver välja ut ett apotek och de ska få ansöka om licens för att å lov att ge ut den på recept. Läkaren måste också argumentera för varför du behöver den. Så om din läkare håller med om att ni prövat allt och att det ändå inte hjälper så kanske han kan hjälpa dig med att testa denna. Vet inte om det finns någon liknande för några utav den andra delarna av kroppen som blir drabbad av allergier.
Lite pinsamt men jag slarvade rätt mycket med den och slutade använda den när jag insåg att jag inte hade några som helst symtom på pollenallergi i våras. Jag kan inte påstå att det lilla ciklospor jag tagit varit anledningen då jag inte kännt av något i luftvägarna heller.
Jag såg helt enkelt ingen anledning med att fortsätta med den när jag var övertygad om att jag var fri från pollenallergi.
Jag tror dock att du kan få medicinen om du tar upp det med din läkare. Beroende på hur stora dina problem är.
Jag fick det utskrivet för att jag inte skulle ta för mycket kortison.

okej det här ska kollas upp! ögonen är inte mitt värsta problem men ska ta och tjata lite på läkaren jag har nog inte vart tillräckligt på innan. ligger på max dos eller mer på alla mediciner ändå är jag mer allergisk än dom flesta och det känns som man inte ska behöva vara det. tack för hjälpen!

alva
2012-05-22, 20:21
när det ändå finns en allergitråd så tänkte jag kapa den lite, vad gör man när dom vanliga allergimedicinerna plus kortison inte räcker till?

Har man kraftig allergi så kan man efter noggrann utredning få genomgå en s k hyposensibilisering (även kallad specifik immunterapi/allergivaccination). Den går ut på att man under 3-5 års tid blir injicerad det ämne man är allergisk mot, i små doser, för att succesivt öka dosen tills dess att kroppen blir "immun" mot ämnet. Jag går under sådan behandling då jag har kraftig björkpollenallergi. Jag har snart tagit sprutorna i 2 år och känner redan en otrolig skillnad! :D

AhmedGrisen
2012-05-22, 20:31
Har man kraftig allergi så kan man efter noggrann utredning få genomgå en s k hyposensibilisering (även kallad specifik immunterapi/allergivaccination). Den går ut på att man under 3-5 års tid blir injicerad det ämne man är allergisk mot, i små doser, för att succesivt öka dosen tills dess att kroppen blir "immun" mot ämnet. Jag går under sådan behandling då jag har kraftig björkpollenallergi. Jag har snart tagit sprutorna i 2 år och känner redan en otrolig skillnad! :D

det är denna jag gjorde på karolinska för ett antal år sedan. det hjälpte i några år, svårt att minnas men jag tror jag hade 3-4 bra säsonger innan allergin var precis lika illa som innan.

von R
2012-05-22, 20:38
Har man kraftig allergi så kan man efter noggrann utredning få genomgå en s k hyposensibilisering (även kallad specifik immunterapi/allergivaccination). Den går ut på att man under 3-5 års tid blir injicerad det ämne man är allergisk mot, i små doser, för att succesivt öka dosen tills dess att kroppen blir "immun" mot ämnet. Jag går under sådan behandling då jag har kraftig björkpollenallergi. Jag har snart tagit sprutorna i 2 år och känner redan en otrolig skillnad! :D

Jag blev klar med min behandling i höstas!! :D Så sjuuuukt skönt! Känner inget nu :)

alva
2012-05-22, 20:43
det är denna jag gjorde på karolinska för ett antal år sedan. det hjälpte i några år, svårt att minnas men jag tror jag hade 3-4 bra säsonger innan allergin var precis lika illa som innan.

Aj då. Tyvärr funkar det ju inte på alla. Bara att hålla tummarna för att min allergi blir förevigt botad ;)

alva
2012-05-22, 20:44
Jag blev klar med min behandling i höstas!! :D Så sjuuuukt skönt! Känner inget nu :)

ahh, härligt!! Var det också pollen? Finns ju för bi - och getingstick, timotej och lite allt möjligt.

AhmedGrisen
2012-05-22, 22:40
Aj då. Tyvärr funkar det ju inte på alla. Bara att hålla tummarna för att min allergi blir förevigt botad ;)

nä men tack för tipset ändå, lycka till!

johanhej
2012-05-23, 22:08
Måste bara säga att jag köpte loratadin hexal idag och är lycklig som bara den. Tänk vad småsaker kan göra en glad. Sitter här med fönstret öppet och bara vaskar luften liksom, utan att det gör ont.

Sniggel
2012-05-23, 23:18
Så vanlig hederlig loratadin funkade? Det var ju nice att höra :)