handdator

Visa fullständig version : Träningsschema?


Andersen25
2012-05-22, 15:34
Hejsan, är en kille på 16 år, 182 cm och med en vikt på 78-80kg. Jag har styrketränat hemma under ett tag och ska fortsätta med det 1-2 månader in på sommaren för att sedan börja gymmet.

Här är träningsschemat och det jag undrar är, hur tycker ni det ser ut. Något jag bör lägga till eller ändra?

Dag1: Bröst/Axlar/Triceps

Lutande hantelbänk 3 set 8-10 reps (20kg hantlar)
Flyes med hantlar eller kabel 3 set 8-10 reps (10kg hantlar)
Stående axelpress med hantlar 3 set 8-10 reps (15-17,5kg hantlar)
Sidolyft 3 set 8-10 reps (15-17,5kg hantlar)
Skullchrushers m. hantlar 3 set 8-10 reps (7,5kg hantlar)
Dips 3 set 12-15 reps (12,5kg hantel i knäet)
Armhävningar 3 set 12-15 reps

Dag2:Ben/Mage

Knäböj 6-8 reps 4 set
Utfall 8-10 reps 3 set
Stående vadpress 8-10 reps 5 set
Benlyft 3 set 10-12 reps
Sit-ups 3 set 10-15 reps

Dag3: Rygg/biceps

Hantelcurl 8-10 reps 3 set (14,5kg hantlar)
Marklyft 6-8 reps 3 set
Hammercurl 8-10 reps 3 set (13kg hantlar)
Chins 3-4 reps 4 set
Koncetrationscurl 8-10 reps 3 set (12kg hantlar)
hantelshrugs 20 reps 3 set (20kg hantlar)

Vilar en dag och sen fortsätter jag igen. Jag har ca 1-2 min vila mellan övningar. Hantlarna jag har är 40kg totalvikt på två hantlar. Så 20kg på den ena och 20kg på den andra.

Tycker att bicepsen och tricepsen är dem kroppsdelarna som växer minst. Dåliga övningar? Några andra övningar? :)

MVH: Andersen25

Dribinho
2012-05-22, 15:58
Ser ut som en klassisk 3 split, absolut inget fel på övningarna utifrån den utrustning du har.
Om du orkar skulle jag försöka köra högre reps på knäböj och chins dock.
Om inte annat försöka prioritera de övningarna lite extra.
Biceps och triceps är förhållandevis små muskelgrupper så det tar lite längre tid innan du ser några större resultat på de.
Men jag kan garantera att du har större biceps om du orkar göra tex 10x4 på chins istället för som nu 3-4 reps.
Kör på, försöka höja vikter/reps så gott det går och ät ordentligt med mat så ska du se att det går fortsatt framåt.

Andersen25
2012-05-22, 16:08
Ser ut som en klassisk 3 split, absolut inget fel på övningarna utifrån den utrustning du har.
Om du orkar skulle jag försöka köra högre reps på knäböj och chins dock.
Om inte annat försöka prioritera de övningarna lite extra.
Biceps och triceps är förhållandevis små muskelgrupper så det tar lite längre tid innan du ser några större resultat på de.
Men jag kan garantera att du har större biceps om du orkar göra tex 10x4 på chins istället för som nu 3-4 reps.
Kör på, försöka höja vikter/reps så gott det går och ät ordentligt med mat så ska du se att det går fortsatt framåt.

Körde Dag3 passet nu under tiden jag skrev denna tråden typ, orkade 6, 6, 6, 5 på chinsen så det är en bättring sen förra veckan. Gör även mina chins såhär så att jag har fingrarna mot mig och ganska smalt. Inte som Scooby gör i detta klippet utan tvärtom med händerna och smalare ihop än vad han har dem. Är det någon stor skillnad? Eftersom min dörröppning är inte så stor och jag har en sådan dörrtrapets som sitter mellan dörrkarmarna, inte en sådan som han har.

http://www.youtube.com/watch?v=W_vw0P8EVwQ&feature=plcp

Knäböjen har jag tagit det lugnt med eftersom jag haft en ljumsk skada sen Oktober 2011. Börjat bli bra nu och kommit igång med fotbollen igen och fått lite känningar i baklår osv så tagit det lite lugnt med knäböj. Men givetvis ska jag höja repsen där också, nästa eller nästa vecka igen tror jag. Har dock bara 20kg hantlar så blir ju 40kg i knäböj, bänkpress, marklyft vilket inte är så mycket men det är en bra start inför gymmet ;)