handdator

Visa fullständig version : Träna hemma


Oxiduz
2012-05-22, 14:49
Hej,

Jag har precis återhämtat mig från en bruten fotled samt en meniskoperation, och tänkte börja styrketräna hemma.

Längd :188cm
Vikt : 91-92kg
Mål : behålla ungerfär samma vikt, bort med en del fett och få styrka och uthållighet samt gärna se ut som brad pitt i troja :)
Jag kommer brottas 3-4 ggr i veckan och tänkte komplettera med träning hemma 3-4 dagar i veckan.
Jag har läst en del trådar här men inte riktigt hittat någon som har samma schema som jag tänkt mig.
Det jag har hemma är pullupstång, hantlar 10kg dock ingen bänk,
går det att lösa utan fler inköp vore det grymt då jag studerar och inte har mycket till övers varje månad.
Men självklart köper jag om ni anser att det är ett måste :)

Jag tänkte springa 3 ggr i veckan dels som uppvärmning för styrketräningen samt för kondition, tänkte mig följande.


Pass 1
45 Min Kondition (intervall)
6x max pullups
6x max situps
6x max armhävningar
6x max svalor (ligga på mage klappa händerna bakom ryggen)
6x max bicepscurls
6x max ryssar
6x max utfall

Pass 2
45 Min kondition (Backe)
6x max pullups
6x max situps
6x max armhävningar
6x max svalor (ligga på mage klappa händerna bakom ryggen)
6x max bicepscurls
6x max ryssar
6x max utfall

Pass 3
Kondition 1 timme lugnt temp i spåret
6x max pullups
6x max situps
6x max armhävningar
6x max svalor (ligga på mage klappa händerna bakom ryggen)
6x max bicepscurls
6x max ryssar
6x max utfall


Mina frågor är.
1. När det gäller konditionen skall jag köra tex intervall hela veckan och backe nästa eller kan man dela upp det och köra alla 3 per vecka ?
2. Kan jag träna såhär varje dag(minus konditionspassen) och bara vila 1-2 dagar ?
3. Ser övningarna bra ut eller borde jag lägga till några, samt reps etc om det verkar vettigt.

Anledning till att jag skrev bicepscurls är för att jag inte kan så många andra övningar med hantlar, jag vill ju gärna att övningarna hjälper mig i brottningen så det får gärna ändras om ni anser mig vara helt retarderad.
Tack på förhand.

/Oxiduz

lurre86
2012-05-22, 15:24
om du ska se ut som bradpitt i troja så får du nog plastikoperera dig.

Och om du vill ha kroppen så får du gå till ett gym.

Träna hemma kommer du inte komma långt på utan vikter.

MrPowa
2012-05-22, 15:43
Träna hemma kommer du inte komma långt på utan vikter.

Allt beror väll på vad man vill uppnå med sin träning.

Du kan skaffa hockeytrunk och fylla med sand, och kasta runt den.

lurre86
2012-05-22, 15:45
Allt beror väll på vad man vill uppnå med sin träning.

Du kan skaffa hockeytrunk och fylla med sand, och kasta runt den.

Men va förfan lite realistisk.

han skrev att han ville uppnå brad pitts fysik i troja.

Å jag svarade på den frågan.

MrPowa
2012-05-22, 15:49
han skrev att han ville uppnå brad pitts fysik i troja.

Å jag svarade på den frågan.

Ok.

Efter att sett en bild på han i Troja så har han inge jättevolym så ska ej vara så svårt att få den massan med "hem" träning.

Oxiduz
2012-05-22, 20:45
Hej,

Trodde smileyn efter kommentaren fick er att inse att jag inte var 100% allvarlig :)

Men utöver det faktum att jag inte kanske kommer få kropp ala brad pitt, hur ser själva programmet ut ?
Vad bör ändras för att kunna få ut max av träningen hemma ?
Samt om jag behöver vikter, vad bör jag införskaffa? räcker det med kettlebells tex?

Mvh

MrPowa
2012-05-23, 04:56
pullups
situps
armhävningar
jägarvila
utfall
kasta hockeytrunk
klättra rep

Så skulle det kunna se ut.

Isola
2012-05-23, 05:59
Om du just haft skador i både fot och knä skulle jag inte köra två kvalitetspass varje vecka. Jag skulle börja med tre kortare (under halvtimmen), lugnare löppass första veckorna, sedan öka längden på ett av passen, börja med lite koordinationslopp och löpskolning och först om några månader börja göra om ett av passen till backe eller intervall.

Kör du på med både backe och intervall två pass i veckan direkt tror jag risken är stor att du drar på dig (nya) skador.