handdator

Visa fullständig version : Två frågor, mål och benträning


Kåla
2012-05-22, 13:09
Hej,
Vissa säger att det är så superviktigt att lägga upp mål i träningen. Men jag förstår inte riktigt hur det är relevant?
T.ex. om jag sätter som mål att ta 120kg i bänk om x antal månader och tar 90kg idag, hur hjälper det min träning? Det enda skulle väl vara om man sätter mål veckovis, att varje vecka sträva efter nåt specifikt som innefattar progression - det hade ju funkat. Men jag antar att ingen menar så "tätt" med mål?
Luddigt skrivet, men någon får gärna förklara hur ni tänker med mål och hur ni anammar dessa mål.

Fråga två.
Jag tränar ben samma dag som jag tränar axlar, det funkar inte har jag nu känt.
Min split ser ut såhär;
rygg, bic
axlar, ben
bröst, tric

och rygg samt bröst-passen fungerar utmärkt medans axelpasset som sagt blir på tok för utmattande när jag kör ben. Så hur bör man lägga upp det? Känner nästan att om jag gör en 4-split utav det hela så blir det ju bara att jag tränar alla muskler en gång i veckan vilket känns lite.

ceejay
2012-05-22, 13:13
Jag antar att du kör axlar innan benen. Det är ju inga problem?
Jag har rygg idag(inge marklyft dock) och kör böj efteråt. På torsdag har jag axlar, biceps och kör sedan böj efteråt. Lördag och jag axlar igen och kör böj efteråt.

Jag tror att det endast är en vanesak.

Poxeman
2012-05-22, 13:17
Mål har jag för motivation och styrning över tid.

Om mitt mål är Ironman sub 9:45 så är det viktigt med långa pass både cykel och löpning. Alltså får jag prioritera bort styrketräning och annat som tar tid från mitt primära arbete.


Om mitt mål är att bänka 120kg så får jag lägga upp bänkträningen på ett sätt som för mig åt det hållet. Om målet är att fixa det till jul så blir det kanske: grundträning-styrkefas-toppning-maxning i en eller fler cykler för att närma mig målet.

Hade jag inte haft några mål med min träning så hade det lätt blivit slentrian istället.

mikaelj
2012-05-22, 13:19
Hej,
Vissa säger att det är så superviktigt att lägga upp mål i träningen. Men jag förstår inte riktigt hur det är relevant?
T.ex. om jag sätter som mål att ta 120kg i bänk om x antal månader och tar 90kg idag, hur hjälper det min träning? Det enda skulle väl vara om man sätter mål veckovis, att varje vecka sträva efter nåt specifikt som innefattar progression - det hade ju funkat. Men jag antar att ingen menar så "tätt" med mål?

Jodå. Det kan vara att man lägger upp ett schema för sig själv för att inom en 4v-period skall kunna lägga på 2,5 kg på stången. Då har man ett mål. Når man det inte får man revidera schemat eller se över övriga parametrar.

Birkharju
2012-05-22, 13:19
Superviktigt, njae. En bra sak med mål är ju att man är ju tvingad till progression för att nå dem - något som är nödvändigt för att bli större och/eller starkare. Men bara du ser till så du konstant ökar vikten så spelar det ingen roll om du har ett långsiktigt mål eller inte.

Jag kollar t.ex. endast tillbaka på anteckningarna från senaste passet och försöker få bättre resultat på någon av övningarna. Antingen höja vikten, minskad setvila, köra mer excentriskt e.tc.

Pretorian
2012-05-22, 13:25
Jag har inga såna viktmål (tex 150kg i bänk innan sommaren) utan målet är att bli starkare varje pass. Det kan vara ytterligare en reps eller att jag kommit så högt i reps att jag höjer vikten.

Utan det målet så händer inget... för mig.

Kåla
2012-05-22, 13:35
Om mitt mål är att bänka 120kg så får jag lägga upp bänkträningen på ett sätt som för mig åt det hållet. Om målet är att fixa det till jul så blir det kanske: grundträning-styrkefas-toppning-maxning i en eller fler cykler för att närma mig målet.

Hade jag inte haft några mål med min träning så hade det lätt blivit slentrian istället.
Jo, men vad händer sen då? Om jag har som mål att bli större och starkare så får jag ha ett litet delmål på alla muskelgrupper. Så om jag säger militärpress 60kg, bänkpress 120kg, knäböj 120kg, marklyft 150kg till september 2012.
Hur påverkas min träning av det? Inget alls. Jag har väldigt svårt för att ha sådana långsiktiga mål, men det kanske bara är jag som fungerar så.

Jag har inga såna viktmål (tex 150kg i bänk innan sommaren) utan målet är att bli starkare varje pass. Det kan vara ytterligare en reps eller att jag kommit så högt i reps att jag höjer vikten.

Utan det målet så händer inget... för mig.
Lite så funkar jag med. Jag skriver ner vad jag tar varje pass och försöker öka nästa pass i form av set, reps, hur pass intensivt det är eller vikt då givetvis. Funkade ett par månader när jag skrev ned detta och hade full koll. Men efter ett tag så blir det svårt att anamma ökningarna och jag bara "tränar på" som jag gjorde förr.
Därför tänker jag att man bör sätta upp dessa mål alla pratar om, känns bara så diffust att säga "sätt upp mål, sikta mot dem=success".

Kåla
2012-05-22, 13:37
Superviktigt, njae. En bra sak med mål är ju att man är ju tvingad till progression för att nå dem - något som är nödvändigt för att bli större och/eller starkare. Men bara du ser till så du konstant ökar vikten så spelar det ingen roll om du har ett långsiktigt mål eller inte.

Jag kollar t.ex. endast tillbaka på anteckningarna från senaste passet och försöker få bättre resultat på någon av övningarna. Antingen höja vikten, minskad setvila, köra mer excentriskt e.tc.

Missade detta. Ja, lite det jag var ute efter. Om jag har med mig en liten post-it lapp på bröstträningen där det står "Bänkpress 120kg, september" så händer ju inte mer magi än om jag går till passet och tänker "förra gången körde jag 100kg, nu testar jag 102,5kg."

Alfers
2012-05-22, 13:37
Målen behöver ju inte vara så specifika som "öka från x kilo till y kilo på z dagar i övning p"
Det kan vara så enkelt som "Fokusera lite extra på att få bredare axlar till sommaren" till "Förebygga mera ont i ryggen från den där jävla kontorsstolen"
Eller att kvala in på sm i styrkelyft eller byta däck på bilen utan domkraft.

Har man absolut inget mål kan jag tänka mig att det blir lätt att man säger "äh, jag skiter i gymmet idag, vad ska jag dit för, är ju ganska bra väder ute" eller "äh, jag är ju lite trött, jag kör nog bara halva passet idag" då man inte har någon anledning att fortsätta.
Och resultaten blir därefter..

Kåla
2012-05-22, 13:40
Målen behöver ju inte vara så specifika som "öka från x kilo till y kilo på z dagar i övning p"
Det kan vara så enkelt som "Fokusera lite extra på att få bredare axlar till sommaren" till "Förebygga mera ont i ryggen från den där jävla kontorsstolen"
Eller att kvala in på sm i styrkelyft eller byta däck på bilen utan domkraft.

Har man absolut inget mål kan jag tänka mig att det blir lätt att man säger "äh, jag skiter i gymmet idag, vad ska jag dit för, är ju ganska bra väder ute" eller "äh, jag är ju lite trött, jag kör nog bara halva passet idag" då man inte har någon anledning att fortsätta.
Och resultaten blir därefter..

Då förstår jag, rådet verkar ju vara mer riktat till folk som inte tycker om att styrketräna?
Finns ju de folket med.
Jag tillhör ju dock den skaran som tränat i ett par år men har inte tröttnat ett skit på det, lika hungrig efter träning som när jag började, om inte mer.

mikaelj
2012-05-22, 13:42
Jo, men vad händer sen då? Om jag har som mål att bli större och starkare så får jag ha ett litet delmål på alla muskelgrupper. Så om jag säger militärpress 60kg, bänkpress 120kg, knäböj 120kg, marklyft 150kg till september 2012.
Hur påverkas min träning av det? Inget alls. Jag har väldigt svårt för att ha sådana långsiktiga mål, men det kanske bara är jag som fungerar så.

Jag har inte heller såna mål. Det är omöjligt att veta hur mycket man kan öka. Men du kan ha en önskan om att nå en viss styrka i framtiden. Då kanske du fokuserar mer på det målet, än om du inte haft det.

Under en kortare tidsperiod kan du se vad du kan göra för att lägga på minsta möjliga ökning på stången, om det så är en extra repetition, ett extra set eller en 1,25:a på varje sida. Varje sån ökning tar dig närmare målet.

Poxeman
2012-05-22, 14:12
Jo, men vad händer sen då? Om jag har som mål att bli större och starkare så får jag ha ett litet delmål på alla muskelgrupper. Så om jag säger militärpress 60kg, bänkpress 120kg, knäböj 120kg, marklyft 150kg till september 2012.
Hur påverkas min träning av det? Inget alls. Jag har väldigt svårt för att ha sådana långsiktiga mål, men det kanske bara är jag som fungerar så.


Att bara skriva ner ett mål är såklart inget självändamål.

Det som rekommenderas är väl att man ska hitta ett mål som känns roligt och viktigt så att man har något att kämpa mot.

Vill du inte ha några må¨l så är ddet ingen som kommer tvinga dig.

gustafffsson
2012-05-22, 14:18
utan mål blir det ätt att man sllöar till och ligger kvar och kör på samma vikter hela tiden när man egentligen kan höja vikterna i tex knäböj 5-10kg och fortfarande köra samma mängd reps.om man då vet jag vill klara den och den vikten fram tills sommarn så kommer man försöka öka vikterna varje gång man kommer till gymmet för man vill klara det målet.

på fråga 2 svarar jag
varför lägger du inte bara axlar på samma pass som du kör bröst?

apfel
2012-05-22, 14:32
jag kan bara tala för mig själv men det blir jobbigt att äta kesella då man egentligen vill ha en ben & Jerry's. det blir jobbigt att lyfta den där vikten den där sista repetitionen då man egentligen vill hem och sova. det blir jobbigt, men i dem situationerna tänker jag på det mål som jag har satt upp och frågar mig själv "vill jag nå det där målet mer än jag vill äta ben & jerrys, vill jag nå det mer än jag vill sova?" svaret är i mitt fall alltid ja. är svaret inte alltid ja har du IMO satt upp ett mål som du inte vill nå tillräckligt mycket.

Kåla
2012-05-22, 15:51
utan mål blir det ätt att man sllöar till och ligger kvar och kör på samma vikter hela tiden när man egentligen kan höja vikterna i tex knäböj 5-10kg och fortfarande köra samma mängd reps.om man då vet jag vill klara den och den vikten fram tills sommarn så kommer man försöka öka vikterna varje gång man kommer till gymmet för man vill klara det målet.

på fråga 2 svarar jag
varför lägger du inte bara axlar på samma pass som du kör bröst?

Känner inte att jag får kvalitativ träning av både axlar och bröst om jag smäller in båda två på samma pass. Lägg till triceps på det så blir de svårare.

emi23j
2012-05-22, 16:18
tror du har missuppfattat själva grejen med att ha mål.

Kåla
2012-05-22, 16:38
tror du har missuppfattat själva grejen med att ha mål.

Hade jag full koll på det hela så hade jag aldrig startat en tråd om det. ;)

Kåla
2012-05-29, 10:18
Känner att denna tråden behöver sin bump då jag inte fick svar på benfrågan.
Alltså, axlar och ben på samma pass är för mastigt. Medans att köra ben på eget pass skulle innebära att jag kör igenom kroppen 1 gång/vecka vilket känns för klent.

mikaelj
2012-05-29, 10:18
Träna benen oftare då. Du vänjer dig vid att träna mycket. Behöver inte ha hög volym till att börja med.

Kåla
2012-05-29, 10:19
Träna benen oftare då. Du vänjer dig vid att träna mycket. Behöver inte ha hög volym till att börja med.

När? =)
rygg, bic - finns ingen plats för ben här
bröst, tric - inte här heller
axlar, ben
vila - vilodag
rygg, bic - samma sak här.

Stor Hård Ådrig
2012-05-29, 10:53
Jag kör samma split som du. Du kan kolla min journal vilka övningar jag kör. Baksida axlar, trapz och baksida lår kör jag på ryggdagen

mikaelj
2012-05-29, 11:17
När? =)
rygg, bic - finns ingen plats för ben här
bröst, tric - inte här heller
axlar, ben
vila - vilodag
rygg, bic - samma sak här.

Klart det får plats. Lägg det överallt. Du behöver inte köra knastungt till en början. Träning är bättre än inte träning. Sedan kan du öka intensiteten när du vant dig.

Illustrerade mannen
2012-05-29, 12:39
Du kör:
1. Rygg, Biceps
2. Bröst, Triceps
3. Axlar, Ben
4. Vila
Osv

Jag kör:
1. Bröst, Ben
2. Rygg, Biceps
3. Mark, Axlar
4. Bröst, Ben
5. Rygg, Biceps
6. Vila
7. Vila
Osv
Jag kör som synes ingen isolerad tricepsträning vilket kanske ställer till det för dig, men testa att köra Bänk och Böj i superset. Fungerar kanon! Marklyft och Axlar är en skön kombination.