handdator

Visa fullständig version : Trex och Mikaelj spekulerar


Sidor : [1] 2

TREX
2012-05-22, 09:00
http://www.abcleksaker.se/Shop/Image/Article/CHC993173.jpg

Hmm... Nej. Teknik vore intressant att prata om. För det saknar nästan alla.

Vad är teknik? Tycker det är överskattat.

mikaelj
2012-05-22, 09:08
Vad är teknik? Tycker det är överskattat.

Jo, det verkar vara den rådande åsikten bland gymfolket på Kolo...

TREX
2012-05-22, 09:14
Jo, det verkar vara den rådande åsikten bland gymfolket på Kolo...

Grejen är ju den att alla bygger ju muskler med olika tekniker, det är ju väldigt få som gör något exakt på pricken lika dant.

Så vad blir då den korrekta tekniken?

Jag tror inte teknik är det viktiga längre eftersom alla gör så pass olika, det blir ju omöjligt att säga om någon gör rätt eller fel...

mikaelj
2012-05-22, 09:15
Grejen är ju den att alla bygger ju muskler med olika tekniker, det är ju väldigt få som gör något exakt på pricken lika dant.

Så vad blir då den korrekta tekniken?

Jag menar inte bästa vinkeln i pushdowns nu, utan teknik i övningar som faktiskt kräver det.

De flesta har helt bedrövlig teknik i baslyften vilket ger en rejäl skaderisk och gör att de inte kan öka belastningen utan att välta och såna saker.

TREX
2012-05-22, 09:19
Jag menar inte bästa vinkeln i pushdowns nu, utan teknik i övningar som faktiskt kräver det.

De flesta har helt bedrövlig teknik i baslyften vilket ger en rejäl skaderisk och gör att de inte kan öka belastningen utan att välta och såna saker.

Jaha du menar så. Ja jag håller med, och det är även därför man dagarna i ända kan läsa om folk som vill ha åsikter på hur deras lyft ser ut e.t.c.

Var ju därför jag personligen skippade att köra "baslyften", för att jag inte kände att tiden att lägga på att hitta rätt teknik för maximal kontakt var värt det när jag lika gärna kan lägga mig i en benpress och få träff direkt utan att behöva tänka på om jag gör det rätt.

spoon
2012-05-22, 09:23
Vad är teknik? Tycker det är överskattat.

TREX behöver inte teknik. TREX behöver inte vara stark. TREX har fått fel gener. Buhu.

rooz
2012-05-22, 09:23
Grejen är ju den att alla bygger ju muskler med olika tekniker, det är ju väldigt få som gör något exakt på pricken lika dant.

Så vad blir då den korrekta tekniken?

Jag tror inte teknik är det viktiga längre eftersom alla gör så pass olika, det blir ju omöjligt att säga om någon gör rätt eller fel...
Jag håller med. Morgondagens böjar ska se ut såhär tror jag.
OPfRacm6Jxc

TREX
2012-05-22, 09:30
TREX behöver inte teknik. TREX behöver inte vara stark. TREX har fått fel gener. Buhu.

Givetvis behöver man EN teknik, men vilken av alla tekniker? Och vilken är den bästa? Är ju omöjligt att svara på.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184059&page=9

Kolla hur många olika sätta att göra övningar på som presenterades i den här tråden mellan daloatf och lurre86.

mikaelj
2012-05-22, 09:34
Givetvis behöver man EN teknik, men vilken av alla tekniker? Och vilken är den bästa? Är ju omöjligt att svara på.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184059&page=9

Kolla hur många olika sätta att göra övningar på som presenterades i den här tråden mellan daloatf och lurre86.

wat

Det där är en icke-fråga. Satsa på att över tid göra fler reps på tyngre vikter och ät mycket mat så har du dina muskler.

rooz
2012-05-22, 09:36
Givetvis behöver man EN teknik, men vilken av alla tekniker? Och vilken är den bästa? Är ju omöjligt att svara på.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184059&page=9

Kolla hur många olika sätta att göra övningar på som presenterades i den här tråden mellan daloatf och lurre86.

Seriöst, tack för den länken trexxie. Satt fint morgonkaffetcofffee*hug*

TREX
2012-05-22, 09:38
wat

Det där är en icke-fråga. Satsa på att över tid göra fler reps på tyngre vikter och ät mycket mat så har du dina muskler.

På vilket sätt är det en icke-fråga, tror du inte att det finns tekniker som är bättre lämpade för olika typer av mål med sin träning?

mikaelj
2012-05-22, 09:39
På vilket sätt är det en icke-fråga, tror du inte att det finns tekniker som är bättre lämpade för olika typer av mål med sin träning?

Nä. Det är skit samma om du "klämmer till" och vad det nu är för trams ni tangentbordsbyggare sysslar med, för muskeltillväxten.

Lyft tunga vikter många gånger och ät mycket mat. Det går inte att bli biff på silverhantlarna.

spoon
2012-05-22, 09:40
Seriöst, tack för den länken trexxie. Satt fint morgonkaffetcofffee*hug*

Jag tycker den tråden är bra. Allt för få med byggardrömmar på kolo. Styrketänket har tagit över lite för mycket.

TREX
2012-05-22, 09:54
Nä. Det är skit samma om du "klämmer till" och vad det nu är för trams ni tangentbordsbyggare sysslar med, för muskeltillväxten.

Lyft tunga vikter många gånger och ät mycket mat. Det går inte att bli biff på silverhantlarna.

Titta inte på mig, jag pysslar inte direkt med någon av det och min träning är inspirerad av 90-talet (Tack gode gud för fildelning och att det fortfarande går att få tag på alla guldklimps-träningsfilmer från den tidsperioden) samt Kevin Levrone.

Men det är fortfarande ett intressant ämne...

Sen var det väl ett tag sen Robban använde silverhantlar eller? Jag tror det var han du syftade på när du sa det, Robban lyfter ju precis som vem som helst nu för tiden med hantelpressar på 40kg+.

mikaelj
2012-05-22, 10:07
jag tror det var han du syftade på när du sa det

nä.

TREX
2012-05-22, 10:14
nä.

Jaha är det fler här som kör med silverhantlar? Eller menade du specifikt folk som tränar "lätt"?

mikaelj
2012-05-22, 10:17
Jaha är det fler här som kör med silverhantlar? Eller menade du specifikt folk som tränar "lätt"?

Ja. De letar efter pump 'n kontakt med silverhantlar, istället för att faktiskt ta i.

Jag vet inte, jag är lite orolig att hon har tappat bort sig eller nåt. *cry*

Jo. Inloggad senast i torsdags.

TREX
2012-05-22, 10:27
Ja. De letar efter pump 'n kontakt med silverhantlar, istället för att faktiskt ta i.

Stör det dig?

mikaelj
2012-05-22, 10:28
Stör det dig?

Ja, det stör mig.

TREX
2012-05-22, 10:35
Ja, det stör mig.

Varför? Har du någon gång befunnit dig i en lokal där en som är mycket större än dig använder en mycket lägre vikt? Var det jobbigt? Svårt att andas? Klump i halsen?

mikaelj
2012-05-22, 10:37
Varför?

Jag tror att det är för att det är fel sätt att träna på, och att det ofta lärs ut till nybörjare.

Har du någon gång befunnit dig i en lokal där en som är mycket större än dig använder en mycket lägre vikt? Var det jobbigt? Svårt att andas? Klump i halsen?

Japp, nej, nej och nej.

TREX
2012-05-22, 10:39
Jag tror att det är för att det är fel sätt att träna på, och att det ofta lärs ut till nybörjare.

Hur kan du avgöra vad som är fel respektive rätt sätt att träna på, vet du vad som bygger muskler bäst? För det sitter nog en del folk ute i stugorna som gärna vill ha ett slutgiltigt svar på den frågan.

mikaelj
2012-05-22, 10:40
vet du vad som bygger muskler bäst?

Progressiv överbelastning, naturligtvis. Till skillnad från att jaga pump.

TREX
2012-05-22, 10:42
Progressiv överbelastning, naturligtvis. Till skillnad från att jaga pump.

Så vilken av alla metoder för progressiv överbelastning ska man tillämpa? Och hur kan du säga "Tillskillnad från att jaga pump", har du provat och utvärderat båda?

mikaelj
2012-05-22, 10:46
Så vilken av alla metoder för progressiv överbelastning ska man tillämpa?

Det finns bara ett sätt: gör fler set eller reps, eller lägre vila mellan set och reps, på samma eller högre vikt. Ät mycket mat.

Piranha
2012-05-22, 10:47
klipp...

TREX
2012-05-22, 10:50
Det finns bara ett sätt: gör fler set eller reps, eller lägre vila mellan set och reps, på samma eller högre vikt. Ät mycket mat.

Hur kan du vara så säker på att det "bara finns ett sätt" när det finns så många andra sätt som folk har tillämpat, och fått resultat av?

Du nämner ju tre stycken bara i det citerade.

gör fler set

gör fler reps

lägre vila mellan set och reps

mikaelj
2012-05-22, 10:50
Så vilken av alla metoder för progressiv överbelastning ska man tillämpa?

Det finns bara ett sätt: gör fler reps eller set, med samma eller kortare vila, på samma eller högre vikt.

Och hur kan du säga "Tillskillnad från att jaga pump", har du provat och utvärderat båda?

Jadå. Hände inte ett skvatt med varken styrka eller storlek.

mikaelj
2012-05-22, 10:51
Hur kan du vara så säker på att det "bara finns ett sätt" när det finns så många andra sätt som folk har tillämpat, och fått resultat av?

Du nämner ju tre stycken bara i det citerade.

gör fler set

gör fler reps

lägre vila mellan set och reps

Vilka andra sätt finns det, menar du?

TREX
2012-05-22, 10:52
Jadå. Hände inte ett skvatt med varken styrka eller storlek.

Hur lång tid gav du det, hur mycket gick du in för det och gjorde du det verkligen rätt? Fick du kontakt och träff?

TREX
2012-05-22, 10:53
Vilka andra sätt finns det, menar du?

Jag säger inte att det finns andra sätt, men du nämner tre sätt i samma inlägg som du skriver att det "bara finns ett sätt". Så vilken av dessa fungerar bäst?

mikaelj
2012-05-22, 10:58
Hur lång tid gav du det, hur mycket gick du in för det och gjorde du det verkligen rätt? Fick du kontakt och träff?

Jajjemen, i ett år ungefär. 16 reps ungefär med kort vila.

Jag säger inte att det finns andra sätt, men du nämner tre sätt i samma inlägg som du skriver att det "bara finns ett sätt". Så vilken av dessa fungerar bäst?

Progressiv överbelastning innebär att man skruvar på alla parametrarna. Om du inte kan öka i vikter kanske du kan öka i reps, eller minska rep/setvila. Det är det enda du kan göra, och är ingen raketforskning.

Pump 'n TUT kan du göra hur mycket du vill, men det enda som kommer påverka din utveckling är att över tid utföra mer arbete, genom att göra ovan nämnda justeringar.

TREX
2012-05-22, 11:00
Jag tror att jag är lite på din sida i alla fall mikaelj, för jag gillar också att träna oldschool med "lyft tunga vikter och ät mat"

Men jag kan inte förneka sättet som många lyfter på här inne, och de resultat som det ger. Folk här inne använder tekniker i alla övningar, inte bara baslyften som du sa, som jag aldrig ens sett tidigare, men de har lyckats bygga en bra fysik i alla fall, verkar lägga muskler på sin hydda och trivs med vad de gör.

Kan du? Kan du förneka resultaten från deras oortodoxa träning?

Baske
2012-05-22, 11:03
Pump 'n TUT kan du göra hur mycket du vill, men det enda som kommer påverka din utveckling är att över tid utföra mer arbete, genom att göra ovan nämnda justeringar.[/QUOTE]

Ovan nämnda justerigar beror främst intensitet och med fri tolkning tid. Din träningsfrekvens går också att öka.

Vänligen

TREX
2012-05-22, 11:04
Jajjemen, i ett år ungefär. 16 reps ungefär med kort vila.

Du tränade såhär i 1 år och säger att det inte hände något, men hur kan du säga att det inte hände något när du inte har något att jämföra med? Hade du ökat mer det året med 5x5 eller något annat schema? Om inte, var det då bara du som hade ett dåligt år eller fungerar fortfarande inte "16 reps med kort vila"?

mikaelj
2012-05-22, 11:39
Jag tror att jag är lite på din sida i alla fall mikaelj, för jag gillar också att träna oldschool med "lyft tunga vikter och ät mat"

Men jag kan inte förneka sättet som många lyfter på här inne, och de resultat som det ger. Folk här inne använder tekniker i alla övningar, inte bara baslyften som du sa, som jag aldrig ens sett tidigare, men de har lyckats bygga en bra fysik i alla fall, verkar lägga muskler på sin hydda och trivs med vad de gör.

Kan du? Kan du förneka resultaten från deras oortodoxa träning?

"Tekniker som du aldrig ens sett tidigare" spelar ingen roll. Belastning är belastning, oavsett hur du väljer att göra den. Det är det enda stimuli muskeln svarar på.

Du tränade såhär i 1 år och säger att det inte hände något, men hur kan du säga att det inte hände något när du inte har något att jämföra med? Hade du ökat mer det året med 5x5 eller något annat schema? Om inte, var det då bara du som hade ett dåligt år eller fungerar fortfarande inte "16 reps med kort vila"?

Jag kan såklart inte spola tillbaka tiden, men när jag sänkte till 3-6 reps hände det saker på kortare tid än innan.

Tolkia
2012-05-22, 11:43
Folk här inne använder tekniker i alla övningar, inte bara baslyften som du sa, som jag aldrig ens sett tidigare, men de har lyckats bygga en bra fysik i alla fall, verkar lägga muskler på sin hydda och trivs med vad de gör.
Det här forumet har också en skadedel som typ svämmar över av "buhu, jag har ont i ryggen och sjukvården befolkas av inkompetenta idioter som inte vill/kan fixa mig på ett litet kick". You do the math.

TREX
2012-05-22, 11:47
Det här forumet har också en skadedel som typ svämmar över av "buhu, jag har ont i ryggen och sjukvården befolkas av inkompetenta idioter som inte vill/kan fixa mig på ett litet kick". You do the math.

Jag har redan gjort matten, vilket resulterade i att jag inte har med marklyft eller knäböj i mina rutiner längre.

De flesta som skadar sig är personer som antingen lyfter för tungt (För att det är häftigt) eller lyfter fel (För att det är häftigt att göra övningen (övningarna, tror ni vet vilka övningar jag syftar på.., oavsett om den utförs korrekt eller inte)

Tycker folk är på tok för viktkåta här inne överhuvudtaget, spelar ingen roll hur länge ni har lyft eller hur bra teknik ni har, era kroppar kommer att gå sönder utan undantag, Hurril kan nog fylla i resten. Det är ett pris man får och SKA betala om man tävlar, men annars? Varför...

mikaelj
2012-05-22, 11:55
Tycker folk är på tok för viktkåta här inne överhuvudtaget, spelar ingen roll hur länge ni har lyft eller hur bra teknik ni har, era kroppar kommer att gå sönder utan undantag, Hurril kan nog fylla i resten. Det är ett pris man får och SKA betala om man tävlar, men annars? Varför...

Han hade dålig rörlighet och gick sönder, vad jag förstår.

Pretorian
2012-05-22, 11:58
Jag själv har lyft FÖR TUNGT och med FEL TEKNIK på mina marklyft vilket resulterat i några besök hos farbror kiropraktorn.

Efter det fick jag börja om lite med marken (jag ville ju ha kvar den i mitt schema) med lättare vikter och väldigt strikta lyft. Så fort det kändes i ryggen, på fel sätt, så la jag av.

Nu har jag passerat mitt tidigare max på marken och jag gör det med bra teknik enligt mig själv och utan ryggbesvär.

lurre86
2012-05-22, 12:32
Mikaelj vill du veta en hemlighet?

Dom som tränar med tut å kontakt å pumå å allt va de är som strävar också efter att lyfta tyngre eller fler reps.

mikaelj
2012-05-22, 12:35
Mikaelj vill du veta en hemlighet?

Dom som tränar med tut å kontakt å pumå å allt va de är som strävar också efter att lyfta tyngre eller fler reps.

Det är inte bilden de ger till andra som läser, särskilt de som inte vet vad hur de borde träna.

lurre86
2012-05-22, 12:39
Det är inte bilden de ger till andra som läser, särskilt de som inte vet vad hur de borde träna.

vet inte hur du tolkar det du tar in.

Finns dom som säkert gör fel men de gör de i båda lägrerna.

Men bara för att dom fokuserar på kontakt och pump så innebär inte det att dom kör samma vikt hela tiden.

Där är vi alla överens oavsett om man förespråkar lyft så växer du eller träna efter tut så är vi alla överens om att man måste bli starkare för att musklerna ska kunna bli större.

Över de stora hela så måste vikten upp å de vet båda sidorna i det här.

skillnaden är hur dom tar sig dit.

filmjölk
2012-05-22, 12:53
Teknik är överskattat. Jämför följande:

bra teknik:

I7o0ghRehas

Kan knappt inte ens lyfta hälften så mycket vikt över skallen som vad någon med underlägsen teknik gör:

abnVTbn-v3I


Slutsats, teknik är överskattat.

TREX
2012-05-22, 12:58
Är det här ett bra tekniskt korrekt utfört marklyft med alla dess tillhörande perfekta vinklar för att minimera skador e.t.c?

3GaZXCdVdpc

Wormzie
2012-05-22, 13:04
Att man strävar efter kontakt i alla lyft behöver väl inte utesluta progressivitet?

Dreas
2012-05-22, 13:06
Är det här ett bra tekniskt korrekt utfört marklyft med alla dess tillhörande perfekta vinklar för att minimera skador e.t.c?

[yt]3GaZXCdVdpc[yt]För honom är det en mycket bra teknik. Snuskigt bra teknik för att vara den vikten. Konstantinov *cupid*

Qudatullah Jamal
2012-05-22, 13:12
och ät mycket mat.

Du verkar gilla att älta om det. :D
Hur högt kaloriöverskott tycker du kan vara lämpligt för någon som tränar då?

Snackar vi om att ligga på ett överskott av +500 kcal eller kanske +2000 kcal eller? Känns liksom ganska diffust vad som är ''mycket mat'' om du förstår vad jag menar.

mikaelj
2012-05-22, 13:14
Hur högt kaloriöverskott tycker du kan vara lämpligt för någon som tränar då?

Det är vanligt att läsa om nybörjare som undrar varför de inte ökar något i volym när de står stilla i vikt ("men jag äter jättemycket protein!!!"). Exakt hur mycket spelar ingen större roll, så länge det är ett överskott. Det händer fascinerande lite med ens muskelmassa när man inte äter.

filmjölk
2012-05-22, 13:16
"Problemet" med pump and TUT-folket är att de i mina ögon ser ut att fuska i en rörelse på i stort sett alla sätt det går att fuska. Kort ROM, sving, studs and juck - ett utförande som tillåter att man kan använda sig av väldigt mycket tyngre vikter. Men de hävdar att detta utförandet gör så att de behöver plocka av vikt gentemot strikta rörelser i längre ROM.

Kolla när Big Cliff Tutar på i bänken i en hundra-reppare. Med pump and tut folkets- logik hade han säkert kunnat dubbla vikten på stången om han körde "sl-stil". Detta ger mig migrän:D

UwWV-VBdlzQ

TREX
2012-05-22, 13:18
För honom är det en mycket bra teknik.

Precis, bra.. tack! För honom, är då alltså teknik INDIVIDUELLT? Det är precis lite det jag är ute efter.

lurre86
2012-05-22, 13:21
"Problemet" med pump and TUT-folket är att de i mina ögon ser ut att fuska i en rörelse på i stort sett alla sätt det går att fuska. Kort ROM, sving, studs and juck - ett utförande som tillåter att man kan använda sig av väldigt mycket tyngre vikter. Men de hävdar att detta utförandet gör så att de behöver plocka av vikt gentemot strikta rörelser i längre ROM.

Kolla när Big Cliff Tutar på i bänken i en hundra-reppare. Med pump and tut folkets- logik hade han säkert kunnat dubbla vikten på stången om han körde "sl-stil". Detta ger mig migrän:D

UwWV-VBdlzQ

den där korta rörelsen är väl inte många "tut" köra som gör.

filmjölk
2012-05-22, 13:22
den där korta rörelsen är väl inte många "tut" köra som gör.

Inte så värst olikt imo.

TREX
2012-05-22, 13:23
den där korta rörelsen är väl inte många "tut" köra som gör.

Nej man ska helst gå lite längre upp och kontrollera lite bättre.

EP-OYrkdFX8

00:42 in.

Wormzie
2012-05-22, 13:23
"Problemet" med pump and TUT-folket är att de i mina ögon ser ut att fuska i en rörelse på i stort sett alla sätt det går att fuska. Kort ROM, sving, studs and juck - ett utförande som tillåter att man kan använda sig av väldigt mycket tyngre vikter. Men de hävdar att detta utförandet gör så att de behöver plocka av vikt gentemot strikta rörelser i längre ROM.

Kolla när Big Cliff Tutar på i bänken i en hundra-reppare. Med pump and tut folkets- logik hade han säkert kunnat dubbla vikten på stången om han körde "sl-stil". Detta ger mig migrän:D

UwWV-VBdlzQ

Kolla armbågsvinkeln, den rör sig knappt.. 1/4 bänkar hela vägen, dessutom studsar han en del också... Grym prestation oavsett

mikaelj
2012-05-22, 13:24
Precis, bra.. tack! För honom, är då alltså teknik INDIVIDUELLT? Det är precis lite det jag är ute efter.

Utförande är individuellt, teknik är universellt.

I fallet marklyft: dra stången nära kroppen, håll ländryggen rak.

Kolla armbågsvinkeln, den rör sig knappt.. 1/4 bänkar hela vägen, dessutom studsar han en del också... Grym prestation oavsett

Grym prestation? Nja.

TREX
2012-05-22, 13:26
Utförande är individuellt, teknik är universellt.

I fallet marklyft: dra stången nära kroppen, håll ländryggen rak.


Uppenbarligen inte...

mikaelj
2012-05-22, 13:28
Uppenbarligen inte...

Jodå. Utförande är hur personen gör det, tekniken är de riktlinjer som finns som man skall hålla sig till. Sedan kan det se olika ut beroende på vilka vinklar man har.

Eller exakt vad jag skrev i det du citerade.

Wormzie
2012-05-22, 13:29
Grym prestation? Nja.

i mina ögon ser det rätt jävligt ut men jag vill ju inte såra någon som har big chris som förebild :)

lurre86
2012-05-22, 13:33
mikaelj

är det inte dumt att rekommendera nybörjare "lyft tunga vikter från a till b" ät mkt så växer du.

Än att istället säga, leta kontakt när du lyfter och öka vikterna och ät!

TREX
2012-05-22, 13:34
mikaelj

är det inte dumt att rekommendera nybörjare "lyft tunga vikter från a till b" ät mkt så växer du.

Än att istället säga, leta kontakt när du lyfter och öka vikterna och ät!

Nej för det är ju inte lika häftigt.

TREX
2012-05-22, 13:35
Jodå. Utförande är hur personen gör det, tekniken är de riktlinjer som finns som man skall hålla sig till. Sedan kan det se olika ut beroende på vilka vinklar man har.

Precis, och alla håller sig inte till samma riktlinjer eller de riktlinjer som finns.

mikaelj
2012-05-22, 13:40
mikaelj

är det inte dumt att rekommendera nybörjare "lyft tunga vikter från a till b" ät mkt så växer du.

Än att istället säga, leta kontakt när du lyfter och öka vikterna och ät!

Då får man trådar som bicepstråden där en kille letar kontakt istället för att bara träna på och få ökad muskelmassa ändå. Läs igenom den.

Precis, och alla håller sig inte till samma riktlinjer eller de riktlinjer som finns.

Visst gör han det. Vad är dåligt med K:s lyft?

martinmartin
2012-05-22, 13:45
mikaelj

är det inte dumt att rekommendera nybörjare "lyft tunga vikter från a till b" ät mkt så växer du.

Än att istället säga, leta kontakt när du lyfter och öka vikterna och ät!

Jag tror att det är lättare för en nybörjare att förstå "Kör si och så många reps och set på en vikt och när du klarar det så höjer du vikten" än att säga "Leta kontakt, kör tills kontakten är perfekt och öka vikterna eftersom".

Adama
2012-05-22, 14:01
mikaelj

är det inte dumt att rekommendera nybörjare "lyft tunga vikter från a till b" ät mkt så växer du.

Än att istället säga, leta kontakt när du lyfter och öka vikterna och ät!

Nej för det är ju inte lika häftigt.

Inget av påståendena är häftigt, båda är hur vanliga som helst. Däremot skulle jag nog aldrig säga till en nybörjare att han ska "leta kontakt" när han står där första gången på gymmet och funderar på hur han ska göra.

lurre86
2012-05-22, 14:05
Inget av påståendena är häftigt, båda är hur vanliga som helst. Däremot skulle jag nog aldrig säga till en nybörjare att han ska "leta kontakt" när han står där första gången på gymmet och funderar på hur han ska göra.

hellre att en nybörjare utför övningen korrekt och ordentligt å då kanske känner kontakt än att han bara kastar upp vikten utan att tänka.

min åsikt.

mikaelj
2012-05-22, 14:07
hellre att en nybörjare utför övningen korrekt och ordentligt å då kanske känner kontakt än att han bara kastar upp vikten utan att tänka.

min åsikt.

Jag har aldrig "kontakt" när jag utför en övning korrekt.

Sniggel
2012-05-22, 14:08
Du verkar gilla att älta om det. :D
Hur högt kaloriöverskott tycker du kan vara lämpligt för någon som tränar då?

Snackar vi om att ligga på ett överskott av +500 kcal eller kanske +2000 kcal eller? Känns liksom ganska diffust vad som är ''mycket mat'' om du förstår vad jag menar.

Ett problem med att rekommendera kaloriöverskott är att de som äter lite kommer att utgå ifrån deras nuvarande kaloribalans. Om de helt plötsligt börjar äta lite mer kan de börja prestera bättre och väldigt snart kommer de behöva mer mat. En ökning med 500 kcal från nuvarande kost kan väldigt snabbt bli en ny kaloribalans för de som alltid varit små i maten. De kan ju gå upp i vikt hyfsat snabbt initialt men mest pga glykogen, mat i magen, vätska så de tror att de faktiskt ligger på ett överskott. Men så gör de inte det, iaf inte speciellt länge. Och sen ger de upp när resultaten är kortvariga eftersom de inte vågar öka kaloriintaget ytterligare (de ligger ju redan på "+500!" (läs kaloribalans)).
Det jag menar är att de kan vara långt ifrån sin potential pga kosten och att en höjning med 500 kcal inte kommer att räcka för att ge all den energi som behövs till träningen. Räknar man dessutom med att småätare normalt sett när de försöker äta mer ej kommer att hålla sig till planen varje dag. Att rekommendera dem att äta 1000 kcal extra om dagen kan i praktiken innebära 300 kcal överskott i snitt (eller t om 0 eftersom de slappar vissa dagar och gör kaloriöversktotet ogjort). Och en ökning med 300 kcal kan inenbära att kroppen snabbt stabiliserar sig och lär sig använda dessa 300 kcal till att prestera bättre, men att det fortfarande saknas en hel del energi för att komma upp i maxprestation och bortom. Med bortom menar jag när det blir ett långsiktigt kaloriöverskott som hjälper till med muskelbyggandet.

Istället kanske dessa personer söker efter råd som "pump och kontakt" och fortsätter att underäta. Och i det fallet kommer inte pump och kontakt hjälpa mycket hur rätt det än kanske är för den individen.

Kalliban
2012-05-22, 14:09
hellre att en nybörjare utför övningen korrekt och ordentligt å då kanske känner kontakt än att han bara kastar upp vikten utan att tänka.

min åsikt.
Klart det är bättre att han utför övningen "korrekt och ordentligt", men det är ju inte korrekt+kontakt eller fel+tungt? Jag tror på korrekt+tungt ;)

Adama
2012-05-22, 14:10
hellre att en nybörjare utför övningen korrekt och ordentligt å då kanske känner kontakt än att han bara kastar upp vikten utan att tänka.

min åsikt.

Korrekt och ordentligt låter helt rimligt. Varför du sedan lägger till kasta upp vikten kan man ju fundera över, går inte riktigt ihop med första stycket.

Rikard Jansson
2012-05-22, 14:11
Squeeze är hur nice som helst för att bygga, det säger jag med lika mycket uppbackning som Mikael säger att det är värdelöst :)

lurre86
2012-05-22, 14:12
okej jag tog väl i lite när jag sa tungt = fel teknik å tvärtom.

Men risken när man säger åt nåt att bara lyft är att dom missar tekniken.

Mackan58
2012-05-22, 14:16
Jag håller med mikaelj.

Dock ej om att äta mycket mat, de flesta blir tjocka om de äter mycket mat. Oavsett om de tränar eller inte :).

rooz
2012-05-22, 14:18
Sedan är ju "mycket" en ganska varierande mängd. Men 3500kcal från kyckling, potatis,tonfisk osv och inte från pizza skulle nog dom flesta anse som mycket.

Adama
2012-05-22, 14:18
okej jag tog väl i lite när jag sa tungt = fel teknik å tvärtom.

Men risken när man säger åt nåt att bara lyft är att dom missar tekniken.

Att folk (särskilt nybörjare) kan missförstå saker och ting är ju såklart en faktor oavsett hur man väljer att träna.

Min åsikt är att kontakt är något man kan fundera över (eller strunta helt i beroende på filosofi) när man har kommit en bit i sin träning och åtminstone lärt sig utföra alla övningar och inte får ont i lederna bara av att titta på en hantel.

lurre86
2012-05-22, 14:24
Okej men om vi säger såhär
Då.

Vem tror ni får mest volym av dessa 2?

1. Han kör 12 reps i alla övningar men skippar de som är
Kontakt utan ser bara till att lyfta å öka vikter.

Eller

2. Ha. Kör 12 reps i alla övningar men kör efter kontakt å pump. Han ökar också vikter.

WHITEFOLKS
2012-05-22, 14:25
Eftersom du inte inkluderade progression i alternativ 2 så skulle alternativ 1 ge mest volym.

Kalliban
2012-05-22, 14:26
Då tror jag 1.

rooz
2012-05-22, 14:28
1. Progression krävs, oavsett om du böjer 20 eller 200 á 10x10

lurre86
2012-05-22, 14:29
båda ökar vikter. missade att skriva det.

Kalliban
2012-05-22, 14:33
Så 1 ökar när han klarar sina reps och 2 ökar när han fått bra kontakt och pump?

lurre86
2012-05-22, 14:34
båda ökar samtidigt! ända skillnaden är att 1 fokuserar på att få bra pump och kontakt.

WHITEFOLKS
2012-05-22, 14:34
Och den andra fokuserar på dålig pump och bortkoppling?

rooz
2012-05-22, 14:35
Så 1 ökar när han klarar sina reps och 2 ökar när han fått bra kontakt och pump?

This. Tror en nybörjare lätt kan missta sin "pümp" (TM) när det egentligen är mjölksyra.

Tror på 1'an.

lurre86
2012-05-22, 14:37
Och den andra fokuserar på dålig pump och bortkoppling?

han ser bara till att lyfta vikten men bra teknik. tänker ej på kontakt eller pump

Kalliban
2012-05-22, 14:38
Jag personligen tror att 1 (som fokuserar på vikt och teknik, INTE pump) kommer klara av att öka vikterna under en längre period, på grund av det bli starkare och på grund av det kunna bygga mer muskler sett över en längre tid. Speciellt om vi pratar nybörjare.

WHITEFOLKS
2012-05-22, 14:41
Jag personligen tror att 1 (som fokuserar på vikt och teknik, INTE pump) kommer klara av att öka vikterna under en längre period, på grund av det bli starkare och på grund av det kunna bygga mer muskler sett över en längre tid. Speciellt om vi pratar nybörjare.

Båda ska öka samtidigt enligt förutsättningarna.

Kalliban
2012-05-22, 14:44
Ja, men som jag skrev så tror jag att 1 kommer att klara av det under en längre period. Båda kan säkert öka samtidigt i början, men jag tror att teknikfokus kommer ge 1 en fördel som gör att han/hon klarar av att öka längre. Om båda ska öka samtidigt jämt så är frågan bara konstig. Typ som: "Vilken bil vinner ett race mellan en ferrari och en bubbla om de håller samma hastighet?"

WHITEFOLKS
2012-05-22, 14:46
Ja, men som jag skrev så tror jag att 1 kommer att klara av det under en längre period. Båda kan säkert öka samtidigt i början, men jag tror att teknikfokus kommer ge 1 en fördel som gör att han/hon klarar av att öka längre. Om båda ska öka samtidigt jämt så är frågan bara konstig. Typ som: "Vilken bil vinner ett race mellan en ferrari och en bubbla om de håller samma hastighet?"

Jag håller helt med dig men det är ju förutsättningarna för hans frågeställning.

Rikard Jansson
2012-05-22, 14:51
Aa precis, jag håller med! För styrka=muskelvolym, inga andra faktorer spelar in! ÄR MAN STARK SÅ ÄR MAN STOR!

kaffe_psykos
2012-05-22, 14:52
1. Fokuserar på lyften, hittar en naturlig lyftstil istället för att hitta kontakt med vissa speciella muskler. Vikterna ökar så görs även musklerna som krävs för övningen.

mikaelj
2012-05-22, 14:53
Aa precis, jag håller med! För styrka=muskelvolym, inga andra faktorer spelar in! ÄR MAN STARK SÅ ÄR MAN STOR!

Nu var det i och för sig pump 'n tut vi pratade om. Man kan göra 8-12 reps utan pump 'n tut och få muskelvolym.

Rikard Jansson
2012-05-22, 14:56
Nu var det i och för sig pump 'n tut vi pratade om. Man kan göra 8-12 reps utan pump 'n tut och få muskelvolym.

Svarade på att kalliban skrev att person n1 kunde öka vikterna under en längre tid och därför öka bättre i muskelmassa.

Ja, det kan man. Jag är inte en tut-förespråkade men anser att pump är relevant, och anser att squeeze är något som hjälper bygga muskler, då det inte bara ger pump, men också gör att man kan anstränga muskeln maximalt i vissa lägen och därför kunna använda sig av övningar som annars suger, t.ex. framåtlutade kickbacklyft med hantlar tycker jag går från en riktigt dålig övning till en av de bästa, just p.g.a. squeezen i toppen.

Kalliban
2012-05-22, 15:04
Jag skrev aldrig "ÄR MAN STARK SÅ ÄR MAN STOR!". Däremot skrev jag att den som satsar på teknik istället för pump "på grund av det bli starkare och på grund av det kunna bygga mer muskler sett över en längre tid. Speciellt om vi pratar nybörjare.". Det jag menar där är att jag tror att en nybörjare som står på 10kg tunga hantlar och fokuserar på volym inte kommer vara lika stor om några år som den andra nybörjaren som börjar med att försöka bli stark för att SEDAN fokusera på volym.

Självklart ska ett fokus på volym köras om det är målet med träningen, men jag tror på att bli stark FÖRST för att då sedan kunna köra någon bb-rutin med tyngre vikter.

filmjölk
2012-05-22, 15:06
Man måste vara handikappad om man inte får pump automatiskt efter ett par 3-4set med runt 5-10 reps till fail oavsett övning och utförande.

Så det är inte något man behöver leta efter, eller använda magi för att uppnå.

Rikard Jansson
2012-05-22, 15:09
Man måste vara handikappad om man inte får pump automatiskt efter ett par 3-4set med runt 5-10 reps till fail oavsett övning och utförande.

Så det är inte något man behöver leta efter, eller använda magi för att uppnå.

Det är du det^^ Fått pump någon enstaka gång när jag bänkade för att bli stark, när jag var i dålig form, och såg då till att vila 10 min extra innan nästa set för att den skulle försvinna. Kallsvettig och panikslagen ska man vara när man bänkar!;)

exor
2012-05-22, 15:24
Nä. Det är skit samma om du "klämmer till" och vad det nu är för trams ni tangentbordsbyggare sysslar med, för muskeltillväxten.

Lyft tunga vikter många gånger och ät mycket mat. Det går inte att bli biff på silverhantlarna.

Har aldrig kört något annat än silverhantlar i sidolyft och skulle påstå att detär min mest välutvecklade muskel och förmodligen långt över snittet på kolo.

Adama
2012-05-22, 15:27
Har aldrig kört något annat än silverhantlar i sidolyft och skulle påstå att detär min mest välutvecklade muskel och förmodligen långt över snittet på kolo.

Så du vill med detta säga att det går att bli biff med enbart silverhantar? ;)

lurre86
2012-05-22, 15:34
mikaelj det låter som att ni är rädda för pump

mikaelj
2012-05-22, 15:35
mikaelj det låter som att ni är rädda för pump

Jag fick rätt ordentlig pump igår när jag tränade... tycker nog mest att det är ivägen.

lurre86
2012-05-22, 15:38
Jag fick rätt ordentlig pump igår när jag tränade... tycker nog mest att det är ivägen.

humor har du iallfall=)

apfel
2012-05-22, 15:59
bra teknik, bra progression, ett kaloriöverskott och en överbelastning av muskeln såklart.
kolla på dorian yates. Han lyfter tungt, med bra teknik och till fail. sen om man vill lulla på och göra 1/4 reps får man väl göra det då men det finns en viss risk att progressionen glöms bort och då uteblir också hypertrofi.

Wormzie
2012-05-22, 16:29
Har aldrig kört något annat än silverhantlar i sidolyft och skulle påstå att detär min mest välutvecklade muskel och förmodligen långt över snittet på kolo.

Sidolyft=relativt liten muskel & lång hävarm, så det är naturligt att man inte behöver hög belastning i den övningen.

TREX
2012-05-22, 16:36
Squeeze är hur nice som helst för att bygga, det säger jag med lika mycket uppbackning som Mikael säger att det är värdelöst :)

Precis vad jag menar också.

Förstår inte hur han kan säga att vissa saker inte fungerar, är dåliga eller rent utsagt värdelösa när andra förespråkar och säger att det ger något.

Röda Björnen
2012-05-22, 16:58
Svarade på att kalliban skrev att person n1 kunde öka vikterna under en längre tid och därför öka bättre i muskelmassa.

Ja, det kan man. Jag är inte en tut-förespråkade men anser att pump är relevant, och anser att squeeze är något som hjälper bygga muskler, då det inte bara ger pump, men också gör att man kan anstränga muskeln maximalt i vissa lägen och därför kunna använda sig av övningar som annars suger, t.ex. framåtlutade kickbacklyft med hantlar tycker jag går från en riktigt dålig övning till en av de bästa, just p.g.a. squeezen i toppen.

Man kan inte alltid lite på pump, jag skulle säga att 95% av folk som tränar med kontaktträning, tut träning, dynamisk träning eller vad man nu vill kalla det får mer mjölksyra än pump samt använder fel teknik men får en pump fast man inte riktigt jobbar med muskeln och sen undrar de varför de inte får några resultat, Pump är inte lika med resultat.

Att bara jaga efter pump ser jag som en extremt dum ide, jag tycker Mikaelj och Filmjölk har de bästa åsikterna här och övriga som håller med dem.

Kör med korrekt teknik och se till att du tar i så kommer pumpen på samma band som kommande styrke- och volymökningar.

Om ni kollar på Kai Greene Training IV på Youtube när han kör armar så kommer han dra upp flera bra exempel på vad man bör tänka på samt kommer ni se flera gånger hur man inte bör utföra en hammercurl, pushdown, stångcurl och lutande bicepscurl.

MVH

MtotheM
2012-05-22, 17:13
Jag fick rätt ordentlig pump igår när jag tränade... tycker nog mest att det är ivägen.

humor har du iallfall=)

Varför skulle det vara humoristiskt. Jag tycker också pump bara är i vägen. Man blir ju helt stel i muskeln och måste vänta tills den försvinner.

RobbanColeman
2012-05-22, 17:20
Jag körde precis frontsquats med 60kg, progression är enormt överskattat. Det är små, små viktökningar det rör sig om. Varför ska t ex mikaelj reppa på mer vikter än Phil Heath?
Jag klarar liksom fina tutböjar bakpå med kanske 80-90kg. Jag har bra lår. Mycket bättre än de som flyttar vikter och gör det med samma vikter. Det tror jag vi kan vara överens om. Ett mycket bra benpass fångat på film. Ett typiskt sådant med typiska vikter dessutom. Jag rår inte mer vikter än på filmen med ett 100% utförande, jag är ingen Proxy. Kommer vara lite upptagen ikväll så jag kanske inte kan skriva så mycket mer idag även om ämnet lockar. ;)

Håll för en gångs skull isär sporterna, jag hoppas att det kommer kunna ske i framtiden även om jag tvivlar.

5JdtlY0J-FI

Röda Björnen
2012-05-22, 17:33
Jag körde precis frontsquats med 60kg, progression är enormt överskattat. Det är små, små viktökningar det rör sig om. Varför ska t ex mikaelj reppa på mer vikter än Phil Heath?
Jag klarar liksom fina tutböjar bakpå med kanske 80-90kg. Jag har bra lår. Mycket bättre än de som flyttar vikter och gör det med samma vikter. Det tror jag vi kan vara överens om. Ett mycket bra benpass fångat på film. Ett typiskt sådant med typiska vikter dessutom. Jag rår inte mer vikter än på filmen med ett 100% utförande, jag är ingen Proxy. Kommer vara lite upptagen ikväll så jag kanske inte kan skriva så mycket mer idag även om ämnet lockar. ;)

Håll för en gångs skull isär sporterna, jag hoppas att det kommer kunna ske i framtiden även om jag tvivlar.

5JdtlY0J-FI

Kan inte låta bli att hata din teknik lite grann men kul att se hur du kör.

Och som svar på tal, varför ska inte mikaelj köra tyngre än phil heath ?

MVH

¨

Anders The Peak
2012-05-22, 17:34
Robban det är lite kul att se hur olika vi är. Du tränar på vikter som jag knappt använder till uppvärmning och du har säkert lika välutvecklade ben som jag som pumpar knäböj på 160-170 kg 6-8 reppare osv.

RobbanColeman
2012-05-22, 17:39
Kan inte låta bli att hata din teknik lite grann men kul att se hur du kör.

Och som svar på tal, varför ska inte mikaelj köra tyngre än phil heath ?

MVH

¨

Om mikaelj ska pyssla med bodybuilding skulle det falla sig aningen underligt om han med sina lår får bäst träff med samma vikter som någon med Phils ben.

Som sagt, olika sporter. Det roliga är att det finns folk som ej förstår skillnaden i teknik gällandes de två sporterna. Det skulle vara kul att höra vad jag tar i knäböj med mina lår, jag menar det är ju vikterna som styr tillväxten enligt många, för många. Jag spöar t ex mikaelj så det smalar om det i bodybuilding, han är dock redan starkare än vad jag är.

När jag kollar i filmtråden på kolozzeum så ser det ut som de som de flesta som tar över 200 i böj inte ens är i närheten av mina ben muskulärt sett. Jag kanske ser dåligt... Däremot ser jag tydligt skillnad i hur lyften går till.

Jag ser sällan ngn som kör böj lättare än jag ens på KAC gym, ett litet tillhåll i lilla Norrtälje.

Adama
2012-05-22, 17:49
För vilken gång i ordningen jämförs en BB med 15+ år av bb-träning med Micke, 3 (om ens det?) år lyftarträning? Rätt kul.


Postat via Tapatalk

difeddy
2012-05-22, 17:55
man måste vara handikappad om man inte får pump automatiskt efter ett par 3-4set med runt 5-10 reps till fail oavsett övning och utförande.

Så det är inte något man behöver leta efter, eller använda magi för att uppnå.

+1

RobbanColeman
2012-05-22, 18:24
För vilken gång i ordningen jämförs en BB med 15+ år av bb-träning med Micke, 3 (om ens det?) år lyftarträning? Rätt kul.


Postat via Tapatalk

Jag trodde vi jämförde teknik. Du är väl redan starkare än vad jag är du med förresten. Tror du det finns skillnad i teknik, t om olika ändamål?

Intressant att t ex de med 3 år lyftarträning så ofta uttalar sig om BB. Rätt kul.

WHITEFOLKS
2012-05-22, 18:28
Har inte du växt på väldigt varierande upplägg Robban?

Sniggel
2012-05-22, 18:29
Har aldrig kört något annat än silverhantlar i sidolyft och skulle påstå att detär min mest välutvecklade muskel och förmodligen långt över snittet på kolo.

Så du har aldrig kört bänkpress, dips eller någon form av dragövningar? Den enda axelträning du fått är från sidolyft? ;)

Adama
2012-05-22, 18:39
Jag trodde vi jämförde teknik. Du är väl redan starkare än vad jag är du med förresten. Tror du det finns skillnad i teknik, t om olika ändamål?

Ja det finns skillnader i teknik, jag har inte påstått något annat heller.


Intressant att t ex de med 3 år lyftarträning så ofta uttalar sig om BB. Rätt kul.

De? Vilka är de då? Jag har iaf inte sagt ett ord om byggning så det kan inte vara jag. Och om kravet för att skriva på forumet en livstid av träning så blir du nog tämligen ensam.

Jag tränar enbart för styrka, muskler verkar följa med som en bieffekt, inte mig emot.

Röda Björnen
2012-05-22, 18:41
Om mikaelj ska pyssla med bodybuilding skulle det falla sig aningen underligt om han med sina lår får bäst träff med samma vikter som någon med Phils ben.

Som sagt, olika sporter. Det roliga är att det finns folk som ej förstår skillnaden i teknik gällandes de två sporterna. Det skulle vara kul att höra vad jag tar i knäböj med mina lår, jag menar det är ju vikterna som styr tillväxten enligt många, för många. Jag spöar t ex mikaelj så det smalar om det i bodybuilding, han är dock redan starkare än vad jag är.

När jag kollar i filmtråden på kolozzeum så ser det ut som de som de flesta som tar över 200 i böj inte ens är i närheten av mina ben muskulärt sett. Jag kanske ser dåligt... Däremot ser jag tydligt skillnad i hur lyften går till.

Jag ser sällan ngn som kör böj lättare än jag ens på KAC gym, ett litet tillhåll i lilla Norrtälje.

Menade inget illa med min kommentar, som Anders så pumpar jag kanske 70-100 kg+ dina vikter och dina ben är inte jättelångt efter mina storleksmässigt, dock tror jag du har mig i definitionsskillnaden.

Den enda skillnaden jag ser i dina lyft och mina är att jag använder större delar av ROM, dock har jag också tränat sammanlagt i 3-4 år och har tränat seriöst i snart 1,5 år så ja har en bit kvar innan mina ben fått en rejälare utveckling!

Sen får du skilja på att träna efter enbart styrka [folk som tar 300 kg som har mindre lår än mig] och folk som använder styrka för att gå framåt progressivt i sin träning.

jag menar det är ju vikterna som styr tillväxten enligt många, för många.

Du har din filosofi, jag har min. Om du kör samma rep antal på samma vikt med samma fart och samma djup i samma övning så kommer dina muskler till slut inte öka ett piss skulle jag tro.

MVH

RobbanColeman
2012-05-22, 18:46
Jag tror musklerna enbart ska stimuleras på gymmet och sedan växer dem med hjälp av enorma mängder protein. Det är min filosofi.:)

Tryck sammanfattar allt, protein ger det och är en förutsättning för träffarna. Desamma ökar nämnda tryck till max. Helst träningsvärk innan passet är slut.

Upprepa...

Röda Björnen finns det bilder på dig någonstans? Nyfiken. :)

HerrCarlsson
2012-05-22, 18:52
5JdtlY0J-FI

Hatten av för fullkomligt briljant teknik, du rockar! *hug*

Sniggel
2012-05-22, 18:56
Jag tror musklerna enbart ska stimuleras på gymmet och sedan växer dem med hjälp av enorma mängder protein. Det är min filosofi.:)

Tryck sammanfattar allt, protein ger det och är en förutsättning för träffarna. Desamma ökar nämnda tryck till max. Helst träningsvärk innan passet är slut.

Upprepa...

Röda Björnen finns det bilder på dig någonstans? Nyfiken. :)

Ja nu blev jag också nyfiken. Läste om det där med benpåståendet 2 ggr innan jag insåg att jag läste rätt från början. Skulle vara kul och se bilder på björnen :)

Gabriel174
2012-05-22, 18:58
Menade inget illa med min kommentar, som Anders så pumpar jag kanske 70-100 kg+ dina vikter och dina ben är inte jättelångt efter mina storleksmässigt, dock tror jag du har mig i definitionsskillnaden.
vning så kommer dina muskler till slut inte öka ett piss skulle jag tro.

MVH

Ganska kul då det i din signatur står "Knäböj 180 kg".

Med tanke på att du inte alls är lika stor i verkligheten som du försöker framstå, så borde du kanske lugna ner dig :) "och dina ben är inte jättelångt efter mina storleksmässigt"... Haha...

Fartman
2012-05-22, 19:00
Problemet med kontakt, vinklar, tut osv är att det verkar vara väldigt få som behärskar det ordentligt. Robban behärskar det uppenbarligen och det verkar finnas ett gäng till här som lyckas med det. Men för resterande verkar det bara mest bli pankaka av allt (kolla tex lurre86's utförande, ett allt för vanligt utförande som ytterst sällan verkar hänga ihop med grovhet). För den stora massan av aspirerande bodybuilders kan det nog vara läge att tänka lite mindre ibland och bara brunka på i gymmet.(därmed inte sagt att dom måste träna styrkeprogram ala SL5x5) Om man tittar sig omkring på både gymmen och internet så ser iaf jag fortfarande fler stora byggare som matar upp tunga vikter (med varierande utförande) än stora byggare som pumpar småvikter.

Röda Björnen
2012-05-22, 19:20
Jag tror musklerna enbart ska stimuleras på gymmet och sedan växer dem med hjälp av enorma mängder protein. Det är min filosofi.:)

Tryck sammanfattar allt, protein ger det och är en förutsättning för träffarna. Desamma ökar nämnda tryck till max. Helst träningsvärk innan passet är slut.

Upprepa...

Röda Björnen finns det bilder på dig någonstans? Nyfiken. :)

Ja nu blev jag också nyfiken. Läste om det där med benpåståendet 2 ggr innan jag insåg att jag läste rätt från början. Skulle vara kul och se bilder på björnen :)

hahah ja har ju bara sett robban via bilder och vad jag sett så känner jag mig större så hoppas jag inte tagit mig vatten över huvudet nu. Har inga nytagna bilder, är så tråkigt att ta bilder när man är på bulk men jag ska försöka ta några bilder under morgondagen så får ja mäta.

Vad mäter du runt låren robban ? vet inte om du mäter med pump eller utan.


Gabriel174
så stor som jag tror jag är ?, i verkligheten ? har du träffat mig någongång ?

Är svaret nej så kanske du borde tänka efter vad du skriver.

jag är så stor som jag är i verkligheten som jag är här... ja jag har max tagit 180 kg böj, får tillägas att det var en 2a och jag har för mig robban pumpade runt 80-90 kg så ca. 70-100 kg som sagt eller är det något övrigt du vill tillägga ?


MVH

exor
2012-05-22, 19:23
Det jag syftade på med silverhantlarna är att jag aldrig har haft någon progression där utan alltid på 5-6 kilo och 10-15 reps med kontakt. Axlarna har mycket bra volym, sällan jag ser någon på gymmet som kan konkurera. I bänkpress däremot har jag alltid jagat progression och kört 1-6 reps. Tekniken är helt annorlunda och pumpet obefintligt. Resultatet är att brösten släpar och jag tycker många "mindre" personer har mycket mer välutvecklade bröst än mig trots att jag värmer upp på deras maxningar.

RobbanColeman
2012-05-22, 19:24
Med rejäl bulk törs jag lova över 80cm iaf, kall! Nu lite paus. cofffee

Rikard Jansson
2012-05-22, 19:24
Det roliga i sammanhanget blir när de som förespråkar tungt och progression för volym pekar på eliten i OL eller SL... typ

"AHMEN STEFAN JAMROZ DÅ? HAN HAR JU 50 CM ARMAR OCH TRÄNAR FÖR STYRKA, VA VA VA?"

Jaha men vad skönt. Allt jag behöver göra för att få bra armar är alltså att bänka 235 kg? Eller stöta 192 kg vägandes 69 som den där japanen som ofta dras upp i diskussioner?

Gabriel174
2012-05-22, 19:28
Gabriel174
så stor som jag tror jag är ?, i verkligheten ? har du träffat mig någongång ?

Är svaret nej så kanske du borde tänka efter vad du skriver.

jag är så stor som jag är i verkligheten som jag är här... ja jag har max tagit 180 kg böj, får tillägas att det var en 2a och jag har för mig robban pumpade runt 80-90 kg så ca. 70-100 kg som sagt eller är det något övrigt du vill tillägga ?


MVH


Nej. Men, men om jag förstått det rätt heter du ********, och man kan ju se vissa av dina bilder på Facebook.

Sköna journaler på Flashback har du med.

Var det något du ville tillägga?

Röda Björnen
2012-05-22, 19:35
Nej. Men, men om jag förstått det rätt heter du ********, och man kan ju se vissa av dina bilder på Facebook.

Sköna journaler på Flashback har du med.

Var det något du ville tillägga?

******** betyder ?

Bilderna på facebook döljde jag för alla andra utom de jag lagt upp här så hur du sett dem är för mig ett mysterium. Sen tog jag senaste ben bilden förra året för kanske ett halvår sen, har hänt en del sen dess.

Har aldrig haft en journal på flashback.

Jag har tillagt mitt.

MVH

Adama
2012-05-22, 19:38
Det roliga i sammanhanget blir när de som förespråkar tungt och progression för volym pekar på eliten i OL eller SL... typ


Är det inte lika roligt att peka på eliten i bodybuilding då?

Gabriel174
2012-05-22, 19:38
Vill du att jag ska skriva ut ditt fullständiga namn menar du?

Jag är inte här för att kasta skit på dig, men man kanske borde ta det lugnt med att försöka hävda sig på internet på det sättet.

Jag har tillagt mitt, mvh :-)

Röda Björnen
2012-05-22, 19:42
Med rejäl bulk törs jag lova över 80cm iaf, kall! Nu lite paus. cofffee

Faktiskt aldrig mätt mina, eller de var senast 2009 när jag började på 62 kg någonstans, mätte tydligen 65 cm runt då. idag väger strax över 100 kg så ja hoppas ju att ja ökat en del :D

MVH

TREX
2012-05-22, 19:45
Är det inte lika roligt att peka på eliten i bodybuilding då?

Fanns och finns många uppe i toppen som aldrig har kört tungt.

Robby "The black prince" Robinson körde aldrig speciellt tungt under sin karriär :)

http://www.davedraper.com/site%20images/robby.jpg

Röda Björnen
2012-05-22, 19:46
Vill du att jag ska skriva ut ditt fullständiga namn menar du?

Jag är inte här för att kasta skit på dig, men man kanske borde ta det lugnt med att försöka hävda sig på internet på det sättet.

Jag har tillagt mitt, mvh :-)

Mitt namn är Jonathan Lindborg, så har vi det överstökat.

Nej, jag hävdade att jag hade större ben är Robban och att jag lyfte ca 70-100 kg mer än robban vilket såvitt jag vet gör jag när jag tränar, sen kan robban antagligen lyfta mer om han försökte sig på ett max men det vet jag inget om så ja sa mitt utifrån det jag visste.

Har jag gjort ett stort fel i ditt liv med detta ber jag om ursäkt, visste inte att Robbans ben betydde mycket för dig och jag ska försöka att inte säga att jag har större ben är robban igen.

MVH

Gabriel174
2012-05-22, 19:47
Nej, jag blir inte upprörd eller så om det är det du undrar. Finner det underhållande att bevittna din mytomani - både här, och på Flashback.

MVH

Löpsko
2012-05-22, 19:50
Nej, jag blir inte upprörd eller så om det är det du undrar. Finner det underhållande att bevittna din mytomani - både här, och på Flashback.

MVH



http://s17.postimage.org/3u69ojdy5/1337712375046.gif

Röda Björnen
2012-05-22, 19:54
Nej, jag blir inte upprörd eller så om det är det du undrar. Finner det underhållande att bevittna din mytomani - både här, och på Flashback.

MVH

Får jag undra då varför du väljer att ta upp detta om du nu inte bryr dig om hur mycket skit jag nu spottar ur mig, känns lie motsägande och nu när vi går in på mig som person.

Min profil på FB sades upp [edit] kort efter när jag skapade min här och jag gick under ett annat användarnamn då.

Ska du anklaga någon för att lida utav mytomani så får du gärna ha en grund för det och gärna en valid grund.

MVH

TREX
2012-05-22, 19:55
Nej, jag blir inte upprörd eller så om det är det du undrar. Finner det underhållande att bevittna din mytomani - både här, och på Flashback.

MVH

http://cdn2.mamapop.com/wp-content/uploads/2012/01/dis_gonna_b_gud.gif

Gabriel174
2012-05-22, 19:58
Får jag undra då varför du väljer att ta upp detta om du nu inte bryr dig om hur mycket skit jag nu spottar ur mig, känns lie motsägande och nu när vi går in på mig som person.

Min profil på FB sades upp [edit] kort efter när jag skapade min här och jag gick under ett annat användarnamn då.

Ska du anklaga någon för att lida utav mytomani så får du gärna ha en grund för det och gärna en valid grund.

MVH


Brytt och brytt. Tycker det är lustigt, som sagt. På FB heter du *******. Även där skriver du saker som är minst sagt tvivelaktiga. Bland annat att du ligger, eller snarare låg, på tre procents kroppsfett. Lite smålustigt det med.

Kan citera in saker du sagt, eller lägga upp bilder på dig i den här tråden ifall det är det du vill. Inget jag vill göra eller ens bryr mig om. Mest lustigt. Det var nog allt för mig i den här tråden.

MVH

Adama
2012-05-22, 20:03
Fanns och finns många uppe i toppen som aldrig har kört tungt.

Så är det säkert men det finns även folk som är grova och har lyft tungt med bra progression för att bli det :)

På random gym så gäller för det mesta att den största/grövsta killen också är starkast. Att det skulle trilla in en 80-kgs sl-kille och lyfta mer kan väl teoretiskt hända men det hör knappast till vanligheterna.

Utom på KAC för där är allt omvänt. Grövst är svagast och minst är starkast.

RobbanColeman
2012-05-22, 20:13
Så är det säkert men det finns även folk som är grova och har lyft tungt med bra progression för att bli det :)

På random gym så gäller för det mesta att den största/grövsta killen också är starkast. Att det skulle trilla in en 80-kgs sl-kille och lyfta mer kan väl teoretiskt hända men det hör knappast till vanligheterna.

Utom på KAC för där är allt omvänt. Grövst är svagast och minst är starkast.

Du är starkare än jag, mikaelj med, är ni grövre än vad jag är? Jag menar det bör ju vara så enligt ditt tänk. Du blandar in år, det förstår jag inte, det är väl styrka/storlek vi pratar om. Du kanske tillhör de som tror man ökar per automatik bara åren går?

Jag är liksom inte i närheten av mikaelj, dig tar jag väl endast i bänkpress.

Anders The Peak
2012-05-22, 20:18
Med rejäl bulk törs jag lova över 80cm iaf, kall! Nu lite paus. cofffee

Var mäter du låret då, uppe vid rumpan? Jag har haft som mest 75-76 cm, i bra form, mitt på låret och då är det grymt grovt till vår längd.

TREX
2012-05-22, 20:19
Så är det säkert men det finns även folk som är grova och har lyft tungt med bra progression för att bli det :)

Precis, så vad är det som fungerar? Fungerar bägge? Finns det då alltså fler sätt att bygga muskler på?

Nej dra mig baklänges.

RobbanColeman
2012-05-22, 20:25
Var mäter du låret då, uppe vid rumpan? Jag har haft som mest 75-76 cm, i bra form, mitt på låret och då är det grymt grovt till vår längd.

Haha, jag har ingen rumpa. Mäter ev ngn cm ovanför mitten. Där jag får störst mått helt enkelt. Man kan nog se på bilden var jag kommer lägga bandet. Det är iaf klart närmare mitten än det du föreslog.

Jag har nog max 65cm deffade lår. :)

mikaelj
2012-05-22, 20:25
Det jag syftade på med silverhantlarna är att jag aldrig har haft någon progression där utan alltid på 5-6 kilo och 10-15 reps med kontakt. Axlarna har mycket bra volym, sällan jag ser någon på gymmet som kan konkurera. I bänkpress däremot har jag alltid jagat progression och kört 1-6 reps. Tekniken är helt annorlunda och pumpet obefintligt. Resultatet är att brösten släpar och jag tycker många "mindre" personer har mycket mer välutvecklade bröst än mig trots att jag värmer upp på deras maxningar.

Hört talas om genetik?

Rikard Jansson
2012-05-22, 20:27
Hört talas om genetik?

Nu kommer genetik-kortet igen ja :) Kan vi sammanfatta det med att alla som tränar för kontakt som är större än mikael har bättre gener eller är dopade, och att alla som tränar för kontakt som är mindre än honom har lika bra gener?

Adama
2012-05-22, 20:28
Blanda inte in mig i någon storleksjämförelse, jag började sent i livet och tränar enbart styrkelyft på korpnivå.

Jag har inte påstått att man ska träna styrkelyft för att bli grov (även om somliga blir det ändå).

Jag skrev "det finns även folk som är grova och har lyft tungt med bra progression för att bli det".

Är detta ett felaktigt påstående, helt uppåt väggarna? Det finns inte folk som är grova och starka?

TREX
2012-05-22, 20:28
Nu kommer genetik-kortet igen ja :) Kan vi sammanfatta det med att alla som tränar för kontakt som är större än mikael har bättre gener eller är dopade, och att alla som tränar för kontakt som är mindre än honom har lika bra gener?

Kan vi inte alla bara enas om att han är trångsynt?

Rikard Jansson
2012-05-22, 20:29
Kan vi inte alla bara enas om att han är trångsynt?

Jag slänger mig inte med så elaka ord! ;)

mikaelj
2012-05-22, 20:31
Nu kommer genetik-kortet igen ja :)

På tal om axlar, vilket var det inlägget jag citerade. Shadowfire här på brädan får bra axlar av att köra bänkpress, för mig händer det ingenting med dem.

Jag själv är antagligen inte ens lyftarmaterial. Jämför med såna som är naturligt stora. De har förutsättningarna för att bli starka och ännu större. Jag tror verkligen att ni underskattar genetik, generellt.

Rikard Jansson
2012-05-22, 20:32
På tal om axlar, vilket var det inlägget jag citerade. Shadowfire här på bädan får jättebra axlar av att köra bänkpress, för mig händer det ingenting med dem.

Har du provat sidolyft med hantlar, frontraise samt militärpress? Supersetta gärna med +10 reps i samtliga övningar i 3-5 månader :)

mikaelj
2012-05-22, 20:34
Har du provat sidolyft med hantlar, frontraise samt militärpress?

Det var inte poängen. Utan att olika personer kräver olika mängd stimuli för att öka i muskelmassa.
Men jag har ingen lust att diskutera det här. Det är inte vad tråden handlade om.

_______

MtotheM tycker att pump är poänglöst. Kan någon förklara varför det skulle vara bra? Förutom när ni kör era curl på fredagen innan ni ska ut...

jovas
2012-05-22, 20:35
Mikaelj kan du inte slänga upp en bild på din fysik?:)

TREX
2012-05-22, 20:36
Är detta ett felaktigt påstående, helt uppåt väggarna? Det finns inte folk som är grova och starka?

Det är klart att det finns det Adama, men deras styrka är onödig/överflödig och jag ska förklara för dig vad jag menar med det.

Låt oss säga att Hasse och Lasse bägge två har 50 cm i biceps, Hasse kör hantelcurl på 50 kg och Lasse på 60 kg, och hur kommer det sig då att bägge har 50 cm då om Hasse är starkare? Jo, för att få en biceps på 50 cm behövs en styrka i hantelcurl på 50 kg, dvs precis vad Hasse ligger på.

Att sedan Lasse är starkare och tar mer vikt kommer inte att ge honom mer muskler, större biceps eller någon annan fördel förutom att det är roligt att vara bättre än Hasse.

Med andra ord är Lasses 60 kg hantelcurl överflödig.

mikaelj
2012-05-22, 20:37
Mikaelj kan du inte slänga upp en bild på din fysik?:)

Det är fritt fram för vem som helst att läsa min journal.

Inte för att jag förstår vad min fysik har med något att göra. Det är inte vad tråden handlar om, utan om nybörjare som harvar med småvikter och letar pump 'n tut istället för att ta i (med korrekt teknik!) och skita i att aktivt känna efter var det "träffar".

Rusk
2012-05-22, 20:39
Varför ska man "jaga" pump? Tränar man med dom repsen och setvilan som är rekommenderade för att stimulera alla muskelfibrer (8-12) så får man en pump såvida man inte tränar jävligt skevt och slutar när det börjar bli jobbigt.

ChuckTesta
2012-05-22, 20:42
Varför ska man "jaga" pump? Tränar man med dom repsen och setvilan som är rekommenderade för att stimulera alla muskelfibrer (8-12) så får man en pump såvida man inte tränar jävligt skevt och slutar när det börjar bli jobbigt.

Att bli trött är inte samma sak som pump.

Rusk
2012-05-22, 20:45
Att bli trött är inte samma sak som pump.

Sa jag inte heller.

exor
2012-05-22, 20:46
Bäst tråden i år :)

Proxy och Robban vet nog vad dom håller på med och har fått mycket goda resultat. Något rätt gör dom uppenbarligen. Jag och rikard har börjat träna mer efter högreps och kontakt. Får se om det ger några resultat till nästa år.

Rikard Jansson
2012-05-22, 20:48
Pump påvisar att man träffat muskeln man vill åt och därmed tränat den ordentligt, + att det ger mer blodflöde vilket inte bara förser muskeln med mer stuff som behövs för att bygga, men stretchar även fascia och all annan skit, t.ex. blodådror, hud, m.m. Det ger även ett visst tryck som håller i sig i flera dagar, vilket gör att man i praktiken blir permanent större så länge man tränar vidare.

mikaelj
2012-05-22, 20:53
Proxy och Robban vet nog vad dom håller på med och har fått mycket goda resultat. Något rätt gör dom uppenbarligen. Jag och rikard har börjat träna mer efter högreps och kontakt. Får se om det ger några resultat till nästa år.

Att Proxy tävlat i styrkelyft på SM-nivå och var löjligt grov redan från sin första knäböj spelar ingen roll här?

Rikard Jansson
2012-05-22, 20:54
Mycket mer resultat sen han slutade med SL

ChuckTesta
2012-05-22, 20:55
Sa jag inte heller.

Jo

Varför ska man "jaga" pump? Tränar man med dom repsen och setvilan som är rekommenderade för att stimulera alla muskelfibrer (8-12) så får man en pump såvida man inte tränar jävligt skevt och slutar när det börjar bli jobbigt.

Förklara vad du menar annars.

mikaelj
2012-05-22, 20:58
Mycket mer resultat sen han slutade med SL

Irrelevant. Tråden handlar inte om byggning mot styrkelyft.

Rikard Jansson
2012-05-22, 21:00
Irrelevant. Tråden handlar inte om byggning mot styrkelyft.

Det var ju du som drog upp det?

mikaelj
2012-05-22, 21:01
Det var ju du som drog upp det?

Det var för att det blir konstigt att dra slutsatser av människor som växer oavsett vad de gör.

Typ som att ta en dopad persons träningsprogram.

Rikard Jansson
2012-05-22, 21:03
Det var för att det blir konstigt att dra slutsatser av människor som växer oavsett vad de gör.

Typ som att ta en dopad persons träningsprogram.

Fast din premiss är ju felaktig. Trots att Proxys nybörjarökningar låg i SL, så växte han märkbart mycket bättre när han började träna som han gör nu.

RobbanColeman
2012-05-22, 21:03
Fast din premiss är ju felaktig. Trots att Proxys nybörjarökningar låg i SL, så växte han märkbart mycket bättre när han började träna som han gör nu.

Bytte han teknik/ändamål eller gener? ;)

mikaelj
2012-05-22, 21:05
Fast din premiss är ju felaktig. Trots att Proxys nybörjarökningar låg i SL, så växte han märkbart mycket bättre när han började träna som han gör nu.

Betyder det därför att en nybörjare som mäktar med att knäböja 40 kg i en vinglig femma tjänar på att leta kontakt... eller kanske bara satsa på att bli starkare?

Rikard Jansson
2012-05-22, 21:05
Bytte han teknik/ändamål eller gener? ;)

Ja enligt herr Mikael så lär han ju ha bytt gener! För han kan ju omöjligt ha blivit grövre trots att han gått ner sig eller stått stilla i böj och mark 1rm!?!?

Stoltz
2012-05-22, 21:06
Det var inte poängen. Utan att olika personer kräver olika mängd stimuli för att öka i muskelmassa.
Men jag har ingen lust att diskutera det här. Det är inte vad tråden handlade om.


Och, tycker jag man allt ska tillägga, olika sorters stimuli.

Jag kan också dra genetikkortet, men om man ser till sin helhet så utifrån den utveckling jag fått, när fick jag mest ökning i muskelvolym - Jo, när jag körde låga vikter, superlångsamma set på 70-80 sekunder, till fail varje gång. Och det var på energiminus så det stänkte om det.

Mest styrka? Lågt antal reps, lågt antal set (Er, ska kanske tillägga, då menar jag 5-7 set).

Så jag håller inte alls med i att TUT är slöseri, för på vissa ger det uppenbarligen helt rätt resultat. Jag längtar tills jag får tummen ur röven och skador ur vägen så att jag kan testa mina TUT-idéer under kaloriplus. men att det uppenbarligen gav mig en bättre muskelökning än vad styrkeökningen gjorde, på kortare tid, det råder inget snack om.

Fast nu förstår jag också skillnaden mellan progression och 1RM-ökning, vilket jag tror är också det du försöker få fram Micke :)

mikaelj
2012-05-22, 21:07
Ja enligt herr Mikael så lär han ju ha bytt gener! För han kan ju omöjligt ha blivit grövre trots att han gått ner sig eller stått stilla i böj och mark 1rm!?!?

Klart han har kunnat. Han har ju kunnat öka repsintervallet och fokuserat på att bli starkare i ett högre repetitionsintervall. När man tävlar i styrkelyft fokuserar man sin träning på att bli så stark som möjligt i 1RM, inte 8-12RM som en byggare.

Anders The Peak
2012-05-22, 21:08
Det var för att det blir konstigt att dra slutsatser av människor som växer oavsett vad de gör.

Typ som att ta en dopad persons träningsprogram.

Mikael du behöver inte ta åt dig. Jag tycker att du har gjort en otrolig utveckling på väldigt kort tid och du har goda anlag för vad du håller på med. Muskelmassa tar tid och du växer precis så mycket som man gör när man har goda anlag. Kom igen om två tre år då är jag säker på att du har fått en mäktig muskelmassa och är säkert på hög nivå som styrkelyftare i din viktklass.

mikaelj
2012-05-22, 21:10
Fast nu förstår jag också skillnaden mellan progression och 1RM-ökning, vilket jag tror är också det du försöker få fram Micke :)

Exakt. Jag har aldrig sagt att man måste öka sitt 1RM, utan att man för muskeltillväxt behöver progressiv överbelastning, och att det är det som skall vara fokus, inte försöka hitta den "perfekta träffen" genom att lyfta minivikter. Om du inte ökar belastningen (läs tidigare i tråden för min definition) kommer musklerna inte heller få något stimuli till att bli större.

Starkare är större, helt enkelt.

HerrCarlsson
2012-05-22, 21:13
Exakt. Jag har aldrig sagt att man måste öka sitt 1RM, utan att man för muskeltillväxt behöver progressiv överbelastning, och att det är det som skall vara fokus, inte försöka hitta den "perfekta träffen" genom att lyfta minivikter. Om du inte ökar belastningen (läs tidigare i tråden för min definition) kommer musklerna inte heller få något stimuli till att bli större.

Starkare är större, helt enkelt.

Vem har påstått att man bör lyfta "minivikter"?

Stoltz
2012-05-22, 21:14
Exakt. Jag har aldrig sagt att man måste öka sitt 1RM, utan att man för muskeltillväxt behöver progressiv överbelastning, och att det är det som skall vara fokus, inte försöka hitta den "perfekta träffen" genom att lyfta minivikter. Om du inte ökar belastningen (läs tidigare i tråden för min definition) kommer musklerna inte heller få något stimuli till att bli större.

Starkare är större, helt enkelt.

Så bara för att klargöra om jag förstår dig rätt -

Du definierar inte begreppet styrka som endast ökningen av 1RM, utan även t.ex. förmågan att hålla vikt X under ett ökat antal sekunder i spänt läge? Eller t.ex. att lyfta vikt X fler gånger under samma tidsperiod. Eller att lyfta en högre vikt än X, under samma tidsperiod?

Ifall jag har uppfattat dig rätt där, så tror jag att många här förstår hela diskussionen lättare. Annars har väl jag också missuppfattat :D

Rusk
2012-05-22, 21:15
Förklara vad du menar annars.

Ja tränar du med 8-12 reps och en setvila på 30-120s så får du en pump såvida du inte lägger ner vikterna när repsen börjar bli jobbiga aka komma närma failure.
Inget man behöver "jaga" med silverhantlar som vissa ständigt säger.

lurre86
2012-05-22, 21:19
Jag kan ta biceps som exempel tex stångcurl.

Om jag tar stången som vanligt å utför mina reps med korrekt teknik så känns det bra, biceps jobbar.

Men om jag gör samma sak men samtidigt spänner "squeezar" biceps samtidigt som jag lyfter så känner jag hur den träffar biceps. Efteråt så känns biceps hårdare och uppumpad jämfört med de andra senariot.

Så frågan är då vad som ger mest?

mikaelj
2012-05-22, 21:20
Vem har påstått att man bör lyfta "minivikter"?

De som säger att pump, träff & kontakt är det viktigaste.

Som Tolkia påpekat (i annan tråd) kan man för pump lämpligen bege sig till ett BodyPump-pass.

Så bara för att klargöra om jag förstår dig rätt -

Du definierar inte begreppet styrka som endast ökningen av 1RM, utan även t.ex. förmågan att hålla vikt X under ett ökat antal sekunder i spänt läge? Eller t.ex. att lyfta vikt X fler gånger under samma tidsperiod. Eller att lyfta en högre vikt än X, under samma tidsperiod?

Ifall jag har uppfattat dig rätt där, så tror jag att många här förstår hela diskussionen lättare. Annars har väl jag också missuppfattat :D

Javisst. Allt som gör att du får jobba hårdare innebär att du blivit starkare vilket innebär muskeltillväxt.

Att "det kändes bra" och "jag fick bra kontakt med pecs" efter ett pass (som det står i typ varje träningsjournal på Kolo) är inte värt ett lingon om du över tid inte ökar belastningen.

mikaelj
2012-05-22, 21:22
Mikael du behöver inte ta åt dig. Jag tycker att du har gjort en otrolig utveckling på väldigt kort tid och du har goda anlag för vad du håller på med. Muskelmassa tar tid och du växer precis så mycket som man gör när man har goda anlag. Kom igen om två tre år då är jag säker på att du har fått en mäktig muskelmassa och är säkert på hög nivå som styrkelyftare i din viktklass.

En får tacka för uppmuntran, min gode herre!

DarcyGrahn
2012-05-22, 21:25
Robban det är lite kul att se hur olika vi är. Du tränar på vikter som jag knappt använder till uppvärmning och du har säkert lika välutvecklade ben som jag som pumpar knäböj på 160-170 kg 6-8 reppare osv.

Skulle man kunna få se en film när du gör 170kgx6-8reps?

Stoltz
2012-05-22, 21:27
Javisst. Allt som gör att du får jobba hårdare innebär att du blivit starkare vilket innebär muskeltillväxt.

Att "det kändes bra" och "jag fick bra kontakt med pecs" efter ett pass (som det står i typ varje träningsjournal på Kolo) är inte värt ett lingon om du över tid inte ökar belastningen.

Bra, då är vi inne på samma spår!

Jag tycker fortfarande att TUT-konceptet ger en jävla fin återbetalning för investerad tid, men precis som med alla andra tekniker så har jag mina tvivel i om evigt oförändrade parametrar skulle ge något.

Robban, av nyfikenhet, du har inga ändringar alls? T.ex. tid, reps, vikt, vilotid, etc?

RobbanColeman
2012-05-22, 21:28
Progression i byggning mäts med fördel med måttband, våg och visuellt, dvs det är fysiken som kontrolleras och bedöms.

Fettmätning är jag numer galet skeptisk till, jag skulle ligga på minus enligt det du berättade mikaelj. :)

Jag tar den vikten som ger bäst träff, målet är ökat tryck i avsedd muskel som når en peak till passets slut. Efter detta görs typ det mesta jobbet vid matbordet. Protein, protein, protein och spy på protein. :D

Apropå oss i tråden: nu blir det Mad Men :)

TREX
2012-05-22, 21:32
Kan du inte sätta dig ett sånt där ägg Robban? Borde väl vara ganska precist.

Grazzafukkinrazzi
2012-05-22, 21:34
Skulle man kunna få se en film när du gör 170kgx6-8reps?

Haha, någon som skriver att hen "pumpar knäböj" kommer aldrig lägga upp en film på något sevärt.

jovas
2012-05-22, 21:38
Bra, då är vi inne på samma spår!

Jag tycker fortfarande att TUT-konceptet ger en jävla fin återbetalning för investerad tid, men precis som med alla andra tekniker så har jag mina tvivel i om evigt oförändrade parametrar skulle ge något.

Robban, av nyfikenhet, du har inga ändringar alls? T.ex. tid, reps, vikt, vilotid, etc?

Får du samma tryck i rygg å axlar som bröst samma känsla?

Nackdel att träna förbi pumpet? När vet man att man gör det?

filmjölk
2012-05-22, 21:49
Jag satte fö. PB i snedbänk idag. jag tutade hejvilt med maxträff och maxtryck och gjorde en femtonreppare på mitt 8rm. Då tutande är avsevärt tyngre än sl-utförande med stopp måste jag ökat något enormt i styrka på en veckas feber.

:/

lurre86
2012-05-22, 21:52
Jag kan ta biceps som exempel tex stångcurl.

Om jag tar stången som vanligt å utför mina reps med korrekt teknik så känns det bra, biceps jobbar.

Men om jag gör samma sak men samtidigt spänner "squeezar" biceps samtidigt som jag lyfter så känner jag hur den träffar biceps. Efteråt så känns biceps hårdare och uppumpad jämfört med de andra senariot.

Så frågan är då vad som ger mest?

Skulle va kul å veta:)

hertzman
2012-05-22, 21:55
Jag måste bara, som den böjfjant jag är, flika in här.

Många vägar leder till samma mål, större och starkare muskler. Jag tror att SL-maffian (mig inkluderad) och byggarna (Robban, med flera) börjat missförstå varandra medvetet.

Progression är ju nyckelordet, och det kan givetvis nås på flera sätt. Nog kan det för en byggare, som vill förbättra specifika delar av sin fysik, vara en vettig idé att söka "kontakt" i vissa övningar för att öka förutsättningarna att öka en viss musklels storlek.

För en styrkelyftare är det ju inte alls intressant, målet är ju att kroppen som enhet ska bli starkare i de tre tävlingslyften.

Men likadant här, styrkelyftaren behöver kanske stärka vissa delar av den enheten och därför fokusera på "kontakt" i enskilda muskler. Jag själv, om jag får ta mig som exempel, upptäckte relativt nyligen efter år av ryggproblem, att min bålstyrka var katastrofalt dålig. Mina ryggmuskler var starka, men mina magmuskler var obefintliga och kunde inte stabilisera ryggen.

Nu tränar jag specifika övningar för bålstyrka och söker "kontakt" och har därigenom blivit bättre i marken. Att se detaljerna tror jag är något som mången nybörjare inom SL (mig själv inkluderad) skulle dra nytta av.

Detsamma med högreps, här står vissa delar av SL-maffian och skriker och spottar: - "Nä, böj snortunga tvåor och du växer som fan, inga jävla fjollhögreps". Det blir ju bara lustigt.

Samtidigt skulle nog mången nybörjarbyggare må bra av att böja och bänka mer, om än med högreps, utan fokus på "kontakt" för att bygga en stabil grundfysik som sedan kan slipas med diverse isolationsövningar.

Stoltz
2012-05-22, 21:56
Får du samma tryck i rygg å axlar som bröst samma känsla?

Nackdel att träna förbi pumpet? När vet man att man gör det?

Ja, med rätt övningar, men det är väl en förutsättning för pump överhuvudtaget :D

När jag kombinerar raka mark och omvända flyes i CC så är pumpen jävulsk i ryggen.

När mitt fokus är pump så har jag alltid kört till fail, och då har det oftast handlat om att pressa sig förbi pumpen så att muskeln känns som om den är en boll som fylls med luft och är på väg att explodera.

Har inte märkt någon nackdel.

WHITEFOLKS
2012-05-22, 21:56
Vad innebär att "squeeza"?

TREX
2012-05-22, 21:57
Vad innebär att "squeeza"?

Du spänner muskeln, som om du flexar den.

pezrulezhaakon
2012-05-22, 22:02
lurre86

När du spänner muskeln mer än nödvändigt för en viss belastning så gör du av med mer energi. Men det är långt ifrån säkert att den ökade energiförlusten ger dig hypertrofi snabbare. Snarare blåser den dig på total tränad tid och total mängd flyttad vikt, då du inte orkar träna lika länge.

WHITEFOLKS
2012-05-22, 22:03
Ja fast han förutsätter att allt annat är likadant som om han inte hade gjort det.

lurre86
2012-05-22, 22:05
lurre86

När du spänner muskeln mer än nödvändigt för en viss belastning så gör du av med mer energi. Men det är långt ifrån säkert att den ökade energiförlusten ger dig hypertrofi snabbare. Snarare blåser den dig på total tränad tid och total mängd flyttad vikt, då du inte orkar träna lika länge.

Okej. Närings utför stångcurlen vanligt med korrekt teknik utan att spänna biceps så känns de inte så jätte mkt under lyftet. Men med de andra sättet precis efter sättet så är de som en punkt mitt i biceps som ömmar. Skön känsla.

Men va vet jag:)

ChuckTesta
2012-05-22, 22:06
Ja tränar du med 8-12 reps och en setvila på 30-120s så får du en pump såvida du inte lägger ner vikterna när repsen börjar bli jobbiga aka komma närma failure.
Inget man behöver "jaga" med silverhantlar som vissa ständigt säger.

Du säger alltså "om man tränar med 12 reps och kort vila så får man pump". Det är fel. Om man börjar komma nära failure så är man trött och innebär per automatik inte pump. Pump är något helt annat.

För övrigt är det väl ingen som får pump av silverhantlarna?

pezrulezhaakon
2012-05-22, 22:07
lurre86

Ja, den känslan kan du få genom att spänna muskeln upprepade gånger utan belatning också.
Vad man känner är ofta inte det som händer, eller det man tror händer.

pezrulezhaakon
2012-05-22, 22:08
ChuckTesta

Jodå, du kan få det utan extra belastning också.

filmjölk
2012-05-22, 22:10
Jag får hysterisk pump i underarmarna av att putsa fönster:) betyder det att professionella fönsterputsare har underarmar som Popeye?

spoon
2012-05-22, 22:10
[QUOTE=pezrulezhaakon;5786025]

Du har inte funderat på att testa "citera" knappen. Gör allt mycket mer lättläst :)

lurre86
2012-05-22, 22:11
lurre86

Ja, den känslan kan du få genom att spänna muskeln upprepade gånger utan belatning också.
Vad man känner är ofta inte det som händer, eller det man tror händer.

Då får jag fan spänna den 100 ggr:)

Grazzafukkinrazzi
2012-05-22, 22:21
Jag får hysterisk pump i underarmarna av att putsa fönster:) betyder det att professionella fönsterputsare har underarmar som Popeye?

Det är absolut ingen omöjlighet, dock så är väl fönsterputsare något du drog till med för att det skulle låta fjantigt.

Snickare och styckare har ofta rejäla underarmar, speciellt på "hammar/knivhandsidan", vilket borde styrka tesen.

Carcer
2012-05-22, 22:23
Jag ställer mig frågan om man med endast knäböj kan träna benen otpimalt då det tenderar vara bålen som tar slut först och omöjliggör fler repetioner. Bara en tanke för att förvirra ytterligare.

Rusk
2012-05-22, 22:23
Du säger alltså "om man tränar med 12 reps och kort vila så får man pump". Det är fel. Om man börjar komma nära failure så är man trött och innebär per automatik inte pump. Pump är något helt annat.

För övrigt är det väl ingen som får pump av silverhantlarna?

Va? Pump är när muskeln är blodfylld och det känns som den ska spricka, och jag får iaf per automatik detta oavsett vilken muskel jag tränar sålänge jag ligger runt 90-120s setvila och 6+ reps.
När jag tränar styrkeinriktat med reps under 6 och en setvila på 3+ min så får jag sällan "pump".

Mina ryggmuskler var starka, men mina magmuskler var obefintliga och kunde inte stabilisera ryggen.

Då är vi 2, att skippa magen och överlåta det till mark/böj som många "rekommenderar" är något man får äta upp i framtiden.

lurre86
2012-05-22, 22:25
Va? Pump är när muskeln är blodfylld och det känns som den ska spricka, och jag får iaf per automatik detta oavsett vilken muskel jag tränar sålänge jag ligger runt 90-120s setvila och 6+ reps.
När jag tränar styrkeinriktat med reps under 6 och en setvila på 3+ min så får jag sällan "pump".

Du blandar inte ihop det med mjölksyra?

pezrulezhaakon
2012-05-22, 22:27
lurre86

Ja, men om vi refererar det till hypertrofi.... Hur mycket hypertrofi tror du du får att spänna armen 100 ggr? :)

lurre86
2012-05-22, 22:28
lurre86

Ja, men om vi refererar det till hypertrofi.... Hur mycket hypertrofi tror du du får att spänna armen 100 ggr? :)

I see Where your going:)

Rusk
2012-05-22, 22:40
Du blandar inte ihop det med mjölksyra?

Muskeln blir hård, större och det känns som den ska explodera, det är vad jag känner och det är pump.
Och tränar man med setvilan som rekommenderas för byggning så får man även mjölksyra.

göteborg
2012-05-22, 23:08
För mig är teknik denna kontext det samma som skicklighet. Vad skicklighet innebär är som jag ser det direkt kopplat till syftet och inget man kan tala om i generella sammanhang.

svenbanan
2012-05-22, 23:32
Det där pumpkonceptet tycker jag verkar lite luddigt. Men om jag fattat det rätt så är det nåt som liknar strypträning, eftersom man på nåt sätt lyckas stänga till blodkärlen genom att kontrahera muskeln. Såvitt jag kan begripa så leder detta till att man helt enkelt inte orkar lyfta lika mycket (pga bristande syretillgång). Kanske leder denna syrebrist även till nån slags hormonellt gynnsam miljö, inget jag vet nåt om. Men i övrigt är det väl bara ett sätt att göra träningen jobbigare.

Borde inte finnas nåt som hindrar att man försöker få till progression även då man pysslar med detta... För rimligtvis måste det väl ge bättre resultat ju högre vikt man har om träffen, pumpet och kontakten och allt vad det är är i övrigt identiskt?

göteborg
2012-05-22, 23:39
Dvs vill mJ eller mctrex tala om detta i en tråd på nätet måste de definiera syftet, tror jag

TREX
2012-05-22, 23:54
Dvs vill mJ eller mctrex tala om detta i en tråd på nätet måste de definiera syftet, tror jag

MC? :laugh:

Spartansk
2012-05-23, 04:37
Jag är mest nyfiken på om mikaelj var informerad innan den här tråden skapades, eller om TREX bara skapade den och hoppades att mikaelj skulle haka på.

rooz
2012-05-23, 06:44
Jag är mest nyfiken på om mikaelj var informerad innan den här tråden skapades, eller om TREX bara skapade den och hoppades att mikaelj skulle haka på.

Allmighty god of mass made it.

mikaelj
2012-05-23, 07:13
Jag är mest nyfiken på om mikaelj var informerad innan den här tråden skapades, eller om TREX bara skapade den och hoppades att mikaelj skulle haka på.

Vi var off-topic i Babbla. Piranha klippte ut tråden.

mikaelj
2012-05-23, 07:15
För mig är teknik denna kontext det samma som skicklighet. Vad skicklighet innebär är som jag ser det direkt kopplat till syftet och inget man kan tala om i generella sammanhang.

Min ståndpunkt är att man, som nybörjare, inte behöver känna efter särskilt mycket var saker och ting tar, utan istället bör fokusera på att flytta vikter. Förflyttandet skall ske på ett sätt som inte är skadligt på varken lång eller kort sikt.

Jag tycker alltså inte att de skall lita på att något "känns" bra som ett kvitto på framgång (som man så ofta läser i journaler), utan använda objektiva värdemätare.

Lord Humungus
2012-05-23, 07:16
En stor fördel med typ robbans träningsmetod är ju att skaderisken borde minska avsevärt då man använder mindre vikter iaf. Sen det ingen nämnt så är ju kontakt väldigt viktigt för en byggare om man t.ex efter en tävling får höra höra av domarna att ens pecs släpar och man vill få upp dom till nästa tävling så är det ju där man vill att det ska ta och inte i triceps och axlar

pezrulezhaakon
2012-05-23, 07:21
Lord Humungus

Det är inte alls säkert. Högre hastighet kan i många fall generera högre skaderisk än tyngre vikter med lägre hastighet.

Spartansk
2012-05-23, 07:27
Vi var off-topic i Babbla. Piranha klippte ut tråden.

Oh fan, jag trodde inte moderatorerna klippte ut trådar på det här forumet. Jag ser det ofta på andra forum, men har aldrig sett det här. Bra initiativ, det borde ske oftare. (Se nu det här inte som gnäll, jag vet att man inte kan kräva saker av moderatorer om man, som jag, nästan aldrig använder anmäla-knappen.)

För övrigt trodde jag Babbla-tråden var till för off-topic, och att "off topic i Babbla-tråden" således var både en tautologi och en oxymoron på samma gång.

Morty
2012-05-23, 10:12
Jag måste bara, som den böjfjant jag är, flika in här.

Många vägar leder till samma mål, större och starkare muskler. Jag tror att SL-maffian (mig inkluderad) och byggarna (Robban, med flera) börjat missförstå varandra medvetet.

Progression är ju nyckelordet, och det kan givetvis nås på flera sätt. Nog kan det för en byggare, som vill förbättra specifika delar av sin fysik, vara en vettig idé att söka "kontakt" i vissa övningar för att öka förutsättningarna att öka en viss musklels storlek.

För en styrkelyftare är det ju inte alls intressant, målet är ju att kroppen som enhet ska bli starkare i de tre tävlingslyften.

Men likadant här, styrkelyftaren behöver kanske stärka vissa delar av den enheten och därför fokusera på "kontakt" i enskilda muskler. Jag själv, om jag får ta mig som exempel, upptäckte relativt nyligen efter år av ryggproblem, att min bålstyrka var katastrofalt dålig. Mina ryggmuskler var starka, men mina magmuskler var obefintliga och kunde inte stabilisera ryggen.

Nu tränar jag specifika övningar för bålstyrka och söker "kontakt" och har därigenom blivit bättre i marken. Att se detaljerna tror jag är något som mången nybörjare inom SL (mig själv inkluderad) skulle dra nytta av.

Detsamma med högreps, här står vissa delar av SL-maffian och skriker och spottar: - "Nä, böj snortunga tvåor och du växer som fan, inga jävla fjollhögreps". Det blir ju bara lustigt.

Samtidigt skulle nog mången nybörjarbyggare må bra av att böja och bänka mer, om än med högreps, utan fokus på "kontakt" för att bygga en stabil grundfysik som sedan kan slipas med diverse isolationsövningar.

Men +1! Varför har du inte fått massa +1?? Jag håller verkligen med.

Jag själv har gjort fantastiska ökningar senaste månaderna. Det på, för mig, extremt låga vikter! Jag kör 5/3/1, alltså ett tungt set per pass och därefter en hel del förvånansvärt lätta pass. Det var ett tag sedan jag reppade på 55 i bänk och 65 i böj... Men nonetheless, så har jag, samtidigt som jag har gått ner i vikt (från 75 till 72.5 bara, men ändå) ökat mitt benmått från 55 till 58 och mitt armmått från 34 till 35.5. All lätt "assistansträning" i 5/3/1, där jag kan köra med klockren teknik, långsamt negativt, känna hur övningen tar och göra många reps (50 reps över 5 set) har verkligen fungerat till att bygga upp min fysik. Jag tror inte att mainsetet har byggt så mycket muskler, men däremot ser jag det som en viktig del av progressionen. Som är icke-linjär över cykeln och väldigt långsam, nästintill omärkbar.

Så jag vill dessutom verkligen ge mitt -1 på mikaeljs "Mycket mat!!". Vad som behövs är rätt mat vid rätt tid, tror jag.

TREX
2012-05-23, 10:28
Jag måste bara, som den böjfjant jag är, flika in här.

Många vägar leder till samma mål, större och starkare muskler. Jag tror att SL-maffian (mig inkluderad) och byggarna (Robban, med flera) börjat missförstå varandra medvetet.

Progression är ju nyckelordet, och det kan givetvis nås på flera sätt. Nog kan det för en byggare, som vill förbättra specifika delar av sin fysik, vara en vettig idé att söka "kontakt" i vissa övningar för att öka förutsättningarna att öka en viss musklels storlek.

För en styrkelyftare är det ju inte alls intressant, målet är ju att kroppen som enhet ska bli starkare i de tre tävlingslyften.

Men likadant här, styrkelyftaren behöver kanske stärka vissa delar av den enheten och därför fokusera på "kontakt" i enskilda muskler. Jag själv, om jag får ta mig som exempel, upptäckte relativt nyligen efter år av ryggproblem, att min bålstyrka var katastrofalt dålig. Mina ryggmuskler var starka, men mina magmuskler var obefintliga och kunde inte stabilisera ryggen.

Nu tränar jag specifika övningar för bålstyrka och söker "kontakt" och har därigenom blivit bättre i marken. Att se detaljerna tror jag är något som mången nybörjare inom SL (mig själv inkluderad) skulle dra nytta av.

Detsamma med högreps, här står vissa delar av SL-maffian och skriker och spottar: - "Nä, böj snortunga tvåor och du växer som fan, inga jävla fjollhögreps". Det blir ju bara lustigt.

Samtidigt skulle nog mången nybörjarbyggare må bra av att böja och bänka mer, om än med högreps, utan fokus på "kontakt" för att bygga en stabil grundfysik som sedan kan slipas med diverse isolationsövningar.

Välkommen hem, du kommer trivas här.

Morty hade faktiskt missat inlägget tyvärr, tack för att du bumpade det.

Men Hertz, vart tror du det brister för Miakelj? Var är det vi tappar honom? Vad är det han inte förstår tror du? Hur ska vi hjälpa honom att på sikt även hjälpa sig själv?

kalajset
2012-05-23, 11:23
Jag själv har gjort fantastiska ökningar senaste månaderna. Det på, för mig, extremt låga vikter! Jag kör 5/3/1, alltså ett tungt set per pass och därefter en hel del förvånansvärt lätta pass. Det var ett tag sedan jag reppade på 55 i bänk och 65 i böj... Men nonetheless, så har jag, samtidigt som jag har gått ner i vikt (från 75 till 72.5 bara, men ändå) ökat mitt benmått från 55 till 58 och mitt armmått från 34 till 35.5. All lätt "assistansträning" i 5/3/1, där jag kan köra med klockren teknik, långsamt negativt, känna hur övningen tar och göra många reps (50 reps över 5 set) har verkligen fungerat till att bygga upp min fysik. Jag tror inte att mainsetet har byggt så mycket muskler, men däremot ser jag det som en viktig del av progressionen. Som är icke-linjär över cykeln och väldigt långsam, nästintill omärkbar.


Som en motpol kan nämnas att jag själv minskade i armmått och stod nästintill still i övriga mått när jag körde 5/3/1 i samband med ett kaloriöverskott som resulterade i ungefär 7-9kg i viktuppgång fördelat över ungefär ett halvår. (Styrkan ökade jag bra i). Då hade jag precis slutat med några månaders "pumpträning", som i sin tur hade föregåtts av en deff.

kalajset
2012-05-23, 13:53
Som en motpol kan nämnas att jag själv minskade i armmått och stod nästintill still i övriga mått när jag körde 5/3/1 i samband med ett kaloriöverskott som resulterade i ungefär 7-9kg i viktuppgång fördelat över ungefär ett halvår. (Styrkan ökade jag bra i). Då hade jag precis slutat med några månaders "pumpträning", som i sin tur hade föregåtts av en deff.

Utvecklar det här svaret lite:

Ovanstående gällde första gången jag körde programmet kan tilläggas. Då kördes armar ganska tungt, (=relativt få reps, rätt dålig "kontakt"), och väldigt sporadiskt under programmets gång. Nästa gång jag körde 5/3/1, (för att återigen huvudsakligen öka i styrka vilket jag tycker det är ett utomordentligt program för att göra), gick jag upp nästan lika många kilon under ungefär samma tidsperiod och behöll då åtminstone armmåtten/ökade möjligtvis litegrann. Då fokuserade jag just på "bra träff" och mer traditionellt byggartänk, må så vara med silverhantlarna.

Morty
2012-05-23, 14:09
Utvecklar det här svaret lite:

Ovanstående gällde första gången jag körde programmet kan tilläggas. Då kördes armar ganska tungt, (=relativt få reps, rätt dålig "kontakt"), och väldigt sporadiskt under programmets gång. Nästa gång jag körde 5/3/1, (för att återigen huvudsakligen öka i styrka vilket jag tycker det är ett utomordentligt program för att göra), gick jag upp nästan lika många kilon under ungefär samma tidsperiod och behöll då åtminstone armmåtten/ökade möjligtvis litegrann. Då fokuserade jag just på "bra träff" och mer traditionellt byggartänk, må så vara med silverhantlarna.

Jag lägger fokus på "bra träff" eller whatever (fin teknik och bra känsla i avsedda muskler) i alla mina assistansövningar. Det är så lätta vikter att jag kan göra det, helt enkelt. I den tunga övningen tänker jag inte så, då är fokus på reps-PB.

kalajset
2012-05-23, 14:16
Jag lägger fokus på "bra träff" eller whatever (fin teknik och bra känsla i avsedda muskler) i alla mina assistansövningar. Det är så lätta vikter att jag kan göra det, helt enkelt. I den tunga övningen tänker jag inte så, då är fokus på reps-PB.

Precis så som jag gjorde för att inte minska i armmått. Poängen är att jag kort och gott personligen inte alls tror det behövs särskilt mycket vikt i absoluta tal mätt för att stimulera maximal muskeltillväxt. Bra kontakt, (med så mycket vikt som möjligt, såklart), för avsedd muskel. Det är A och O enligt egen åsikt.

apfel
2012-05-23, 14:30
problemet som jag ser med Hertz resonemang, eller fram för allt hans exempel då han pratar om bålträning är att vi omöjligt kan veta om det var bålträningen i sig som stod för resultaten eller om det var "träffen" i bålträningen.

i och med att tidigare bålträning var obefintlig så kan man väl anta att vilken bålträning som helst skulle förbättrat resultaten i mark om bålet var svagheten? därför plussar jag inte inlägget utan ser det som ganska värdelöst i diskussionen.

Latissimus Dorsi
2012-05-23, 14:33
Kan vi inte bara komma överens om att det finns många vägar rom, och att den riktigt rätta vägen till rom är en SKADEFRI väg som är utan tvekan det bästa. Sen ska man självklart följa common sense och sköta en hygglig kost, och inte träna allt för mjäkigt men resten rullar på av sig själv. Så varför staka sig upp på detaljer?

mikaelj
2012-05-23, 14:35
Kan vi inte bara komma överens om att det finns många vägar rom, och att den riktigt rätta vägen till rom är en SKADEFRI väg som är utan tvekan det bästa. Sen ska man självklart följa common sense och sköta en hygglig kost, och inte träna allt för mjäkigt men resten rullar på av sig själv. Så varför staka sig upp på detaljer?

...för att man så ofta hör folk säga att det inte spelar någon roll hur tunga vikter man lyfter om man inte har kontakt & träff, för då kommer man aldrig att växa. Vilket gör att nybörjarna förgäves letar kontakt på lägre och lägre vikter, istället för att fokusera på vad det handlar om: progressiv överbelastning.

WHITEFOLKS
2012-05-23, 15:30
Jag är till stor del med mikaelj et al i frågan.

Jag tror att det är lättare och mer effektivt att börja i den objektiva ändan av progressionen med att öka vikter, då kommer "belastning" på köpet.

Det som Robban förespråkar är mer att försöka åstadkomma så mycket belastning som möjligt oavsett vikt. Problemet är att det nog är en svårare teknik att delvis hitta och även att arbeta med progressivt som nybörjare.

TREX
2012-05-23, 16:13
Jag är till stor del med mikaelj et al i frågan.

Jag tror att det är lättare och mer effektivt att börja i den objektiva ändan av progressionen med att öka vikter, då kommer "belastning" på köpet.

Det som Robban förespråkar är mer att försöka åstadkomma så mycket belastning som möjligt oavsett vikt. Problemet är att det nog är en svårare teknik att delvis hitta och även att arbeta med progressivt som nybörjare.

Det är inget direkt nytt att försöka göra vikten så tung som möjligt, det är oftast vad man får göra när man tränar i en lokal där man redan kör fullmag eller mer på många/vissa maskiner.

WHITEFOLKS
2012-05-23, 16:56
Det är inget direkt nytt att försöka göra vikten så tung som möjligt, det är oftast vad man får göra när man tränar i en lokal där man redan kör fullmag eller mer på många/vissa maskiner.

helt med dig!

Jag tror dock att mikaelj argumenterar angående vilka grundtips man bör ge nybörjare och de maxar inte några magasin :)

Är det viktigare att lägga fokus på kontakt osv. eller på att bli starkare. Jag tror att det till att börja med är effektivare att bara fokusera på att bli starkare (på ett säkert sätt) och senare söka "kontakten" osv. om man vill jobba åt det hållet.

RobbanColeman
2012-05-23, 17:03
helt med dig!

Jag tror dock att mikaelj argumenterar angående vilka grundtips man bör ge nybörjare och de maxar inte några magasin :)

Är det viktigare att lägga fokus på kontakt osv. eller på att bli starkare. Jag tror att det till att börja med är effektivare att bara fokusera på att bli starkare (på ett säkert sätt) och senare söka "kontakten" osv. om man vill jobba åt det hållet.

Hmmm, de som sällan maxar magasin är byggare snarare. Det gjorde ju inte ens Plexus. Fan gymnasiegrabbarna i Norrtälje har många ggr haft bättre progression än Sveriges kanske genom tiderna bästa byggare. :)

WHITEFOLKS
2012-05-23, 17:06
Och du tror att deras brist på massa beror på deras träningsmetoder?

Det är inte direkt brist på folk som tränar med kontakt osv men det är fortfarande brist på oldenmarks :)

Wormzie
2012-05-23, 17:07
Försöker ha nån åsikt i denna tråden.. men det går inte säga emot Robbans lår:)

Tror ni det kan vara genetiskt (WHAT HAN DROG IN GENETIK IGEN?!?!) om man svarar bäst på TUT och träff eller maximal belastning.. eller säger det kanske emot fysiologins lagar?

WHITEFOLKS
2012-05-23, 17:09
Robban har bra gener, det är en sak som är säker iaf :)

Dribinho
2012-05-23, 17:37
Robban har bra gener, det är en sak som är säker iaf :)

De flesta som tränar seriöst i 15 år kan nog uppfattas ha "bra" gener.

TREX
2012-05-23, 17:46
De flesta som tränar seriöst i 15 år kan nog uppfattas ha "bra" gener.

Dock hade Robban redan 40 cm armar när han var typ 19 eller något, minns inte riktigt men han har alltid varit ganska begåvad på den fronten.

RobbanColeman
2012-05-23, 18:06
Jag har kört så här seriöst sedan 2008, innan det körde jag 1 helkroppspass i veckan, blev så pga av rehab angående ett diskbråck. Hann väl med några år på gymmet, absolut inte seriöst, innan olyckan. Jag var dyngrak typ tre dagar i veckan. *gah!*

Byggde på mig en hel del under min bulk vid 21 års ålder, överarmarna mätte mer än nu redan då, jag var dock oaptitligt fet. :)

Jag växte ingenting under helkroppsperioden, jag höll formen bra dock. Blev dock inget större alls jämfört med då jag var 21 år. Jag lyckades nog dock få muskelminne på det inför min första CBB-start. Det var en kul träningsperiod. Jag körde Arnolds avancerade träningsprogram, ingen lek! Det gav dock volym, tur det annars hade jag fått skämmas än värre.

Jag har inte tränat seriöst i 18 år, jag har liksom inte kunnat det eller ens varit intresserad av det. Skulle gärna backa tiden och få göra om göra rätt dock... Eller vad fan, jag tänker utvecklas i 10 år till!

TREX
2012-05-23, 18:12
1 helkroppspass i veckan? Thats brutal hardc0re :D

Givetvis tränar ingen seriöst i 18 år, det händer massor på vägen.

C.E.J.
2012-05-23, 18:22
Tillägg till Robbans träningshistoria: Som han tränar nu har han bara tränat ett år eller så. Källa: Valfri annan tråd där Robban härjar och blir avslöjad av uppmärksamma koloiter.

RobbanColeman
2012-05-23, 18:31
Tillägg till Robbans träningshistoria: Som han tränar nu har han bara tränat ett år eller så. Källa: Valfri annan tråd där Robban härjar och blir avslöjad av uppmärksamma koloiter.

Utveckla, det är alltid kul med andra som vet mer om ens eget liv än man själv vet. :)

Vill du att jag slutar härja eller vad menar du med just härja?

Sweety87
2012-05-23, 18:55
Vill du att jag slutar härja?

Jag tycker att du är irriterade och ganska jobbig med ditt eviga tjat och egna påhittade absoluta sanningar och att du är så fanatisk och självindoktrinerad .... framför allt e d så att jag ogillar dina åsikter om styrketräning... några gånger har jag till o m. blivit förbannad på dig tror jag :smash:


men.....::::::: NEJ!!!!!!!!!! SLUTA EJ SKRIVA/*HÄRJA* HÄRA :devil: Det finns oerhört få personer på forumet som triggar lika intressanta diskussioner/småbråk som du!!! :hbang: du förgyller forumet Kolozzeum JÄDRIGT kraftfullt med din tro och dina erfarenheter och kunskaper..

När jag hittar en tråd som är +10 sidor och jag ser att RobbanColeman har skrivit det senaste inlägget, o sen öppnar jag o ser att du även skrivit på första sidan, så vet jag att de e en lång diskution med dig i centrum!! det e fan bättre än en långfilm jag SVÄR.. brukar hämta Cola Zero och dagens mål mat, o sätta mig o läsa dina debatter

sluta inte härja... HÄRJA MERA!!!! DU FÖRGYLLER FORUMET SOM FAN FACKTIST!!!!!! :thumbup: seså nu.... gör narr & mos av alla tjocka styrkelyftare som bara är avundsjuka för att du har rippade abs o de har 30 cm rent fläsk utanpå absen.


*love*

cero
2012-05-23, 19:16
http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/009/832/dafuq-did-i-just-read-meme.jpg

Röda Björnen
2012-05-23, 19:21
Jag tycker att du är irriterade och ganska jobbig med ditt eviga tjat och egna påhittade absoluta sanningar och att du är så fanatisk och självindoktrinerad .... framför allt e d så att jag ogillar dina åsikter om styrketräning... några gånger har jag till o m. blivit förbannad på dig tror jag :smash:


men.....::::::: NEJ!!!!!!!!!! SLUTA EJ SKRIVA/*HÄRJA* HÄRA :devil: Det finns oerhört få personer på forumet som triggar lika intressanta diskussioner/småbråk som du!!! :hbang: du förgyller forumet Kolozzeum JÄDRIGT kraftfullt med din tro och dina erfarenheter och kunskaper..

När jag hittar en tråd som är +10 sidor och jag ser att RobbanColeman har skrivit det senaste inlägget, o sen öppnar jag o ser att du även skrivit på första sidan, så vet jag att de e en lång diskution med dig i centrum!! det e fan bättre än en långfilm jag SVÄR.. brukar hämta Cola Zero och dagens mål mat, o sätta mig o läsa dina debatter

sluta inte härja... HÄRJA MERA!!!! DU FÖRGYLLER FORUMET SOM FAN FACKTIST!!!!!! :thumbup: seså nu.... gör narr & mos av alla tjocka styrkelyftare som bara är avundsjuka för att du har rippade abs o de har 30 cm rent fläsk utanpå absen.

http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/009/832/dafuq-did-i-just-read-meme.jpg

martinmartin
2012-05-23, 19:22
Jag tycker att du är irriterade och ganska jobbig med ditt eviga tjat och egna påhittade absoluta sanningar och att du är så fanatisk och självindoktrinerad .... framför allt e d så att jag ogillar dina åsikter om styrketräning... några gånger har jag till o m. blivit förbannad på dig tror jag :smash:


men.....::::::: NEJ!!!!!!!!!! SLUTA EJ SKRIVA/*HÄRJA* HÄRA :devil: Det finns oerhört få personer på forumet som triggar lika intressanta diskussioner/småbråk som du!!! :hbang: du förgyller forumet Kolozzeum JÄDRIGT kraftfullt med din tro och dina erfarenheter och kunskaper..

När jag hittar en tråd som är +10 sidor och jag ser att RobbanColeman har skrivit det senaste inlägget, o sen öppnar jag o ser att du även skrivit på första sidan, så vet jag att de e en lång diskution med dig i centrum!! det e fan bättre än en långfilm jag SVÄR.. brukar hämta Cola Zero och dagens mål mat, o sätta mig o läsa dina debatter

sluta inte härja... HÄRJA MERA!!!! DU FÖRGYLLER FORUMET SOM FAN FACKTIST!!!!!! :thumbup: seså nu.... gör narr & mos av alla tjocka styrkelyftare som bara är avundsjuka för att du har rippade abs o de har 30 cm rent fläsk utanpå absen.


*love*

Hahahah!

Fredszky
2012-05-23, 19:44
Jag tycker att du är irriterade och ganska jobbig med ditt eviga tjat och egna påhittade absoluta sanningar och att du är så fanatisk och självindoktrinerad .... framför allt e d så att jag ogillar dina åsikter om styrketräning... några gånger har jag till o m. blivit förbannad på dig tror jag :smash:


men.....::::::: NEJ!!!!!!!!!! SLUTA EJ SKRIVA/*HÄRJA* HÄRA Det finns oerhört få personer på forumet som triggar lika intressanta diskussioner/småbråk som du!!! :hbang: du förgyller forumet Kolozzeum JÄDRIGT kraftfullt med din tro och dina erfarenheter och kunskaper..

När jag hittar en tråd som är +10 sidor och jag ser att RobbanColeman har skrivit det senaste inlägget, o sen öppnar jag o ser att du även skrivit på första sidan, så vet jag att de e en lång diskution med dig i centrum!! det e fan bättre än en långfilm jag SVÄR.. brukar hämta Cola Zero och dagens mål mat, o sätta mig o läsa dina debatter

sluta inte härja... HÄRJA MERA!!!! DU FÖRGYLLER FORUMET SOM FAN FACKTIST!!!!!! :thumbup: seså nu.... gör narr & mos av alla tjocka styrkelyftare som bara är avundsjuka för att du har rippade abs o de har 30 cm rent fläsk utanpå absen.


*love*

http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/009/832/dafuq-did-i-just-read-meme.jpg

filmjölk
2012-05-23, 19:57
Jag tycker att du är irriterade och ganska jobbig med ditt eviga tjat och egna påhittade absoluta sanningar och att du är så fanatisk och självindoktrinerad ....

men.....::::::: NEJ!!!!!!!!!! SLUTA EJ SKRIVA/*HÄRJA* HÄRA :devil:

*love*


Hahahhaha stort mega plus ett! Robban är hysteriskt rolig att reta sig på, och utan honom hade träningsdelen på Kolozzeum vart svintrist. Jag håller (nästan) aldrig med honom om någonting och tycker alltid tvärtemot, men det blir roliga debatter och diskussioner.

Dessutom tror jag även att alla hans största haters på forumet (Undertecknad inkluderad) är dom som sitter och håller tummarna hårdast när det vankas tävling för Robbancoleman. *cupid*

Määng
2012-05-23, 20:23
hahahah!

+1

fredr1k
2012-05-23, 20:35
Varför hoppa på Robban?

Kan vi inte alla vara överens om att alla inte tycker samma sak.

Adama
2012-05-23, 20:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=40962

Gammal bildtråd skapad av Robban 2005 efter åratal av felträning.

Första inlägget:

Är inte du lite för grov för AF? :D
Tror jag såg dig i nån B&K tidning för ett bra tag sen där Johan oldenmark berömde dig ?
Anyways, du är grov!

Tyvärr funkar inte bilder längre... synd!

Robbans helkroppschema vid den tiden:

benspark
sittande lårcurl
chins
dips
sittande vader
triceps med rep över bänk
konc.curl+curl
shrugs
bellyback
crunches
axelpress gymleco
pec-deck
hantelrodd
grepp med hantel
stående vadpress ett ben med hantel
pullover
L-laterals
drag bakom nacken
lutande kabelflyes

Sen ett citat om han dåvarande träningsfilosofi.


Kul att min träning ger resultat! Jag kör på mitt sätt, dvs det som passar just mig.
Om du kan göra en trea på 70kg i benspark nu och om ett år gör du din trea med 100kg så har du mer muskler. Detta är min teori som jag bygger träningen runt. Blir jag starkare blir jag också större! *flex*
Man måste hitta det sättet man själv gillar att träna på sen e de bara å ta i! Muskler byggs på gymmet, ingen annanstans!!! Sen är det ju tidsfaktorn som spelar in, det tar tid...
Mvh
Robban

He He

RobbanColeman
2012-05-23, 21:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=40962

Gammal bildtråd skapad av Robban 2005 efter åratal av felträning.

Första inlägget:



Tyvärr funkar inte bilder längre... synd!

Robbans helkroppschema vid den tiden:



Sen ett citat om han dåvarande träningsfilosofi.




He He

Jag började med helkropp för jag var skadad. Jag hade ej kunnat sitta på 6 månader t ex och kunde ej bära en matkasse. Jag jobbade upp styrka i precis de övningar jag kunde belasta utan smärta. Jag blev inte större... Varför vill vissa inte tro på det?
Att jag trodde på det som står där betyder inte att jag växte av det. Det kom jag ju underfund med. När muskelminnet var ikapp och jag återgick till helkropp hände ingenting.

Nåja, jag behöver inte bevisa ngt alls egentligen, jag vill bara ge tips om mina misstag. Klart man växer med progression enligt dig och mikaelj då ni har lite skev syn vad det verkar angående BF och muskler.

Jag skulle kunna öka två kg muskler till SM om jag vill, skulle lätt lägga dit det på röven till dess, tyngre, men bättre? Jag vill liksom inte att röven ska vara lika bred som ryggen eller att baklåren ska te sig obefintliga.

Beträffande bilderna är dem inte hemliga, jag har postat några av dem i min journal sista tiden. Jag ser liksom inte ut som en annan person för jag går upp i vikt. Det är samma men större. Bilder säger alltså inte så mycket om storleken om man inte har ngt att jämföra med, t ex ngn bredvid, som vid en tävling. Eller kanske tydligare ändå, bredvid ngn man tjötar med här på kolozzeum som kanske t om hävdar sig lika grov.

Jag var relativt bra redan då jag tävlade i SM CBB 2006, givetvis.