handdator

Visa fullständig version : Hjälp en stackars ovetande tjej! SNÄLLA!


Metyla
2012-05-22, 08:34
(Jag vet inte om jag är inne på rätt kategori, men jag provar)

Det är så att jag skulle behöva hjälp av er som är duktig på det här med träning, bygga muskler men samtidigt bränna fett.

Jag väger ca 55 kg och är 157 cm lång, och normalviktig enligt bmi. Men, mitt stora problem är att jag inte kan få bort fettet kring magen och "love handels" som man bruka kalla det. Jag har verkligen försökt allt jag har kunnat.

Tidigare så var jag överviktig och sänkte på kalorierna till 1500. Jag sänkte kalorierna mer, sprang och joggade mer och styrketränade mer(lätta vikter). Allt resulterade i att jag tappade sjukt mycket muskelmassa och vikt att jag låg på minus 47 kilo (och magen var ännu inte platt) och var svimfärdig dygnet runt.
Det funkade inte så nu står jag här 55 kilo tung, utan muskler någonstans. Jag vill ha platt mage, inte lika platt rumpa som jag har nu, och ha en slimmad kropp men inte "svälta mig" så att jag ser ut som ett lik.
Jag vet ju nu att de sämsta man kan göra är att äta lite bara för att bli smal. Det var dumheter.

Hur mycket kalorier ska jag äta för att inte lägga på mig i fett men ändå öka lite i muskelmassa? Vad ska jag köra för träning? Några tips?
Vad som helst, jag är desperat!

Jag har verkligen inte råd att gå till en personlig tränare. Så jag hoppas att ni duktiga personer här inne kan hjälpa mig! Det vore toppen!

vicarious
2012-05-22, 08:40
En lyckad deff genomförs med ett lagom stort kaloriunderskott, högt proteinintag (minst 2g/kg kroppsvikt) och tung styrketräning 2-4ggr per vecka (träna genom hela kroppen). Konditionsträning på högre intensitet hålls gärna till ett minimum men lågintensiva aktiviteter som promenader tycker jag är ett bra komplement.

Februari
2012-05-22, 09:01
Knäböj funkar bra om du vill få bra form på rumpan, så mycket vet jag. De andra frågorna överlåter jag till något annan :)

andeem
2012-05-22, 09:19
Förmodligen sitter mycket av dina lovehandles och runda mage i huvudet.

Bästa sättet att få en platt mage är att bajsa och sträcka på sig.

Ät dig mätt, träna basövningar (knäböj, marklyft, bänkpress, press och rodd) och spring. Fokusera mer på vikter och tider och mindre på utseendet så kommer du inom något år att upptäcka att du ser jättebra ut och säkert får kommentarer med den innebörden.

Nu vet jag att inget av det jag skriver spelar någon roll men jag kan inte låta bli.

Holabandola
2012-05-22, 13:06
Alltså, ska du deffa så måste du ha en adekvat muskelmassa först.
Det tar 5 år av seriös tung träning, sen kan du deffa och få den kropp du söker.

Capice! :-)

Ronn
2012-05-22, 13:28
Alltså, ska du deffa så måste du ha en adekvat muskelmassa först.
Det tar 5 år av seriös tung träning, sen kan du deffa och få den kropp du söker.

Capice! :-)

Deffa kan man göra utan att bygga först för att skapa ett bättre utgångsläge, ska du bygga är det bättre att inte ha alltför mycket fett i startläget.

Man kan oftast äkna med en del nybörjargains om man börjar sin träning trots deff.

Har man dessutom vart tidigare överviktig så ska man ta lite försiktigt med överskottet det är lätt att lägga på sig fett igen.

Men det är individuellt, svårt att bedömma efter en text, enda direkta rekommendationen är att börja styrketräna med tyngre vikter, därefter deffa/bygga efter utgångsläge och resultat.

Metyla
2012-05-22, 15:32
En lyckad deff genomförs med ett lagom stort kaloriunderskott, högt proteinintag (minst 2g/kg kroppsvikt) och tung styrketräning 2-4ggr per vecka (träna genom hela kroppen). Konditionsträning på högre intensitet hålls gärna till ett minimum men lågintensiva aktiviteter som promenader tycker jag är ett bra komplement.

Okej, Tack! Men varför är det bättre med lågintensiv samtidigt som man styrketränar för att få bort magen?

Metyla
2012-05-22, 15:33
Knäböj funkar bra om du vill få bra form på rumpan, så mycket vet jag. De andra frågorna överlåter jag till något annan :)

Hehe tack! Om det bara ändå vore så enkelt ;)

Metyla
2012-05-22, 15:38
Förmodligen sitter mycket av dina lovehandles och runda mage i huvudet.

Bästa sättet att få en platt mage är att bajsa och sträcka på sig.

Ät dig mätt, träna basövningar (knäböj, marklyft, bänkpress, press och rodd) och spring. Fokusera mer på vikter och tider och mindre på utseendet så kommer du inom något år att upptäcka att du ser jättebra ut och säkert får kommentarer med den innebörden.

Nu vet jag att inget av det jag skriver spelar någon roll men jag kan inte låta bli.

Nja, det kan hända kanske att det lite sitter i huvudet. Men inte så som du tror. Jag har en slapp kropp och jag trivs inte med det, det är inte snyggt.

Åt mig mätt till en början, tränade basövningar och sprang gjorde jag men det försvann ändå inte. Problemet är väl att jag måste hitta ett mellanting och jag vet inte hur jag kan göra det. :/

Metyla
2012-05-22, 16:23
Deffa kan man göra utan att bygga först för att skapa ett bättre utgångsläge, ska du bygga är det bättre att inte ha alltför mycket fett i startläget.

Man kan oftast äkna med en del nybörjargains om man börjar sin träning trots deff.

Har man dessutom vart tidigare överviktig så ska man ta lite försiktigt med överskottet det är lätt att lägga på sig fett igen.

Men det är individuellt, svårt att bedömma efter en text, enda direkta rekommendationen är att börja styrketräna med tyngre vikter, därefter deffa/bygga efter utgångsläge och resultat.

Jag har sjukt lätt för att lägga på mig, både genetiskt men även för att jag har jojobantat och försört min förbränning. Men jag försöker fixa till den genom att äta mer kalorier så inte kroppen lägger på sig för mycket. Men, det är som sagt svårt för mig att hitta ett mellanting.

Okej, så du menar att jag ska försöka hitta en balans med träning, deff och bygg så att jag kan se hur kroppen formas dvs muskelmassan och fett alltså? Om du hänger med vad jag menar?

Eddie Vedder
2012-05-22, 16:30
Hej Metyla! :)

Ett tips är att du använder knappen som heter "Multicitera". Klicka på den på alla de första inläggen du vill citera och på den sista klickar du på ikonen "Citera". På så vis fångar du in alla inläggen i ett och samma.

I övrigt instämmer jag med vicarious. Styrketräna och satsa mest seriöst på den träningen. Det är extra viktigt om du är en jojobantare då du troligtvis inte har så värst mycket muskler. http://tranastyrka.se/hur-du-blir-tjock-av-att-banta/

Metyla
2012-05-22, 16:52
Hej Metyla! :)

Ett tips är att du använder knappen som heter "Multicitera". Klicka på den på alla de första inläggen du vill citera och på den sista klickar du på ikonen "Citera". På så vis fångar du in alla inläggen i ett och samma.

I övrigt instämmer jag med vicarious. Styrketräna och satsa mest seriöst på den träningen. Det är extra viktigt om du är en jojobantare då du troligtvis inte har så värst mycket muskler. http://tranastyrka.se/hur-du-blir-tjock-av-att-banta/

Hej Eddie!
Haha, okej. Tack! Jag är inte direkt van de här med forum än, men tack för tipset! :)

Okej! Jag ska försöka och testa mig fram för att hitta en balans. Tack! :)

Holabandola
2012-05-22, 17:43
Deffa kan man göra utan att bygga först för att skapa ett bättre utgångsläge, ska du bygga är det bättre att inte ha alltför mycket fett i startläget.

Man kan oftast äkna med en del nybörjargains om man börjar sin träning trots deff.

Har man dessutom vart tidigare överviktig så ska man ta lite försiktigt med överskottet det är lätt att lägga på sig fett igen.

Men det är individuellt, svårt att bedömma efter en text, enda direkta rekommendationen är att börja styrketräna med tyngre vikter, därefter deffa/bygga efter utgångsläge och resultat.

För all del, men det kryllar av folk som deffar till under 10% BF och upptäcker att de blev helt cp-smala.
Det är nästan svårt att hålla låg BF utan att se smal och vek ut, det krävs minst 5 års träning enligt min mening för att man ska kunna gå ur en deff med hedern i behåll (inte se ut som en spink).
Så mitt råd är att skippa deff-tänket de första fem åren. Blir man smalare på köpet så är det ju bara tacka och ta emot.

Akada
2012-05-22, 17:57
För all del, men det kryllar av folk som deffar till under 10% BF och upptäcker att de blev helt cp-smala.
Det är nästan svårt att hålla låg BF utan att se smal och vek ut, det krävs minst 5 års träning enligt min mening för att man ska kunna gå ur en deff med hedern i behåll (inte se ut som en spink).
Så mitt råd är att skippa deff-tänket de första fem åren. Blir man smalare på köpet så är det ju bara tacka och ta emot.
En fördel med en tidig deff är ju dock att volymökningarna syns på ett annat vis när man har mindre fett på kroppen och det gör ju att man blir mer peppad på gymmet! Att gå runt halvknubbig i 5 år låter ju faktiskt inte särskilt lockande.

Holabandola
2012-05-22, 18:17
...finns inget värre än att se liten och vek ut tycker jag :-)
Då är jag hellre småknubbig i 5 år.

Akada
2012-05-22, 18:42
...finns inget värre än att se liten och vek ut tycker jag :-)
Då är jag hellre småknubbig i 5 år.
Fast så lång tid tar det ju heller inte att få en ok fysik, redan efter något år kan man ju deffa ner sig och se ok resultat ifall man skött sig någorlunda och inte haft alltför mycket otur med genlotteriet. Sen ökar ju fettinlagringen också ju högre fett% man har, så även där har du en anledning till att hålla bf% på en rimlig nivå.

Springer
2012-05-22, 19:48
...finns inget värre än att se liten och vek ut tycker jag :-)


Alla är inte som du, och vill se stora och starka ut. ;)

Sia
2012-05-23, 08:03
Bland dina basövningar, har du med något för de inre magmusklerna?

Som tjej kan man lätt inbilla sig att man har större putmage än vad som egentligen finns där, orsaken kan vara dålig hållning bara. :) Om du bantat bort massa muskler och ska bygga nya igen, glöm inte bort dem bara för de inte syns, en bra bålstyrka och hållning gör stor skillnad, anser jag iaf.
Plankan är en enkel men grymt jobbig övning för nybörjare, gav mig bra resultat i början.

Runnberg
2012-05-23, 13:15
Om du nu vill gå ner i vikt så tycker jag att du ska raska promenader innan frukost för att förbränna så mycket fett som mjöligt.

Sniggel
2012-05-23, 23:38
För all del, men det kryllar av folk som deffar till under 10% BF och upptäcker att de blev helt cp-smala.

Eller en annan spinn på problemet:

Det kryllar av folk som tror att de ska vara 10% vid en given vikt ("jag ska gå ner 10 kg och då kommer det se bra ut!) men så är de istället 15% när de väl är där och undrar varför de inte fått några bra resultat. Och då är det helt enkelt för att de inte är färdigdeffade.

Metyla
2012-05-24, 14:02
En fördel med en tidig deff är ju dock att volymökningarna syns på ett annat vis när man har mindre fett på kroppen och det gör ju att man blir mer peppad på gymmet! Att gå runt halvknubbig i 5 år låter ju faktiskt inte särskilt lockande.

Problemet är väl att jag inte vet riktigt hur jag ska kunna deffa när jag oftast har legat på underskott av kalorier i nästan fem år.

...finns inget värre än att se liten och vek ut tycker jag :-)
Då är jag hellre småknubbig i 5 år.

Fast jag vill verkligen inte se småknubbig ut i fem år.

Bland dina basövningar, har du med något för de inre magmusklerna?

Som tjej kan man lätt inbilla sig att man har större putmage än vad som egentligen finns där, orsaken kan vara dålig hållning bara. :) Om du bantat bort massa muskler och ska bygga nya igen, glöm inte bort dem bara för de inte syns, en bra bålstyrka och hållning gör stor skillnad, anser jag iaf.
Plankan är en enkel men grymt jobbig övning för nybörjare, gav mig bra resultat i början.

Jag kan väl säga att jag har ganska dålig hållning också. Som jag ska träna upp. Jo, jag förstår att hållningen och bålstyrka är viktigt.
Ska prova plankan! Tack :)

Om du nu vill gå ner i vikt så tycker jag att du ska raska promenader innan frukost för att förbränna så mycket fett som mjöligt.

Jo, jag vet. Det var inte det som riktigt är mitt problem just nu. Problemet är hur jag ska kunna styrketräna, bygga muskler, utan att gå upp i vikt med för mycket kalorier. Plus att få bort de överblivna fettet på magen som inte går bort av normal konditionsträning.