handdator

Visa fullständig version : Äta kalla potatisar


Springer
2012-05-22, 06:25
Kokt kall potatis brukar jag ibland äta som snacks, ofta med lite kaviar på. Har ni några andra tips?

En smörgås med leverpastej, skivad kall potatis och majonäs är supergott, men lite för mycket fett för mig just nu. ;)

Eddie Vedder
2012-05-22, 07:58
Potatissallader av alla slag.

Pepz
2012-05-22, 08:18
Potatissallader av alla slag.

+1

favorit är den enklaste med senapsvinegrett och bladspenat samt diverse grönsaker.

annars funkar det att göra med
kesella/kvarg, senap, majonnäs, kryddor för en krämig variant.

Eddie Vedder
2012-05-22, 08:27
+1

favorit är den enklaste med senapsvinegrett och bladspenat samt diverse grönsaker.

annars funkar det att göra med
kesella/kvarg, senap, majonnäs, kryddor för en krämig variant.

Jag tycker faktiskt inte alls särskilt mycket om vinägrettvarianter. Samma sak med sallader som ska dränkas i en vinägrett, det bara förstör.

En potatissallad ska ja mjölkprodukt som "kladdbas" tycker jag. :) Typ creme fraiche, grekisk yoghurt, gräddfil etc. Och majonnäs får ju gärna komma på besök som du säger. :)

EDIT: Nu när jag tänker tillbaka får jag fram traumatiska barndomsminnen av "potatissallad" som någon gjort och som alltid var en förbannad vinägrettvariant och som aldrig kom i närheten av den goda som man köpte i affären. Mina aversioner började redan där. :D

vicarious
2012-05-22, 08:48
EDIT: Nu när jag tänker tillbaka får jag fram traumatiska barndomsminnen av "potatissallad" som någon gjort och som alltid var en förbannad vinägrettvariant och som aldrig kom i närheten av den goda som man köpte i affären. Mina aversioner började redan där. :D

Haha +1 på det. Potatissallad utan någon mjölkprodukt var alltid galet tråkigt att bli bjuden på. Det var ju bara potatis, lite grönsaker och lite vinäger+kryddor.

andeem
2012-05-22, 09:23
Så har mina barn det ... stackars jävlar.

Åsberg
2012-05-22, 09:30
Ska man äta potatissallad ska det ju vara kletigt beyond recognition. Man ska bli mätt bara genom att titta på spektaklet.

Grazzafukkinrazzi
2012-05-22, 10:18
Leksands knäckebröd, lättmargarin, västerbottensost, kall potatis. Yo!

Springer
2012-05-22, 12:05
Ost o potatis? Måste prövas. :-)

Eddie Vedder
2012-05-22, 13:04
Ost o potatis? Måste prövas. :-)

Oj!

Om det var något nytt för dig så har du ju en hel del att upptäcka. Bara att äta potatis med riven ost är ju gott så det räcker. Nu kommer ett förslag på något varmt (förlåt:em:) men kolla upp recept på bondomelett för att få avnjuta ytterligare ett svensk mästerverk.

Springer
2012-05-22, 13:13
Jag har ätit både bondomelett och potatsisallad, men tänkte mig något ännu lite enklare.

Du äter kokt kall potatis med riven ost på bara?

Eddie Vedder
2012-05-22, 13:18
Du äter kokt kall potatis med riven ost på bara?

Nej jag gör det i den bemärkelsen att det ofta förekommer. Men jag har kommit hem och micrat kall potatis och ost någon gång. :) Och potatis med keso är ju gott det också.

Springer
2012-05-22, 13:22
"gör" ?

Mikrad potatis tycker jag sällan blir bra, men jag får väl pröva. :-)

Eddie Vedder
2012-05-22, 13:23
"gör" ?

Mikrad potatis tycker jag sällan blir bra, men jag får väl pröva. :-)

Du frågade om jag äter, dvs gör. När man äter gör man något. Det var så jag menade. Jag äter det alltså inte regelbundet men har gjort.