handdator

Visa fullständig version : Deffen är svår, behöver råd hur jag ska fortsätta!


Ogdoo
2012-05-21, 19:39
Hejsan ! Vill börja med att tacka för ett bra forum där man kan få riktigt bra hjälp här i Sverige. :).

Nu till mitt "problem". Jag är en kille på 21 år, 193 cm lång och väger idag runt 87 kg. När jag började min deff detta året vägde jag 91 kg och detta var någon gång i början av Februari. I början av deffen körde jag en LCHF diet som bestod av det vanliga i en LCHF (kvarg, ägg, keso, nötter, fågel, fisk, avokado, majonäs etc..) men tyckte inte att det hände så mycket på fettet.( Det är värt att tillägga att jag alltid är noga med proteinet under deff och ligger aldrig under 2g/kg av min vikt pga att jag gymar 5 dagar i veckan). Så jag kände att jag kanske skulle behöva skynda på lite med en annan diet som jag kört nu de senaste två vårarna (2010 och 2011) nämligen en LCHF diet som kallas för "Jordnötssmördieten" finns att läsa här för den som är intresserad: http://fitnessguru.se/949-jordnotssmorsdieten-utforande

Lite kort om den är att ditt proteinintag består av proteindrinkar/magert kött och ditt fettintag består av naturligt jordnötssmör utan tillsatser. Kolhydratsintaget är mestadels fibrer från jordnötssmöret och hålls på en väldigt låg nivå. Tanken är att man ska fylla på med kolhydrater till musklerna om man gymat intensivt en gång i veckan under en 24-timmars period.

Den här dieten har jag kört på sedan en vecka in på April (är inne på min 5e eller 6e vecka nu, har inte så stor koll) och även att jag skött den till 100% utan att fuska, utan att överäta på helgerna när jag laddar kolhydrater, gymat 5 gånger i veckan, varit ute o gått powerwalks på minst 60 minuter om dagen - så verkar det inte hända något på min fettförbränning!

Jag räknade ut att en vanlig dag så snittar jag 1700-2000 kalorier som max och det borde enligt mig vara ett perfekt underskott för att låta kroppen bränna fett utan att ta skada eller tappa muskler? (Jag hamnar någonstans på 3500 kalorier en dag då jag gymar och kör PW enligt uträkningen här på Kolozzeum)

Till detta har jag även som kosttillskott:
Multivitamin-kapslar som även innehåller omega-3
CLA
Kalcium Pyruvat
Ripped Fuel (fettförbrännare)
Whey-80 proteinpulver (inte det bästa jag vet, men bra för min ekonomi samt ser inte för dumt ut på innehållsförteckningen)

Och vågen och måtten står mer eller mindre stilla. Nu börjar jag undra ifall det är något fel jag gör, ifall det är dieten som inte funkar (även att den har fått så mycket positiva kommentarer och teoretiskt borde fungera), ifall det är något med min kropp som gör det svårt att förbränna fett?

Jag har aldrig haft synliga magrutor och detta har varit min dröm ända sedan jag började gymnasiet 2007. Det har verkligen varit en tuff resa att lära sig känna sin kropp och jag har spenderat mer tid åt att försöka deffa ner mig än att bulka. Jag har alltid viljat ha magrutor till sommaren men aldrig lyckats, liksom snubblat på mållinjen varje år för att det där sista fettet verkar vara omöjligt att få bort!
Nu undrar jag; Ska jag hoppa över på någon annan sorts diet - kanske vanlig LCHF? Ska jag ändra mitt schema med att jag gymar 50 min/5 dagar i veckan samt 60 minuter PW varje dag? Är det något fel på mina kosttillskott?

Jag har mycket som snurrar i skallen nu och jag blir mer och mer frustrerad att jag inser att jag inte kommer nå mitt mål när det nu bara är endast 4 veckor kvar tills midsommar.

Jag tar åt mig all kritik så var inte rädda att ösa på, jag gör vad som helst för att uppnå mina mål och jag inser att jag kan gjort fel även om jag själv trott att jag gjort rätt för mig. Jag vet att vi alla är olika men det ska inte vara fysiskt omöjligt för någon att få fram en tillräckligt låg fettprocent oavsett dina genetiska förutsättningar?!

Jag kan ha missat något också så fråga gärna om det är några oklarheter.

Jag avslutar med att ladda upp en bild som jag tog i början av deffen och en bild som jag tog ikväll. Båda är tagna efter ett gympass vid ungefär samma tidpunkt och i samma avslappnade position.

Februari

http://i789.photobucket.com/albums/yy180/Ogdoo/IMG_0085.jpg

Maj

http://i789.photobucket.com/albums/yy180/Ogdoo/IMG_0257.jpg



MVH Johan!

Paperbasket
2012-05-21, 19:43
Så om jag förstått det rätt så ligger du på 1500 kcal underskott / dag? Om så är fallet låter det som ett extremt underskott. Går du inte ner på det så är det nog en fråga om felräkning någonstans.

Ogdoo
2012-05-21, 19:55
Ja det stämmer, på 1700-2000 kalorier så drar jag av ungefär 700 kcal på gymet och PW. Så bara från att äta utan att röra på mig kommer jag upp i nivåer som 2500-2800 kalorier. Allt är iofs avrundat men jag har i allafall en så pass stor koll på att jag ligger på ett underskott på MER än 500 kalorier per dag.

Kan ett för stort underskott förhindra viktnedgång? För jag vet att jag inte har räknat så mycket fel att jag skulle äta mer än 2500 kalorier en dag.

Jordnötssmöret: 535 kcal/100g. Äter ungefär 230 g varje dag ~ 1300 kcal.
Proteinpulver: 410 kcal/100g. Äter runt 180 gram varje dag ~ 800 kcal.
Tilsammans: 2100 kcal.

Som sagt så kan det bli mer än detta men inte mindre än 2100 kcal ifall jag äter till punk och pricka.

herzie
2012-05-21, 20:02
Ja det stämmer, på 1700-2000 kalorier så drar jag av ungefär 700 kcal på gymet och PW. Så bara från att äta utan att röra på mig kommer jag upp i nivåer som 2500-2800 kalorier. Allt är iofs avrundat men jag har i allafall en så pass stor koll på att jag ligger på ett underskott på MER än 500 kalorier per dag.

Kan ett för stort underskott förhindra viktnedgång? För jag vet att jag inte har räknat så mycket fel att jag skulle äta mer än 2500 kalorier en dag.

Jordnötssmöret: 535 kcal/100g. Äter ungefär 230 g varje dag ~ 1300 kcal.
Proteinpulver: 410 kcal/100g. Äter runt 180 gram varje dag ~ 800 kcal.
Tilsammans: 2100 kcal.

Som sagt så kan det bli mer än detta men inte mindre än 2100 kcal ifall jag äter till punk och pricka.

Den enda enkla förklaringen är att du helt enkelt inte har underskott, Sänk kaloriintaget eller aktivera dig mer.
Teori är en sak och verkligheten en annan.

Ogdoo
2012-05-21, 20:12
herzie, ja visst är det konstigt? det är därför jag frågar här om det kan ligga något bakom. Det borde vara teoretiskt omöjligt att INTE tappa kroppsfett på det underskott jag har just nu.

Helt ärligt så finns det ingen felräkning här då jag inte äter ens en brödsmula annat än just Jordnötssmör och proteinpulver (alternativt kyckling ibland på kvällarna utan något till) En vanlig burk jordnötssmör innehåller 350 g jordnötssmör och jag äter aldrig en hel burk varje dag. De dagar jag väger upp så lägger jag 230 g i en burk. Proteinet har inte heller en stor risk att bidra till överskott av kalorier.

Men själva dieten är det inget fel på då som ni ser det? Jag kanske ska fortsätta att hålla detta underskottet och öka mina powerwalks till 90 minuter istället och se ifall det hjälper? Jag vill bara inte utsätta mig för något skadligt och det är därför jag överväger att kanske äta mer "vanlig" mat nu framöver då jag hållt på med denna dieten en ganska lång period nu.

Min största huvudfråga är dock; så länge man har mer kcal ut än in och ligger på ett bra proteinintag så kommer kroppen ALLTID att bränna underhudsfett oavsett person? Ett stort underskott är då alltså bara bra i alla lägen för snabbare fettförbränning så länge man sköter proteinet och mår bra som jag gör ?

Har jag rätt eller fel?

nisse1976
2012-05-21, 20:37
Men själva dieten är det inget fel på då som ni ser det?
Ur ett viktminskningsperspektiv fungerar det att få i sig kalorier från jordnötssmör och proteinpulver likväl som kyckling och creme freiche
men det låter ju osannolikt tråkigt att bara äta jordnötssmör och proteinpulver. Olika livsmedel innehåller olika sorts näring också så för kroppens välbefinnande är det bättre att variera maten mer

Jag kanske ska fortsätta att hålla detta underskottet och öka mina powerwalks till 90 minuter istället och se ifall det hjälper?
Nej 30 minuter powerwalks extra är inte det som kommer göra att du kommer gå ner i vikt.
Ligger du på 1500 kcal underskott per dag skall du rasa i vikt om du inte räknar fel eller det är nåt fel på din ämnesomsättning, om du verkligen är 100 på att du räknar rätt och du inte går ner nånting får du väl kolla det hos läkaren. Att folk räknar felär dock betydligt vanligare än att man har fel på ämnesomsättningen.

Min största huvudfråga är dock; så länge man har mer kcal ut än in och ligger på ett bra proteinintag så kommer kroppen ALLTID att
bränna underhudsfett oavsett person?
Ja fett kommer kroppen alltid bränna så länge det finns att bränna, men även muskler, ju större underskott desto större risk att musklerna ryker.

Ett stort underskott är då alltså bara bra i alla lägen för snabbare fettförbränning så länge man sköter proteinet och mår bra som jag gör ?
Nej, det funkar inte så att om du får i dig tillräckligt med protein kan du ligga på hur stort underskott som helst och enbart tappa fett. Kroppen kan bara frisätta en viss mängd fett per dygn, oavsett ditt proteinintag, det är därför folk generellt brukar rekomendera en nedgång på ca 0,5 kilo i veckan (500 kcal per dag i underskott)
Eller rättare sagt ja du kommer ha snabbare fettförbränning men mer muskler kommer också försvinna

Ogdoo
2012-05-21, 20:52
Okej tack Nisse för svaren :)

Jag är medveten om att denna dieten är ganska tråkig och kan vara skadlig i längden och det är därför jag överväger att börja med varierade livsmedel eller "vanlig mat" som mina föräldrar säger :P. Sedan att dieten är tråkig och hård upplever jag inte, det är ett stort plus att jag bara lägger några hundralappar i veckan på inköp och att jag slipper att tänka så mycket på att tillaga maten och att jag har en lätt översikt på vad jag ska äta per dag.

Jag har ju inte påstått att jag gått upp i vikt eller något, men att vikten rör sig väldigt långsamt nedåt, ungefär 1,5 kg sedan påsk. Samt att jag inte märkt så mycket när jag jämför bilder och ser mig själv i spegeln.

Men jag fick en annan tankeställare, kan det verkligen vara så att vissa har "fel" på sin ämnesomsättning? Vad innebär detta? Går det göra något åt det också, eller är det kört då för att nå en låg fettprocent?

Jag vet att det alltid har varit lätt för mig att lagra fett och jag har varit mullig fram tills 2009 drygt. Nu är det dock inte mycket fett kvar i vägen, men det verkligen känns som att det vägrar släppa just nu. Kan det ha och göra med ämnesomsättningen isfåfall eller borde även jag kunna uppnå en så pass låg fettprocent att mina magmuskler syns klart och tydligt med ett vanligt underskott på -500 kcal med en varierad kost som så många förespråkar?

Mycket snurrar som sagt i huvudet och det är oerhört svårt att lära sig sin egen kropp, att falla in i ett tänk att "det är kört för mig oavsett hur jag bär mig åt" är inte alltför ovanligt för mig. Det känns som att vissa helt enkelt har det naturligt lättare att tappa underhudsfett än mig, beror det på ämnesomsättning?

Akada
2012-05-21, 20:55
Låter ärligt talat inte helt vettigt att bara käka jordnötssmör och proteinpulver. Visst att du tar tillskott, men det känns ändå som att kroppen inte bör gilla detta alltför mycket.

vicarious
2012-05-21, 20:58
Kolla in DTD (Den Termogena Dieten) eller Rapid Fat Loss. Snabb och effektiv viktminskning.

Verkar dock som att problemet är att du helt enkelt måste dra ner på energin ytterligare. Skulle bytt livsmedel till nåt annat än jordnötssmör och protein.

nisse1976
2012-05-21, 20:59
10% brukar det kunna skilja i ämnesomsättning. Alltså om 2500 är normalt för en viss individ så kan en person med låg ämnesomsättning ha 2250 och en med hög 2750, givet samma övriga faktorer. Sen kan ju folk ha sjukdomar som gör att den är flippad men det är som sagt ovanligt.

1,5 kg sen påsk är. Än inte så dåligt, sen kanske du var ganska tömd då och fullare (i magen...) nu när du vägde dig så det kanske egentligen är lite mer du gått ner. Om du tycker att det känns ok att äta som du gör så fortsätt och låt deffen ta sin tid

Ogdoo
2012-05-21, 21:04
Låter ärligt talat inte helt vettigt att bara käka jordnötssmör och proteinpulver. Visst att du tar tillskott, men det känns ändå som att kroppen inte bör gilla detta alltför mycket.

Vet att det till en början sticker i ögonen, men denna dieten är ingen helårsdiet precis ^^ jag har ju bara kört 1½ månad nu ungefär och planerar att göra min sista vecka.

Ogdoo
2012-05-21, 21:05
Kolla in DTD (Den Termogena Dieten) eller Rapid Fat Loss. Snabb och effektiv viktminskning.

Verkar dock som att problemet är att du helt enkelt måste dra ner på energin ytterligare. Skulle bytt livsmedel till nåt annat än jordnötssmör och protein.

Har du några länkar som du rekomenderar specifikt eller ska jag bara googla på det du skrev?

Ogdoo
2012-05-21, 21:10
10% brukar det kunna skilja i ämnesomsättning. Alltså om 2500 är normalt för en viss individ så kan en person med låg ämnesomsättning ha 2250 och en med hög 2750, givet samma övriga faktorer. Sen kan ju folk ha sjukdomar som gör att den är flippad men det är som sagt ovanligt.

1,5 kg sen påsk är. Än inte så dåligt, sen kanske du var ganska tömd då och fullare (i magen...) nu när du vägde dig så det kanske egentligen är lite mer du gått ner. Om du tycker att det känns ok att äta som du gör så fortsätt och låt deffen ta sin tid

Ah okej, då var det inte så farligt ändå om det rör som om 10% upp o ner. Någon sjukdom i min ämnesomsättning tror jag absolut inte det rör sig om. Då borde jag inte kunnat deffa så som jag gjort hittills.

Men nu är det så att jag börjar få lite smått panik här, och -500 /dag i 4 veckor känns inte som det är tillräckligt.

Det hade varit intressant att göra en kalipermätning och uppskatta min fettprocent dock. Men jag vill nu åt snabba resultat på magen eftersom det är så kort period kvar :/.

Jag funderar på att övergå till något i stil med: http://fitnessguru.se/del-3

"1350-2300 Kcal, Protein 140-270 gram, Kolhydrat 24-32 gram (ej inräknat efter träningskolhydraterna). Fett 70-124 gram"

vicarious
2012-05-21, 21:11
Har du några länkar som du rekomenderar specifikt eller ska jag bara googla på det du skrev?

http://forum.body.se/showthread.php?t=5414
http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

Pretorian
2012-05-22, 07:28
Jag tror inte det "ligger något bakom" mer än att du äter för mycket. Men vill du inte ändra intaget så öka promenaderna som du skrev.

Varför är dieten slut om en vecka? Har du nått dina mål då?

Dreas
2012-05-22, 07:36
Skippa JS-dieten, sluta läs på skräpsidan, börja ät varierat med fokus på protein och enligt mig också kolhydrater. Ligg på ett kcalunderskott.

Läs deffguiden som finns i den här delen av forumet.

Ajsomfan
2012-05-22, 07:54
Skrev du att du gjorde av med 700kcal på gymmet? Är det cardio då eller?

Iaf, går du inte ned så ligger du inte på underskott. Är ju inte svårare än så. Verkar som en felberäkning spökar någonstans, antaglig är den i vad du tror du gör av med per dag i energi.

Ogdoo
2012-05-22, 08:09
Jag tror inte det "ligger något bakom" mer än att du äter för mycket. Men vill du inte ändra intaget så öka promenaderna som du skrev.

Varför är dieten slut om en vecka? Har du nått dina mål då?

Jag har bara ätit jordnötssmör och proteinpulver/kött i mer än 6 veckor då. Ska man gå längre än så måste man börja med massa tillskott av näringsämnen som man inte får i sig tillräckligt och det är därför jag överväger att gå över på en lite mer "normal" deff bestående av vanliga livsmedel. Med det så är deffen inte slut :)

Ogdoo
2012-05-22, 08:12
Skrev du att du gjorde av med 700kcal på gymmet? Är det cardio då eller?

Iaf, går du inte ned så ligger du inte på underskott. Är ju inte svårare än så. Verkar som en felberäkning spökar någonstans, antaglig är den i vad du tror du gör av med per dag i energi.

Mitt basala energibehov är ungefär 3500 kcal. Kan garantera dig att jag inte uppnår så mycket med det lilla jag konsumerar och rör på mig i snitt varje dag.

700 kcal räknar jag som de dagarna då jag är ute och går samt gymar 50 minuter.

Ogdoo
2012-05-22, 08:15
Skippa JS-dieten, sluta läs på skräpsidan, börja ät varierat med fokus på protein och enligt mig också kolhydrater. Ligg på ett kcalunderskott.

Läs deffguiden som finns i den här delen av forumet.

Jag vet inte varför men jag har fått för mig att kolhydrater inte är bra under en deff, varför behöver man ett dagligt intag av kolhydrater under en deff (om det inte är före och efter styrketräning) ? Jag har fått för mig att kolhydrater gör det svårare att bränna fett på ett underskott. Är detta falskt?

clavain
2012-05-22, 08:19
Mitt basala energibehov är ungefär 3500 kcal. Kan garantera dig att jag inte uppnår så mycket med det lilla jag konsumerar och rör på mig i snitt varje dag.

700 kcal räknar jag som de dagarna då jag är ute och går samt gymar 50 minuter.


Basalt energibehov på 3500 låter högt, är du säker på att du räknat rätt?

Även 700 kcal för en timmes promenad + 50 minuter gym låter lite väl högt.

Ogdoo
2012-05-22, 08:24
Gjorde precis en kalkyl enligt harris och benedictformeln på en sida: http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
87.3 kg
193 cm
20.6 år
1.5 aktivitetsfaktor

30% protein, 40% kolhydrater, 30% fett
ett underskott på 700 kcal/dag
och fick fram följande:

Kalorier

Ditt basala energiintag (BMR) är 2093 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 3245 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 2545 kcal per dag.

http://chart.apis.google.com/chart?chs=550x280&cht=pc&chco=FF0000|FCFF00|52D202|E0E0E0|E5ECF9,FF4D4D|FEF F87|94D26D|E0E0E0|E5ECF9&chd=t:15.6685808039,6.97292863002,20.8367514356|13 .0349363629,13.0349363629,17.3913043478&chl=Protein+191+g|Fett+85+g|Kolhydrater+254+g|Prot ein+763+kcal|Fett+763+kcal|Kolhydrater+1018+kcal&chtt=Totalt+2545+kcal

Ifall jag börjar med en ny diet som följer denna modellen så borde det fungera ganska bra va? Nu blir det ju ingen LCHF diet precis men det kanske har negativa effekter på musklerna under en så pass lång period som jag kört med?

Vill höra vad ni tycker om att bygga min nya diet runt dessa mallar!

Ogdoo
2012-05-22, 08:30
Basalt energibehov på 3500 låter högt, är du säker på att du räknat rätt?

Även 700 kcal för en timmes promenad + 50 minuter gym låter lite väl högt.

Ja lite felräknat är 3500 eftersom jag nyss gjorde en ny och hamnade på 3250 något som basalt värde inräknat att jag motionerar 3-5 gånger i veckan (1.5 aktivitetsfaktor enligt sidan) så den kanske är mer att gå efter. Hursomhelst äter jag inte mer än 2100 kcal någon dag under min nuvarande diet och enligt uträkningen ska jag ligga på 2545 kcal (-700 kcal) vilket betyder att jag ligger just nu på ett underskott på ca -1000 kcal per dag ifall jag inte gjort en enorm felräkning. Jag har dock svårt att se det som att jag kommer upp i nivåer över 2600 kcal på 230 g jordnötssmör och 10 skopor whey-80 varje dag :).

vicarious
2012-05-22, 08:34
Sluta förlita dig på teoretiska formler. Det är skillnad på teori och praktik. Går du inte ned i vikt nu och det har stått stilla i mer än en vecka behöver du helt enkelt äta mindre energi. Då tycker jag du ska lägga ner din JS-diet och äta mer mättande mat som kött + grönsaker, ägg, kvarg t ex.

Dreas
2012-05-22, 08:37
Jag vet inte varför men jag har fått för mig att kolhydrater inte är bra under en deff, varför behöver man ett dagligt intag av kolhydrater under en deff (om det inte är före och efter styrketräning) ? Jag har fått för mig att kolhydrater gör det svårare att bränna fett på ett underskott. Är detta falskt?Det vet inte jag heller varför du fått för dig.

Det blir inte svårare att minska i fett med kolhydrater. Med kolhydrater i omlopp kan du troligen träna hårdare vilket i slutändan kommer påverka dig och din diet positivt.

Att intag av snabba kolhydrater akut hämmar fettförbränningen är kanske inte att se som något positivt men heller inte som något man ska dra i för stora växlar av. Kcalunderskott leder till fettförlust, så enkelt är det.

Ogdoo
2012-05-22, 08:39
Sluta förlita dig på teoretiska formler. Det är skillnad på teori och praktik. Går du inte ned i vikt nu och det har stått stilla i mer än en vecka behöver du helt enkelt äta mindre energi. Då tycker jag du ska lägga ner din JS-diet och äta mer mättande mat som kött + grönsaker, ägg, kvarg t ex.

Ja men det är ju ändå riktlinjer att gå efter även om det är mycket individuellt som spelar in.
Jag har också de planerna att ändra på kosten, men att jag skulle ligga på för mycket kcal för att inte gå ner i vikt kan inte stämma. Jag får se vad vågen visar i slutet av veckan, vågen kan vara riktigt opålitlig ibland också särskilt efter en kolhydratsladdning :).

Pretorian
2012-05-22, 08:43
Jag tycker VÅGEN är väldigt pålitlig. Oftast mer korrekt än folks (dina) uträkningar oavsett hur bra du är på excel.

Välj en diet/deff som du kan hålla på med längre än sex veckor.

vicarious
2012-05-22, 08:44
Ja men det är ju ändå riktlinjer att gå efter även om det är mycket individuellt som spelar in.

Riktlinjer som inte har några som helst garantier att de faktiskt stämmer :)


Jag har också de planerna att ändra på kosten, men att jag skulle ligga på för mycket kcal för att inte gå ner i vikt kan inte stämma.

Jo, tyvärr kan det stämma. Går det en längre tid utan att du går ner i vikt på samma fixerade kaloriintag så behöver du helt enkelt sänka lite mer för att tappa. Men vikten kan fluktuera så haka inte upp dig endast på den. Ta kroppsmått och håll utkik efter förändringar i spegelbilden.

Thatsinane
2012-05-22, 09:04
Gjorde precis en kalkyl enligt harris och benedictformeln på en sida: http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
87.3 kg
193 cm
20.6 år
1.5 aktivitetsfaktor

30% protein, 40% kolhydrater, 30% fett
ett underskott på 700 kcal/dag
och fick fram följande:

Kalorier

Ditt basala energiintag (BMR) är 2093 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 3245 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 2545 kcal per dag.

http://chart.apis.google.com/chart?chs=550x280&cht=pc&chco=FF0000|FCFF00|52D202|E0E0E0|E5ECF9,FF4D4D|FEF F87|94D26D|E0E0E0|E5ECF9&chd=t:15.6685808039,6.97292863002,20.8367514356|13 .0349363629,13.0349363629,17.3913043478&chl=Protein+191+g|Fett+85+g|Kolhydrater+254+g|Prot ein+763+kcal|Fett+763+kcal|Kolhydrater+1018+kcal&chtt=Totalt+2545+kcal



Är 1,5 ett rimligt PAL-värde för dig då? Om du har överskattat det är det inte konstigt om du överskrider ditt egentliga energibehov.

Definitioner:

1,375 - Lightly Active

This level is appropriate for most students, professionals and office workers (lawyers, doctors, teachers, laboratory employees, shop workers, many housewives/husbands and professional musicians). Of the 16 hours spent sitting/standing daily, three of these hours are spent in light activity such as walking or doing laundry. At least one hour, two to three times per week, is devoted to moderately intense exercise, such as dancing or low-impact aerobics.

1,55 - Moderately Active

This level applies to those that work in more active occupations such as electricians, carpenters and those in the building trade (excluding heavy laborers), many farm workers, soldiers not in active service, commercial fishermen and housewives/husbands without mechanical appliances. Those with a more sedentary occupation would have to average 1.5 to 2 hours of exercise daily, such as jogging five to six miles, to be considered ‘moderately active.’

Ogdoo
2012-05-22, 10:40
Är 1,5 ett rimligt PAL-värde för dig då? Om du har överskattat det är det inte konstigt om du överskrider ditt egentliga energibehov.

Definitioner:

1,375 - Lightly Active

This level is appropriate for most students, professionals and office workers (lawyers, doctors, teachers, laboratory employees, shop workers, many housewives/husbands and professional musicians). Of the 16 hours spent sitting/standing daily, three of these hours are spent in light activity such as walking or doing laundry. At least one hour, two to three times per week, is devoted to moderately intense exercise, such as dancing or low-impact aerobics.

1,55 - Moderately Active

This level applies to those that work in more active occupations such as electricians, carpenters and those in the building trade (excluding heavy laborers), many farm workers, soldiers not in active service, commercial fishermen and housewives/husbands without mechanical appliances. Those with a more sedentary occupation would have to average 1.5 to 2 hours of exercise daily, such as jogging five to six miles, to be considered ‘moderately active.’

Helt klart är 1.5 ett värde som beskriver min motionsfaktor. Jag kör 50 minuter styrketräning med tunga vikter och låga reps 5 dagar i veckan. Varje dag är jag ute och går ~60 minuter powerwalk samt att jag även jobbar som elektriker på dagarna och därför inte sitter stilla så mycket.

Ogdoo
2012-05-22, 10:47
Jag tycker VÅGEN är väldigt pålitlig. Oftast mer korrekt än folks (dina) uträkningar oavsett hur bra du är på excel.

Välj en diet/deff som du kan hålla på med längre än sex veckor.

Absolut kan det vara så. Jag har dock fått för mig att vågen kan variera pga vätska osv och att man därför bara ska väga sig vid samma tidpunkt en gång i veckan precis innan man har en s.k ätardag.

Jag har inte haft något större problem att köra på denna dieten och skulle kunna tänka mig att göra det längre, dock så är det avsaknaden av resultat som får mig att vilja testa något lite mer av en vanlig deffmetod. JS-dieten kanske inte funkar som den ska på alla helt enkelt även om den är lätt att följa.

Det jag oroar mig över när jag ska gå över till mer vanlig kost är att jag känner mig nästan tvingad att bokföra och väga allting jag äter och har inte så stor vana av detta, några tips här kanske som underlättar?

Jag vet också att jag inte ska stirra mig blind på harris o benedict ekvationen och följa den till 100% eftersom den kanske inte stämmer överräns med mina förutsättningar, men hur mycket kan det spela in? 10% upp och ner eller mer på kcal?

Elfdance
2012-05-22, 10:51
Lite skoj att alla bara förordar mer och mer kaloriunderskott hela tiden. TS kanske skulle prova att låta bli att äta några veckor? :P Var och en blir ju salig på sin lära men alla är också olika. Det handlar - tro det eller ej - inte nödvändigtvis bara om kalorier in och kalorier ut. Kroppen reagerar olika på olika saker.

Ge din kropp näring! Ät riktig mat.
Här får du en länk av mig (http://www.marksdailyapple.com/how-bad-is-peanut-butter-really/), den handlar om jordnötssmör.

Stressa av, din oro över att inte få fram magrutorna motverkar din viktnedgång. Varför inte försöka må så bra som möjligt istället och se vad din kropp vill? Istället för vad du har för idéer just nu? Bara en tanke.

Ogdoo
2012-05-22, 11:06
Lite skoj att alla bara förordar mer och mer kaloriunderskott hela tiden. TS kanske skulle prova att låta bli att äta några veckor? :P Var och en blir ju salig på sin lära men alla är också olika. Det handlar - tro det eller ej - inte nödvändigtvis bara om kalorier in och kalorier ut. Kroppen reagerar olika på olika saker.

Ge din kropp näring! Ät riktig mat.
Här får du en länk av mig (http://www.marksdailyapple.com/how-bad-is-peanut-butter-really/), den handlar om jordnötssmör.

Stressa av, din oro över att inte få fram magrutorna motverkar din viktnedgång. Varför inte försöka må så bra som möjligt istället och se vad din kropp vill? Istället för vad du har för idéer just nu? Bara en tanke.

Tack för ditt råd. Jo jag tycker det låter absurt att sänka mitt kaloriintag ännu mer nu då jag inte skulle orka med att ens gå en promenad om jag gjorde det.

Jag har alltid haft lite problem att ha en koll på hur mycket kalorier jag äter för att jag inte är alls van vid att väga allt och bokföra. Därför är JS-dieten så smidig för att man har bara i princip två saker att inta under veckan, det är väl därför jag dragits till den.

Men nu när jag går över till mer vanlig kost funderar jag på om jag ska skita i och väga allt och gå efter formler och bara se till att äta mycket protein blandat med kolhydrat/fettkälla i en sådan mängd att jag känner mig mätt och oroa mig mindre för att jag gör något fel. På så sätt borde jag se ifall jag går ner i vikt med tiden och kunna justera mitt intag beroende på vad vågen visar?

Vet inte om den metoden fungerar, men att väga varenda smula samt att man följer en matematisk tabell verkar inte enligt mig vara så skräddarsytt för att passa sin egen kropp. Man borde kunna uppnå låg fettprocent bara genom att känna efter, även om det kanske tar lite längre tid, så slipper man iaf känna sig låst och kanske känner sig lite mer "fri" när det gäller kosten.

Bara lite tankar jag har.

Elfdance
2012-05-22, 11:12
Jag tycker att du ska slänga ut raffinerad mat, alltså socker och allt som har med spannmål att göra. (Sötpotatis, vitt ris, potatis, andra rotfrukter är ju skitgott så vem behöver pasta). Sedan äter du riktig mat (skippa alla tillsatser och all färdigmat du bara orkar) som du lagar själv (med smör och fullfeta produkter) och äter efter hunger. Lyssna på din kropp helt enkelt. Må bra är större än att oroa sig för strandformen enligt mig, men en trevlig bieffekt av att stoppa i sig bra mat är att strandformen blir ganska bra. Kroppen har liksom ingen lust att vara tjock. Det blir den när den får fel näring.

Dreas
2012-05-22, 11:19
Jag tycker att du ska slänga ut raffinerad mat, alltså socker och allt som har med spannmål att göra. (Sötpotatis, vitt ris, potatis, andra rotfrukter är ju skitgott så vem behöver pasta). Sedan äter du riktig mat (skippa alla tillsatser och all färdigmat du bara orkar) som du lagar själv (med smör och fullfeta produkter) och äter efter hunger. Lyssna på din kropp helt enkelt. Må bra är större än att oroa sig för strandformen enligt mig, men en trevlig bieffekt av att stoppa i sig bra mat är att strandformen blir ganska bra. Kroppen har liksom ingen lust att vara tjock. Det blir den när den får fel näring.
Om det inte funkar att gå på hunger? Varför fullfeta produkter?

Sikket skräputtalande, du kan gå ner på pizza om du vill. Vad är fel näring?

clavain
2012-05-22, 11:21
Kroppen har liksom ingen lust att vara tjock. Det blir den när den får fel näring.

Fel.

Kroppen "vill" gärna skaffa sig energireserver (bli tjock) och det har inget med fel näring att göra utan beror på energiöverskott inget annat.

Ogdoo
2012-05-22, 11:22
Ja precis, jag kan mycket väl leva utan spannmål. Grönsaker funkar fint som kolhydratskälla till måltiderna. Jag förstår inte varför så många förespråkar t ex ris utspritt under dagarna under en deff. Om det enbart har o göra med att man måste orka mer på gymet?

Det är alltså okej att steka i vanligt flytande margarin då? Eller är rapsolja att föredra?
Jag skrev upp en liten lista nu på tänkbara livsmedel under min kommande deff, ni får gärna hjälpa till att lägga till något (antar att det blir en LCHF-variant förutom om man ska köra på ett intag av kolhydrater innan och direkt efter varje gympass - Isåfall, tips på bra kolhydrater där? )

Keso
Kvarg
Kycklingfilé
Kalkon
Köttfärs
Sallad
Gurka
Tomat
Broccoli
Blomkål
Ägg
Majonäs
Tonfisk
Lax
Proteinpulver
Mandlar
Avocado

Tillskott

Omega-3
Multivitamin
Kalcium Pyruvat
CLA

Elfdance
2012-05-22, 11:23
Okej, fel av mig att kalla det för näring. Det finns skitmat och det finns bra mat. Pizza hör ju definitivt till skräp. Antingen kan man vara hälsosam eller också kan man banta på snickers/pizza och liknande.

Fullfeta produkter eftersom det är oförvanskad mat, fett är nyttigt och det mättar bra.

Jag anade att mitt uttalande skulle få folk att se rött härinne... TS får väl avgöra själv hur han vill göra.

Att det inte fungerar att gå på hunger beror nog på att man i sådana fall stoppar i sig fel mat. Lyssna inåt är inget skräputtalande, men att tro att kroppen inte själv kan berätta någonting för dig är det. ;)

Elfdance
2012-05-22, 11:28
Det är alltså okej att steka i vanligt flytande margarin då? Eller är rapsolja att föredra?


I mina ögon är margarin det skit som alla borde slänga ut ur sin kyl först av allt. Så nä, det är inte okej.

Rapsolja fungerar väl, bara man äter bra med fisk för att balansera omega3/6-balansen. (Det blir dock lättare om man slänger ut spannmålen och sånt).

Smör. Mums, smör. Det är bra grejer.

LCHF fungerar väl bra för att gå ned, men man behöver ju inte hålla sig till 20g kolhydrater om dagen, speciellt inte om man tränar, om man är frisk. snarare 100g+.

Dreas
2012-05-22, 11:29
Okej, fel av mig att kalla det för näring. Det finns skitmat och det finns bra mat. Pizza hör ju definitivt till skräp. Antingen kan man vara hälsosam eller också kan man banta på snickers/pizza och liknande.

Fullfeta produkter eftersom det är oförvanskad mat, fett är nyttigt och det mättar bra.

Jag anade att mitt uttalande skulle få folk att se rött härinne... TS får väl avgöra själv hur han vill göra.

Att det inte fungerar att gå på hunger beror nog på att man i sådana fall stoppar i sig fel mat. Lyssna inåt är inget skräputtalande, men att tro att kroppen inte själv kan berätta någonting för dig är det. ;)Varför är pizza skräp? Varför tar du med snickers i den diskussionen?

Ja, flummiga uttalanden från folk som hämtar sin tro om kost ifrån saker som saknar vettig grund gör såklart att en diskussion startar.
Ja, fel saker, såklart, det har inte något att göra med hur människor uppfattar hunger utan nej, dom äter fel...

clavain
2012-05-22, 11:32
[QUOTE=Elfdance;5784576]
Jag anade att mitt uttalande skulle få folk att se rött härinne... TS får väl avgöra själv hur han vill göra.
QUOTE]

Att ge dåliga och vilseledande råd är väl lite taskigt?

Elfdance
2012-05-22, 11:33
Varför är pizza skräp? Varför tar du med snickers i den diskussionen?

Ja, flummiga uttalanden från folk som hämtar sin tro om kost ifrån saker som saknar vettig grund gör såklart att en diskussion startar.
Ja, fel saker, såklart, det har inte något att göra med hur människor uppfattar hunger utan nej, dom äter fel...

Orkar inte ens börja svara, tipsade bara TS om ett annat sätt att se på saken. Du och jag har fundamentalt olika grundinställning till kost och hälsa och kommer nog inte att kunna mötas i vilket fall, och jag är för ointresserad av att bråka på internet. Jag tog med snickers på grund av att det också är sådant man kan stoppa i munnen som är raffinerat och fullt av skit och tillsatser.

clappen
2012-05-22, 11:35
Elfdance, du har fel i allt du skriver

TS, lyssna inte på hennes/hans svammel. Ett kaloriunderskott måste du åstadkomma, och om du står still i vikt är det bara sänka energin du trycker i dig.

Dreas
2012-05-22, 11:41
Orkar inte ens börja svara, tipsade bara TS om ett annat sätt att se på saken. Du och jag har fundamentalt olika grundinställning till kost och hälsa och kommer nog inte att kunna mötas i vilket fall, och jag är för ointresserad av att bråka på internet. Jag tog med snickers på grund av att det också är sådant man kan stoppa i munnen som är raffinerat och fullt av skit och tillsatser.
Din åsikt är att allt med tillsatser bör undvikas för att det är dåligt för oss, korrekt? Vad har du för stöd för det?

Vad baserar du dina uttalanden på? Om du inte vill diskutera, varför skrev du ifrån första början?

Pretorian
2012-05-22, 12:03
Jag har inte haft något större problem att köra på denna dieten och skulle kunna tänka mig att göra det längre, dock så är det avsaknaden av resultat som får mig att vilja testa något lite mer av en vanlig deffmetod.

Du kan tänka dig att fortsätta med den metod som inte ger resultat??!! :smash:

Ogdoo
2012-05-22, 12:33
Du kan tänka dig att fortsätta med den metod som inte ger resultat??!! :smash:

Nej jag syftade mer på att den är så pass lätt att följa därför kan jag tänka mig att utföra den under lååång period, men det är inte där skon klämmer. Som sagt så har jag inte märkt några stora resultat på dessa vekcor samt att han som kommit på dieten säger att ifall man tänkt köra en längre period än 6 veckor får man en avsaknad av näring som finns i vanlig kost, spårämnen tror jag det kallades. Så därför vill jag nu testa något annat i hopp om att jag ska kunna minska min fettprocent ytterligare utan att stå still.

Är det ingen här som hört talas om envist fett? Eller är det generellt så att allt fett kommer att försvinna i takt med ett konstant kaloriunderskott? För mig känns det som att jag kommer till en viss punkt där jag inte blir av med mer fett, vet inte varför det känns så. Det kanske bara sitter i huvudet?

Pretorian
2012-05-22, 12:35
Eller så är det så att du inte förlorar med fett.

Jag gillar mer dieten där man äter mycket, gärna direkt efter träningen, i form av mat. Mycket kött med en del kolhydrater till samt massa grönsaker. Självklart finns det fett också.

Vinter
2012-05-22, 12:35
Det brukar vara essentiellt att bygga lite muskelmassa för att öka kroppens energiförbrukning. Du är väldigt smal.

Dreas
2012-05-22, 12:36
Nej jag syftade mer på att den är så pass lätt att följa därför kan jag tänka mig att utföra den under lååång period, men det är inte där skon klämmer. Som sagt så har jag inte märkt några stora resultat på dessa vekcor samt att han som kommit på dieten säger att ifall man tänkt köra en längre period än 6 veckor får man en avsaknad av näring som finns i vanlig kost, spårämnen tror jag det kallades. Så därför vill jag nu testa något annat i hopp om att jag ska kunna minska min fettprocent ytterligare utan att stå still.

Är det ingen här som hört talas om envist fett? Eller är det generellt så att allt fett kommer att försvinna i takt med ett konstant kaloriunderskott? För mig känns det som att jag kommer till en viss punkt där jag inte blir av med mer fett, vet inte varför det känns så. Det kanske bara sitter i huvudet?Jo, alla här inne har nog hört talas om det.

Svaret blir: Fortsätt ligga på underskott. Går du inte ner i vikt över en längre period, säg 10 dagar, då ligger du inte på kcalunderskott. Eller jag skriver om det där. Minskar inte midjemåttet eller vikten på vågen på 10 dagar ligger du inte på kcalunderskott.

Ogdoo
2012-05-22, 12:47
Jo, alla här inne har nog hört talas om det.

Svaret blir: Fortsätt ligga på underskott. Går du inte ner i vikt över en längre period, säg 10 dagar, då ligger du inte på kcalunderskott. Eller jag skriver om det där. Minskar inte midjemåttet eller vikten på vågen på 10 dagar ligger du inte på kcalunderskott.

Okej så man måste alltså ge det 10 dagar för att vara säker på att man gör "rätt" då? :). Ifall man då lyckats gått ner lite måste man ytterliggare sänka intaget av kalorier eller öka på lite mer motion för att hålla samma underskott va?

Ogdoo
2012-05-22, 12:49
Det brukar vara essentiellt att bygga lite muskelmassa för att öka kroppens energiförbrukning. Du är väldigt smal.

Jo men så pass lite muskler har jag inte att jag är spinkig, du kanske tycker jag ser benig ut runt midjan men det är på grund av att mitt bäckenben är större än än hos de flesta män vilket gör att jag ser benig ut. Dock så tycker jag det skulle vara oerhört skönt att få fram magrutor och sedan börja bygga muskler på det så att man nästan hela tiden kan behålla dem synliga, istället för att inte kunna se när man lägger på sig för mycket underhudsfett när man är i uppbyggnad.

Dreas
2012-05-22, 12:52
Okej så man måste alltså ge det 10 dagar för att vara säker på att man gör "rätt" då? :). Ifall man då lyckats gått ner lite måste man ytterliggare sänka intaget av kalorier eller öka på lite mer motion för att hålla samma underskott va?10 dagar var en siffra jag bara tog. Efter de första veckorna varierar iaf jag runt 1kg över en vecka, detta är bukfylla och vätska som binder sig i kroppen med jämna eller ojämna mellanrum. Det jag menar är alltså att vågen kan visa en sak som inte stämmer överrens med verkligheten. Då kan måttband vara bra att ha.

Ifall man då lyckats gå ner lite så får man se hur mycket man gått ner, vill man gå ner mer så ökar man underskottet. Vill man gå ner ungefär samma, då ligger man kvar på samma underskott(utvärderar vikten nästa period och ser om man måste öka underskottet istället).

Ogdoo
2012-05-22, 12:55
10 dagar var en siffra jag bara tog. Efter de första veckorna varierar iaf jag runt 1kg över en vecka, detta är bukfylla och vätska som binder sig i kroppen med jämna eller ojämna mellanrum. Det jag menar är alltså att vågen kan visa en sak som inte stämmer överrens med verkligheten. Då kan måttband vara bra att ha.

Ifall man då lyckats gå ner lite så får man se hur mycket man gått ner, vill man gå ner mer så ökar man underskottet. Vill man gå ner ungefär samma, då ligger man kvar på samma underskott(utvärderar vikten nästa period och ser om man måste öka underskottet istället).

Okej jag förstår principen mycket väl.

Angående måttband, var är bra områden att ta mått på förutom midjan? Ska man ta runt bröst, överarm, lår då t ex?

Jag skulle också vilja veta var någonstans man tar sitt midjemått, är det strax över naveln där varken bröstkorg eller höftben är i vägen?

Dreas
2012-05-22, 13:02
Okej jag förstår principen mycket väl.

Angående måttband, var är bra områden att ta mått på förutom midjan? Ska man ta runt bröst, överarm, lår då t ex?

Jag skulle också vilja veta var någonstans man tar sitt midjemått, är det strax över naveln där varken bröstkorg eller höftben är i vägen?Midja, stuss, lår och över bröst låter väl som bra ställen att mäta på.

http://www.tappa.se/public/private/images/mattochvikt.png

Ogdoo
2012-05-22, 13:11
Midja, stuss, lår och över bröst låter väl som bra ställen att mäta på.

http://www.tappa.se/public/private/images/mattochvikt.png

Okej tack :)

Vinter
2012-05-22, 19:56
Jo men så pass lite muskler har jag inte att jag är spinkig, du kanske tycker jag ser benig ut runt midjan men det är på grund av att mitt bäckenben är större än än hos de flesta män vilket gör att jag ser benig ut. Dock så tycker jag det skulle vara oerhört skönt att få fram magrutor och sedan börja bygga muskler på det så att man nästan hela tiden kan behålla dem synliga, istället för att inte kunna se när man lägger på sig för mycket underhudsfett när man är i uppbyggnad.

Jag tror du får betydligt lättare att gå ned om du satsar på styrketräningen och äter något extra kcal i protein. Musklerna kräver ju extra energi, som ökar energi förbrukningen..

Sniggel
2012-05-22, 21:56
Rapsolja fungerar väl, bara man äter bra med fisk för att balansera omega3/6-balansen.
Rapsolja har naturligt hög omega3:omega6 ratio så fisk lär inte öka den. Däremot ökar fisk mängden DHA och EPA eftersom rapsoljans omega-3 är vegetabilisk och inte omvandlas i hög utsträckning till EPA+DHA i kroppen.

Sen är det inte säkert att högt omega-6-intag är så mycket att oroa sig för om man får tillräckligt med omega-3.

Ogdoo
2012-05-24, 12:12
Det börjar luta åt att detta är min sista dag på JS-dieten (Lyckligt nog har vågen rört sig nedåt mycket bara sedan söndags till idag och jag har fått upp min motivation mer. Idag visade vågen 85.5 när den i söndags visade 87.3)

Jag har gjort en uträkning på vad jag ska bygga min nästa diet på och den ser ut så här:

Energiintaget (2513 kcal / dag) är uppdelat på följande sätt för att ligga på ett -700 kcal underskott och med en aktivitetsfaktor med 1.5:

Protein 30%
189 gram protein per dag. 754 kcal kommer från protein.

Kolhydrater 40%
251 gram kolhydrater per dag. 1005 kcal kommer från kolhydrater.

Fett 30%
84 gram fett per dag. 754 kcal kommer från fett.

Jag funderar också om det är något speciellt man bör tänka på när man kör periodisk fasta 16 h / 8h ? Annars funkar den metoden utmärkt i min nuvarande livssituation. Har också tänkt att börja väga/bokföra allt jag äter och använda mig av en sida som mall för vad man äter varje dag ( kan rekommendera den för övrigt då den är väldigt användarvänlig och långt ifrån svår att lära sig: matkalkyl.se)


Sedan angående gymmet, just nu känner jag att jag kanske tränar "fel" för att gynna en deff. Mitt nuvarande schema är att jag tränar måndag, tisdag, torsdag, fredag och ibland söndag. Det innebär 2-3 dagar vila från gymmet. Varje gymmpass kör jag 2 muskelgrupper med tunga lyft cirka 45-50 minuter sammanlagt. En vecka kan se ut såhär:

Måndag: Bröst, Mage
Tisdag: Biceps, Triceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar, Rygg
Fredag: Ben, Vader, Mage
Lördag: Vila
Söndag: Bröst Mage

Det blir oftast 3 olika övningar x 3 set x 5-8 reps på varje muskelgrupp undantagsvis är mage och vader där jag endast kör 2 övningar och 10-15 reps.

Detta är bara ett exempel på hur en vecka brukar se ut för mig och ibland kör jag olika kombinationer, men jag lägger mycket mer fokus på bröst, mage och axlar än vad jag gör på ben just nu t ex.

Nu till frågan angående detta, bör/kan jag fortsätta med mitt nuvarande schema, eller ska jag skära ned på antal styrkepass i veckan? Hittills tycker jag det fungerat bra och då jag bara laddat kolhydrater en gång i veckan istället för att äta lite varje dag som jag kommer börja med så har jag inte känt av någon större minskning i styrka (alltid lite tröttare sista passet innan kolhydratsladdning men det är förståeligt) utan hållit ungefär samma nivå genom hela dieten vad det gäller ork och styrka.

Har på senare tid läst att folk rekommenderar helkroppspass under diet och att korta ner antal styrkepass till 3 dagar i veckan, vill gärna veta mer om detta och varför/ifall jag bör följa ett sådant schema framöver.

Har ni råd och synpunkter är det mycket välkommet då jag planerar att börja lägga om min diet redan till söndag.

Mycket tacksam för all hjälp :) MVH!