handdator

Visa fullständig version : inch-hantel på nåt gym i stockholm eller sundsvall?


Awesomeous Prime
2012-05-21, 19:25
Tja, ska ner till sthlm på lite jobb strax å undrar om de finns nåt gym där i krokarna som har en "inch-hantel"?

Eller, egentligen ännu hellre en sån "baby-inch" då det väl är tveksamt att man lyfter en vanlig inch... men hade vari kul att känna på en i alla fall...

Ställer samma fråga ang. sundsvall då arbetsfärden efter ett par dar går vidare uppåt sverige med ett mellanspel i sundsvall...

drakfelt
2012-05-21, 19:28
Ser ut så här

http://www.dieselcrew.com/wp-content/uploads/2011/01/inch1.jpg

Och väger ungefär 78 kilogram

Awesomeous Prime
2012-05-21, 19:53
Ser ut så här

http://www.dieselcrew.com/wp-content/uploads/2011/01/inch1.jpg

Och väger ungefär 78 kilogram

Jo, är fullt medveten om hur dom ser ut. Har dock ändå ett intresse av att se/känna på en i verkliga livet?

Arne Persson
2012-05-21, 19:54
Min Inch-hantel finns fn på IronWorks i Sundvall. Bara att testa.:)

drakfelt
2012-05-21, 20:19
Jo, är fullt medveten om hur dom ser ut. Har dock ändå ett intresse av att se/känna på en i verkliga livet?

Jag begrep att du visste hur dem såg ut, mitt inlägg var för att upplysa andra om det - som kanske hade en på sitt gym utan att veta vad det kallades för :)

Awesomeous Prime
2012-05-21, 20:27
Min Inch-hantel finns fn på IronWorks i Sundvall. Bara att testa.:)
Ah!
låter lovande! då får det bli ett besök där då kanske förutsatt att man hinner!!!


Jag begrep att du visste hur dem såg ut, mitt inlägg var för att upplysa andra om det - som kanske hade en på sitt gym utan att veta vad det kallades för :)

Ah!
du är smartare än jag... tänkte inte på det, tack!

Awesomeous Prime
2012-05-22, 22:41
Nån form av kombination av BUMP! och en fråga...

vet inte varför men verkar ju svårt att hitta info om detta "IronWorks" i sundsvall? nån som kan säga nåt om t ex priser och så?
vad jag fattat det som (genom att nån på nån random blog skrivit att det skulle/har öppnat ett nytt gym i sundsvall) är att de är öppet 24/7 men nån kanske kan informera mig om vilka tider det finns möjlighet att komma in för ett provpass/enstaka pass? liksom när finns det bemanning på gymmet osv osv...

google gav mig ytterst lite, antingen har jag blivit efterbliven eller så finns de inge vettig info om detta gym utan att leta mera...

Arne Persson
2012-05-22, 23:34
Nån form av kombination av BUMP! och en fråga...

vet inte varför men verkar ju svårt att hitta info om detta "IronWorks" i sundsvall? nån som kan säga nåt om t ex priser och så?
vad jag fattat det som (genom att nån på nån random blog skrivit att det skulle/har öppnat ett nytt gym i sundsvall) är att de är öppet 24/7 men nån kanske kan informera mig om vilka tider det finns möjlighet att komma in för ett provpass/enstaka pass? liksom när finns det bemanning på gymmet osv osv...

google gav mig ytterst lite, antingen har jag blivit efterbliven eller så finns de inge vettig info om detta gym utan att leta mera...

Jag satte upp gymmet för ca 2 månader sedan. Det har verkligen blivit mycket uppskattat! Här kan du nog garanterat få svar på alla dina frågor.
http://www.facebook.com/groups/330488453638498/

Arne Persson
2012-05-22, 23:39
Ser ut så här

http://www.dieselcrew.com/wp-content/uploads/2011/01/inch1.jpg

Och väger ungefär 78 kilogram

Är det händelsevis min hantel?:)

Ett Orm
2012-05-23, 07:10
Är det händelsevis min hantel?:)

Var det inte den här?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://imgc.classistatic.com/cps/kjc/120207/668r1/3903bc0_14.jpeg&imgrefurl=http://www.gumtree.com.au/s-ad/kinross/gym-fitness/old-school-thomas-inch-dumbbell-new/353025293&h=43&w=64&sz=1&tbnid=WJQ8uLz9o396rM:&tbnh=43&tbnw=64&prev=/search%3Fq%3D%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=&usg=__oLw6Alml1Im1xbC_KXnirCpMTas=&docid=dieKdL8SVE4WDM&hl=sv&sa=X&ei=h368T_mSI6fe4QTguMlk&ved=0CFAQ9QEwCA

Arne Persson
2012-05-23, 08:15
Här är min hantel uppe i Norrland. Detta är en brutal prestation av truckföraren som lastade av träningsmaskinerna i Sundsvall.


http://www.youtube.com/watch?v=JFufea0lvDM&list=UUZr60EqLqI4Gz98v50AxIhg&index=3&feature=plcp

Awesomeous Prime
2012-05-23, 08:23
Här är min hantel uppe i Norrland. Detta är en brutal prestation av truckföraren som lastade av träningsmaskinerna i Sundsvall.


http://www.youtube.com/watch?v=JFufea0lvDM&list=UUZr60EqLqI4Gz98v50AxIhg&index=3&feature=plcp
SJUKT!!!

det där är redigt bra gjort! ett riktigt strikt inch-lyft, annars brukar ju oftast de få personer som lyfter den på första försöket lyfta den med liksom "tilt" på hanteln och så... det där var en brutal prestation! hard workin' man = stark.

Arne Persson
2012-05-23, 08:27
SJUKT!!!

det där är redigt bra gjort! ett riktigt strikt inch-lyft, annars brukar ju oftast de få personer som lyfter den på första försöket lyfta den med liksom "tilt" på hanteln och så... det där var en brutal prestation! hard workin' man = stark.

Vi var många som bara stod och gapade när han lyfte upp den.:D

Awesomeous Prime
2012-05-23, 08:29
Jag satte upp gymmet för ca 2 månader sedan. Det har verkligen blivit mycket uppskattat! Här kan du nog garanterat få svar på alla dina frågor.
http://www.facebook.com/groups/330488453638498/
Usch, fascebook... där finns de ju inget av vett...:D inte vad jag vet i alla fall och vill inte försöka ta reda på det heller... undviker helst den där ansiktsburken och skaffa användare dära... :D

Men tack för länken!

Får väl helt enkelt försöka hinna förbi dära å hoppas på man får komma in å träna där.
Hoppas på ett bra schema den veckan jag är ¨å jobbar i sundsvall helt enkelt...

Tack!

Awesomeous Prime
2012-05-23, 08:39
Vi var många som bara stod och gapade när han lyfte upp den.:D

Förstår det!
han har inte börjat träna där nu då??? :D:D:D
stå å dricka kaffe å snacka skit i ett hörn och sen nån gång då å då gå å visa snorvalparna genom att lyfta inchen så där enkelt :D

Arne Persson
2012-05-23, 08:45
Förstår det!
han har inte börjat träna där nu då??? :D:D:D
stå å dricka kaffe å snacka skit i ett hörn och sen nån gång då å då gå å visa snorvalparna genom att lyfta inchen så där enkelt :D

Ha ha ha! Hiva några bärs och lite under helgen räcker.:D

Arne Persson
2012-05-23, 18:44
Ha ha ha! Hiva några bärs och lite under helgen räcker.:D

Chips (skulle det också stå)...*rolleyes*

Arne Persson
2012-05-23, 18:46
Numret till gymet är 0707-539239

Awesomeous Prime
2012-05-23, 20:10
Numret till gymet är 0707-539239

Chips å dips (+en å annan god rökig virre!!!) det är en god träningshelg...

stort tack för numret, ska sparas i telefonen!
Känner mig sjukt sugen på att titta på din inch ;) pun intended...

Ska bli intressant, dock som sagt har jag väl ingen förhoppning om att ens bryta den från golvet då greppet inte är det bästa vad gäller thickbars etc...

enda jag har att träna med för tillfället för att jobba inch-styrka är olika former av enarms-mark med Fatgripz (med stång eller hantel samt chins med fatgripz)

För närvarande blir det att jag kör väldigt mycket 1-arms marklyft med fatgripz på hantel som inte har roterande handtag.
Antar att det blir det närmaste en inch jag kan komma just nu med dom medel jag har, blir 62mm+ (vet inte exakt, mätte upp med skjutmått å då blev det över 62mm så) i diameter med fatgripz på dom hantlarna som inte har roterande handtag på mitt gym.

Mvh

Awesomeous Prime
2012-05-25, 18:14
Förresten Arne, hur kommer det sig att du har din inch på det gymmet? Förlåt en fråga från en som inte hängt med i folks härkomster etc här på kolo... :D men har som för mig att du har nå med löddeköping att göra pga allt grepptävlande etc (har läst igenom CoC/mikael siverssons journal från sida ett till slut så vet väl inte mer än de som stod i den typ.... :D)

Arne Persson
2012-05-25, 22:27
Förresten Arne, hur kommer det sig att du har din inch på det gymmet? Förlåt en fråga från en som inte hängt med i folks härkomster etc här på kolo... :D men har som för mig att du har nå med löddeköping att göra pga allt grepptävlande etc (har läst igenom CoC/mikael siverssons journal från sida ett till slut så vet väl inte mer än de som stod i den typ.... :D)

Jag tog med den upp till gymet, IronWorks, som jag installerade till dom så dom fick lite och roa sig med. Jag skall snart upp dit igen i juli till Tammerpokalen/summer campen därefter tar jag med mig hanteln hem till gymet i Löddeköpinge.

Awesomeous Prime
2012-05-26, 10:08
Jag tog med den upp till gymet, IronWorks, som jag installerade till dom så dom fick lite och roa sig med. Jag skall snart upp dit igen i juli till Tammerpokalen/summer campen därefter tar jag med mig hanteln hem till gymet i Löddeköpinge.
Aha, ok, då förstår jag, tack för klargörandet!

/nyfiken i en strut

Awesomeous Prime
2012-09-23, 15:44
kan ju säga (sent och länge sen det inträffade) att jag var å kände på din hantel Arne!

kan ju även tillägga att jag INTE lyfte den... :D
den va rätt grov å duktig på slingra sig ur greppet...;)

man borde haft sig en uppsättning av alla olika inch å baby-inch hantlar som finns tillgängliga numera... hade varit förbannat skoj...

ingen uppe i norrland som har inch-hantlar???

annars får ja fan ta å svetsa ihop mig nåra egna bastarder till hantlar a la Tommy Jennings Jr...

nåväl, var i alla fall kul å pilla på den Arne ;)
var in på gymmet två dagar å pilla på den bägge dagarna...
dock så kändes/lät den lite "skramlig"? liksom som nåt var löst inne i den? brukar replikorna vara så eller äre nåt som lossnat i den eller så?

Fishtank
2012-09-23, 15:57
Damn att du tagit hem den då jag har planer att ta mig till Sundsvall inom snar framtid.
Hade varit kul att känna lite.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Arne Persson
2012-09-23, 16:35
kan ju säga (sent och länge sen det inträffade) att jag var å kände på din hantel Arne!

kan ju även tillägga att jag INTE lyfte den... :D
den va rätt grov å duktig på slingra sig ur greppet...;)

man borde haft sig en uppsättning av alla olika inch å baby-inch hantlar som finns tillgängliga numera... hade varit förbannat skoj...

ingen uppe i norrland som har inch-hantlar???

annars får ja fan ta å svetsa ihop mig nåra egna bastarder till hantlar a la Tommy Jennings Jr...

nåväl, var i alla fall kul å pilla på den Arne ;)
var in på gymmet två dagar å pilla på den bägge dagarna...
dock så kändes/lät den lite "skramlig"? liksom som nåt var löst inne i den? brukar replikorna vara så eller äre nåt som lossnat i den eller så?

Den är, tillskillnad från originalet i gjutjärn, gjord i stål och innehåller blyhagel för att nå korrekt vikt. Den är troligen betydligt hållbarare än originalet...:)

David_wigren
2012-09-23, 19:34
Den är, tillskillnad från originalet i gjutjärn, gjord i stål och innehåller blyhagel för att nå korrekt vikt. Den är troligen betydligt hållbarare än originalet...:)

Fast då är det inte en "Inch hantel". En riktig Inch hantel ska vara solid. En stor del av utmaningen att lyfta hanteln är inte bara tjockleken på handtaget och hur mycket den väger, utan att jämvikten på den ligger mitt inne i handtaget. Så när man lyfter den så börjar den rotera ur greppet. Om den är ihålig och laddad med blyhagel så kommer jämvikten hamna längre ner och motverka rotationen. Det blir alltså lättare o lyfta den. Förklarar varför truckföraren kunde lyfta den. Han hade förmodligen inte lyft en riktig Inch hantel.

Arne Persson
2012-09-23, 22:34
Fast då är det inte en "Inch hantel". En riktig Inch hantel ska vara solid. En stor del av utmaningen att lyfta hanteln är inte bara tjockleken på handtaget och hur mycket den väger, utan att jämvikten på den ligger mitt inne i handtaget. Så när man lyfter den så börjar den rotera ur greppet. Om den är ihålig och laddad med blyhagel så kommer jämvikten hamna längre ner och motverka rotationen. Det blir alltså lättare o lyfta den. Förklarar varför truckföraren kunde lyfta den. Han hade förmodligen inte lyft en riktig Inch hantel.

Jag har testat bägge och det är ingen skillnad. Det är inte så att det skvalpar runt en massa blyhagel när man lyfter den. Du får gärna komma och testa den.

Awesomeous Prime
2012-09-24, 14:46
Jag har testat bägge och det är ingen skillnad. Det är inte så att det skvalpar runt en massa blyhagel när man lyfter den. Du får gärna komma och testa den.

nu har jag ju inte testat annat än Arnes och den var inte heller så att jag verkligen kunde testa ordentligt och på riktigt (pga för jävla svag...:D).

Så inte direkt att jag ska komma och jämföra å annat, dock så är det intressant med rotationen så, bara för att dra fram en gammal video som belyser det här med rotationen i en helgjuten hantel på ett tydligt vis:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=6GFhk8Yd59I

2:26 in i videon så kör han med extra 27.5lbs för att motverka hantelns rotation vilket ju trots mer vikt endast för hans del gör det hela mer "lättlyft"

exor
2012-09-24, 16:06
Intressant film!