handdator

Visa fullständig version : Träningsmall-skapar-hjälp och delning (excel, word, pages mm))


Barbastark
2012-05-21, 09:02
Hejhej

Många fyller ju i sina "stats" i olika dokument för att följa sina framsteg. Dock har jag märkt att det för en mindre kunnig i dessa ord och sifferbehandlingsprogram kan vara EXTREMT svårt och frustrerande att få det som man vill. Så tänkte vi här kan hjälpa varandra samt länka till sina färdiga skapelser om man vill.

Jag börjar:

Vill i en exel-fil göra så att jag automatiskt får fram min snitt vikt upp/nedgång veckovis genom att fylla i vikt för dagen. Den ska direkt räkna ut snittet även om jag bara fyller i tex 2 eller 3 likväl som om jag fyller i alla dagar.

Hur göra detta?

Silencer
2012-05-21, 23:07
Du kopplar rutorna du vill använda för att beräkna snittet till en ruta som visar medelvärdet.

Här finns formeln, busenkel:

http://www.techonthenet.com/excel/formulas/average.php

Barbastark
2012-05-22, 18:50
Du kopplar rutorna du vill använda för att beräkna snittet till en ruta som visar medelvärdet.

Här finns formeln, busenkel:

http://www.techonthenet.com/excel/formulas/average.php

Ok, börjar fatta lite. Tackar!

Jag fick även lägga till att den ska räkna på en startvikt för veckan och ta snittet på veckan minus startvikten för att få hur mycket snittnedgången per vecka var.

Barbastark
2012-05-24, 07:30
Upptäckte nu att den snarare verkar räkna ut medianen när jag skriver formel med "medel".

Så fortfarande ej löst..

MasterChief
2012-05-24, 09:39
Upptäckte nu att den snarare verkar räkna ut medianen när jag skriver formel med "medel".

Så fortfarande ej löst..

Typ såhär?

http://oi47.tinypic.com/2cdfhci.jpg

Silencer
2012-05-24, 10:27
Upptäckte nu att den snarare verkar räkna ut medianen när jag skriver formel med "medel".

Så fortfarande ej löst..

Använder du =AVERAGE(A2;B2) så får du medelvärde. Vad har du använt för formel? Notera att om rutorna är för små så kan decimalerna kapas, kanske därför du tycker det blir median? För formeln räknar inte ut medianen.

MtotheM
2012-05-24, 14:09
Hejhej

Många fyller ju i sina "stats" i olika dokument för att följa sina framsteg. Dock har jag märkt att det för en mindre kunnig i dessa ord och sifferbehandlingsprogram kan vara EXTREMT svårt och frustrerande att få det som man vill. Så tänkte vi här kan hjälpa varandra samt länka till sina färdiga skapelser om man vill.

Jag börjar:

Vill i en exel-fil göra så att jag automatiskt får fram min snitt vikt upp/nedgång veckovis genom att fylla i vikt för dagen. Den ska direkt räkna ut snittet även om jag bara fyller i tex 2 eller 3 likväl som om jag fyller i alla dagar.

Hur göra detta?


Typ så här? (Röda linjen är snitt vikten/v och blåa vikten dag för dag)
Man måste endast fylla ut datum och vikt, resten räknas automatiskt.

http://i48.tinypic.com/30hvk1t.jpg

Förutom kanske det fula #N/A som jag inte lyckas få bort (gör jag det så blir grafen konstig då den antar att rutan då är = 0...)

Om någon vet hur jag kan fixa det så här är formeln jag använder:

=IF(B4<>B5,AVERAGE(C2:C4), NA())

Barbastark
2012-05-24, 14:30
Använder du =AVERAGE(A2;B2) så får du medelvärde. Vad har du använt för formel? Notera att om rutorna är för små så kan decimalerna kapas, kanske därför du tycker det blir median? För formeln räknar inte ut medianen.

Mitt är svenska versionen så går ej skriva average. Men när jag skriver detta =MEDEL(C3:C9)-C2 så verkar det bli median. C2 är startvikten för veckan så att jag i sista kolumnen kan få -0,45 tex om det är så mkt jag gått ned.

Men när jag testar uträkningen med en viktnedgång på tex 0,7 så blir det inte det som står i sista rutan?

Barbastark
2012-05-24, 14:41
MtotheM: Riktigt snygg! Gjort själv, hittat nånstans?

MasterChief: Schysst! Det är nått sånt jag tänkte (tills jag såg MtotheMs då ;))

MtotheM
2012-05-24, 17:34
MtotheM: Riktigt snygg! Gjort själv, hittat nånstans?

MasterChief: Schysst! Det är nått sånt jag tänkte (tills jag såg MtotheMs då ;))

Gjort själv :)

Har ändrat lite i den så att den funkar bättre och gjort en mall som kan laddas ner här, den borde funka men jag har inte testat den allt för hårt :) :

http://user.it.uu.se/~mima6030/creation/weightTemplate.xlsx

Formeln jag postade förut ser ut så här numer (i rad 2)=IF(A2<>"",IF(B2<>B3,ROUND(AVERAGEIFS(C:C,B:B,B2,AA:AA, AA2),2), NA()),"") där AA är året (Så att veckorna inte summeras om man loggar i >1 år)

Barbastark
2012-06-05, 22:12
Har nu gjort så att veckans "startvikt" som jag utgår ifrån är förra veckans snittvikt. Är det ett bra utgångsläge? Eller blir det en mer korrekt uträkning på något annat sätt?

(Vet fortfarande inte hur man får fram snittet i svenska excel. Verkar få ut median av att skriva formeln "medel")

Barbastark
2012-06-06, 07:59
Har nu gjort så att veckans "startvikt" som jag utgår ifrån är förra veckans snittvikt. Är det ett bra utgångsläge? Eller blir det en mer korrekt uträkning på något annat sätt?

(Vet fortfarande inte hur man får fram snittet i svenska excel. Verkar få ut median av att skriva formeln "medel")

Ä, det är genomsnitt man räknar ut med "medel", tänkte bara fel. Dock känn det inte som att det är något vidare att gå efter. För om jag dag 1 ligger på 85kg och under veckan går ned till 83,7 med viss minskning varje dag så kommer jag få ett medelvärde på ca -0.55kg, istället för -1.3 som det ser ut att vara.

Känns som det blir missvisande?

MtotheM
2012-06-06, 10:41
Det hela handlar om att dra ett medel per vecka eftersom vikten hoppar upp och ner på grund av vätskemängd, tarminnehåll osv. Vill du ha viktminskning/v utan medel så kan du ju bara ta sista dagen minus första.

Barbastark
2012-06-10, 09:40
Hur gör man så att det man fyllt i i tabellerna i excel blir till en graf?

Du MtotheM skrev ju någon formel där, men borde väll finnas något så man bara kan markera tabellen man vill grafifiera och trycka på en "graf-knapp"?

Barbastark
2012-06-10, 10:31
Hur gör man så att det man fyllt i i tabellerna i excel blir till en graf?

Du MtotheM skrev ju någon formel där, men borde väll finnas något så man bara kan markera tabellen man vill grafifiera och trycka på en "graf-knapp"?

Ok, verkar som jag läste detta.

MEN, ny fråga: Om jag i kolumnerna i exel har värden för tex medelvikt och vecka, kan jag då i diagrammet göra så att grafen visar även dagar, samt har en scala som sträcker sig en bit över och under de värden som jag faktiskt fyllt i?

Tex, har bara vikt på mellan 86 och 82, men vill att diagrammet ska sträcka sig upp till 90 kg och ned till 70.

Barbastark
2012-06-10, 10:34
Ok, verkar som jag läste detta.

MEN, ny fråga: Om jag i kolumnerna i exel har värden för tex medelvikt och vecka, kan jag då i diagrammet göra så att grafen visar även dagar, samt har en scala som sträcker sig en bit över och under de värden som jag faktiskt fyllt i?

Tex, har bara vikt på mellan 86 och 82, men vill att diagrammet ska sträcka sig upp till 90 kg och ned till 70.

Löste det nog, lol.

Barbastark
2012-06-10, 11:55
Ok, till det som jag efter flera försök inte lyckats lösa:
Finns det något sätt att lägga värden på y axeln som i excel ligger uppdelat i olika kolumner?

Har skrivit i min vikt i kolumn A, B, C osv med 7 värden i varje. Problemet är dock att jag då jag ställt upp det på detta sätt inte lyckas få dessa viktvärden i y axeln i diagrammet.

Är detta möjligt?