handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med styrketräning?


Latissimus Dorsi
2012-05-20, 22:10
Satt och tänkte på det, och oavsett nackdelar tänker jag aldrig sluta med det. Dom positiva fördelarna är vi alla ense om, bättre hälsa e.t.c. Men vilka är dom negativa effekterna? Läste någonstans att det sliter på hjärtat? Vilka bieffekter finns det av den typiska kosten förknippat med styrketräning. T.e.x man äter mycket kött, personligen rött kött vilket bidrar till koloncancer. Vilka fler sånna saker finns? Och även allmänt, som är nackdelar. Förutom skador då, vilket man kan absolut förhindra.

Victuhh
2012-05-20, 22:12
Tänkte säga småskadorna, men de nämnde du ju.
En annan nackdel, besatthet hehe..

Rickard
2012-05-20, 22:15
Antar att du är ute efter mer, vad ska man säga, vetenskapliga nackdelar?
Annars är ju det där att alla tror att man är deras personliga flyttgubbe en rätt given nackdel.

Rusk
2012-05-20, 22:38
Att många som kör seriöst blir socialt skadade, träningen och kosten går lätt före mycket annat.
Utgår jag ifrån mig själv som kör allt eller inget under deff så tackar jag nej till om en familjemedlem eller kollega vill ut och käka något och eventuellt ta en bärs.
Jag vet själv att det är idiotiskt och en gnutta tragiskt men ändå så fortsätter man, det är som att man byggt upp en mur i huvudet och man undviker allt som kan ändra ens rutin när det kommer till träning, måltider och sömn.
Kortfattat, jag har långt ifrån lika många vänner nu som innan jag började med träningen.

TREX
2012-05-20, 22:42
Halt efter varje benpass + 3-4 dagar efteråt.

stridis
2012-05-20, 22:48
Utrustade styrkelyftare får väl smällhöga blodtryck kortvarigt vilket inte är helt bra för näthinnan.

Wormzie
2012-05-20, 22:49
Optinojjan och ett konstant tänk på skivstänger och lyft kan ibland få mig att känna att man kanske borde hitta någon balans och inte ett alltför överdrivet intresse.

johanhej
2012-05-20, 22:53
Väldigt tidskrävande och för de flesta ganska uppbindande.

LillisJ
2012-05-21, 00:30
Antar att du är ute efter mer, vad ska man säga, vetenskapliga nackdelar?
Annars är ju det där att alla tror att man är deras personliga flyttgubbe en rätt given nackdel.

Hahah, +1, ännu värre om man är väldigt lång.

Ökad skadorisk kanske? Om man lyfter fel dvs...

Kål
2012-05-21, 00:52
Skulle nog säga att den största nackdelen är att man aldrig blir helt nöjd.

Visst, man vet att man har en grym kropp men jag tänker ändå ibland på ett halvår fram i tiden. I julas tänkte jag att jag skulle vara deffad som fan vid det här laget. Nu tänker jag på när jag har bulkat mig igenom hela hösten och hur jävla stor jag ska vara då.

MrLomax
2012-05-21, 00:55
Kostnaden för ett gymkort, träningskläder och mat skjuter i höjden.

massakay
2012-05-21, 05:56
Kortfattat, jag har långt ifrån lika många vänner nu som innan jag började med träningen.

Håller verkligen med dig där!! Men det här visar ju bara vilka som är sina riktiga vännerna. Som faktiskt kan se till dina behov och intressen, och inte bara till sig själva, och hur dom vill att du ska leva för att passa dom!!

Näääee!! Jag har slutat bry mig om att man har tappat vänner på grund av att man tränar och äter nyttigt, och inte passar in i alla lägen!!! Dom vännerna som är kvar är riktiga vänner och jag slipper lägga ner massa energi på vänner som egentligen inte bryr sig om en....

Huvudsaken är väl att man själv (och familj) mår bra av att man regelbundet tränar/deffar, tycker jag i alla fall

//Massakay!!!

TommieS
2012-05-21, 06:01
Skulle säga optinoja (sömnlöshet till följd av det..)

King Grub
2012-05-21, 10:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99078&highlight=aorta kanske.

312
2012-05-21, 11:07
För mig är det: Skador, råkade bli fet pga lite för stort överskott, kaloriräknande och allmän matnojja, alkoholnojja, besatthet, dyrt pga mer mat, i synnerhet proteinrika livsmedel, osv. Satt och tänkte på det igår.
Det är nästan inte värt det för mig.

kaffe_psykos
2012-05-21, 13:21
Potentiella nackdelar då och lite i kombination med forumläsande.

Besattheten som ni nämt, kan gå överstyr. Träningen får för mycket plats, man tycker själv att det är inga problem, det kan vara svårt att resonera från ett större perspektiv! För mycket träning och inga lättare perioder kan leda till att träningen inte längre går frammåt. Har man ingen distans och för mycket krav på sig själv kan det leda till överträning, risk för skador och sjukdommar! Träning är beroendeframkallande!:D

Cardio, speciellt längre distanser går inte riktigt ihopp med byggandet. Optignojan gör att man skippar konditionen helt, man vill inte skicka motsatta signaler till musklerna samt riskera bli oexplosiv! Någon kondition borde rekommenderas, kortare intervallpass borde inte skada?

Anti-optinoja, ett vanligt stadie efter optinoja. Ett slags motstånd mot optinoja! Vanligt förekommande i diskussioner här på forumet för att åstadskomma en slags jämnvikt. Är bra mot folk som oroar sig för mycket. Men förvirrning kan ibland upptå och som följd okorrektheter sprida sig. Att inte behöva vara optimal kan lätt bli en ursäkt för godisätande och bli en dålig vana med förslappning som följd

Asdf
2012-05-21, 13:23
Förutom king_grubs inlägg om förstorad aorta. Hur var det med förhöjda DHT-nivåer och håravfall? Jag tappar nämligen mitt hår och funderar på hur mycket mer jag hade kunnat spara om jag inte ätit kreatin och hållt på med styrketräning senaste 9 åren

Prost
2012-05-21, 14:18
För min del: Det kan uppta för mycket av min tid ibland, både för att träna och att Tänka på träningen och kosten och tyvärr "optimera" för mycket även fast jag inte själv tror ens att det är optimalt. Sen så blir man trött av träning också.

C.E.J.
2012-05-21, 14:34
Förutom king_grubs inlägg om förstorad aorta. Hur var det med förhöjda DHT-nivåer och håravfall? Jag tappar nämligen mitt hår och funderar på hur mycket mer jag hade kunnat spara om jag inte ätit kreatin och hållt på med styrketräning senaste 9 åren

De flesta råkar väl inte ut för det, så antagligen inte.

Mats J
2012-05-21, 14:53
De flesta råkar väl inte ut för det, så antagligen inte.

Jo det är ju det de flesta gör, kolla på personer som kört seriöst i många år så ser du att det är markant fler med tunnhårighet än medel. Gäller även på ställen där dopingkontroller förekommer tex. atletklubbar. Har sett massor med exempel där en kille som kört seriös SL eller tung träning blir mer eller mindre tunnhåriga efter 10+ års nötande, medans deras bröder som ej tränat inte har blivigt det.

Så visst påverkar det.

Mats J
2012-05-21, 15:00
Saker jag snabbt kommer på bortsätt från skador och social störning som redan nämts några ggr.

Överätning och framför allt överätning av protein är ju inte lysande och ger ökad oxidation i kroppen. Med viss förhöjd cancer risk och ökad åldrande som följd.

Dyrt som FAN, har gjort en överslagsberäkning och jag har laggt över 1 mille på min träning de senaste 20 åren.

Tung träning tar på energin, och kör man hårt 5-6 dagar i veckan finns det inte mycket ork över till annat. Vilket kan gå ut över karriär, familj etc.

Ett jäkla sölande med mat och proteinpulver som gör att man ser ut som hitte Jon mest hela tiden, spiller på kläderna eller i bilen etc. (men är kanske mest jag som är slarvig)

nyrjoh
2012-05-21, 15:38
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99078&highlight=aorta kanske.

Men man har även sett omvänt förhållande mellan styrkan i bänkpress och stelheten i aorta : )

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20195176

anvihl
2012-05-21, 16:25
Om man försöker bygga så mycket muskler som möjligt så är det väll inte en hälsokur direkt givetvis bättre än att supa och äta skitmat 3 gånger i veckan och vara allmän soffpotatis men att alltid äta riktigt stora mängder mat,pressa kroppen till det yttersta hela tiden lär ju med tiden slita på kropp och organ. Tar ju även mycket tid,pengar(genom maten främst) och energi. Men med det sagt man har bara ett liv och man ska göra det man tycker är kul så ser inga nackdelar som är tillräckligt stora för att sluta bygga.

pwnyou
2012-05-21, 16:37
Jag får 4gxKV protein per dag på 20kr. Det blir ännu billigare om jag rör på mig mer under dagen (eftersom man då kan äta mer icke-lean protein, vilket är billigare), så jag fattar inte vad ni snackar för skit om att det skulle vara dyr mat för folk som styrketränar. Skräpmat är ju hur dyrt som helst.

Prova få i er 2g protein per kilogram kroppsvikt på ett överskott med 200kcal. Är det dyrt för er eller? Vet ni vad havre är? Ärtsoppa? Spaghetti?

Dessutom, varför skulle man behöva äta mer protein bara för att man tränar? Är väl snarare tvärt om.

pwnyou
2012-05-21, 16:39
Och det här med optinojja etc. Vad har det med själva träningen att göra? Sådana människor har bara ett svagt psyke och om de inte hade tagit ut sin besatthet på styrketräningen så hade de istället tagit ut den på något annat.

Och styrketräning är fan inte tidskrävande om man tränar intensivt. Om man får 100% resultat av 2 timmar så får man lätt 95% resultat av en tung kvart.

Rikard Jansson
2012-05-21, 16:44
Man blir stark, vilket kan leda till att man i vid argt tillstånd krossar det man för tillfället har i händerna, som kan vara allt från ett spädbarn till ett glas, vilket då förstås kan leda till att glasbitar färdas via blodomloppet till hjärtat, och då kan man nog dö.

Fishtank
2012-05-21, 17:03
Jag får 4gxKV protein per dag på 20kr. Det blir ännu billigare om jag rör på mig mer under dagen (eftersom man då kan äta mer icke-lean protein, vilket är billigare), så jag fattar inte vad ni snackar för skit om att det skulle vara dyr mat för folk som styrketränar. Skräpmat är ju hur dyrt som helst.

Prova få i er 2g protein per kilogram kroppsvikt på ett överskott med 200kcal. Är det dyrt för er eller? Vet ni vad havre är? Ärtsoppa? Spaghetti?

Dessutom, varför skulle man behöva äta mer protein bara för att man tränar? Är väl snarare tvärt om.

Måste fråga vad fan äter du då?
Och vad väger du?
Nu snackar vi mat och inte 400 gram vassle.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Holabandola
2012-05-21, 19:21
Träna sig fet :-)
Kostnad för gymkort prottepulver.
Jävligt tidskrävande och uppoffrande, helst bör man ju träna 4-5ggr veckan.
Men framförallt skaderisken..
Jag la ner styrketräningen pga detta. Det funkade inte ihop med mitt småfysiska jobb. Blev för slitsamt.
Får en sne syn på andra värden i livet.
Ökningar och muskler är det enda som har något värde.

Jävligt trist är det också. Jag vistas hellre ute i skog och natur eller på ett cafe i stan än inne i en svettig källare som luktar blå-madrass.

smeander
2012-05-21, 19:28
Satt och tänkte på det, och oavsett nackdelar tänker jag aldrig sluta med det. Dom positiva fördelarna är vi alla ense om, bättre hälsa e.t.c. Men vilka är dom negativa effekterna? Läste någonstans att det sliter på hjärtat? Vilka bieffekter finns det av den typiska kosten förknippat med styrketräning. T.e.x man äter mycket kött, personligen rött kött vilket bidrar till koloncancer. Vilka fler sånna saker finns? Och även allmänt, som är nackdelar. Förutom skador då, vilket man kan absolut förhindra.

Nackdelar:
Sämre självförtroende
Skev självbild
Besatthet
Kostar pengar
Folk tycker att man är "konstig"

Dom som dyker upp på rak hand såhär

Tyrwing
2012-05-21, 19:30
Skador kan jag väl tänka mig.
Även att jag får lite hyp över att jag är snedbelastad på vissa sätt. Hållningsproblem och symetriska skillnader syns tydligare nu. Å andra sidan fanns dem där innan och nu gör jag iaf något åt dem.

Spartansk
2012-05-21, 19:35
Utom det alla andra har sagt: Trötthet i vardagen. Man blir ju typ bakfull dagen efter ett hårt pass.

Holabandola
2012-05-21, 19:40
Skador kan jag väl tänka mig.
Även att jag får lite hyp över att jag är snedbelastad på vissa sätt. Hållningsproblem och symetriska skillnader syns tydligare nu. Å andra sidan fanns dem där innan och nu gör jag iaf något åt dem.

Det där kan jag hållla med om, den snefördelning man hade på muskulaturen, blir nu uppenbar och ännu mer tydlig. Nästan så folk pekar :-)
Minskar väl med tiden, eller blir värre hehe...

anvihl
2012-05-21, 19:43
Jag får 4gxKV protein per dag på 20kr. Det blir ännu billigare om jag rör på mig mer under dagen (eftersom man då kan äta mer icke-lean protein, vilket är billigare), så jag fattar inte vad ni snackar för skit om att det skulle vara dyr mat för folk som styrketränar. Skräpmat är ju hur dyrt som helst.

Prova få i er 2g protein per kilogram kroppsvikt på ett överskott med 200kcal. Är det dyrt för er eller? Vet ni vad havre är? Ärtsoppa? Spaghetti?

Dessutom, varför skulle man behöva äta mer protein bara för att man tränar? Är väl snarare tvärt om.

Rätt roligt att du argumenterar för hur billigt proteinkällor är sen nämner du mat som havre,spaghetti och ärtsoppa ? Visst ärtsoppa är mycket protein men det är väll knappast superduper högvärdigt protein. Sen vet ju inte jag men du kanske väger 40kg men är väll inte så troligt.

Visst de som äter ute varje dag gör förmodligen av med ännu mer pengar än mig t.ex. Men äter man som gemene man lär man spara pengar om man jämför mot nån som bygger och äter mycket.

pwnyou
2012-05-22, 07:41
Rätt roligt att du argumenterar för hur billigt proteinkällor är sen nämner du mat som havre,spaghetti och ärtsoppa ? Visst ärtsoppa är mycket protein men det är väll knappast superduper högvärdigt protein. Sen vet ju inte jag men du kanske väger 40kg men är väll inte så troligt.

Visst de som äter ute varje dag gör förmodligen av med ännu mer pengar än mig t.ex. Men äter man som gemene man lär man spara pengar om man jämför mot nån som bygger och äter mycket.Ett paket ärtsoppa - typ 13kr: 220g protein. Väger du mindre än 110kg är det alltså 2g protein per kg kroppsvikt.

Om proteinkvalitén bara är 90% så får man väl väga 100kg då...

Om man inte går på steroider behöver man inte mer än 2g per kilogram kroppsvikt för optimala ökningar, om det är balans/bulk. Så jag fattar inte varför folk klagar på att det skulle vara dyrt.

JimmyF
2012-05-22, 08:30
Ett paket ärtsoppa - typ 13kr: 220g protein. Väger du mindre än 110kg är det alltså 2g protein per kg kroppsvikt.

Om proteinkvalitén bara är 90% så får man väl väga 100kg då...

Om man inte går på steroider behöver man inte mer än 2g per kilogram kroppsvikt för optimala ökningar, om det är balans/bulk. Så jag fattar inte varför folk klagar på att det skulle vara dyrt.

Namn på den ärtsoppan tack! :)

andeem
2012-05-22, 08:38
Ett paket ärtsoppa - typ 13kr: 220g protein.Wuuuuut?

ARMSTARK
2012-05-22, 09:03
En sak som sällan nämns på träningsforum är hur sliten man blir efter många års hårdträning. Jag har nog aldrig träffat någon som tränat hårt i +20 år som inte säger "Fan man är som en 90 åring när man stiger ur sängen, ont överallt."

Många ser träningen som ett säkert sätt att få ett hälsosamt och långt liv. Är det målet så tror jag betydligt lättare träning och vardags motion är det man ska sikta på.

Sen att sitta och ha dåligt samvete när man sitter och äter en fin middag med gott vin, det är bara bedrövligt!

Hymer
2012-05-22, 09:57
Det sociala livet blir lidande. Jag har typ fått prioritera bort mina vänner för att hinna med och träna samtidigt som man ska hinna med att vara pappa&man.

Att hela tiden tänka på vad man äter. Jag tävlar i Bjj/SW/boxning/Shootfighting så jag måste hela tiden ligga på rätt vikt.

Märker även att jag börjar utveckla en något skev självbild. Äter man onyttigt någon dag så kan jag tänka att fan vad fet jag är även fast det absolut inte är så.

Ur hälsosynvinkel så är det väll alla småskador som man går och dras med 24/7 som säkert inte kommer vara skönt när man blir äldre.

MtotheM
2012-05-22, 10:07
Ett paket ärtsoppa - typ 13kr: 220g protein. Väger du mindre än 110kg är det alltså 2g protein per kg kroppsvikt.

Om proteinkvalitén bara är 90% så får man väl väga 100kg då...

Om man inte går på steroider behöver man inte mer än 2g per kilogram kroppsvikt för optimala ökningar, om det är balans/bulk. Så jag fattar inte varför folk klagar på att det skulle vara dyrt.

Man ska alltså äta 3kg soppa för att få i sig sitt protein? Smidigt (+ sämre kvalité på protein).

Dessutom, varför skulle man behöva äta mer protein bara för att man tränar? Är väl snarare tvärt om.

Wat?

filmjölk
2012-05-22, 10:21
Jag har utvecklat någon slags diffus rheumatisk smärta. Har jag inte tränat på länge brukar lederna göra ont, jag har tex. bara tränat ben en gång hittils i år och mina knän är som ett inferno av värk. Nu har jag inte tränat överkroppen heller på snart en vecka och rygg, armbågar, axlar, handleder börjar småtjura. Psykosomatiskt? troligtvis, men det gör ont iaf.

Jag "behöver" träna igenom hela kroppen varje vecka eller hellre två gånger i veckan, annars har jag ont nånstans. Träningsvärk "täcker över" ledsmärta så jag inte känner den.

Aping
2012-05-22, 10:38
Vad får dig att tro att dina ev reumatiska problem är kopplade till din träning och inte exempelvis gubbsmärta p g a livet(tm)?

Spartansk
2012-05-22, 10:39
En sak som sällan nämns på träningsforum är hur sliten man blir efter många års hårdträning. Jag har nog aldrig träffat någon som tränat hårt i +20 år som inte säger "Fan man är som en 90 åring när man stiger ur sängen, ont överallt."

Många ser träningen som ett säkert sätt att få ett hälsosamt och långt liv. Är det målet så tror jag betydligt lättare träning och vardags motion är det man ska sikta på.

+1, det här har jag tänkt på många gånger. Gärna drar man till med klyschan "Den tid du låter bli att investera i träning idag, får du investera i läkarbesök i morgon!". Fan, av de fysiska problem jag har hunnit få vid 28 års ålder så skulle jag säga att 95 % beror på träning av något slag, mest styrketräning, faktiskt.

Baske
2012-05-22, 11:08
+1, det här har jag tänkt på många gånger. Gärna drar man till med klyschan "Den tid du låter bli att investera i träning idag, får du investera i läkarbesök i morgon!". Fan, av de fysiska problem jag har hunnit få vid 28 års ålder så skulle jag säga att 95 % beror på träning av något slag, mest styrketräning, faktiskt.

Obehagligt sant även om jag är 31. Vi kanske bara är för dåliga på det vi gör;).

Mats J
2012-05-22, 11:51
Håller med, är som en 90 åring nu efter 20 års hårdkörning :( ont i alla leder och fästen..

pwnyou
2012-05-22, 15:37
Wat?En som styrketränar och äter 1g protein per kg kroppsvikt får säkert minst 4 ggr bättre resultat än en som inte tränar, men äter 2g protein per kg kroppsvikt.

Varför MÅSTE man äta bättre bara för att man styrketränar? Är väl snarare tvärt om. Om du har som mål att se ut som skit, men styrketränar, då kan du äta jävligt onyttigt istället, och få samma resultat som en som skippade styrketräningen.

MtotheM
2012-05-22, 17:07
En som styrketränar och äter 1g protein per kg kroppsvikt får säkert minst 4 ggr bättre resultat än en som inte tränar, men äter 2g protein per kg kroppsvikt.

Varför MÅSTE man äta bättre bara för att man styrketränar? Är väl snarare tvärt om. Om du har som mål att se ut som skit, men styrketränar, då kan du äta jävligt onyttigt istället, och få samma resultat som en som skippade styrketräningen.

Visst men en person som styrketränar och äter 1g protein/kv får förmodligen sämre resultat än en person som äter 2g protein/kv och styrketränar. Jag har ingen aning om vad du gör för skeva jämförelser.

Att protein stimulerar muskelproteinsyntesen är välkänt. Att "kvalitén" på animaliska protein generellt är bättre än från ickeanimaliska källor är också välkänt.

filmjölk
2012-05-22, 18:58
Vad får dig att tro att dina ev reumatiska problem är kopplade till din träning och inte exempelvis gubbsmärta p g a livet(tm)?

Smärtorna är kopplade till frånvaron av träning. Träning blir som ett slags heroin för att slippa må psykiskt och fysiskt dåligt och slippa ha ont. Jag känner mig sjuk och förstörd om jag inte får träna.

Aping
2012-05-23, 16:08
Förstår vad du menar, känner igen mig i den psykiska aspekten :-)

Fysiskt upplever jag att de enda kroppsliga smärtor/skavanker jag hade innan träning blivit botade, t ex ont i nedre rygg och veka anklar som jag stukade stup i kvarten. När jag gjort längre uppehåll har jag tyckt mig kunna ana att ryggontet kommit smygande igen. Utöver temporära defekter (ibland sträcker jag nåt och en gång fuckade jag upp axeln så att jag inte kunde träna vissa rörelser på ett par månader) måste jag därför säga att jag totalt blivit friskare av min träning hittills.

Kanske är det så att jag har ett för vekt nervsystem/psyke som gör att jag inte kan pressa kroppen till vikter/prestationer som skadar mig.

(och lol åt din avatar jämt när jag ser den)

Tyrwing
2012-05-23, 16:11
Förstår den psykiska aspekten totalt. Och då har jag bara kört 7 månader. :D
Jag måste träna i veckorna, annars blir jag tokig. Jag gillar det helt enkelt för mycket.

Eddie Vedder
2012-05-23, 16:13
+1, det här har jag tänkt på många gånger. Gärna drar man till med klyschan "Den tid du låter bli att investera i träning idag, får du investera i läkarbesök i morgon!". Fan, av de fysiska problem jag har hunnit få vid 28 års ålder så skulle jag säga att 95 % beror på träning av något slag, mest styrketräning, faktiskt.

Obehagligt sant även om jag är 31. Vi kanske bara är för dåliga på det vi gör;).

Håller med, är som en 90 åring nu efter 20 års hårdkörning :( ont i alla leder och fästen..

Dels är det ju en fråga om att ni troligtvis befinner er i en kategori som vill äka och tar i som fan och då blir man sliten. Den hälosamma träningen som rekommenderas till befolkningen är ju faktiskt på en ganska låg nivå och jag skulle ärligt talat kunna tänka mig att ett liv utan stillasittande i princip skulle räcka.

Men med det sagt ska ni ju inte tolka den smärtan i vardagen som att träningen är förjäves. Dels har ni ju säkert en metabol hälsa som är bättre än den hade varit utan träning och dessutom tror jag ärligt talat inte ni har SÅ ont eftersom ni ändå klarar av vardagen. De som lider av kronisk smärta och inte ens klarar sitt arbete skulle nog uppleva er smärta som himmelriket.

Oddish
2012-05-24, 02:04
Ett paket ärtsoppa - typ 13kr: 220g protein. Väger du mindre än 110kg är det alltså 2g protein per kg kroppsvikt.

En rulle ärtsoppa (500 g) innehåller ca. 37,5 gram protein.

http://www.procordia.se/Vaara-produkter/Produktinformation?id=5588

deadich
2012-05-24, 14:22
Kostnaden för ett gymkort, träningskläder och mat skjuter i höjden.

Sant. Förr i tiden tänkte man ju att om man skulle behöva leva snålt så skulle det inte vara ett problem att leva på vatten och lite pasta. Nu är man ganska dyr i drift. supertungviktare måste käka för sjukt mycket pengar.

Håller verkligen med dig där!! Men det här visar ju bara vilka som är sina riktiga vännerna. Som faktiskt kan se till dina behov och intressen, och inte bara till sig själva, och hur dom vill att du ska leva för att passa dom!!

Näääee!! Jag har slutat bry mig om att man har tappat vänner på grund av att man tränar och äter nyttigt, och inte passar in i alla lägen!!! Dom vännerna som är kvar är riktiga vänner och jag slipper lägga ner massa energi på vänner som egentligen inte bryr sig om en....

Huvudsaken är väl att man själv (och familj) mår bra av att man regelbundet tränar/deffar, tycker jag i alla fall

//Massakay!!!

Det här har jag hört många gånger men förstår inte alls. Drar ni bara till donken och krogen med era vänner?

elArne
2012-05-24, 15:57
En rulle ärtsoppa (500 g) innehåller ca. 37,5 gram protein.

http://www.procordia.se/Vaara-produkter/Produktinformation?id=5588

Ja men ett paket med 1kg torkade gula ärtor kostar ca13kr och innehåller 22g protein/100g alltså 220g för hela paketet. 24h blötläggning och en timmes kokning senare har du ärtsoppa innehållandes 220g protein.

begt
2012-05-24, 16:05
Ja men ett paket med 1kg torkade gula ärtor kostar ca13kr och innehåller 22g protein/100g alltså 220g för hela paketet. 24h blötläggning och en timmes kokning senare har du ärtsoppa innehållandes 220g protein.

I rekommendationen för 2 g protein/kg kv antas det att kosten är varierad, med både animaliskt och vegetabiliskt protein. Gula ärtor innehåller inte fullvärdigt protein så det räcker inte med bara ärtor som enskild proteinkälla.

exevision
2012-05-25, 09:48
Men man har även sett omvänt förhållande mellan styrkan i bänkpress och stelheten i aorta : )

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20195176

Hmm, det var intressant. Borde ju vara rätt så bra med en smidig aorta jämfört med en stel, än om den skulle vara större.

vapenhem
2020-10-23, 09:53
Utrustade styrkelyftare får väl smällhöga blodtryck kortvarigt vilket inte är helt bra för näthinnan.

:banned

exevision
2020-10-23, 19:07
:banned

Snygg bump..

ceejay
2020-10-23, 19:44
Största nackdelen är att det tar sån tid.

The_RobRoy
2020-10-24, 04:03
Många har nämnt skador, men ingen nämnde en av de bakomliggande orsakerna som är stela och korta muskler. Har gått flera år på yoga nu för att kroppen ska hitta tillbaka till en normal nivå av rörlighet och flexibilitet. Övertygad att mina 20 år på gym med minimal stretching är stor bidragande orsak till att jag är så stel..


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Ett Orm
2020-10-24, 08:11
Många har nämnt skador, men ingen nämnde en av de bakomliggande orsakerna som är stela och korta muskler. Har gått flera år på yoga nu för att kroppen ska hitta tillbaka till en normal nivå av rörlighet och flexibilitet. Övertygad att mina 20 år på gym med minimal stretching är stor bidragande orsak till att jag är så stel..


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Eller att du inte kört full rom och blivit 20 år äldre.

whuddafuks
2020-10-24, 09:10
Avskyr allt kring matdelen. Tränandet i sig är trevlig men avskyr att jag blir så upptagen i matvägen. Ska man ut och festa eller på kalas så måste man kompensera för protein innan. Missar jag en lunch så ligger jag efter med kalorierna som sabbar gainsen osv.

Många har nämnt skador, men ingen nämnde en av de bakomliggande orsakerna som är stela och korta muskler. Har gått flera år på yoga nu för att kroppen ska hitta tillbaka till en normal nivå av rörlighet och flexibilitet. Övertygad att mina 20 år på gym med minimal stretching är stor bidragande orsak till att jag är så stel..


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Fast blir verkligen en som styrketränar stelare än en som inte styrketränar om vi antar att båda skiter i att stretcha? Det är ju inte de som gymmar i min kompiskrets som är stela och gubbiga i lederna, tvärtom.

skyffelmördarn
2020-10-24, 10:34
Ni som tycker träning är tidskrävande, vad är ni, elitidrottare? Sätt inte in mera i det än vad ni får ut av det. Tävlar man inte eller drar in pengarna på andra sätt så skulle jag aldrig låta en fritidsaktivitet börja bli tidskrävande. Jag vet att de finns många som hävdar att träning är en livsstil men i slutet av dagen så är det en hobby som man gör vid sidan av andra sysslor man styr med under dagen så som familj, arbete m.m.

The_RobRoy
2020-10-24, 13:36
Avskyr allt kring matdelen. Tränandet i sig är trevlig men avskyr att jag blir så upptagen i matvägen. Ska man ut och festa eller på kalas så måste man kompensera för protein innan. Missar jag en lunch så ligger jag efter med kalorierna som sabbar gainsen osv.



Fast blir verkligen en som styrketränar stelare än en som inte styrketränar om vi antar att båda skiter i att stretcha? Det är ju inte de som gymmar i min kompiskrets som är stela och gubbiga i lederna, tvärtom.

Näe det är möjligt att den skillnaden inte är enorm överlag. Men t.ex. axlar är tydligt att med mycket bänkande så är man stelare än någon som inte tränat styrka alls.

TotteShaped4Life
2020-10-24, 13:43
Avskyr allt kring matdelen. Tränandet i sig är trevlig men avskyr att jag blir så upptagen i matvägen. Ska man ut och festa eller på kalas så måste man kompensera för protein innan. Missar jag en lunch så ligger jag efter med kalorierna som sabbar gainsen osv.



Fast blir verkligen en som styrketränar stelare än en som inte styrketränar om vi antar att båda skiter i att stretcha? Det är ju inte de som gymmar i min kompiskrets som är stela och gubbiga i lederna, tvärtom.
Behöver inte alls vara jobbigt med matbiten. Själv har jag fastat i 7 år i olika former och även tävlat i bodybuilding. Funkar utmärkt så länge man inte siktar mot allra högsta elitnivån eller Mr Olympia... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240884

whuddafuks
2020-10-24, 18:39
Behöver inte alls vara jobbigt med matbiten. Själv har jag fastat i 7 år i olika former och även tävlat i bodybuilding. Funkar utmärkt så länge man inte siktar mot allra högsta elitnivån eller Mr Olympia... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240884

Men för mig är det jobbigt. Och den där tråden är inte alls relevant för mig för mitt problem är rena motsatsen. Om jag styrketränar och skiter i vad jag äter så kommer jag gå ner till min ursprunsvikt, se ut som en räka och inte få ut något av träningen. Men kul att det funkar för dig, för mig är mat tyvärr väldigt avgörande för resultat.

TotteShaped4Life
2020-10-24, 19:04
Men för mig är det jobbigt. Och den där tråden är inte alls relevant för mig för mitt problem är rena motsatsen. Om jag styrketränar och skiter i vad jag äter så kommer jag gå ner till min ursprunsvikt, se ut som en räka och inte få ut något av träningen. Men kul att det funkar för dig, för mig är mat tyvärr väldigt avgörande för resultat.
Var påstår jag att mat inte är viktig för resultaten? Var påstår jag att du ska skita i vad du äter?

whuddafuks
2020-10-24, 19:40
Var påstår jag att mat inte är viktig för resultaten? Var påstår jag att du ska skita i vad du äter?

Jag tyckte det lät som att du indirekt påstod det. Men okej, det du sa är att det inte alls behöver vara jobbigt, samtidigt är du inte jag och för mig är det skitjobbigt. Jag behöver tänka på hur och vad jag äter varje dag, annars stampar jag bara på samma ställe om jag nu inte t.o.m. går tillbaks flera steg. Jag tog det som att du menade att det bara är att slappna av och äta när man vill och fasta varannandag (för det funkar för dig), men för mig skulle det bli katastrofalt för mina resultat. De gånger jag funderar på att sluta helt med gymmandet är enbart p.g.a matbiten.

Langster
2020-10-24, 21:48
Jag tyckte det lät som att du indirekt påstod det. Men okej, det du sa är att det inte alls behöver vara jobbigt, samtidigt är du inte jag och för mig är det skitjobbigt. Jag behöver tänka på hur och vad jag äter varje dag, annars stampar jag bara på samma ställe om jag nu inte t.o.m. går tillbaks flera steg. Jag tog det som att du menade att det bara är att slappna av och äta när man vill och fasta varannandag (för det funkar för dig), men för mig skulle det bli katastrofalt för mina resultat. De gånger jag funderar på att sluta helt med gymmandet är enbart p.g.a matbiten.

Vad är egentligen problemet? Tycker du inte om mat? Tycker du inte om att äta? För de allra flesta som har tränat ett tag är det inget problem att äta tillräckligt mycket för att få resultat - problemet blir snarare att man äter för mycket.
Om du tycker att mat är jobbigt så tror jag att du väljer att äta mat som du egentligen inte tycker om - men du har fått för dig att det är denna mat som ger resultat. Så du får sitta där och pressa i dig mat som du inte gillar... ja då blir det jobbigt. Prova istället att äta mat som du tycker om, gärna kaloririk sådan. Du kan klara dig alldeles utmärkt på 2-3 mål mat om dagen och kanske slänga in en proteindrink som mellanmål. Innehåller maten bara tillräckligt med kalorier och protein så får du bra resultat, spelar ingen roll vad det är för mat egentligen. Hamburgare, pizza, eller vad du nu må tycka är gott.

Sen är det fysiologiskt omöjligt att du blir en räka bara för att du hoppar över en måltid en dag, tro mig, det gör ingen skillnad, inte för dig och inte för någon annan heller. Visst är maten viktig och visst måste man få i sig tillräckligt med energi och protein för att få resultat i längden. Men om du missar lite någon dag i veckan för att du ska umgås med familj och vänner kommer det inte att göra någon som helst skillnad.

Jag gissar att du inte tränat så speciellt länge? I början får man lätt för sig att gainsen är flyktiga och en missad måltid eller ett missat träningspass kommer att ha en stor negativ påverkan på resultaten. Den oron är kanske både överdriven och delvis sann. Jag tror det kan vara svårare att behålla muskelmassa som nybörjare, men då kan jag ju lugna dig med att det blir bättre med tiden. Efter drygt 20 års tränande så verkar den gainsen sitta rätt hårt fast, jag kan äta skitdåligt nu och inte träna på flera veckor utan att det gör någon större skillnad. Å andra sidan är det väldigt svårt att lägga på sig ytterligare massa nu. Den muskelmassa jag har nu har varit rätt konstant de senaste 10 åren, trots att träningen och maten varit rejält eftersatt i perioder och vice versa, när jag sköter allt perfekt så ser det lite bättre ut, men det resulterar i väldigt lite mer muskelmassa.

Langster
2020-10-24, 21:59
För att göra ett inlägg med trådens ämne då, så den största nackdelen för mig har varit att jag varit för fokuserad på träning så att jag valt bort andra delar i livet, jag kunde ha ägnat mig åt mer sociala aktiviteter istället. Å andra sidan så kanske jag valt att ha det så för att jag inte är så social av mig helt enkelt...

Och sen så leder tung styrketräning över tid nästan oundvikligen till skador. Nästan oundvikligen skriver jag. Nej man behöver inte bli skadad och det är knappast så att man kommer att sitta i rullstol bara för att man bänkat för ofta. Men jag har iaf definitivt kroniska spår i min kropp av åratal av tung belastning, och det är jag inte ensam om.

ChuckTesta
2020-10-24, 23:39
Många har nämnt skador, men ingen nämnde en av de bakomliggande orsakerna som är stela och korta muskler. Har gått flera år på yoga nu för att kroppen ska hitta tillbaka till en normal nivå av rörlighet och flexibilitet. Övertygad att mina 20 år på gym med minimal stretching är stor bidragande orsak till att jag är så stel..


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Drog du precis "man blir stel och får korta muskler av styrketräning"-argumentet?

Hemi
2020-10-25, 04:54
Avskyr allt kring matdelen. Tränandet i sig är trevlig men avskyr att jag blir så upptagen i matvägen. Ska man ut och festa eller på kalas så måste man kompensera för protein innan. Missar jag en lunch så ligger jag efter med kalorierna som sabbar gainsen osv.



Diet-hjulet och cardio-hjulet. Någon beskrev det som ett kreditkonto man tar ut från måste sätta tillbaks in på. Måste du gå all in med festandet? Festa lagom och det borde inte påverka. En lunch missad här och där borde inte påverka, samma som att om man nu går på en fasta, t ex varannandags fasta som ovan eller 16-8 så är det inte som att allt spricker och går omkull om man någon gång äter då man egentligen inte skulle. Detta tänk hade jag också i början.

berserken
2020-10-25, 08:56
Drog du precis "man blir stel och får korta muskler av styrketräning"-argumentet?För mej är det tvärtom .Har blivit rörligare .T.ex fanns det ingen anledning för mej att sitta djupt på huk innan jag började med djupa knäböj.

Läskeblask
2020-10-25, 10:31
För att göra ett inlägg med trådens ämne då, så den största nackdelen för mig har varit att jag varit för fokuserad på träning så att jag valt bort andra delar i livet, jag kunde ha ägnat mig åt mer sociala aktiviteter istället. Å andra sidan så kanske jag valt att ha det så för att jag inte är så social av mig helt enkelt...

Och sen så leder tung styrketräning över tid nästan oundvikligen till skador. Nästan oundvikligen skriver jag. Nej man behöver inte bli skadad och det är knappast så att man kommer att sitta i rullstol bara för att man bänkat för ofta. Men jag har iaf definitivt kroniska spår i min kropp av åratal av tung belastning, och det är jag inte ensam om.

Alldeles rätt. Stretching och bra upprvärmning hjälper men jag tror många av oss tränat fel, altså okontrollerat med för mycket vikt i åratal vilket sliter extra mycket. Många påstår attman tränat fel för attman skadat sig, vilket jag ej håller med om. Åratal av tunga vikter sliter helt enkelt. Jag har många ggr funderat på att när man börjar träna så marklyfter man 80 och 10år senare kanske 250kg plus alla andra övningar man tar 3 ggr mer vikt i så ärinte förvånad över att kroppen går sönder. Inte för att jag vet hur kroppen funkar men ändå.


För mig så är det väl

1. Tiden det tar
2. Pressen man har när gainsen försvinner pga slarv
3. Skadorna ( armbågarba, axlarna, nacken,korsryggen

Ett Orm
2020-10-25, 10:44
Alldeles rätt. Stretching och bra upprvärmning hjälper men jag tror många av oss tränat fel, altså okontrollerat med för mycket vikt i åratal vilket sliter extra mycket. Många påstår attman tränat fel för attman skadat sig, vilket jag ej håller med om. Åratal av tunga vikter sliter helt enkelt. Jag har många ggr funderat på att när man börjar träna så marklyfter man 80 och 10år senare kanske 250kg plus alla andra övningar man tar 3 ggr mer vikt i så ärinte förvånad över att kroppen går sönder. Inte för att jag vet hur kroppen funkar men ändå.


För mig så är det väl

1. Tiden det tar
2. Pressen man har när gainsen försvinner pga slarv
3. Skadorna ( armbågarba, axlarna, nacken,korsryggen

Ingen tränar fel.
Det är alltid för mycket, för sällan, för tungt, för lätt eller fel på utrustningen, väger för mycket, äter för lite/mycket/dåligt eller att man är för gammal/hållit på för länge som gör att man får skador.
Men inte gör man fel inte...

sladdbarn
2020-10-26, 11:58
Största nackdelen för mig är frustrationen över att ha dåliga anlag för att bli stor/stark.

Langster
2020-10-26, 12:07
Ingen tränar fel.
Det är alltid för mycket, för sällan, för tungt, för lätt eller fel på utrustningen, väger för mycket, äter för lite/mycket/dåligt eller att man är för gammal/hållit på för länge som gör att man får skador.
Men inte gör man fel inte...

Det är ju väldigt svårt att veta vad som är att träna fel för just dig på förhand. Sen vill de flesta få resultat också och vid en viss nivå krävs det nog exceptionell tur i det genetiska lotteriet för att träningen som krävs för ytterligare progression inte ska vara slitsam för kroppen.

MackeJuve
2020-10-26, 13:57
Jag tycker att en negativ grej med styrketräning är att jag ofta har känt en liten stress över att jag inte gör tillräckligt mycket. Man ska fokus på så jävla många saker samtidigt. Det är väldigt sällan jag har haft känslan av att jag har gjort allt jag "borde göra" trots att jag jämfört med gemene gymmare har tränat ganska seriöst och bra. Idag har jag p.g.a./tack vare löpningen släppt den stressen och är mer nöjd över att ö.h.t. ta mig till gymmet. Jag vill dock påpeka att när jag skriver "stress" så är det inget som jag har gått runt och mått dåligt av, så skör är jag inte :D Men exempelvis så kanske du är jättenöjd över att ha kört 5x5 i böjen men innerst inne känner du att du kanske borde ha fått till lite lårcurl och benspark också. Idag när jag ser dom på gymmet som tränar allra mest seriöst med styrkefokus så blir jag trött bara utav att se dom och kan inte förstå hur de orkar. Det är så mycket "tråkigt" som ska göras. Jag kan ofta äntra gymmet med stor motivation och energi och tänka "idag ska jag träna det här, det där och det där!". 40 min och två övningar senare börjar jag känna mig rätt nöjd och färdig...

Detta är av få grejer som jag kommer på som jag inte gillar med styrketräning. Har lyckats undvika fysiska skador så har inget negativt att komma med där. Sedan jag började löpa har jag insett hur mycket jag gillar att vara på gymmet, det är fan mysigt. Och tränar man så pass minimalistiskt som jag gör nu så är det även ganska slappt ;)

Diomedea exulans
2020-10-26, 14:08
Ingen tränar fel.
Det är alltid för mycket, för sällan, för tungt, för lätt eller fel på utrustningen, väger för mycket, äter för lite/mycket/dåligt eller att man är för gammal/hållit på för länge som gör att man får skador.
Men inte gör man fel inte...

Jag tränar med en teknik som får folk som vet mer än jag att säga ”snygg teknik”.

Ett Orm
2020-10-26, 17:58
Det är ju väldigt svårt att veta vad som är att träna fel för just dig på förhand. Sen vill de flesta få resultat också och vid en viss nivå krävs det nog exceptionell tur i det genetiska lotteriet för att träningen som krävs för ytterligare progression inte ska vara slitsam för kroppen.

Mjo, nja.
Det jag tänkte på är mer orsak och verkan. Att dålig teknik är ofta det sista som folk tänker på när de börjar få skador, särskilt de som tränat lite längre. Det är ofta att det är för tunga vikter ect. För en nybörjare är det oftare ganska självklart att ryggont efter marklyft kommer från att man gjort fel snarare än att man kört för många set, för tungt eller har för dåliga skor.

Det är ju det här som det krigats åtskilligt om här, särskilt mot pezruleshaakon, att det skulle vara PT-trams att bry sig om nån jäkla liten vinkel på underarmen i bicepscurl eller om man pressar bakom nacken.
Men det gör skillnad - särskilt om man tränar hårt, ofta och länge, och ännu mer om man har känsliga leder. Det blir kaka på kaka om man slarvar lite med allt under lång tid. Men det går liksom inte riktigt in att någon skulle kunnat gjort lite fel i 15 år, utan det är minsann för hårt och tungt man kört.

Det här är nog ännu vanligare på de lite mindre avancerade övningarna (eller vad man nu ska kalla dem, dussinövningar kanske) som rodd, curls, div hantelpressar osv än på mark, ryck, bänk, böj osv eftersom man får ont snabbt och mycket av dåliga frivändningar än av dåliga tricepsextensions.

Ett Orm
2020-10-26, 18:04
Jag tränar med en teknik som får folk som vet mer än jag att säga ”snygg teknik”.

Om jag ska märka ord bör den vara bra, inte snygg. Men snyggt är troligen bättre än inte.
Men det märker du ju lite själv antar jag, att får du ont av en övning som du kört på ett "normalt" sätt gör du troligen fel, oavsett hur snyggt det ser ut.

Diomedea exulans
2020-10-26, 18:20
Om jag ska märka ord bör den vara bra, inte snygg. Men snyggt är troligen bättre än inte.
Men det märker du ju lite själv antar jag, att får du ont av en övning som du kört på ett "normalt" sätt gör du troligen fel, oavsett hur snyggt det ser ut.

Jag vet inte om jag håller med om att man troligen har fel teknik om det gör ont. Jag tror det lika gärna kan handla om att ens kropp är för vek för övningen, och att man kanske skulle behöva en inskolningsperiod med lättare belastning innan man går på riktiga arbetsvikter.

Ett Orm
2020-10-26, 18:33
Jag vet inte om jag håller med om att man troligen har fel teknik om det gör ont. Jag tror det lika gärna kan handla om att ens kropp är för vek för övningen, och att man kanske skulle behöva en inskolningsperiod med lättare belastning innan man går på riktiga arbetsvikter.

Om man är väldigt otränad eller övningen är avancerad så visst kan det vara så. Men inte en lite annorlunda hantelrodd på en person som tränat ett tag.
Då menar jag inte akuta saker som att man sträck sig utan att det gör ont upprepade gånger över tid.

Ofta är det inte bara själva rörelsen som sådan utan även kontrollen på kropp och redskap, oftast att man rycker, svajar och släpper ner vikter och tvingas fånga upp dem med momentum osv.

The_RobRoy
2020-11-01, 12:27
Drog du precis "man blir stel och får korta muskler av styrketräning"-argumentet?

Japp, stämmer helt klart t.ex. på området runt axlarna skulle jag säga.

Kev88
2020-11-01, 15:59
För min del så är det att jag är extremt beroende av det och att jag utan det, som vid skada, vilket jag har haft en för många av, mår väldigt dåligt psykiskt. Främst för att den taniga och osäkra tonåringen som jag en gång var fortfarande lever kvar inom mig, så det är inte bara mina muskler som successivt försvinner vid ofrivilliga träningsstopp, utan även min självkänsla. Tragiskt, jag vet.
De första åren så hade det även en väldigt negativ påverkan på mitt sociala liv p.g.a. av "optinojjan", men denna försvann med åren när jag insåg hur dumt det var.