handdator

Visa fullständig version : Är det ALLTID dåligt att lyfta med böjd rygg?


mattepatte
2012-05-20, 17:24
Enkel fråga.
Discuss!
Tycker det känns helt ok iaf och får inga känningar.
Vilket leder till min andra fråga.
När ryggen knasar sig av trasiga lyft, känns det först okej hela tiden, för att en "vacker" dag helt plötsligt skita sig, eller är det att om det känns bra, så är det bra?

Pratar om flera övningar samtidigt nu, bänkpress, situps, goodmornings, knäböj.

Lindrian
2012-05-20, 17:29
Det är alltid dåligt. Det kan kännas bra i flera år, men sen plötsligt smäller det. Ofta smyger det inte på dig så där, men det kan göra -- och det har hänt många. Lyft rätt. Alltid.

Ang. övningarna du nämner. Dem är inte skadliga om du håller ryggen i en korrekt position. Sit-ups (speciellt crunches) ska man undvika om man har ryggproblem.

dauit
2012-05-20, 17:33
det känns som om du glömmer den övningen där folk skadar sig mest av, marklyft.
jag har lärt mig att ryggen ska vara krönt om man gör knäböjd, efter att ha kollat på "so you think you can squat"? eller menar du böjd rygg fast på annat sätt?

Järvskan
2012-05-20, 18:01
Nog klarar en böjd rygg av en viss grad av påfrestning. Det som däremot är riktigt skadligt för ryggen är att böja ryggen samtidigt som du roterar den.

Gorilla
2012-05-20, 18:06
det känns som om du glömmer den övningen där folk skadar sig mest av, marklyft.
jag har lärt mig att ryggen ska vara krönt om man gör knäböjd, efter att ha kollat på "so you think you can squat"? eller menar du böjd rygg fast på annat sätt?
Den vanligaste övningen att skada ryggen i ska tydligen vara benpress, kommer dock inte ihåg vem det var som hävdade det. Food for thought.

Vidare så kommer en ryggskada uppstå utan förvarning i många fall. Att träna marklyft m.m. med korrekt teknik är att rekommendera. Jag kan dock tycka att det kan vara skönt att köra lite ryggresningar med böjd rygg i början och sträckt i slutet utan någon extra vikt. Lite dynamisk, ofarlig, träning.

clappen
2012-05-20, 18:14
Det viktigaste är att ländryggen inte är böjd under ett marklyft. Antar att det gäller samma varesig det är en 150kgs stång eller ett piano man lyfter.

Supermicke
2012-05-20, 18:26
också funderat på det lite, vissa kör ju marklyft och rullar upp med flit för att det ska bygga bättre.. fungerar det i ryggresningar trots lätt belastning borde det väl gå lika bra med mark egentligen. Diskbråck är väl en akut skada (?), kanske finnas det någon fördel med att göra med krökt rygg väldigt lätt för ryggen också prehab för när tekniken blir dålig vid vanliga mark.. eller nåt? 20-70kg tänker jag på då som mest.. men som det märks vet jag inte skit :D

Själv vågar jag nog inte köra men kanske prova m stång någongång, sen kan man ju fråga sig om det egentligen ger något att köra mycket lättare gentemot tyngre fast med rak rygg. Skiter det sig så är man borta ur leken ett bra tag, kanske resten av livet t o m?

mikaelj
2012-05-20, 19:15
För att det ska bygga bättre? Byggarvärlden skrämmer mig ibland.
Postat via en mobil enhet

Spartansk
2012-05-20, 19:18
Pratar om flera övningar samtidigt nu, bänkpress

Det är fullständigt okej att böja ryggen i bänkpress.

Pungis
2012-05-20, 19:23
Det är aldrig okej i övningar där belastningen verkar vertikalt på ryggraden

Supermicke
2012-05-20, 19:28
För att det ska bygga bättre? Byggarvärlden skrämmer mig ibland.
Postat via en mobil enhet

gentemot den "statiska" träningen korsryggen får vid mark så ja bygga bättre.. antar jag :P

loadout
2012-05-20, 20:10
Jag lyfter bara med böjd rygg. Har hört att det är bra av en killes kusins polare som är badybilder

Rusk
2012-05-20, 20:13
Den vanligaste övningen att skada ryggen i ska tydligen vara benpress, kommer dock inte ihåg vem det var som hävdade det. Food for thought.träning.

Då måste man utföra den på ett bra knepigt sätt, majoriteten kroppsbyggare som har buktande diskar osv får ju hålla sig till benpress/benspark.
Något som dock verkar mer vanligt är att folk aldrig tränar mage vilket leder till en obalans i bålen som sedan resulterar i smärta i nedre rygg.
Börjat läsa mycket om detta sedans jag skadade min rygg och det är vanligare än vad jag trodde.
Så till folk som säger att böj och mark räcker, gtfo typ.

mikaelj
2012-05-20, 20:14
gentemot den "statiska" träningen korsryggen får vid mark så ja bygga bättre.. antar jag :P

Försten till diskbråck?

Jag skulle inte anta det om jag var du.

Något som dock verkar mer vanligt är att folk aldrig tränar mage vilket leder till en obalans i bålen som sedan resulterar i smärta i nedre rygg.

Vet du hur?

-----

Problemet med de flesta ang. benpress & böj är väl att de har bristande rörlighet i ljumskarna och tar ut den i ländryggen istället.

Röda Björnen
2012-05-20, 20:21
Det beror på hur man menar med böjd, min ländrygg är aldrig helt rak i marklyft men har inte haft ett enda problem med ryggen eller känt någon annanstans utom i ländryggen.

Dock så finns det ju en skillnad mellan böjd rygg och böjd rygg. Min ländrygg samt mage är spända genom hela rörelsen och har en väldigt lätt böjning då jag får ett bättre tryck när jag drar upp stången.

Stor skillnad ifrån de vars hela överrygg är längre ner än knäna och försöker dra upp den = snapcity!

MVH

Rusk
2012-05-20, 20:23
Försten till diskbråck?

Jag skulle inte anta det om jag var du.



Vet du hur?

-----

Problemet med de flesta ang. benpress & böj är väl att de har bristande rörlighet i ljumskarna och tar ut den i ländryggen istället.

Pratat med ett par sjukgymnaster sedans jag skadade mig och har läst en hel del om det.
Tror tom träningslära har ett par artiklar om hur viktigt det är att träna hela bålen och inte endast bakre, precis som med axlar.
Från ett perspektiv så är det som att bara träna quads och inte hamstrings, eller rygg och inte bröst.
Kroppens muskler arbetar tillsammans och vad är det man brukar säga?
You're only as strong as your weakest link.

Ett Orm
2012-05-20, 20:30
Det beror på hur man menar med böjd, min ländrygg är aldrig helt rak i marklyft men har inte haft ett enda problem med ryggen eller känt någon annanstans utom i ländryggen.

Dock så finns det ju en skillnad mellan böjd rygg och böjd rygg. Min ländrygg samt mage är spända genom hela rörelsen och har en väldigt lätt böjning då jag får ett bättre tryck när jag drar upp stången.

Stor skillnad ifrån de vars hela överrygg är längre ner än knäna och försöker dra upp den = snapcity!

MVH

överryggen kan man köra böjd om man behärskar den tekniken, ländryggen bör vara rak.

anvihl
2012-05-20, 20:36
Beror ju på vad du menar med böjd rygg. Korsrygg ska aldrig vara böjd i t.ex marklyft men övre rygg ska inte vara svankad så du ska ha böjd övre rygg svankad nedre rygg man åstadkommer det genom att först svanka som vanligt sen "släppa ner" armarna,slappna av i trapsen,inte dra tillbaka axlarna. Då kommer vikten vara jämt fördelad över hela ryggen och de flesta blir dessutom starkare med den tekniken. Man kan lättast säga håll ryggen rak alltså neutral.

stridis
2012-05-20, 20:43
Böjd ländrygg är farligare än rak, det är ganska givet. Det där med att bygga bättre skall man slå ur hågen direkt, skador är katabola.

Supermicke
2012-05-20, 20:53
Försten till diskbråck?

Jag skulle inte anta det om jag var du.



hehe :D jag förkastar det bara inte helt och hållet

mikaelj
2012-05-20, 21:56
hehe :D jag förkastar det bara inte helt och hållet

glhf

stridis
2012-05-20, 21:59
hehe :D jag förkastar det bara inte helt och hållet

Du och jag Supermicke, försten till diskbråck?:D