handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt vänjer sig kroppen?


Simpy
2012-05-20, 16:36
Har länge undrat hur snabbt kroppen egentligen vänjer sig vid en viss vikt (inkl. reps) och att då muskeltillväxten reduceras rejält. Ett exempel är om jag väljer att köra på samma vikt 3-6pass i rad för att öka repmässigt. Låt oss säga att jag klarar en 4:a och har som mål att klara en 7:a. Vad säger ni?

Pjotor
2012-05-20, 17:04
Beror på träningsnivå, repetitionshastighet, övningsutförande, övningsval, vilotid och dagsform. Bland annat. Jag svarar 42 så länge.

deadich
2012-05-20, 18:43
Som sagt, beror på. Alla bygger inte lika snabbt.

mikaelj
2012-05-20, 19:13
Din fråga är irrelevant. Över tid måste du öka belastningen, annars blir du inte större.
Postat via en mobil enhet

Rusk
2012-05-20, 19:24
Din fråga är irrelevant. Över tid måste du öka belastningen, annars blir du inte större.
Postat via en mobil enhet

Detta, eller mängden reps på samma vikt.

TheIsh
2012-05-20, 20:50
Har länge undrat hur snabbt kroppen egentligen vänjer sig vid en viss vikt (inkl. reps) och att då muskeltillväxten reduceras rejält. Ett exempel är om jag väljer att köra på samma vikt 3-6pass i rad för att öka repmässigt. Låt oss säga att jag klarar en 4:a och har som mål att klara en 7:a. Vad säger ni?

Sträva efter att öka vikterna. DU väljer, inte järnet *flex*

Supermicke
2012-05-21, 11:20
bra fråga. Om jag inte missförstått dig tänker du att om du fortsätter kötta 4reppare utan att öka någon rep pga det inte går hur lång tid bör man ge det innan man bör ändra något?

Många brukar ju byta repetitions intervall ungefär var 2/3/4 vecka så det blir, som exempel 4-8-12 reps i några veckor vardera. Så mellan 2-4veckor skulle jag satsat på om resultat uteblir innan någon förändring bör göras.

ARMSTARK
2012-05-21, 12:04
Så länge du kan höja vikterna så MÅSTE du inte byta träningsupplägg, "why fix it if it's not broken?" som det heter.

De flesta tränar varje muskel en gång i veckan, då får man lätt gå upp i minst två månader innan det finns någon anledning att byta nåt, om man nu absolut vill.

Själv byter jag upplägg rätt ofta men det är bara för att det ska bli intressantare att träna.