handdator

Visa fullständig version : Person1 vs person2 vs 3


Matteboken
2012-05-20, 00:24
Sry för rubriken grabbar, kom inte på något bättre.

Nu till frågan: Låt oss säga att det finns 3 personer, de har exakt samma gener, de sover exakt lika mycket och äter exakt lika mycket protein+fett och de tränar på samma sätt. Den ända skillnaden är att person1 kommer hem efter träningen och äter sitt kött tillsammans med mörkt ris. Den andra personen äter köttet med ljust ris. Och den 3e personen äter köttet tillsammans med en fanta+godis. Kcal är samma alla 3 kolhydratskällorna. Vem av dessa kommer att växa bäst?

Masterpan
2012-05-20, 00:58
Den som äter fanta och godis, för han har inte optinoja..

Nej men det blir nog extremt liten skillnad, han med godiset får en bättre akut glykogeninlagring men om det (term a la grub) påverkar den totala mps under dygnet är tveksamt

Matteboken
2012-05-20, 01:04
Så om jag äter låt oss säga 150g nappar MAX 2 gånger per vecka så tappar jag inte märkbart med muskelmassa? Eller jag missar inte att utvecla märkbart med muskelmass? Om det passar in i min kcal budget?

Matteboken
2012-05-20, 01:05
Och spelar det någon roll om man äter kolhydrater med högt GI vs lågt? Om man bara tänker i muskelperspektiv?

Sverker
2012-05-20, 06:07
Nr 3 kommer att växa bäst.

Godiset mättar sämre och nr 3 kommer att äta mer vid senare tillfällen. Mer energi betyder bättre tryck och högre intensitet i träningen och personen kommer att växa bättre.


Att nr 3 säkert kommer att lägga på hullet samtidigt är en annan sak.

Barbastark
2012-05-20, 08:39
Nr 3 kommer att växa bäst.

Godiset mättar sämre och nr 3 kommer att äta mer vid senare tillfällen. Mer energi betyder bättre tryck och högre intensitet i träningen och personen kommer att växa bättre.

Att nr 3 säkert kommer att lägga på hullet samtidigt är en annan sak.

Nu var väl tanken att alla skulle ha exakt samma kcal-intag bara att källorna skiljde sig intaget efter träning?

Jag skulle tro att person 2 kommer få bäst resultat över tid. Varför? För hans glykogeninlagring kommer troligtvis vara något snabbare än person 1 och därmed kunna träna hårdare och något oftare. Och även om person 3 får bättre inlagring i början pga att han även intar ganska stor mängd fruktos målet efter träning så tror jag risken kan vara att han får i sig för mycket fruktos vilket kan leda till ökad risk för fettinlagring och andra hälsorisker med högt fruktosintag (är dock inte insatt i fruktosteorin, så kan missta mig).

Eddie Vedder
2012-05-20, 09:17
Jag tror på oavgjort mellan 1 och 2 men sämst för person 3. Ja det är dåligt med Fanta och godis som standardmåltid efter varje träningspass (för jag utgår ifrån att vi pratar om ett längre tidsperspektiv). Jag tror att det med tiden skulle visa sig mätbart faktiskt. Jag kan inte bevisa det och jag tänker inte lägga ner tid på att hitta massa länkar som ingen läser. :) Det är vad jag gissar helt enkelt.

Matteboken
2012-05-20, 11:02
Tack för era svar grabbar!
Det spelar alltså ingen roll om man äter mörk bröd/ris vs vitt? Och nu jämnför vi självklart endast ur muskelperspektiv.

Eddie Vedder
2012-05-20, 11:08
Tack för era svar grabbar!
Det spelar alltså ingen roll om man äter mörk bröd/ris vs vitt? Och nu jämnför vi självklart endast ur muskelperspektiv.

Det vet vi ju inte. Jag tror inte det.

vicarious
2012-05-20, 11:08
Tack för era svar grabbar!
Det spelar alltså ingen roll om man äter mörk bröd/ris vs vitt? Och nu jämnför vi självklart endast ur muskelperspektiv.

Nej det tror jag inte.

Matteboken
2012-05-20, 11:16
Du råkar inte veta varför alla förespråkar mörkt bröd istället för vitt? Nu snackar jag typ om reklamer, mamma, lärare mm.

Zizou
2012-05-20, 11:18
Du råkar inte veta varför alla förespråkar mörkt bröd istället för vitt? Nu snackar jag typ om reklamer, mamma, lärare mm.

Dom kanske tror att det är "nyttigare" för att det mest troligt innehåller mer fibrer och mindre socker. Men om du äter en varierad kost så är nog inte det alltför nödvändigt att behöva tänka på.
Sen kan väl många tycka att mörkt bröd mättar bättre än vitt.

Eddie Vedder
2012-05-20, 11:23
Du råkar inte veta varför alla förespråkar mörkt bröd istället för vitt? Nu snackar jag typ om reklamer, mamma, lärare mm.

Jo därför att det i de allra flesta aspekterna och kontexterna är ett bättre val. I alla fall om du med "mörkt" egentligen syftar på "grovt och osötat". Just det mörka är ju i sig inget som säger så mycket om "nyttighet". Lingongrova är ju mörkt exempelvis och det är ju rena kaffebrödet ur näringssynpunkt.

Sniggel
2012-05-21, 06:40
Om vi tar frågan kring brunt ris så kan fiberna göra nytta för kroppen ur näringssynpunkt. Det behöver inte betyda att det gynnar muskeltillväxt. Tar man hänsyn till att brunt ris mättar mer så kan det innebära att folk äter mindre och därför löper mindre risk att bli överviktiga. Men nu har du även ställt kravet att alla 3 äter samma mängd kalorier, vilket kanske inte sker i praktiken om man inte strikt kontrollerar sitt kaloriintag.

Kojaksissla
2012-05-21, 13:26
Om vi tar frågan kring brunt ris så kan fiberna göra nytta för kroppen ur näringssynpunkt. Det behöver inte betyda att det gynnar muskeltillväxt. Tar man hänsyn till att brunt ris mättar mer så kan det innebära att folk äter mindre och därför löper mindre risk att bli överviktiga. Men nu har du även ställt kravet att alla 3 äter samma mängd kalorier, vilket kanske inte sker i praktiken om man inte strikt kontrollerar sitt kaloriintag.

Är inte detta högst individuellt? För min del skulle jag säga att det är tvärtom.

Knatcharn
2012-05-21, 13:51
Bara för att få ut det så är mörkt bröd ofta bara "nyttigare" på låtsas då många färgar brödet mörkt, precis som man gör med en gryta, med hjälp av colorit.

Så det är inte garanterat mer fiberrikt heller. De flesta tycker att ett "nyttigt", fiberrikt, osötat bröd inte smakar så gott.. Som med allt annat som är bra för dig ;) Själv tackar jag dock aldrig nej till ett hembakat grovbröd :eating:

Knatcharn
2012-05-21, 13:53
Är inte detta högst individuellt? För min del skulle jag säga att det är tvärtom.

Han syftar la på att det är fiberrikare?

Edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=53365

Kojaksissla
2012-05-21, 14:07
Han syftar la på att det är fiberrikare?

Edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=53365

Öh va? Den tråden handlar ju främst om GI,vilket är ointressant, och näringstäthet.

sPEACHLESS
2012-05-21, 20:25
Bara för att få ut det så är mörkt bröd ofta bara "nyttigare" på låtsas då många färgar brödet mörkt, precis som man gör med en gryta, med hjälp av colorit.

Så det är inte garanterat mer fiberrikt heller. De flesta tycker att ett "nyttigt", fiberrikt, osötat bröd inte smakar så gott.. Som med allt annat som är bra för dig ;) Själv tackar jag dock aldrig nej till ett hembakat grovbröd :eating:

Det är faktiskt oftast maltsirap eller svart sirap som man använder för att få brödet mörkt. Och det är bara rent socker ;P

Eldorado har faktiskt ett sjukt gott osötat rågbröd som kostar typ 7 spänn. MUMS.
Brukar göra mina jordnötssmöt och tomatmackor med det brödet <3