handdator

Visa fullständig version : risk för överträning ?


skumpah
2012-05-19, 20:30
tjena kör just nu på 2 olika pass varannan dag.

Pass A = bröst triceps axlar.

Pass B = Rygg biceps underarmar.

Just nu kör jag inte ben av olika anledningar och fråga mig inte varför nu för det är inte det jag vill ha frågor tillbaka på.

Frågan är om jag kan köra till gymmet varje dag med detta schema istället för varannan dag? Kan även tillägga att jag deffar just nu.

Så det blir Mån: pass A Tis: pass B Ons:Pass A osv.

Om jag hade börjat göra detta varje dag finns det då risk för överträning? Såklart kommer jag ha någon vilodag tillexempel på söndagen då. Kan det bli överträning om jag gör detta helt enkelt :) ?

Johanss0n
2012-05-19, 20:39
Hade jag varit du hade jag skippat specifik underarmsträning, de får så mycket smisk ändå. Det är iaf där det blir problem för mig. Äter och sover du tillräckligt och framförallt klarar det psykiskt så är det väl bara att köra på. Rätt säker på att psyket kommer ge upp innan du drabbas av någon "överträning".

skumpah
2012-05-19, 20:40
Hade jag varit du hade jag skippat specifik underarmsträning, de får så mycket smisk ändå. Det är iaf där det blir problem för mig. Äter och sover du tillräckligt och framförallt klarar det psykiskt så är det väl bara att köra på. Rätt säker på att psyket kommer ge upp innan du drabbas av någon "överträning".

Okej skippar underarmarna då :) Men då är det bara att köra på tills jag inte orkar mer då antar jag :D ?

simper02
2012-05-19, 20:40
testa och se, kroppen säger ifrån om det blir för jobbigt gäller bara att du kan tolka singnalerna.

skumpah
2012-05-19, 20:42
testa och se, kroppen säger ifrån om det blir för jobbigt gäller bara att du kan tolka singnalerna.

kommer det ge någon dålig verkan på mina muskler på något sätt? Kommer jag bygga mer eller mindre :O ?

simper02
2012-05-19, 20:51
kommer det ge någon dålig verkan på mina muskler på något sätt? Kommer jag bygga mer eller mindre :O ?

ja det får du ju testa och se själv. Men sköter du återhämtningen och maten så ser jag inga problem med det där. Alla har olika kroppar och förutsättningar. någon kanske får jätte bra resultat av 2 pass per vecka medan jag kör 2 träningspass per dag och får jätte bra resultat. men det gäller att vänja kroppen också och inte höja träningsdosen för snabbt. men som sagt det kommer kroppen tala om för dig om det blir för snabbt

Alfers
2012-05-19, 20:53
Kan även tillägga att jag deffar just nu.
kommer det ge någon dålig verkan på mina muskler på något sätt? Kommer jag bygga mer eller mindre :O ?

Inte för att vara den som är den men hur ska du ha det?

simper02
2012-05-19, 20:58
Inte för att vara den som är den men hur ska du ha det?

det där med att det inte går att deffa och bygga muskler är en myt som kommer från feltolkningar av studier