handdator

Visa fullständig version : Kommer kaloriunderskott påverka min längd?


Machop
2012-05-19, 19:58
Jag växer fortfarande på längden och undrar om ett kaloriunderskott med ca 500 kcal om dagen i ca 3 månader skulle påverka min växtnad negativt.

Någon som vet?
Tack!

Eddie Vedder
2012-05-19, 20:02
Många som växer blir också smalare under tiden. Inte bara mer utdragna utan smalare. Så svaret är nej. Svält i tonåren kan göra stor skada, inte helt normal energibalans som varierar över tid.

difeddy
2012-05-19, 20:14
Egentligen är nog ingen berättigad till att säga att "jag vet" eftersom det är omöjligt att förutspå. Är du i ett tidigt pubertalt stadium kan jag tycka att riskerna kanske gör sig gällande, om än väldigt lite. Är du nästintill färdigutvecklad (det är trots allt svårt att veta om man fortfarande växer, notera verbet, när man först efteråt kan avgöra om man har gjort det eller inte) är riskerna förmodligen obefintliga. Sedan finns också ett tredje perspektiv, nämligen det att de tidigare påståendena inte spelar någon roll då kroppen påstås ha någon skyddande genetisk mekanism som möjliggör tillväxt på längden trots kaloriunderskott. Troligtvis är det också detta som är mest rätt. Oavsett fall kan jag tycka att det är onödigt för dig att deffa - såvitt jag vet är du i min ålder och mer muskler tillsammans med en större ram ger ändå ett bättre intryck. :)

EDIT: What Eddie said!

Machop
2012-05-19, 20:36
Tack för svaren!

Har king Grub något att säga om saken?

jonteeo
2012-05-19, 20:46
Du borde inte deffa.

Machop
2012-05-19, 22:17
Du borde inte deffa.

Nej antagligen inte, men det var mer en teoretisk fråga.

TREX
2012-05-19, 22:40
Jobba emot sin egna kropp = inget man vill göra frivilligt/väldigt onödigt.

Ät pojk.

Spartansk
2012-05-19, 22:47
Som kuriosa kan jag meddela att en bekant till mig, som var anorektiker i gymnasiet, blev tio centimeter längre än både sin smalfeta far och sin smalfeta bror.

Akada
2012-05-19, 22:50
Som kuriosa kan jag meddela att en bekant till mig, som var anorektiker i gymnasiet, blev tio centimeter längre än både sin smalfeta far och sin smalfeta bror.
Hur gammal var han när han började äta vettigt igen? Slutade han upp med sitt sjukliga beteende innan tillväxtzonerna stängt så är det ju inga större probs, kroppen är väldigt duktig på att ta igen sådant. Eller menar du att han blev lång "tidigt"? Sen kan det ju även vara så att han helt enkelt brås på morsan, som råkar vara en amazon...

Spartansk
2012-05-19, 22:52
Hur gammal var han när han började äta vettigt igen? Slutade han upp med sitt sjukliga beteende innan tillväxtzonerna stängt så är det ju inga större probs, kroppen är väldigt duktig på att ta igen sådant. Eller menar du att han blev lång "tidigt"? Sen kan det ju även vara så att han helt enkelt brås på morsan, som råkar vara en amazon...

Glömde säga, morsan är av medellängd.

Vet inte riktigt om han någonsin har slutat med sitt sjukliga beteende (han är 27 nu och fortfarande väldigt smal, och han och hans närmaste har aldrig talat öppet om det hela), men jag vet att han växte mycket under själva anorexiafasen iaf, som började när han var 16, tror jag.

Akada
2012-05-19, 22:58
Glömde säga, morsan är av medellängd.

Vet inte riktigt om han någonsin har slutat med sitt sjukliga beteende (han är 27 nu och fortfarande väldigt smal, och han och hans närmaste har aldrig talat öppet om det hela), men jag vet att han växte mycket under själva anorexiafasen iaf, som började när han var 16, tror jag.
Skumt, nu är jag inte så insatt i detta så det kan ju vara så att man måste extremt lågt på näring innan det gör någon skillnad för längden, eller så skulle han kanske varit ännu längre utan anorexin?

Spartansk
2012-05-19, 23:03
Skumt, nu är jag inte så insatt i detta så det kan ju vara så att man måste extremt lågt på näring innan det gör någon skillnad för längden, eller så skulle han kanske varit ännu längre utan anorexin?

Ja, kanske.

Eller så är det som de trodde i antikens Sparta:

Boys were intentionally underfed to encourage them to master the skills necessary to become successful at stealing their food. This was also meant to produce tall well-built soldiers rather than fat short ones.
http://en.wikipedia.org/wiki/Agoge

Akada
2012-05-19, 23:08
Ja, kanske.

Eller så är det som de trodde i antikens Sparta:


http://en.wikipedia.org/wiki/Agoge
Låter vettigt. Dagens unga får ju allt serverat på silverfat, och se vilken misär!

Machop
2012-05-20, 00:26
Ju mindre solljus plantor får, desto mer växer de på längden. True story

Spartansk
2012-05-20, 00:28
Ju mindre solljus plantor får, desto mer växer de på längden. True story

Men det är för att de växer mot ljuset. Enligt samma logik borde du växa mer mot kylskåpet om du äter mindre.

clappen
2012-05-20, 01:09
spartansk, jag älskar dig. :D (no homo)

Spartansk
2012-05-20, 01:13
(no homo)

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/05/okay-guy-meme.jpg

Mattiays
2012-05-20, 07:54
http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/05/okay-guy-meme.jpg
+1

Eddie Vedder
2012-05-20, 08:36
Tack för svaren!

Har king Grub något att säga om saken?

Tror du jag ljuger?

BaKora
2012-05-20, 21:30
Men det är för att de växer mot ljuset. Enligt samma logik borde du växa mer mot kylskåpet om du äter mindre.

:laugh:

Fredron
2012-05-20, 21:35
Tror du jag ljuger?

Välkommen till vardagen för oss dödliga :D